[byggtråd] stigbyggen på gården, och utanför

Rassemouse

Aktiv medlem
I våras knappt innan tjälen hade lämnat marken började jag med ett projekt att bygga en stig utför tomten. Det började med att jag såg en hel del på seth’s bike hacks och berm peak express på youtube och blev sugen på att göra något själv på den mark jag har runt huset. I dagsläget har jag kommit knappt halvvägs med första stigen och börjat fundera på en eller ett par slingor till.
Jag lägger upp de bilder jag har tagit hittills och så försöker jag uppdatera lite eftersom jag bygger vidare, och är det någon som har vägarna förbi Resele (utanför sollefteå) och skulle vilja prova cykla den så hojta till! :-)
CAA47EDF-BD37-4536-911C-C220B3408AA5.jpeg

första hindret eller vad man ska kalla det är en liten bro som kommer strax efter starten.
55096425-734C-4E05-B85E-9FC8BAFE40AD.png

en bit längre ner efter en brant utförsbacke så kommer första (och hittills enda) hoppet. Det är inte så stort, men kul och vågar man ligga på utför backen så kan man hoppa riktigt långt på det.
AD870F39-1CD3-4DDC-8241-F150FEA22066.jpeg

efter hoppet kommer denna berm och ett lite trähinder eller vad man ska kalla det. Därefter så fortsätter stigen med tre stycken typ 180 graders kurvor så att stigen slingrar sig utför nipan. Ska gräva Berns i dom med men inte hunnit än. Jag har istället hoppat vidare till längre ner och börjat fixa till en kurva där så att det går att fortsätta rensa fram den tänkta bansträckningen sen. Jag stötte dock på en liten sten som behövde flyttas på.
C3A02062-0C2B-4FF6-8A37-17100BF24B5F.jpeg

Efter en hel del stonkande och hävande så kom den loss och jag lyckades flytta på den.
09C952D0-DF90-4D6D-8746-2D811FB17FAC.jpeg

stenen låg alltså förut där stubben/stocken ligger nu. La sen upp lite stock bitar för att forma kurvan och ska skotta upp jord på det nån dag framöver. Så här blev det innan jag lämnade iaf.
3AF5AC41-7BBF-49F3-8596-BA83A91F170E.jpeg

Rassemouse

Aktiv medlem
Ingen dålig gård där det där bygget får plats, det enda min duger till är att öva track stands... Men så kul, jag är så klart avis!
Nej den är inte så dålig. Gården är på 2,2ha var av drygt hälften är skog och ganska bra lutning överlag så plats och möjligheter har jag. Det är bara tiden och orken som sätter stopp för vad det blir.

andjo024

Aktiv medlem
Ah, du skulle startat tråden för några veckor sedan, var uppe i stugan i Sollefteå då. Hade gärna provat.

Rassemouse

Aktiv medlem
Fortsatte bygga lite idag. Grävde till landningen efter stendroppet och fortsatte med kurvan efteråt. Långt ifrån färdigt men jag fortsätter när jag har en timme eller två över nästa gång.
598B16C5-3B10-4378-B502-1F7329D86A1A.jpeg

nånstans mellan 60-70cm högt är droppet.
07ED5F7D-F5FF-410D-B552-6EF9F7BB6C86.jpeg

Droppet i åkriktningen
AAF5970D-4778-4819-8DAE-824E2272BE63.jpeg

Kurvbygget nedan droppet.

MtbIte

Aktiv medlem
Vääldigt avis , hade jag haft en stor skogstomt så hade förmodligen hela skogen varit full med stigar :D

snyggt jobbat iallfal !

Rassemouse

Aktiv medlem
Vääldigt avis , hade jag haft en stor skogstomt så hade förmodligen hela skogen varit full med stigar :D

snyggt jobbat iallfal !
Tack! Ja det kommer väl kanske bli så på sikt. 😊 förhoppningsvis så börjar barnen cykla stig när de blir lite äldre och då finns det ju ännu mer argument till att fortsätta bygga fler stigar.

Rassemouse

Aktiv medlem
Blev en berm till idag.
14EA2DBC-84DE-4E76-A5D5-31E1659AFC36.jpeg

9C3B0605-F0E3-4776-B105-F8B25168BBD5.jpeg

strax efter att jag börjat bygga. Bild 1 mot åkriktingnen och bild 2 i åkriktningen.
F5B8CCCE-2E98-437D-8428-AB8D6046DEAA.jpeg

Färdig resultat. I åkriktningen.

Jag har tänkt försöka se om jag kan låna nån actionkamera framöver och filma ett åka från topp till botten. Om jag inte får tag i nån så kanske jag går med telefonen och filmar en vända. Men vi får se vad som händer.

