[Byggtråd] Steel is real? Kona Rove: en halvlätt och sportig stålgravel.

wukkaN

Aktiv medlem
Jag har ju haft några byggtrådar och tycker det är rätt trevligt, så här kommer en till. Mitt i flytt och ska egentligen avyttra en av cyklarna men råkade köpa en 2021 års Kona Rove DL: en stålgravel! Jag har en Spec Divergei i 58 sen innan och den är trevlig men känns lite stor för mina proportioner, en 56a hade nog passat bättre.

I min iver så glömde jag ta en bild i originalutförande men Roven ser ut såhär:
rove_dl.jpg

Egentligen hade en Rove LTD varit optimalt med sin kolfibergaffel och hydrauliska bromsar men den verkar sällan vara ute begagnat, dessutom är den sweinedyr (men säkert prisvärd) med sina 30k. Så då tänkte jag att för en rätt så billig peng kan man nog få till en likvärdig hoj. Divergen har en apex 1-grupp nu som kommer flyttas över till Roven som nu har rival. Rivalgruppen, med trp spyre-bromsar, å sin sida hamnat på Divergen som säljs vidare i vår.

Så en jämförelse mellan Rove 54 och Diverge 56 ger följande:
Stack588mm598mm
+10mm
Reach388mm384mm
-4mm
En spacer skillnad i stack och 4mm reach får väl anses marginellt.

Såklart andra skillnader, det är ju ändå olika cyklar och Roven är väl mer klassisk i geon. En stabil långkörare för pendling, utflykter och äventyr helt enkelt. Om jag nu tänkt rätt så kommer det bli bra.
1645345274108.png

Började med att väga upp båda hojarna i sina nuvarande utförande:
Roven på inte så blyga 11,23kg respektive Diverge på 99,65kg
IMG_2895.JPG IMG_2896.JPG

Ska se om lagret går att rädda men ser ut att ha torrjuckats länge.
IMG_2908.JPG IMG_2909.JPG

En Rove DL-ram (inklusive styrlagerkoppar) i storlek 54 verkar väga 2465g och stålgaffeln 1181.
IMG_2911.JPG IMG_2910.JPG

Inte den tyngsta och absolut inte den lättaste stålramen på marknaden, men prismässigt ligger den rätt fint till :) Plus att den är min, det är ju ändå det bästa.
IMG_2916.JPG

Är svag för det klassiska utseendet och den kommer paras med en Aerlite kolfibergaffel som enligt uppgift ska väga 515g inkl. axeln.
1645360260665.png

https://bikeshop.se/aerlite/aerlite1186/aerlite-gravel-carbon-gaffel-matt-svart-12x100-mm-flatmount

En tapered gaffel på den här ramen kräver att undre ZS44-lagret byts ut mot ett EC44 vilket har visat sig svårare att hitta. Helst vill jag ha ett komplett övre och nedre lager, främst av estetiska skäl. Efter en kvälls googling så upptäckte jag att Nukeproof har släppt ett mix-n-match-system (typ som hope har) med prisvärda lager i olika färger.

Först funderade jag på att köra på ett blått för att matcha de blåa detaljerna men skulle nog tröttna på det rätt fort. Tycker det kan bli lite väl uppenbart när det ska matchas så. Så istället började jag luta mot lila då grått och lila brukar vara fint ihop. Men även det tror jag att jag skulle tröttna på så tillslut fegade jag ur och körde svar. Kommer fortfarande vilja färgmatcha vissa detaljer, typ tubeless-valves och kanske några skruvar. Ibland är mindre mer?
1645360553919.png
1645360519976.png

Dessutom så såg de inte lika "poppiga" ut på de här bilderna.

Styr- och sadelkombo finns också planerad men är inte helt hundra än, så det håller vi lite på. Nästa steg blir att flytta över apex-gruppen och invänta leverans.

Tack för att ni kom till min TED Talk <3

glitch

Aktiv medlem
lila på grått eller gunpowder är nice, men svart funkar alltid om än lite trist. Blir kul att följa.

wukkaN

Aktiv medlem
lila på grått eller gunpowder är nice, men svart funkar alltid om än lite trist. Blir kul att följa.
Håller med, det är riktigt snyggt men tror att det kanske skär sig lite mot de blåa detaljer på ramen (typ loggan osv).

Rosa hade dock varit riktigt snyggt. Då skulle man kunna köra på den här styrlindan
1645369228038.jpeg

Nu blir det nog lite läder istället :)

wukkaN

Aktiv medlem
Det var en tung Diverge det där :D

Kul tråd!
Jag antog att wukkaN satt på Divergen.

haha riktig pansar-diverge. Det där, är ett exempel på, vikten av, kommatering.

Fick igår lite tid så sprang ner till förrådet, tog mig en rackare och skruvade bort alla stålskruvar (bultar?). IMG_2921.JPG IMG_2920.JPG

Bultarna ska bytas ut mot något med lite mer färgglatt och "blingigt".

Styret byts ut till ett Zipp Service Course SL-70 Ergo. Inte alls lika mycket flare som på mitt nuvarande Easton EA50 AX, är inte helt övertygad om flare. Easton-styret sparas ifall ångern smyger på.
IMG_2922.JPG

IMG_2925.JPG

Har fått besked att både gaffeln och styrlagret är på väg. Styrlagret fraktas dock genom några som heter Hermes och har läst nån skräcktråd om dom, får se om mina fördomar besannas...

Har försökt rengöra befintliga styrlagret och fetta upp igen men det går trögt som attan. Det känns som att det tar emot och är liksom ryckigt i känslan. Något tips på hur jag kan fräscha till det eller är det kört?

Vevlagret (sram gxp bsa) verkar också rätt trött och har lite skrapljud när jag känner på det, går det att fetta upp eller är det lika bra att byta?

Mini_me

Aktiv medlem
Ultraljudstvätta lagret och sen i med fett?
Men kan var materialbortfall som är problemet och det kan du inte smörja upp.

BigF

Aktiv medlem
Jag har ju haft några byggtrådar och tycker det är rätt trevligt, så här kommer en till. Mitt i flytt och ska egentligen avyttra en av cyklarna men råkade köpa en 2021 års Kona Rove DL: en stålgravel! Jag har en Spec Divergei i 58 sen innan och den är trevlig men känns lite stor för mina proportioner, en 56a hade nog passat bättre.

I min iver så glömde jag ta en bild i originalutförande men Roven ser ut såhär:
Visa bilaga 540444

Egentligen hade en Rove LTD varit optimalt med sin kolfibergaffel och hydrauliska bromsar men den verkar sällan vara ute begagnat, dessutom är den sweinedyr (men säkert prisvärd) med sina 30k. Så då tänkte jag att för en rätt så billig peng kan man nog få till en likvärdig hoj. Divergen har en apex 1-grupp nu som kommer flyttas över till Roven som nu har rival. Rivalgruppen, med trp spyre-bromsar, å sin sida hamnat på Divergen som säljs vidare i vår.

Så en jämförelse mellan Rove 54 och Diverge 56 ger följande:
Stack588mm598mm
+10mm
Reach388mm384mm
-4mm
En spacer skillnad i stack och 4mm reach får väl anses marginellt.

Såklart andra skillnader, det är ju ändå olika cyklar och Roven är väl mer klassisk i geon. En stabil långkörare för pendling, utflykter och äventyr helt enkelt. Om jag nu tänkt rätt så kommer det bli bra.
Visa bilaga 540443

Började med att väga upp båda hojarna i sina nuvarande utförande:
Roven på inte så blyga 11,23kg respektive Diverge på 99,65kg
Visa bilaga 540469 Visa bilaga 540470

Ska se om lagret går att rädda men ser ut att ha torrjuckats länge.
Visa bilaga 540471 Visa bilaga 540472

En Rove DL-ram (inklusive styrlagerkoppar) i storlek 54 verkar väga 2465g och stålgaffeln 1181.
Visa bilaga 540474 Visa bilaga 540473

Inte den tyngsta och absolut inte den lättaste stålramen på marknaden, men prismässigt ligger den rätt fint till :) Plus att den är min, det är ju ändå det bästa.
Visa bilaga 540475

Är svag för det klassiska utseendet och den kommer paras med en Aerlite kolfibergaffel som enligt uppgift ska väga 515g inkl. axeln.
Visa bilaga 540476
https://bikeshop.se/aerlite/aerlite1186/aerlite-gravel-carbon-gaffel-matt-svart-12x100-mm-flatmount

En tapered gaffel på den här ramen kräver att undre ZS44-lagret byts ut mot ett EC44 vilket har visat sig svårare att hitta. Helst vill jag ha ett komplett övre och nedre lager, främst av estetiska skäl. Efter en kvälls googling så upptäckte jag att Nukeproof har släppt ett mix-n-match-system (typ som hope har) med prisvärda lager i olika färger.

