[Byggtråd] Specialized Aethos S-WORKS 2021 (WW)

DawWwes

Medlem
Nu i juletider så är det dags att ta tag i nästa års klätterbåge!

Ramen är en Specialized Aethos som Specialized lanserade nu i höstas. Ramen är den lättaste serietillverkade kolfiberram för skivor som gjorts! Utöver det så har den fått högsta möjliga betyg från de flesta stora bikereviews de senaste, så jag tänkte varför inte? blir ju inte bättre en så! Aethos är inte en tävlingsmaskin utan en ram som är skapad för bästa möjliga känsla på cykeln, inget aero, inget krull, utan gamla standarder med runda rör, 27.2 stolpe och gängat vevlager förutom att det är disc då och sinnes sjukt lätt ;)
Något jag gillar är att de slopat de stora blaffiga S-works logorna, denna är mycket råare och flyter snyggare under radarn.
Specialized menar att en Aethos S-works ram i storlek 56 utan lack & hardware väger 585g, jag har själv vägt en utan hardware på 592 +- en och annan klisterdecal så viktangivelsen stämmer bra överens med tillverkare. Komplett ur kartong med Red Axs med Quarq väger in på 6.1-6.2kg och precis runt 6kg med Dura ace 9100.

Målvikt komplett: 5.5kg + - 100g

Aethos S-works ram + gaffel 56 - 913g
Axel fram + bak - 52g
styrlager - 44g
spacer - 2g
Sadelstolpsklämma - 18g
växelöra - 13g
framväxelfäste - 9g
Tot ramkit - 1051g

THM Clavicula vevparti - 305g
Carbon TI 46-33 - 106g
Carbon TI klingbultar - 7g
Tot vevparti - 418g

Aethos-TGTP5314e-scaled.jpg
(Tagen bild)

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Tjusig, var själv sugen på att köpa en kolfiber ram av Reilly när de fortfarande hade såna, de lanserade en modell på 600gr men med traditionella bromsar. Har du en målvikt och målsättning med bygget?

DawWwes

Medlem
Ber om ursäkt för torrkan här i tråden.

Cykeln är byggd och körd sisådär 100 mil, och wow vilken smuk båge. Jag förstår att den får toppbetyg i alla stora reviews. Känslan och cykelkvaliten är bra mycket bättre än exempelvis min tidigare SW SL-7.

Detta är den rätta bågen för alla som inte tävlar.

43F3AD5B-8A25-437F-A985-0F4E2FA8E9CE.jpeg

Skogling

Aktiv medlem
Trevligt!

Vad blev slutvikten då?

Jag tycker det tagit lite tid att vänja sig. Den är annorlunda. På ett positivt sätt.

Jag sammanfattar cykeln med två ord. Lätt och len. Supernöjd. Passar mig perfekt!

Min väger 6.430 med standardprylar, - wattmätare. (2 x Arundel Mandible).

DawWwes

Medlem
Som den står ovan 5.8kg utan pedaler, flaskställ och garmin.

Dock är den ombyggd idag till original utförande med red wattmätare + rovalstyrcombo, alpinist stolpe etc.

Tycker du summerar den bra, vill tillägga att jag tycker den är väldigt styv med tanke på den extremt låga vikten.

attbresinhand

Aktiv medlem
Som den står ovan 5.8kg utan pedaler, flaskställ och garmin.

Dock är den ombyggd idag till original utförande med red wattmätare + rovalstyrcombo, alpinist stolpe etc.

Tycker du summerar den bra, vill tillägga att jag tycker den är väldigt styv med tanke på den extremt låga vikten.
Jag har förstått att du "gillar" specialized. Kanske en byggtråd när nya gravel-cruxen lanseras? Den är ju rätt lik aethos till utseendet, men tar en aethos dubbdäck!? 🙄🏡

DawWwes

Medlem
Ja precis, tror den kommer bli riktigt lyckad modell.

Jo men lite färgad har man väll blivit med åren.😂

c.camper

Medlem
Väldigt fin, synd att de flesta som ligger ute är str 56 eller mindre...(från en som suktar...)

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Mycket mysig cykel! Grattis!

Att basha Spec för att de gör tråkiga överprisade mellanchefscyklar har blivit svårare och svårare sista åren. Och det är ju kul för man vill ju att de ska ligga i framkant (tekniskt och på allmänna-vill-ha-skalan) igen.

mzi

Aktiv medlem
Håller med! Blev väldigt sugen, men det skiljer 50g och €1000 från ett par vanliga kolfibervevar... Sedan ska du du ha en "spindle" (svenska?) och framdrev också.

DawWwes

Medlem
Nja, sparade cirka 200g på att byta från red axs quarq till clavicula!! 😀

Håller med! Blev väldigt sugen, men det skiljer 50g och €1000 från ett par vanliga kolfibervevar... Sedan ska du du ha en "spindle" (svenska?) och framdrev också.

NiklasL

Aktiv medlem
Vacker färg och finish på cyklarna i tråden. Och skönt att slippa allt aero. De är lite back to basic samtidigt som de ju faktiskt representerar avancerad teknologi, både vad gäller ram och elväxlar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer