[Byggtråd] Stinner 650b randonneuse

freddiesan

Medlem
IMG_3247_1.jpg

Sommaren 2012 bestämde jag mig för att satsa en slant på ett drömprojekt. Jag hade då lyckats bli Super Randonneur för första gången. Det här med långdistanscykling var fortfarande väldigt nytt och är ännu nytt, men jag hade samlat på mig en del erfarenheter under vårens breveter och kände nu att jag kunde omvandla detta till en hoj som var bättre lämpad än den aggressiva racer jag använt mig av. Till en början skulle det bli en hybrid mellan CX och rando-hoj men detta blev jag övertalad att det skulle bara resultera i en hoj som inte var bra på något, vilket lät klokt. I stället fick det bli en renodlad randonneuse. Aaron Stinner i Santa Barbara, Kalifornien, blev tillslut byggaren som jag kände mig bekväm med. Han hade vunnit Rookie of the Year-priset på NAHBS samma år och var schysst i mejlkorrespondensen. Dessutom var han relativt billig jämfört med t.ex. Chris Igleheart som även han var intresserad av projektet. 3 månader skulle jag få vänta tills Aaron skulle börja bygga ramen. Jag hade betalat in en deposition och börjat fundera på vilken geometri som var bäst. Det här skedet i projektet var helt magiskt. Tänk att få välja precis allt, från sadelvinkel till färg på ramen. Det var nästan lite överväldigande och BikeCad blev ett program som hjälpte mig drömma och planera. Här är en bilddump på alla utkast:

Skrmavbild-2013-02-04-kl.-19.33.jpg

Jag ville även kombinera projektet med Fat Chance-drömmar jag haft sen början på 90-talet och en klassisk Fat Chance-gaffel och färgsättning var högintressant. Färgen bestämde jag mig för ganska tidigt. Den skulle få färgen Fat Chance Team Violet och enligt Fat Chance-forumet Fatcogs så skulle färgkoden RAL 4005 ligga närmast. Pulverlacksjobbet på Spectrum Powderworks i Colorado ingick i priset så jag valde det istället för en betydligt dyrare blöt lackering. Här är två bilder som inspirerade färgvalet:

Skrmavbild2012-06-27kl.12.40.03.png

FatChanceShockaBilly.JPG

Det är lätt att fastna i ytligheter som färg men det som verkligen var viktigt att besluta om var geometrin. Aaron var dessutom novis på området så jag kände ett extra stort ansvar där. Jan Heine på Bicycle Quarterly blev en stark inspirationskälla när jag väl bestämde mig för en renodlad rando-hoj. Jag läste allt jag kunde komma över och kom fram till att det skulle bli 650b-hjul med 42mm Grand Bois Hetre-däck, precis som "Telefonplan" har på sin fixie-rando. Framgaffeln skulle ha "low trail" geometri för att motverka nervositet i styrningen som framväskan annars kan orsaka. Jag sneglade lite på rSogn-projektet och ett sluttande överrör också. Tanken var att inte följa klassiska rando-traditioner rent estetiskt utan våga utmana normen. Hojen skulle även bli TIG-svetsad, inte muffad, få skivbromsar samt S&S snabbkopplingar för framtida resor, så lite funktion utmanades också. Detta är något jag inte ångrar så här i efterhand.

Återkommer med mer av berättelsen senare.

hall

Ny medlem
Kul! Jag köpte en rSogn helt enkelt men skulle ändra ett par mått samt lägga till skivor om jag hade ritat den själv. Ser fram emot fortsättningen.

freddiesan

Medlem
Fortsättning från del 1.