Rassemouse

Aktiv medlem
Efter gårdagens cykling på stigen med en kompis så bestämde jag mig för att pausa fortsättningen på stigen tillfälligt för att förbättra hoppet som jag byggt tidigare. Inte för att det egentligen var så dåligt innan, men lite litet efter att ha hoppat det ett gäng gånger och jag tog tydligen i lite extra (utan att tänka på det) när jag cyklade med kompisen och då kändes det som att ett större hopp nog inte ska vara några problem att köra.
01D75267-BEF3-4252-8B7B-EA827F3BC79C.jpeg

jag tog hjälp av lite ved jag hade liggandes kvar i skogen för att bygga upp landningen lite.
E0BBB060-ABCE-404E-B53E-A8B77C43D50D.jpeg
Färdigt resultat, men får se om det blir lite justeringar efter att ha hoppat det några gånger sen.

Rassemouse

Aktiv medlem
Bygget går vidare! Har jobbat på en rockgarden ett tag som nog börjar få anses färdig nu och en träbro som fortfarande behöver en 5-6 meter till innan den är klar. Har även rensat bort ett par stubbar som stod i vägen (otb krasch efter att ha kört in i en).

Rockgarden
BB5A2C7E-D316-4AC5-B8D6-0409348458C0.jpeg

8CF4AEB2-D6FF-41EE-B1F0-6D2EEADF89ED.jpeg

97D2163C-6709-4E9C-80C8-E212A13E8DB2.jpeg

Brobygget
E1D9C8A8-5C9C-4671-88BA-9BBE7E5FFBEB.jpeg

A6C4C543-9B8E-4D74-9EC1-44A72626A632.jpeg

E8AC9B18-C0BA-4C7B-9D29-9BE697A0793A.jpeg

Nu har jag även fått tag på en filmkamera, så håller på och försöker filma lite också. Men vi får se när jag tycker jag fått ihop tillräckligt med material och lyckats klippa ihop något. Men nån film av hela stigen ska jag nog lyckas få till :-)

velovin

Aktiv medlem
Bygget går vidare! Har jobbat på en rockgarden ett tag som nog börjar få anses färdig nu och en träbro som fortfarande behöver en 5-6 meter till innan den är klar. Har även rensat bort ett par stubbar som stod i vägen (otb krasch efter att ha kört in i en).

Rockgarden
Visa bilaga 441585
Visa bilaga 441586
Visa bilaga 441584
Brobygget
Visa bilaga 441587
Visa bilaga 441589
Visa bilaga 441590

Nu har jag även fått tag på en filmkamera, så håller på och försöker filma lite också. Men vi får se när jag tycker jag fått ihop tillräckligt med material och lyckats klippa ihop något. Men nån film av hela stigen ska jag nog lyckas få till :-)

Bra byggt! Nu är det bara att installera lift och börja håva in pengar 😄

Rassemouse

Aktiv medlem
Kul att tråden gillas 😊 bron i senaste inlägget är ju inte helt färdigbyggd, men förhoppningsvis ska jag kunna råda bot på det idag. Dock börjar backar och spillvirke börja ta slut, men jag tror att jag ska kunna skramla ihop nå stumpar till att göra klar den här bron iaf. Är en bro till planerad strax efter den jag håller på med nu, men den får nog bli en skinny bro för att få virket att räcka till..

Rassemouse

Aktiv medlem
Här är en liten film där jag kör igenom stigen från start till det slut som var då. Dessutom är det även ett klipp där jag filmar och går över den färdig byggda bron (som blev klar i fredags). Kvaliten och (den nästintill obefintliga) klippningen är som den är..

tmalm

Aktiv medlem
Antar att det är rätt brant bitvis? GoPro är bra på att platta ut :-). Frän film och stig!

/T

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Grymt många höjdmeter på egen mark! Bodde på en kuperad tomt på 6000 kvm förut men det här måste vara mycket mer och högre :)

Berk

Aktiv medlem
2,2 hektar mark och nånstans mellan 20-30höjdmeter från högsta till lägsta punkt på stigen.

Fint!
I Nederländerna bodde jag på 11 meter höjd som var 2 meter lägre än högsta punkten i provinsen: 13 meter. Höjdskillnader var dock lite mer för att delarna av provinsen är under havsnivån. Den höjdskillnader märker man när man kör upp till stortorget på en cykel utan växlar med en vän på pakethållaren.

Rassemouse

Aktiv medlem
A2E271C3-88FC-40DB-88EF-019C56F57F9E.jpeg
Nästa feature börjar bli klar. Håller på och gräver bort genomblöt jord för att komma åt lite mindre blöt blålera under. Samt dikar ur för att få bort vattnet.
Det är en film på bygger på gång. Lite klippning kvar bara.

clara

Aktiv medlem
Kul tråd och film!
Rekommenderar lite mer neutral musik i filmerna, jag orkade knappt igenom den 😬 .

Topp