Först funderade jag på att köra på ett blått för att matcha de blåa detaljerna men skulle nog tröttna på det rätt fort. Tycker det kan bli lite väl uppenbart när det ska matchas så. Så istället började jag luta mot lila då grått och lila brukar vara fint ihop. Men även det tror jag att jag skulle tröttna på så tillslut fegade jag ur och körde svar. Kommer fortfarande vilja färgmatcha vissa detaljer, typ tubeless-valves och kanske några skruvar. Ibland är mindre mer?
Visa bilaga 540479 Visa bilaga 540478
Dessutom så såg de inte lika "poppiga" ut på de här bilderna.

Styr- och sadelkombo finns också planerad men är inte helt hundra än, så det håller vi lite på. Nästa steg blir att flytta över apex-gruppen och invänta leverans.

Tack för att ni kom till min TED Talk <3
Har du någon länk till headsetet? Letar jag med!

wukkaN

Aktiv medlem
Ultraljudstvätta lagret och sen i med fett?
Men kan var materialbortfall som är problemet och det kan du inte smörja upp.
Har dessvärre ingen ultraljudstvätt :/ Men bromsrengöring/kallavfettning och plastburk har jag :)
Oavsett så byts ju lagret ut men hade varit gött att ha som backup. Kulorna ser allt annat än runda och lena ut så antar att det inte hjälper hur rena dom än blir.

Har du någon länk till headsetet? Letar jag med!
Absolut!

Övre

Och undre

Där kan du sen välja färg och headset-typ :)

BigF

Aktiv medlem
Har dessvärre ingen ultraljudstvätt :/ Men bromsrengöring/kallavfettning och plastburk har jag :)
Oavsett så byts ju lagret ut men hade varit gött att ha som backup. Kulorna ser allt annat än runda och lena ut så antar att det inte hjälper hur rena dom än blir.

Absolut!

Övre

Och undre

Där kan du sen välja färg och headset-typ :)
Beställt. Tack!

BigF

Aktiv medlem
Nice! Vågade du ta någon rolig färg eller fegade du som jag och körde svart? :)
Jag tänkte ta svart men överdelen fanns inte i lager. :) Blev kopparfärgad överdel och silverfärgad underdel. Så nu har jag börjat titta på kopparfärgad stam och styre... Damnit! :D

wukkaN

Aktiv medlem
Jag tänkte ta svart men överdelen fanns inte i lager. :) Blev kopparfärgad överdel och silverfärgad underdel. Så nu har jag börjat titta på kopparfärgad stam och styre... Damnit! :D

haha det är så det börjar. En inkörsport till tyngre färgmatchningar ;)

Leveransen börjar bra... 🙃
1645526257111.png

wukkaN

Aktiv medlem
Nu har gaffeln kommit fram men inväntar fortfarande styrlager..

Gaffeln ser fin och fräsch ut men har haft svårt att hitta några recensioner. Såg dock i en annan tråd att @BigF kört den. Har du något omdöme att dela med dig av?
IMG_2963.JPG
IMG_2964.JPG

Den skulle väga ca 515g med axel och det var väl kanske lite optimistiskt, men sen är den inte kapad än
IMG_2961.JPG IMG_2962.JPG

BigF

Aktiv medlem
Nu har gaffeln kommit fram men inväntar fortfarande styrlager..

Gaffeln ser fin och fräsch ut men har haft svårt att hitta några recensioner. Såg dock i en annan tråd att @BigF kört den. Har du något omdöme att dela med dig av?
Visa bilaga 541329 Visa bilaga 541330

Den skulle väga ca 515g med axel och det var väl kanske lite optimistiskt, men sen är den inte kapad än
Visa bilaga 541327 Visa bilaga 541328
Jag använde den på min Nordest Super Albarda som förvisso inte var i min ägo speciellt länge. Jag körde den rätt hårt i en del stök och gaffeln fungerade alldeles utmärkt. Jag tycker den är väldigt lik gaffeln till min Brother Mehteh som jag börjat bygga på så smått.

wukkaN

Aktiv medlem
Jag använde den på min Nordest Super Albarda som förvisso inte var i min ägo speciellt länge. Jag körde den rätt hårt i en del stök och gaffeln fungerade alldeles utmärkt. Jag tycker den är väldigt lik gaffeln till min Brother Mehteh som jag börjat bygga på så smått.
Nice, då är det ju fritt fram för en fegis som jag :) tack!

Ja du har ju teasat den, riktigt fin! men jag undrar var din byggtråd är?
1645798802720.jpeg

wukkaN

Aktiv medlem
Har fått revidera rubriken, den kommer inte bli så lätt som jag hade tänkt. I alla fall inte till en början. Men rolig ska den bli!

Från att ha haft en tanke om att sätta 1x på red-vevparti och sen köra med red-växel (och roadlink) har jag nu tänkt om. Jag tror ändå inte det här vevpartiet hade passat särskilt väl
2BE58D48-C7EB-4307-9E2F-17BBE8790669.jpeg

Men! Jag har lite bling på g, om nu bara postgången behagar flyta på. Min diverge är grå utan någon färg, den här ramen är onekligen grå sånär som på de blåa loggorna. Förhoppningsvis kan vi snart få dit lite färg.

Fick upp gruppen och monterade på sadelkombon. Det är kinafiber från Elita one som verkar vara reko.
560233A9-D7D2-4703-A255-23BB96EB0C26.jpeg

F99BC35E-8A87-46F7-B5A7-C7B6ECDB86A2.jpeg 8F5EFCC3-E68F-4278-AF83-ED1F1B18192F.jpeg

Nu börjar det likna en hoj och när styrlagret anländer kan ny gaffeln få ansluta till kalaset.

449EB3DB-4C42-4868-B947-1D5FCAB51878.jpeg

Det är kul med bilder så lägger in lite närbilder. 63212A04-5A06-47BA-AA50-5A1A89ABB809.jpeg 0BFA4D1A-D7EF-48A0-8685-900C564EEBF9.jpeg CADFB19C-114C-43ED-86F5-A940364EE0A7.jpeg 8DA9356E-C5B4-45C3-9C35-3F4F3E53E845.jpeg

wukkaN

Aktiv medlem
Här har det stått rätt still i väntan på nytt styrlager. Hade en förhoppning om att postnord skulle leverera i fredags men fick det här meddelandet i appen.
IMG_3041.jpeg

Tydligen så hade de ingen portkod. Mobilen hade såklart inga missade samtal eller dylikt. Istället förväntas leverans ske idag, och det har det väl gjort. Fast till ett serviceställe 🙃
066E1061-AE2D-4409-BB72-65C30EA91D83.png

Så det blir väl att ta en tur till Skogås efter jobbet för ikväll ska gaffeln på!

Har för övrigt tänkt lite kring val av hjul. Cykeln är bestyckad med 650-hjul och jag vill gärna ha ett par 700 för pendling och grusåka. Tänker att 650 hjulen får reserveras till grötigare turer och så, efter lite efterforskning, betalades en handpeng in till Scribe.

Valet föll på ett par RACE-D WIDE+, 27mm höga med 21mm innerdiameter och 1448gram paret.
1646644991679.png

Scribe förväntas få in leverans april vecka och förhoppningsvis snart därefter på väg hem till mig. Handpenningen kan återbetalas om något bättre dyker upp men de verkar riktigt prisvärda.

På tal om leverans så har jag ett gäng olika paket på väg, innehållandes lite färgglatt smått och gott, får se när de behagar dyka upp :)

BigF

Aktiv medlem
Här har det stått rätt still i väntan på nytt styrlager. Hade en förhoppning om att postnord skulle leverera i fredags men fick det här meddelandet i appen.
Visa bilaga 542822

Tydligen så hade de ingen portkod. Mobilen hade såklart inga missade samtal eller dylikt. Istället förväntas leverans ske idag, och det har det väl gjort. Fast till ett serviceställe 🙃
Visa bilaga 542843

Så det blir väl att ta en tur till Skogås efter jobbet för ikväll ska gaffeln på!

Har för övrigt tänkt lite kring val av hjul. Cykeln är bestyckad med 650-hjul och jag vill gärna ha ett par 700 för pendling och grusåka. Tänker att 650 hjulen får reserveras till grötigare turer och så, efter lite efterforskning, betalades en handpeng in till Scribe.

Valet föll på ett par RACE-D WIDE+, 27mm höga med 21mm innerdiameter och 1448gram paret.
Visa bilaga 542824

Scribe förväntas få in leverans april vecka och förhoppningsvis snart därefter på väg hem till mig. Handpenningen kan återbetalas om något bättre dyker upp men de verkar riktigt prisvärda.

På tal om leverans så har jag ett gäng olika paket på väg, innehållandes lite färgglatt smått och gott, får se när de behagar dyka upp :)
Jag fick mina styrlager i onsdags. Direkt till ombudet. Ser kanon ut. Tråkigt nog visade det sig att jag inte har någon ram att montera det på. Nordest har skickat en Sardinha istället för den Britango 2 jag beställt. 😂

Willie

Aktiv medlem
Stiligt, kommer bli väldigt snyggt med nya gaffeln!

Tror Red hare varit tufft. Inte så gravel men många tuffhetspoäng! ;)

wukkaN

Aktiv medlem
Jag fick mina styrlager i onsdags. Direkt till ombudet. Ser kanon ut. Tråkigt nog visade det sig att jag inte har någon ram att montera det på. Nordest har skickat en Sardinha istället för den Britango 2 jag beställt. 😂
Haha vilket jäkla öde 😂 då får det bli bikepackinghoj istället? 🙃
Stiligt, kommer bli väldigt snyggt med nya gaffeln!

Tror Red hare varit tufft. Inte så gravel men många tuffhetspoäng! ;)
Vet du vad? Jag ångrar lite att jag sålde red-veven och bakväxeln. Men å andra sidan så har jag frigjort kapital till nya hjul 🤓

Sen vet jag att det hade spårat ur och slutat med gramjagande och tom plånbok 💸💸 så det var nog lika bra. MEN om nån råkar ha en ditektmount force- eller red-vev (gxp) till övers så är jag intresserad. En sån ligger på önskelistan.

wukkaN

Aktiv medlem
En lunchtur senare så var styrlagren äntligen i min ägo! Men fan, @glitch hade nog rätt i att det blir lite trist med svart...
IMG_3060.JPG

Vilken tur då att jag dagarna efter beställningen av det svarta fattade mod och beställd ett par i lila istället :cool:
IMG_3059.JPEG

De svarta får gå i retur. Väl påpressat så känner jag att det var helt rätt val, med en så grå ram så får man unna sig att latja med färger.
IMG_3061.JPG

IMG_3062.JPG

Nästa steg var att mäta upp och kapa gaffelröret. Jag fegade rätt rejält och tog mindre än jag först tänkt men hellre det än tvärt om.
IMG_3067.JPG

Att få i kompressionspluggen visade sig vara sjukt pillrigt. Liite för mycket kraft och den ramlar ner för långt, bara att börja om. Tillslut så hamnade den rätt.
IMG_3068.JPG

Gaffelröret kommer dock behöva kapas lite till när jag väl känt av sittställningen. Helst av allt vill jag ha det slammat och fint, får se om jag är vig nog för det.
IMG_3070.JPG

Tycker den börjar se sportig ut nu! Dock är jag inte helt nöjd med sadelkombon och nu när jag inte jagar gram så kan jag köra med min vanliga spec power-sadel. Som på bilden här väger den in på 9940g. Dock med blytunga spec diverge originalhjul.
IMG_3095.JPG

Så bytte till en stolpe utan setback, dock en lätt coolfiber-variant.
IMG_3104.JPG

Et voila!
IMG_3107.JPG

Börjar lika en slutprodukt, det som är kvar är lite bling och styrlinda. Kommer lämna in den för bromsluftning och byte av bromshöljen, gillar inte snabbkopplingarna som sitter där nu.
IMG_3108.JPG

IMG_3106.JPG

Förhoppningsvis är den mer, eller mindre, klar på fredag och kan tas ut på en jungrutur :)

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Vilken bra och rationell byggtråd, sugen på att höra hur styrlager och nya hjulen står sig efter ett tag (man är ju alltid sugen på anekdotiska bevis)!

wukkaN

Aktiv medlem
Tackar, det kommer nog bli fint sen när alla delar är på plats. Ett litet paket med diverse landade idag, och fler prylar är på väg från andra sidan klotet. Hoppas bara att den teoretiska färgmatchningen lirar i praktiken.
IMG_3109.JPG

Vilken bra och rationell byggtråd, sugen på att höra hur styrlager och nya hjulen står sig efter ett tag (man är ju alltid sugen på anekdotiska bevis)!
haha tack, försöker hålla det "lagom" och budgetvänligt. Absolut kan jag lämna lite anekdotiska bevis, det är ju det enda sanna.

wukkaN

Aktiv medlem
Jag har stött på patrull!

Skivbromsen fram hamnar för högt trots att flatmount-adaptern är inställd på 160mm rotor. Beläggen nyper knappt alls. Är det bara att vända och köra på 140-läget trots att det är 160-skivor?
IMG_3111.JPG
IMG_3114.JPG
IMG_3116.JPG

Något glädjande är dock att den börjar bli lite mer färgglad :)
IMG_3118.JPG IMG_3119.JPG
IMG_3120.JPG IMG_3122.JPG IMG_3124.JPG

Hoppas innerligt att paketen med resten av delarna får lämna tullen snarast..

moros

Aktiv medlem
Kan det vara så att adaptern e gjord för ramar med 140-fästen?
Det är nog snarare så att gaffeln är gjord för 160/180 mm så med en adapter på "rätt" håll kommer man 20mm "för högt". Flatmount är ju ursprungligen 140 eller 160, med samma adapter vänd antingen ner eller upp. Men flat mount 160/180 är väl också en grej sedan ett tag

Edit, läste igen vad MTBemil skriver och han skriver väl egentligen samma sak fast formulerat kring adaptern istället för gaffeln :)

Senast ändrad:

wukkaN

Aktiv medlem
Det är nog snarare så att gaffeln är gjord för 160/180 mm så med en adapter på "rätt" håll kommer man 20mm "för högt". Flatmount är ju ursprungligen 140 eller 160, med samma adapter vänd antingen ner eller upp
Det låter iof rimligt. Då borde det väl gå att bara vända på adaptern. Får kolla med TCM, de lär väl ha stött på det här förut.

wukkaN

Aktiv medlem
Har fått tillbaka hojen från TCM. Intern dragning i gaffeln, inga fula snabbkopplingar på bromsslangarna och styrlindan är på.

Här i solnedgångsljus, det är inte riktigt så orange som det verkar på bilden :)
IMG_3160.JPG

IMG_3159.JPG

IMG_3162.JPG IMG_3161.JPG

När det gäller leveranser har jag fått både glädjande och mindre glädjande besked. Tullen verkar äntligen ha släppt på vissa av mina paket så den blir lite mer färgglad inom kort. Dessvärre så verkar hjulen vara minst en månad försenade och ska inte komma till Scribe fören andra veckan i maj. Lyser med lykta igenom KoS och andra marknadsplatser efter schyssta hjul med det verkar rätt torrt just nu.

Scribe erbjuder sig att skicka ett liknande par fast med 19mm id istället, jag tror dock inte att jag vill gå smalare än de 21mm jag beställt. Antingen får jag sitta lugnt i båten eller hitta annat par. Några tips i prisklassen 3-5k?

Senast ändrad:

wukkaN

Aktiv medlem
Förkylning, försening och funderingar har lett till att jag endast har tagit turen till och från cykelbutiken. Det vill säga typ 10 minuter ToT, inte någon vidare jungfrufärd.

Har även börjat vela angående hjulen. De lätta, fina, hjulen från Scribe väger in på 1453g med 21mm ID men har endast 21 ekrar fram och är väl egentligen mer lämpade för landsväg. Inte riktigt vad jag tänkt med den här cykeln. Så jag började tänka om och plockade ihop lite olika alternativ via slowbuild och wheelproject. Det jag började luta mot var ett med deras lättaste novatec-nav, 23mm lågprofilfälg, 28x28 cx-ray med en vikt som motsvarar Scribe-hjulen i såväl pris som vikt.

Men något skavde. Visst kommer de vara lätta men är naven så dåliga som jag hört? Kommer det kännas kul och framför allt: kommer de vara snygga? Jag har ju frångått vikt till fördel för utseende i övrigt så varför ska jag köpa hjul som är lätta men inte ser ut som jag tänkt när jag blundar och föreställer mig hojen klar.

Så, det blir köttiga Scribe gravel wide++ med 25mm id och 1770g istället 😂 Det är väl att jämföra med ett par dt gr 1600 (eller typ 531 fälgen och 350 36-ratchet nav). Det är något som har dragit mig mot Scribe så varför inte testa? Plus att jag slipper vänta 2 månader till, bara en sån sak.

Hjulen kommer få ett par Gravelking 38mm (mer som 40mm) slicks som jag haft liggande i väntan på ett bygge. Tror det kommer se, och kännas, fett i en positiv bemärkelse. Cykeln tar mina nuvarande 47mm byway (dock 27,5”) med god marginal så finns möjlighet att kötta på ännu mer.

När det kommer till övriga delar så har flaskhållarna äntligen kommit!
E3F1D420-6680-4FB9-859B-14CF460874AD.jpeg
E8FF287B-26AA-4722-86E9-607AE1A8913D.jpeg

Dock så är de mer färgglada på ena sidan men det är väl vad man får ta när man är dumsnål och köper titanhållare från AliExpress. Snygga är dom dock.
74B47031-6BD8-40FF-976B-527385C3FC52.jpeg
2267FC97-41B4-49B7-B57F-49044A68C295.jpeg

Kommer behålla 27,5” hjulparet också så dom fick nya ventiler och gucka. Även en passande sadelklämma letade sig hem hit.
42B75E45-2380-40D6-9DF2-A1AA50C820D4.jpeg
9342DE96-2353-4EA5-B236-A65E28025CA1.jpeg

Den väger in på 10,7kg med tunga kombipedaler och flaskor, vilket inte är helt fy skam ändå.
Inte riktigt så halvlätt som först tänkt. Måste ju lämna utrymme för uppgraderingar framöver ;)
13993AB3-883E-48CF-A71E-A0369E84CADA.jpeg

799E78B2-FB72-4EF4-9615-1965B694D7C2.jpeg

Iinväntar fortfarande det sista blinget i form av färgglada skruvar och kedjeringsbultar (svenska ordet?) men nu är den cykelduglig. Så fort förkylningen är förbi så ska vi ut.

HåkanC

Aktiv medlem
Så, det blir köttiga Scribe gravel wide++ med 25mm id och 1770g istället
...
Kommer behålla 27,5” hjulparet också så dom fick nya ventiler och gucka.
Kul att få veta vilken skillnad du märker mellan 622 och 584-hjulen.
Men varför "traktordäck" på båda?
Istf "snabba" vägdäck på 622-hjulen och "traktordäck" på 584-hjulen.

kedjeringsbultar (svenska ordet?)
Klingbultar kanske?

En sak till
Det ser ut att vara mkt distanser under styrtappen, vilket kan vara extra "problematiskt" på en gruscykel.
img_3161-jpg.544210

Många tillverkare rekommenderar max 20mm
"Generally, manufacturers recommend no more than 20mm additional stack height between stem and upper race."
Från: https://www.parktool.com/blog/repair-help/fork-steering-column-length-and-sizing

wukkaN

Aktiv medlem
...

Kul att få veta vilken skillnad du märker mellan 622 och 584-hjulen.
Men varför "traktordäck" på båda?
Istf "snabba" vägdäck på 622-hjulen och "traktordäck" på 584-hjulen.
Ja du, egentligen har jag nog inget bra svar på det där. Tycker 584 ser lite pluttigt ut även om man sätter på större däck. Tänker att det kan vara bra att ha som backup men egentligen kommer jag nog inte vilja köra med 584. Så om jag känner mig själv rätt kommer de framöver att säljas till förmån för ett till smalare 622-par som jag kan ha rejsiga däck på. Det är nog mest en känsla som ligger bakom snarare än rationella argument, det kan inte bli värre än helt fel :)

Där har vi det, tack!

En sak till
Det ser ut att vara mkt distanser under styrtappen, vilket kan vara extra "problematiskt" på en gruscykel.
img_3161-jpg.544210

Många tillverkare rekommenderar max 20mm
"Generally, manufacturers recommend no more than 20mm additional stack height between stem and upper race."
Från: https://www.parktool.com/blog/repair-help/fork-steering-column-length-and-sizing
Ah, efter att bilden togs så tog jag bort en spacer. Förmodligen ska det ner en bit till, tack för att du är uppmärksam.

kroem

Aktiv medlem
Jag tror inte det är någon större kvalitetsskillnad mellan Novatec och Scribe, det är typ samma skrot och korn. Fast, alltså bra :)

wukkaN

Aktiv medlem
Jag tror inte det är någon större kvalitetsskillnad mellan Novatec och Scribe, det är typ samma skrot och korn. Fast, alltså bra :)
Det lät ju bra :) novatec d411sb / d412sb verkar dock inte använda sig av en sån där smidig ratchet-lösning, men kvalitemässigt kanske de är likvärdiga. Scribe erbjuder dock fria ersättningar av lager under de första 3 åren. Antingen bra service och mer av en marknadsföring eller tecken på dåliga lager - hur ska man tolka det?

Fan vad jag velar. Nu har jag börjat fundera på om det kanske vore bättre med ett par DT Swiss CR 1600 Spline DB 23 som finns hos BE: https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-cr-1600-spline-db-23mm-wheelset

Alternativt dessa från slöbyggarn:
1647777750244.png

Då kan jag slänga på räserdäck om jag vill ut och rejsa, jag kan dra på dubbade vinterdäck när det blir isigt och ruskigt. Scribe-hjulen är hookless så där är det väl tubeless som gäller?

@HåkanC jag behöver lite vägledning, hur hade du gjort? Säg åt mig att sluta vela och välja ett par hjul :)

HåkanC

Aktiv medlem
Ja du, egentligen har jag nog inget bra svar på det där. Tycker 584 ser lite pluttigt ut även om man sätter på större däck. Tänker att det kan vara bra att ha som backup men egentligen kommer jag nog inte vilja köra med 584. Så om jag känner mig själv rätt kommer de framöver att säljas till förmån för ett till smalare 622-par som jag kan ha rejsiga däck på.
Det är du som skall bli nöjd med inte enbart hjulen utan även hela cykeln
Men 622-hjul med 28-30 mm däck har samma diameter som 584-hjul med ~48mm däck

@HåkanC jag behöver lite vägledning, hur hade du gjort?
Det vet du; jag hade byggt mina egna hjul 😉
Säg åt mig att sluta vela och välja ett par hjul :)
+1
Skall du ha dem som renodlade asfaltglidarhjul är kanske DT RR481 onödigt tålig och då även "tung" med sina 485g. Men för bikepacking, även på asfalt, borde den ge extra trygghet och marginaler.
Men till asfaltglidarhjul tycker jag att den asymmetriska DT RR 411 DB är ett bättre val, om det skall vara DT-fälgar

wukkaN

Aktiv medlem
Det är du som skall bli nöjd med inte enbart hjulen utan även hela cykeln
Men 622-hjul med 28-30 mm däck har samma diameter som 584-hjul med ~48mm däck
Det är sant. Jag tror ju att jag egentligen vill ha ett hjulpar som är mer allround. Som duger gott till pendling, grusåka, utflykter, kanske en tur ner till nynäs och tillbaka. Men såklart vill man ha alla tre: hög funktion, lågt pris & låg vikt - vilket är dumt.

Det vet du; jag hade byggt mina egna hjul 😉
Jag ska lära mig det där någon dag. Har byggt ihop ett hjul men lämnade in det för "koll och justering" när jag började noja över om jag spänt allt rätt.

Skall du ha dem som renodlade asfaltglidarhjul är kanske DT RR481 onödigt tålig och då även "tung" med sina 485g. Men för bikepacking, även på asfalt, borde den ge extra trygghet och marginaler.
Men till asfaltglidarhjul tycker jag att den asymmetriska DT RR 411 DB är ett bättre val, om det skall vara DT-fälgar
Tack för inputen! Även om jag känner mig klokare när det gäller hur man ska tänka så är jag inte klokare när det gäller vilket val det blir.

Kontentan får nog bli att jag pudlar och backar på hela essän om hjulval i min tiidgare post. Får istället köra på med de befintliga hjulen tills ett fint par beggade dyker upp på KoS, eller att jag till slut har landat i vad jag vill. Just nu lutar det åt ett schysst allroundhjul, i stil med gr 1600 men vem vet hur jag känner om en timme eller en dag...:ROFLMAO::sleep:

Topp