Jag kan inte påstå att jag är någon expert på cykelgeometri, eller sittställning för den delen och blev smärtsamt påmind hur mycket jag nonchalerat detta hela mitt liv trots att cykeln alltid varit mitt stora intresse och även ett arbetsredskap under några år som cykelbud. Aaron Stinner skickade ett underlag där jag fyllde i alla mina mått. Vi diskuterade vad jag var ute efter och jag jämförde även vad som var bra och dåligt med mina andra cyklar. Efter detta fick jag förslag på vilka vinklar som Aaron tyckte var bäst. Det blev klassiska 73 grader både på sitt- och styrvinkel, precis som på min titanracer - helt ok. Framgaffelns flacka vinkel var jag själv tvungen att driva på eftersom Aaron inte jobbat med den typen av cyklar särskilt mycket. 650b-hjul med 42mm däck och 52mm stänkskärmar krävde lite noggrannare mätningar av honom och jag köpte VO-skärmarna och Nitto-pakethållaren från USA och fick det skickat till honom för att på så sätt få det måttanpassat. Så här blev resultatet förutom att gaffeln var böjd i denna bild.

Skrmavbild2013-04-17kl.21.36.25.png

Gaffeln fick 60mm rake vilket resulterade i 40mm trail där trail under 50mm ofta anses som "low trail", vilket är att föredra när man ska ha last framtill. På så sätt blir styrningen inte så nervös även med tyngre last. Nu går det att få ännu lägre trail men pga min gaffeldesign så skulle det ha resulterat i ett för brutet intryck tyckte jag. Vill ursäkta svengelskan men jag har fortfarande inte fått helt rätsida på de svenska termerna. Någon annan kunnigare får gärna dela med sig. Vissa skulle kunna kritisera mig för att prioritera form före funktion här men med facit i hand så funkar gaffelvinkeln alldeles utmärkt och ger en stabil cockpit med väska fram. Här är några bilder på bygget av gaffeln:

Astinner_fork1.png

Astinner_fork2.png

Jag valde att använda mig av det nyare Schmidt SL dynamo-navet som har en smidig strömöverföring. Inga kontakter kopplas till navet utan strömmen går via höger gaffelände som i sin tur måste vara specialbyggd för ändamålet. Gaffeländen har sen en platta där kontakten till lampan är fäst. I mitt fall blev det lite krångligare när jag hade rak gaffel + skivbromsar eftersom dåvarande Schmidt-gaffeländar var anpassade efter böjda gafflar. På bilden till höger ser ni originalet och vänster är den "raka" gaffeländen. Numera har jag förstått att Schmidt utökat sortimentet som inkluderar olika vinklar.

Astinner_dropout_comparison.jpg

Som tur var fick Aaron tag på innehavaren av Muse cycles och han hade gjort egna "raka" gaffeländar för just detta problem. Så här blev slutprodukten:

Astinner_muse_cycles_dropout.jpg

Med denna lösning kan man ta av hjulet utan att koppla loss små kablar vilket kan vara behändigt en regnig natt då man är kall och trött och råkar få punktering fram.

För att avsluta denna del av berättelsen lägger jag till några bilder från självaste bygget:

Tacking:
Astinner_tacking.png

Vackra svetsfärger
Astinner_weld.png

S&S kopplingar läggs till:
Astinner_couplers.png

Här är det baktriangeln kvar:
Astinner_frame.png

Slut på del 2. Fortsättning följer.

NLC

Aktiv medlem
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jösses Amalia i min lilla låda vad fint det där
> blir!

+1000! :-)

kitzblitz

Aktiv medlem
Haha - vilken teaser :-) Såg cykeln igår och den är precis lika härlig som man förväntar sig när man läser tråden. Men freddiesan håller upp spänningen!

Hade nöjet att ligga bakom (mestadels iaf) denna under Brevet 200 Tumba. Verkligen fin cykel. Man önskar man själv var klar med plugget så man kunde beställa en custom hoj. Det är detaljerna som gör det som Sunes pappa säger :)

freddiesan

Medlem
Fortsättning från del 2.

Angående hjulen och bromsarna till denna randonneuse så valde jag dessa komponenter:

Fälg: NoTubes ZTR Crest 650b svart 32h (365g, 24,4mm bredd)
Däck: Grand Bois Hetre 650b x 42mm svart/gumwall (412g)
Ekrar: Sapim CX-Ray bak och DT Comp fram
Nav: Baknav XTR disc FH-M985 centerlock, framnav SONdelux SL 32h disc centerlock
Bromsar: Avid BB7 road
Stänkskärm: Velo Orange 58mm

IMG_2809.jpg

Först och främst är det 650b-hjulen som definierar hojen. Varför 650b? I mitt fall handlade det om att jag ville ha Grand Bois Hetre-däcken som är de bredaste jag känner till. De hyllas överallt på internet men främst av Jan Heine och efter 160 mil på dem är jag helt såld. Vikten kanske inte är en fördel men de rullar väldigt bra och dämpar ojämnheter magnifikt! Varmt rekommenderade! Fälgarna höjer nog ett och annat ögonbryn. Varför en mtb-fälg på en landsvägshoj? Återigen dels pga goda referenser men även för vikten och för att den är en skivbromsanpassad fälg utan bromsytor. Varför inte 36-hål? Skulle nog valt det om det fanns men det blev en kompromiss där och jag har hittills aldrig haft problem med 32h-fälgar pga deras svaghet, dessutom så tänkte jag att om den funkar för tuff skogskörning så borde den hålla för jämn asfalt. Jag var lite osäker på blandningen ZTR Crest + Grand Bois Hetre men den visade sig funka utmärkt. De problem som folk har att kränga på däck på fälgen stämde iofs och första gången jag skulle montera däcken fick jag minst sagt ta i så fingrarna blev blå. Tillslut lärde jag mig att däcket måste ligga i "mittenrännan" vid montering, då går det mycket lättare, men fortfarande så krävs däckavtagare för jobbet. Nu kör jag Veloplugs för att minimera vikten och den extra höjden och friktionen som ett fälgband kan skapa. En bonus var bredden på fälgen jämfört med de flesta landsvägsfälgar. Över 24mm i bredd ger en större/jämnare luftkammare och den lägre kanttrådskanten på NoTubes-fälgen minskar risken för sk snakebite = möjligheten att använda lägre lufttryck. I däcken har jag hittills tryckt i ca 30-35psi. ZTR Crest-fälgen har ett rekommenderat maxtryck på 50 eller 55psi om jag minns rätt, så jag har marginalerna på min sida. Enligt en undersökning jag läst så bör däcket inte bli allt för mjukt heller därför då ökar rullmotståndet. 15% sänkning när man sitter är väl något man inte ska överstiga men så nördig har jag inte blivit än att jag mäter hur mycket däcket sjunker ihop när jag sitter på cykeln. Om någon undrar över ekrarna så ville jag ha Sapim CX-Ray både fram och bak. Bakhjulet byggdes av tysk nätbutik men framhjulet byggdes i Stockholm och det visade sig att Sapim inte har någon importör i Sverige så det blev standard DT Comp-ekrar fram istället.

En annan mtb-flirt är XTR-navet bak. Jag bad Aaron Stinner om 135mm avstånd bak för att kunna använda mtb-nav. Det är helt enkelt en bredare marknad för baknav med skivbroms. Centerlock valde jag för att kunna ta av skivan från navet enklare om jag skulle behöva packa ihop hojen med hjälp av S&S kopplingarna, det blir väldigt trångt i sådana små väskor och skivorna till skivbromsarna kan lätt ta skada om de sitter kvar på hjulen.

Avid BB7 road-bromsarna är det inte mycket att orda om. De funkar bra utan att ligga på och störa. Jag var skeptiskt till att bryta mot konventionen och använda mig av skivbromsar men jag tror att detta är framtiden och jag tycker det är mycket enklare med skivbromsar eftersom de slits ut mindre snabbt i exempelvis regn.

IMG_3240_web.jpg

Tillslut kan jag nämna de kromade stänkskärmarna som är Velo Orange 58mm. Man ska ha mycket bredare stänkskärm än däck för att få fullt skydd och de här gör jobbet bra. Ramen är anpassad för stänkskärmarna eftersom det finns samma typ av enkla fästpunkter som annars är ovanliga på andra ramar. Ett starkt skäl till att skaffa skräddarsydd ram är även att då kan man få precis det utrymme för skärmar som man behöver.

Fortsättning följer.

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Kul att läsa om alla detaljfunderingar! Särskilt när jag själv inte vet något alls om sådana cyklar.

Hur blir det att cykla med "low trail" om du kör utan last?

Jag ville ju också bygga lite special i fram så jag hade ovärdelig hjälp av den här när trail calculatorn jag började mitt skissande: http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Ja och nu måste vi ju få se en helbild...

DT

Aktiv medlem
Den är riktigt, riktigt fin i verkligheten också. Det skönaste tycker jag är att varenda detalj verkar så genomtänkt. :-)

Viktoor

Ny medlem
Det här gillar jag! Håller själv på med ett 650b-projekt, ser fram emot att testa Hetres tubeless!
Tyckte jag såg en Selle An Atomica på helkroppsbilden? I så fall, är den så skön man vill tro?

freddiesan

Medlem
Ja Selle Anatomica är grymt skön direkt från början. Den har inte säckat ihop så mycket heller vilket jag trodde. På min tidigare hoj som hade racersadel började jag känna av sadeln redan efter 20mil. Över 30 började jag få lite skavsår längs kanten på sadeln. På denna mår jag som bäst vid 20 mil och har då känslan av att vilja gosa ner mig ännu mer i den, som en skön soffa, men vid 40mil och över 18 timmars cykling så börjar även Anatomican ge mig en trött bak. Hetres tubeless tänkte jag faktiskt köra med men orkade inte böka med vätskan så jag kör med slangar istället. Kommer att avsluta denna byggtråd nu framöver och ska samtidigt ta lite bättre bilder inklusive helbild. Tack för uppskattningen hittills!

freddiesan

Medlem
Avslutning:

Ja, då har en vår, en sommar och nästan en höst gått. Min Stinner har rullat ca 400mil hittills i år och så sent som i förrgår var jag ute på en 10-mila runda. Måste säga att det är en speciell känsla att ha en cykel som endast gjorts i ett exemplar åt en själv, cykelglädjen har ökat ännu mer pga detta. Är det något jag skulle ha gjort annorlunda undrar ni? Jo självklart finns det några småsaker och det är:

1. En skräddarsydd pakethållare fram för att sänka ner den till stänkskärmen och därmed sänka tyngdpunkten och öka balansen (detta är fortfarande möjligt att fixa).
2. Bromsvajerstoppen till växlarna skulle inte ha suttit på styrröret utan på underröret. En kommunikationsmiss då jag inte nämnde detta innan tillverkningen utan förutsatte att Aaron skulle inse att det skulle bli trångt med vajrarna och väskan i cockpiten. Detta är löst med Alligator I-Link vajerhölje numera och funkar bra.
3. Möjligtvis ett tredje fäste för flaskhållare under på underröret men det är inget jag lidit av än.
4. Möjligtvis en annan fälg än ZTR Crest pga det är lite tajt att få av och på däcket. Fälgen i sig är super annars.

Det jag är mest nöjd med gällande delarna är:
1. Skivbromsarna som jag inte behövt meka med på hela året och de funkar så grymt bra fortfarande. Inget mer slitage på fälg och byte av bromsklossar stup i kvarten.
2. Selle Anatomica-sadeln
3. Luxos-lyset som ger extremt mycket ljus nattetid och som skapat trygghet på ensamma kolsvarta skogsvägar. Dessutom laddar den telefonen snabbt.
4. Vevpartiet VO Grand Cru 50.4 BCD MKII med 46x30t kombination + Ultegra 12-30 kassett baktill. Behöver sällan växla framtill tack vare detta.

Nu avslutar jag med några bilder jag tog på norra Öland i somras. Det är många 650b-randonneuser i Sverige nu och det skulle vara roligt att få se och höra om dessa vid något tillfälle.

IMG_8191_w.jpg

IMG_8200_w.jpg

IMG_8203_w.jpg

IMG_8208_w.jpg

IMG_8213_w.jpg

IMG_8216_w.jpg

IMG_8228_w.jpg

IMG_8235_w.jpg

IMG_8236_w.jpg

IMG_8239_w.jpg

IMG_8241_w.jpg

IMG_8247_w.jpg

IMG_8255_w.jpg

Froste

Ny medlem
Fina bilder! Hur har däcken fungerat? Hur mycket grusväg har du cyklat med dom? Funderar på att sätta 700 x 32 varianten på min pendlarhoj. Men då finns ju alltid risken för glas eftersom den kommer att användas en del i stan.

NLC

Aktiv medlem
Tyckte den var underbart snygg när jag fick se den som hastigast utanför Statoil på Tumbas 40-milare i våras. Men med dessa bilder är den banne mig ännu läckrare! Grattis :-)

freddiesan

Medlem
Tack! Froste - däcken har fungerat fantastiskt bra, ingen punka på hela året förrän nu den senaste veckan då jag fått tre stycken på kort tid. I alla fallen har det handlat om mikroskopiska glasflisor vid olika tidpunkt och plats. Osäker på om det är samma källa till glasflisorna och om jag bara missat vissa eller inte, men jag har kunnat hoja över 20mil mellan punkteringarna så det borde inte vara så. Hursomhelst, bakdäcket slits typ dubbelt så mycket som framdäcket så jag har flyttat fram det bakre och tvärtom nu. Borde kunna köra 400mil till på däcken men pga punkteringarna blir jag tveksam om det inte vore bättre med nya till nästa säsong.

Edit: Däcken trivs väldigt bra på grusväg måste jag tillägga så där finns det ingenting att vara bekymrad över.

Senast ändrad:

Froste

Ny medlem
Kul att höra. Får se hur det blir med däcksval. Lutar mot att bygga ihop en surly straggler i vinter som allt i allo cykel. Kanske får det bliett tuffare däck, typ schwalbe marathon supreme. Det är just glassplitter som känns jobbigt. Inhrssant att höra att grusvägsåkning går bra!

freddiesan

Medlem
Jo för stadsbruk skulle jag använda något av de tuffare däcken. Har Continental Contact på min Surly-pendlare som går i ur och skur - ingen punka på 5 år!!!

s-o

Aktiv medlem
Ren poesi.
Och jag kan bara hålla med om Selle Anatomica. Den enda sadel jag haft som känts lika bra var en Brooks B17 competition som jag fick brottas med en hel sommar innan den plötsligt bara fungerade.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena

Man känner sig riktigt stolt att ha fått den stora äran att skruva på cykeln! Den helt klart mest intressanta cykeln som har hängt i mekstället detta året..

freddiesan

Medlem
Ja tack för senast Kneecap! Ditt arbete på hjulen vara pricken över i:t. Kunde cykla hem och känna att hjulen var i toppform!

jolop

Ny medlem
Tegner 650B 2x (min och sambons)

IMG_0893.JPG

blåa med med True Temper i överrör 0.7-0.4-0.7, diagonalrör 0.8-0.5-0.8, std dia.

min med packning inför Gotland 360

IMG_0900.JPG

Columbus Spirit, OS rör, 0.75 - 0.45 både i överrör, diagonalrör
Bägge har samma sadelrör, framgaffel (Keisai Imperial & GB krona), har olika kedjestag, runda resp ovala.

Framgaffelen har samma geometri som Rene Herse 1950.
Anders på Veloform byggt hjulen, frampakethållare, lowraider till bägge.

SON sl framnav, Kimura sadelrörslampa, baklampa på kedjestag bakreflex, batterilampa fram.

Guu Wantanabe styrväskor, sadelväskor.

Olle

Kristoffer R

Aktiv medlem
Tack för en lärorik och skön byggtråd; som någon skrev ovan vet jag inget om denna typ av cyklar men suger tacksamt i mig.

Jerry

Aktiv medlem
En riktigt grym hoj!

freddiesan skrev:
> Avslutning:
>
> Ja, då har en vår, en sommar och nästan en
> höst gått. Min Stinner har rullat ca 400mil
> hittills i år och så sent som i förrgår var
> jag ute på en 10-mila runda. Måste säga att det
> är en speciell känsla att ha en cykel som endast
> gjorts i ett exemplar åt en själv, cykelglädjen
> har ökat ännu mer pga detta. Är det något jag
> skulle ha gjort annorlunda undrar ni? Jo
> självklart finns det några småsaker och det
> är:
>
> 1. En skräddarsydd pakethållare fram för att
> sänka ner den till stänkskärmen och därmed
> sänka tyngdpunkten och öka balansen (detta är
> fortfarande möjligt att fixa).
> 2. Bromsvajerstoppen till växlarna skulle inte ha
> suttit på styrröret utan på underröret. En
> kommunikationsmiss då jag inte nämnde detta
> innan tillverkningen utan förutsatte att Aaron
> skulle inse att det skulle bli trångt med
> vajrarna och väskan i cockpiten. Detta är löst
> med Alligator I-Link vajerhölje numera och funkar
> bra.
> 3. Möjligtvis ett tredje fäste för
> flaskhållare under på underröret men det är
> inget jag lidit av än.
> 4. Möjligtvis en annan fälg än ZTR Crest pga
> det är lite tajt att få av och på däcket.
> Fälgen i sig är super annars.
>
> Det jag är mest nöjd med gällande delarna är:
> 1. Skivbromsarna som jag inte behövt meka med på
> hela året och de funkar så grymt bra
> fortfarande. Inget mer slitage på fälg och byte
> av bromsklossar stup i kvarten.
> 2. Selle Anatomica-sadeln
> 3. Luxos-lyset som ger extremt mycket ljus
> nattetid och som skapat trygghet på ensamma
> kolsvarta skogsvägar. Dessutom laddar den
> telefonen snabbt.
> 4. Vevpartiet VO Grand Cru 50.4 BCD MKII med
> 46x30t kombination + Ultegra 12-30 kassett
> baktill. Behöver sällan växla framtill tack
> vare detta.
>
> Nu avslutar jag med några bilder jag tog på
> norra Öland i somras. Det är många
> 650b-randonneuser i Sverige nu och det skulle vara
> roligt att få se och höra om dessa vid något
> tillfälle.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Froste

Ny medlem
freddiesan skrev:
> Jo för stadsbruk skulle jag använda något av de
> tuffare däcken. Har Continental Contact på min
> Surly-pendlare som går i ur och skur - ingen
> punka på 5 år!!!

Det är kanske bara för att jag har snöat in på de beiga däckssidorna. Så jävla snyggt!

Muntis

Aktiv medlem
Fint! Körde om dig mellan Lunda och Gottröra igår. :) Kul att se den "live" även om jag kände mig lite nördig att som Umebo känna igen en stockholmscykel. Det skrattades bra i bilen när jag berättade. Du hänger en del på det där forumet va? var kommentaren.

freddiesan

Medlem
Haha! Först blev jag fundersam, vilken cyklist körde om mig och Telefonplan igår på Täbys 30-mila? Men ni var en av bilarna som körde förbi oss eller hur? Kanske ni som stod och väntade vid en korsande väg? Förstår att de andra i bilen måste ha garvat! Det är inte direkt en högtrafikerad väg heller :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer