[Byggtråd] Snabb Landsvägsram i... inte kolfiber

Doominator1

Aktiv medlem
Så jag har hamnat i ett läge där jag vill ha en ny landsvägscykel. Skräll, jag vet.

Jag har både hjul och broms/växelgrupp liggandes och saknar "bara ramen". Det blir kolfiberhjul och Ultegra Di2, så jag kan inte kalla det för budgetbygge MEN jag har fått för mig att denna cykel inte ska vara i kolfiber. Mest för att det går att bygga fina cyklar som inte är tillverkade i lim och trådar. Då återstår bara att välja själva ramen.

Så till kravlistan för ramen:
Storlek S-M / 52-54
Material; Inte kolfiber
Bromstyp; Skivbromsar, flatmount
Plats för däck 30-32mm breda
Vikt; Inte mer än 2000g för ramkitet
Pris: upp til 12000kr ish.

Min första tanke var treks Emonda ALR. Tyvärr tycker jag det ramkit de säljer nu är ganska fult. Det känns också lite väl mainstream. Cannondale Caad13 likaså, men den verkar än svårare att få tag i som ramkit. Har haft lite idéer om att göra någon form av custom-lack, men som sagt, bara en idé än.

Så vad har Happy-kollektivet för bra förslag? Med lite tur blir det byggtråd framöver, ni (vi?) brukar gilla sådana.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Hittar du en under 15000kr i rätt storlek köper jag den direkt!

389 över, riktigt fin målad (EDIT: track ser jag nu):

9 kr under:

glitch

Aktiv medlem
Mason Definition kanske? Tar upp till 35mm däck utan skärmar.

Allez Sprint har ju legat många ute på K&S , vet inte om detr slump eller om folk tycker de är lite väl aggressiva i längden, är ju en Crit Racer. Väldigt snygga dock.

Ligger en 54a på K&S nu såg jag. Köpa den och sälja av de prylarna du inte vill ha kanske?

Principia

Aktiv medlem
Jag har varit inne lite på samma spår och då kikat lite på Bowman Palace 3 men det verkar som de inte skickar utanför UK nu. Annars Kinesis Athein kanske men de verkar inte heller skicka till Sverige längre.
Har haft en Allez Sprint disc. Var ganska nöjd med den sålde den ändå. Men det var nog inte hojens fel utan jag gjorde mig av med flera hojar i den vevan. Annars var den fin tycker jag. Hade den rätt kort tid men tyckte nog inte den var jättestötig eller så men visst, den Cervelo R3 disc med lägre hjul jag har nu är skönare det skulle jag nog våga påstå.

NickPick

Aktiv medlem
Aller sprint disr ju snygg, men dom brukar ju dyka uppför ett par tusingar mer som komplett!?
Väntar med spänning på bilder.

Singular

Aktiv medlem
Jag har varit inne lite på samma spår och då kikat lite på Bowman Palace 3 men det verkar som de inte skickar utanför UK nu. Annars Kinesis Athein kanske men de verkar inte heller skicka till Sverige längre.
Har haft en Allez Sprint disc. Var ganska nöjd med den sålde den ändå. Men det var nog inte hojens fel utan jag gjorde mig av med flera hojar i den vevan. Annars var den fin tycker jag. Hade den rätt kort tid men tyckte nog inte den var jättestötig eller så men visst, den Cervelo R3 disc med lägre hjul jag har nu är skönare det skulle jag nog våga påstå.
På min lista för ny plåtraket låg flera av följande (spoiler; det blev Bowman Palace 3c i samma andetag som den släpptes. Sen tog det ett halvår att få den, men...);

BMC Teammachine ALR
Kinesis Aithein
Bowman Palace 3
Ridley Helium SLA
Standert Kreissäge
Specialized Allez/Allez Sprint
Cannondale CAAD12/13
Trek Emonda ALR
Boardman

Bubblare: LOW Low-Key

Doominator1

Aktiv medlem
Mason Definition kanske? Tar upp till 35mm däck utan skärmar.

Allez Sprint har ju legat många ute på K&S , vet inte om detr slump eller om folk tycker de är lite väl aggressiva i längden, är ju en Crit Racer. Väldigt snygga dock.

Ligger en 54a på K&S nu såg jag. Köpa den och sälja av de prylarna du inte vill ha kanske?
Ser onekligen trevlig ut!
Bra input, tack!
Trevliga Childstore i Gbg verkar ha bra pris på Allez innan prut (13 499):
Detta var ju farligt...
På min lista för ny plåtraket låg flera av följande (spoiler; det blev Bowman Palace 3c i samma andetag som den släpptes. Sen tog det ett halvår att få den, men...);

BMC Teammachine ALR
Kinesis Aithein
Bowman Palace 3
Ridley Helium SLA
Standert Kreissäge
Specialized Allez/Allez Sprint
Cannondale CAAD12/13
Trek Emonda ALR
Boardman

Bubblare: LOW Low-Key
Underbar lista! Massor av trevligt att läsa på om i eftermiddag.

Doominator1

Aktiv medlem
Första bilden i vad som ska försöka bli lite av en byggtråd.

Då jag blev minst lika uppspelt av att försöka mig på att lackera en ram som att ha en fräsig 4:e-cykel så tänker jag basera detta bygget på en ganska modest grund... En Merida Scultura 300 Disc 2020.
6A5C59B6-6F21-4FDB-819A-8C199FE971A4.jpeg

Av allt jag läst om denna cykel sedan jag insåg att den existerar låter omdömet ungefär såhär:
- En fantastisk ram begränsad av sin (relativt) enkla utrustning och sina tunga hjul.
Utifrån premisserna låter detta helt enastående tycker jag.

Jag gillar principiellt ramar i Aluminium, och om jag har en ram i aluminium vill jag att det ska synas, så delar av ramen kommer lämnas borstad, medans andra ska målas svart. Alltihop ska sedan få sig ett (par) lager klarlack. Jag inbillar mig ny diskbänk bakom en stor, svart, blank flygel.Kommer det funka, kommer det bli bra? Jag har ingen aning! Jag testar hellre och kommer fram till att det inte blir bra än att idén om en mer eller mindre strippad aluminiumram får bo kvar som idé i mitt huvud i ytterligare 3 år.

Har du erfarenhet av något liknande? Vad ska jag se till att INTE göra? Kom med allt och alla förslag, så bestämmer jag efterhand vilka som faktiskt ska göras till verklighet.

Ja just det! Kladdade ihop denna lilla bild i en modern motsvarighet till MS Paint. Riktig styrstam, lite högre profil på fälgarna och sladdar istället för loooopar med växelvajer.
40D74A1C-7016-48AF-A900-9223FB5061CD.jpeg

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Första bilden i vad som ska försöka bli lite av en byggtråd.

Då jag blev minst lika uppspelt av att försöka mig på att lackera en ram som att ha en fräsig 4:e-cykel så tänker jag basera detta bygget på en ganska modest grund... En Merida Scultura 300 Disc 2020.
Visa bilaga 468309
Av allt jag läst om denna cykel sedan jag insåg att den existerar låter omdömet ungefär såhär:
- En fantastisk ram begränsad av sin (relativt) enkla utrustning och sina tunga hjul.
Utifrån premisserna låter detta helt enastående tycker jag.

Jag gillar principiellt ramar i Aluminium, och om jag har en ram i aluminium vill jag att det ska synas, så delar av ramen kommer lämnas borstad, medans andra ska målas svart. Alltihop ska sedan få sig ett (par) lager klarlack. Jag inbillar mig ny diskbänk bakom en stor, svart, blank flygel.Kommer det funka, kommer det bli bra? Jag har ingen aning! Jag testar hellre och kommer fram till att det inte blir bra än att idén om en mer eller mindre strippad aluminiumram får bo kvar som idé i mitt huvud i ytterligare 3 år.

Har du erfarenhet av något liknande? Vad ska jag se till att INTE göra? Kom med allt och alla förslag, så bestämmer jag efterhand vilka som faktiskt ska göras till verklighet.

Ja just det! Kladdade ihop denna lilla bild i en modern motsvarighet till MS Paint. Riktig styrstam, lite högre profil på fälgarna och sladdar istället för loooopar med växelvajer. Visa bilaga 468311

Coolt! Håll oss uppdaterade!

Doominator1

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Kollade en del på den. De två aspekter som sved mest var sadelstolpens diameter, okomfortabla 31,6mm. Det andra var att jag tyckte färgen var för snygg för att plocka bort, och det är ju nu större delen av detta projekt.
En adapter till 27,2 och sen köper du den gredelina som är ful som stryk. Et voilá 😁

Doominator1

Aktiv medlem
Så nästan en vecka sedan senaste uppdateringen, ingen vidare stil i en byggtråd enligt mig. Det har dock (tyvärr) sina anledningar.

Cykeln jag siktat in mig på verkar inte så lätt at lägga tassarna på som jag först trodde. När jag författade mitt senaste inlägg så hade jag beställt och betalat för cykeln, men ett knappt dygn senare fick jag ett mail om att de inte kunde leverera cykeln och att jag skulle få pengarna tillbaka. Lite besviken men absolut inte slagen av kurs beställdes då cykeln från ett annat ställe med leverans till den nya leverantörens butik, men bortsett från en orderbekräftelse har jag inte hört något sedan dess... :(

Men... skam den som ger sig, tänker jag! Och införskaffade glatt en sadelstolpe här på K&S i form av en Syncros FL 1.0 med rätt setback.
IMG_3792.JPG
Även om detta bygge inte ska vara ett "lättviktsbygge" så är det en ganska billig viktbesparing samtidigt som en kolfiberstolpe i min erfarenhet ger märkbart bättre komfort än motsvarande i aluminium. De orangea dekalerna ska självklart bort för att passa resterande estetik.

Nu hoppas jag på ett mail kommande två dygnen så jag kan påbörja byggandet på riktigt i helgen!

Doominator1

Aktiv medlem
Sakta men säkert går bygget framåt, men mer åt sidan. Efter att ha varit i kontakt med tre återförsäljare och köpt cykeln två gånger så gav jag upp på Sculturan. Den gick helt enkelt inte att leverera. Felaktiga lagersaldon hos leverantör är det svar jag fått som orsak, men nog om det nu därför att...

Det har kommit paket!
IMG_3857.JPG

Brexit och corona till trots leverade Wiggle cykel på rekordfart. Beställdes på torsdag eftermiddag/kväll, beräknad leverans måndag 11 dagar senare, men fanns att hämta efter ynka 5 dagar. Inga tullavgifter, inget krångel. Kudos till dem.

Vad befann sig i paketet då? Jo en Vitus Razor VR. Föll för denna cykel mest pga de orimligt släta svetsarna, en trevlig geometri och möjlighet till relativt breda däck med 30mm godkänt från leverantör. Som det ser ut nu kommer endast ram, framgaffel, styrlager, hjulaxlar och vevlager att användas från originalcykeln. Kände att jag var tvungen att montera ihop den i originalutförande för att göra heder åt byggtråden.
IMG_3860.JPG

Den svarta färgen har en ganska trevlig flake i sig, men den gråa randen ovanpå ser verkligen jättebillig ut. På tal om däck och dess bredd. Testade att sätta i ett framhjul jag har med 33,5 mm breda däck på (uppmätt) och det finns gott om plats åt alla håll. Som den MTB-cyklist jag oftast utger mig för att vara är bredare nästan alltid bättre på landsvägsdäck.

Nu till de lite nördigare delarna, närmare bestämt vikten! Det som är av intresse härifrån är som sagt ramen. Ram, framgaffel, axlar, alla skruvar och en styrstam landade på 2,60 kg. Känns ändå helt ok med tanke på att meridian var uppgiven att väga 2,10 kg för bara ram och framgaffel. Nästa steg blir att förbereda ramen för invändig Di2 och att plocka bort färgen.

BJS

Aktiv medlem
Sakta men säkert går bygget framåt, men mer åt sidan. Efter att ha varit i kontakt med tre återförsäljare och köpt cykeln två gånger så gav jag upp på Sculturan. Den gick helt enkelt inte att leverera. Felaktiga lagersaldon hos leverantör är det svar jag fått som orsak, men nog om det nu därför att...

Det har kommit paket!
Visa bilaga 470612

Brexit och corona till trots leverade Wiggle cykel på rekordfart. Beställdes på torsdag eftermiddag/kväll, beräknad leverans måndag 11 dagar senare, men fanns att hämta efter ynka 5 dagar. Inga tullavgifter, inget krångel. Kudos till dem.

Vad befann sig i paketet då? Jo en Vitus Razor VR. Föll för denna cykel mest pga de orimligt släta svetsarna, en trevlig geometri och möjlighet till relativt breda däck med 30mm godkänt från leverantör. Som det ser ut nu kommer endast ram, framgaffel, styrlager, hjulaxlar och vevlager att användas från originalcykeln. Kände att jag var tvungen att montera ihop den i originalutförande för att göra heder åt byggtråden. Visa bilaga 470613

Den svarta färgen har en ganska trevlig flake i sig, men den gråa randen ovanpå ser verkligen jättebillig ut. På tal om däck och dess bredd. Testade att sätta i ett framhjul jag har med 33,5 mm breda däck på (uppmätt) och det finns gott om plats åt alla håll. Som den MTB-cyklist jag oftast utger mig för att vara är bredare nästan alltid bättre på landsvägsdäck.

Nu till de lite nördigare delarna, närmare bestämt vikten! Det som är av intresse härifrån är som sagt ramen. Ram, framgaffel, axlar, alla skruvar och en styrstam landade på 2,60 kg. Känns ändå helt ok med tanke på att meridian var uppgiven att väga 2,10 kg för bara ram och framgaffel. Nästa steg blir att förbereda ramen för invändig Di2 och att plocka bort färgen.

Hur tänkte du ta bort färgen?

Doominator1

Aktiv medlem
Hur tänkte du ta bort färgen?
Lär primärt bli med någon form av kemsik färgborttagning på själva ramen, samt swinto-liknande grej jag har till dremeln. Har inte undersökt vilken färgborttagning som är bäst än, dock. Framgaffeln blir att skrapa med kniv eller dylikt och sedan slipa med 400/800/1200-ish våtslippapper.

BJS

Aktiv medlem
Lär primärt bli med någon form av kemsik färgborttagning på själva ramen, samt swinto-liknande grej jag har till dremeln. Har inte undersökt vilken färgborttagning som är bäst än, dock. Framgaffeln blir att skrapa med kniv eller dylikt och sedan slipa med 400/800/1200-ish våtslippapper.

Låter som några timmars hårt jobb!

cola

Aktiv medlem
Så skönt att kunna följa dig med färgarbetet innan jag tar mig an det. Jag ska rawa en mtb så snart någon har vägarna från Karlstad till västkusten.. alla andra delar ligger här och väntar redan:/

Doominator1

Aktiv medlem
Så igårkväll började det riktiga jobbet med att omsätta denna ide till verklighet. Fick halva gaffeln skrapad från färg. Började på sidan med bromsen då den borde vara krångligast, med tanke på att det är fästen för bromsok och lite hål för bromsslangen där. Tror lusten i den kan bli ganska bra tillslut!
IMG_3902.JPG

Förberedde också ramen för att kunna dra Di2- sladden till bakväxeln. Fanns ett hål i den frästa biten längst ut för at släppa ut gaser och dylikt vid tillverkning, tror jag. Borrade upp det till 5,5mm på gott och ont. Kanske är dumt men nu är det gjort.
IMG_3905.JPG

Mitt just nu största dilemma är om jag ska eller inte ska plocka bort de fastsvetsade stoppen för vajerhöljena under kedjestaget (syns i bilden utanför fokus). Det skulle ju bli bra mycket snyggare, men förstör möjligheten till att köra mekanisk grupp i framtiden.

Gaffeln ska nu skrapas färdigt och våtslipas ordentligt innan ramen ska börja bearbetas estetiskt.

Doominator1

Aktiv medlem
Jag har något att erkänna. Detta med att upprätthålla en byggtråd som följer med i byggnationen av cykeln är ju fruktansvärt svårt!

Hur som så har det hänt... en del. Om man säger så.

Jag ska försöka slänga in lite bilder i den ordning de togs och kanske skriva några rader till dem. Spoiler, cykeln är klar men den blev inte riktigt som jag beskrivit från början.

22 februari: Fick hjul levererade! Egentligen köpta till gravel-hojen men de får sitta på denna cykeln istället. 35 mm höga och 24mm breda invändigt med en vikt på 1506 gram. De 28mm breda Schwalbe Pro One-däcken jag hade liggandes svällde upp till hela 31,9mm. Precis lagom för mig som oftast cyklar på typ dubbelt så breda däck.
IMG_3894.JPG

24 februari: På väg ut genom dörren för att åka och köpa färgborttagningsmedel från godtycklig hårdvarubutik hejdade pappa mig med orden "Det är väl onödigt, det står ju en burk sådant i garaget".

Sagt och gjort, istället för att köpa färgborttganing kletade jag glatt på innehållet i burken med någon gammal pensel jag hittat. Det bubblade på några ställen som jag förstått att det ska göra. Skrapade lite för att se vad jag hade att vänta mig... Hur mycket som var okunskap, naivitet, dåligt handhavande eller bara dåliga kemikalier vet jag inte, men efter många om och men var merparten av färgen borta.
IMG_3930.JPG

27 februari: Hämtade växelgruppen. En känsla av "detta kommer bli rätt bra" börjar infinna sig på riktigt.
IMG_3956.JPG

1 mars: En stor anledning till att det blev just denna ram var att jag tyckte att svetsarna såg ovanligt släta ut och bara TITTA PÅ DEM! Detta är efter kemisk färgborttagning och borstning med något swinto-liknande jag satte på dremeln. Mycket nöjd över att mitt antagande stämde.
IMG_3969.JPG

4 mars: Dagen då typ nästan exakt allt hände, om man begränsar allt till att bygga denna cykel.

Kl 18:49 Efter ett par varv med diverse former av slipmaterial och fler sena nätter än jag vill erkänna börjar glansen att infinna sig.
IMG_3997.JPG

Kl 21:34 Tyckte att polerandet fick ses som färdigt och satte fart med att göra plats åt kopplingsboxar och sladdar i en ram som inte är avsedd för det. Det hål som blivit bearbetad genom lätt våld, går upp mot sadelröret. Där har jag tryckt in Junction B och en massa sladdar. De sladdar som sticker ut går genom underröret och höger kedjestag till styret respektive bakre växelföraren. Borrade i samma veva ett hål bakom där framväxeln ska sitta men det har jag ingen bild på.
IMG_3998.JPG

Kl 23:07: Jag kunde inte hålla mig längre och var tvungen att sätta ihop allt för att se hur det skulle se ut. Fortfarande bara halva framgaffeln skrapad och tittar man noga ser man den svarta metallic-lacken. Än rör inte växlarna på sig, bromsarna är inte ihopkopplade och alla ändlägen är helt knas. En rimlig människa skulle säga att man gör klart en annan dag om man börjar har föreläsning dagen efter.
IMG_4001.JPG

Kl 01:41 Okej egentligen är detta den 5:e mars, och bilden nedan är tagen långt senare på dygnet. Cykeln blev alltså klar den kvällen. Gaffeln färdigskrapad och slipad, elektroniken ihopkopplad (med typ 1000 sladdar fram och tillbaka inne i styret) och bromsarna luftade. Inga riktiga landsvägspedaler än, men då behöver jag nya skor också, det kommer.
IMG_4017.JPG

Idag söndag 7 mars: Har nu hunnit avverka 202 km på cykeln sedan den blev klar i fredags. Verkligen toknöjd! Den blev (hör och häpna) lättare än jag räknat med. Som den står på bilden väger den 8,4 kg trots ganska tunga pedaler. Kalkylen sa 8,1kg utan pedaler, den landade på 8,0.
IMG_4008.JPG

Självklart lite småpill kvar. Sadelklämman ska bytas då den är gräsligt ful, framgaffeln ska kapas när jag kommit fram till hur högt jag vill ha styret. #slammed

Senast ändrad:

Doominator1

Aktiv medlem

Stumpy

Aktiv medlem
Snyggt!

Mitt just nu största dilemma är om jag ska eller inte ska plocka bort de fastsvetsade stoppen för vajerhöljena under kedjestaget (syns i bilden utanför fokus). Det skulle ju bli bra mycket snyggare, men förstör möjligheten till att köra mekanisk grupp i framtiden.

Du kan ju köra heldraget hölje genom hålet du borrat upp för DI2 om du vill köra mekaniskt senare.

Doominator1

Aktiv medlem
Snyggt!

Du kan ju köra heldraget hölje genom hålet du borrat upp för DI2 om du vill köra mekaniskt senare.
Både ja och nej. Heldraget hölje skulle ta sig genom hålet närmast bakväxeln utan problem, men det blir för snäva böjar runt vevlagret om man ens får plats med 4 mm hölje mellan plasthylsan och ramen...

Topp