[Byggtråd] Sub 11 Transition Spur

simonb

Medlem
IMG_6884.jpeg

Efter att ha försökt få tag på en Transition Spur sedan slutet av sommaren 2021 dök det till slut upp ett ramset på mountainlove.de, klickade hem det direkt och började leta resterande komponenter.

IMG_6885.jpeg

Hjulsetet införskaffades av en bekant i höstas och har varit redo för bygget ett tag, samtliga färdiga byggen av Spur har underspeccade hjul, så visste att jag gärna bytte upp dessa. Drivlinan plockar jag över från min nuvarande cykel, resten har jag försökt att hitta på K&S den senaste månaden för att inte totalt spränga banken.

Full komponentlista, med inköpspris och vikter: https://blommegard.notion.site/0723ed30031a44c2b15d949d142c8a7b?v=96b4dbbdfbd14716869e5ebc0af0952e

Målet är att det ska bli en bit under nypris på X01-speccen (75k) om man räknar in köpet av en X01-drivlina, men då med genomgående bättre komponenter.

Tyvärr visade det sig när ramsetet kom att den var felspeccad med en Select+ istället för en Ultimate-stöt. Efter en del läsande så verkar enda skillnaden vara några gram, men rätt ska vara rätt så en ny dämpare skickades från tyskland. Väl hemma så tycker jag inte den känns helt ny och med fel dekaler, får se hur mycket jag orkar tjafsa här. Nedan ser ni den enda skillnaden på dem, liiite mer bortfräst från toppen på Ultimaten, nu ska jag bara få ut sprintarna så kan jag väga dem också, något förslag på hur jag flyttar över dem utan att skada något?

IMG_6886.jpeg

IMG_6899.jpeg

Det enda som jag nu är osäker på i komponentväg är gaffeln, det givna valet borde vara en SID Ultimate 120, då de färdiga byggena kommer med den. Men är lite sugen på att testa Pike / Fox 34, pga. möjligheten att gå upp till 130 tex., den kommer köras en del utför, även om vi inte pratar full on Enduro så kommer den absolut gå en del liftrundor också. Detta kommer också i så fall innebära att vi inte klarar 11kg, något som inte är livsviktigt, men kul om det går! :)

Någon vänlig själ som har några kloka tankar här, eller testat de olika, är det bara dumt?

Finns det även någon i Sthlm som sitter på gängtappen från OneUp så man kan använda deras lätta EDC-hållare, eller är det hål i huvudet att gänga gaffelröret?

ChJ

Aktiv medlem
Kul drömbygge!
Har tänkt på att nästan alla tester jag sett har varit av Spur med DT XR1700 25mm XC-hjul, men ingen testare har ens kommenterat det, trots att det annars verkar vara helt ocyklingsbart med mindre än 30mm’s trailhjul…🤔

Tror du är överoptimistisk på däckvikten för Rekondäck i komponentlistan (även om vikterna för Ikon/Rekon råkat kastas om)

Makten

Aktiv medlem
#1: Är det inte helt olika innandömen i dämparna då? Bara för att de ser likadana ut behöver de ju inte vara identiska i prestanda.

#2: Skulle avråda från Fox 34 om du tänker cykla köttigt. Mycket flexigare än Pike trots i stort sett samma vikt. Om de nu inte gjort nåt åt det från 2021 i och för sig.

simonb

Medlem
Kul drömbygge!
Har tänkt på att nästan alla tester jag sett har varit av Spur med DT XR1700 25mm XC-hjul, men ingen testare har ens kommenterat det, trots att det annars verkar vara helt ocyklingsbart med mindre än 30mm’s trailhjul…🤔

Tror du är överoptimistisk på däckvikten för Rekondäck i komponentlistan (även om vikterna för Ikon/Rekon råkat kastas om)
Exakt!

Ja, du har nog rätt, jag tänker nog nöja mig med att det går att få den under 11, även om standardutförandet inte kommer bara det.

#1: Är det inte helt olika innandömen i dämparna då? Bara för att de ser likadana ut behöver de ju inte vara identiska i prestanda.

#2: Skulle avråda från Fox 34 om du tänker cykla köttigt. Mycket flexigare än Pike trots i stort sett samma vikt. Om de nu inte gjort nåt åt det från 2021 i och för sig.
#1: Nej, efter en del googlande så ska det vara precis samma innehåll i dem vad jag får fram.
#2: Tack! Anledningen att jag kikar på 34:an är att det ligger en sådan (2022) i K&S nu, verkar gjorts en del på chassit.

Crossmax

Aktiv medlem
Visa bilaga 541060

Efter att ha försökt få tag på en Transition Spur sedan slutet av sommaren 2021 dök det till slut upp ett ramset på mountainlove.de, klickade hem det direkt och började leta resterande komponenter.

Visa bilaga 541061

Hjulsetet införskaffades av en bekant i höstas och har varit redo för bygget ett tag, samtliga färdiga byggen av Spur har underspeccade hjul, så visste att jag gärna bytte upp dessa. Drivlinan plockar jag över från min nuvarande cykel, resten har jag försökt att hitta på K&S den senaste månaden för att inte totalt spränga banken.

Full komponentlista, med inköpspris och vikter: https://blommegard.notion.site/0723ed30031a44c2b15d949d142c8a7b?v=96b4dbbdfbd14716869e5ebc0af0952e

Målet är att det ska bli en bit under nypris på X01-speccen (75k) om man räknar in köpet av en X01-drivlina, men då med genomgående bättre komponenter.

Tyvärr visade det sig när ramsetet kom att den var felspeccad med en Select+ istället för en Ultimate-stöt. Efter en del läsande så verkar enda skillnaden vara några gram, men rätt ska vara rätt så en ny dämpare skickades från tyskland. Väl hemma så tycker jag inte den känns helt ny och med fel dekaler, får se hur mycket jag orkar tjafsa här. Nedan ser ni den enda skillnaden på dem, liiite mer bortfräst från toppen på Ultimaten, nu ska jag bara få ut sprintarna så kan jag väga dem också, något förslag på hur jag flyttar över dem utan att skada något?

Visa bilaga 541062
Visa bilaga 541063

Det enda som jag nu är osäker på i komponentväg är gaffeln, det givna valet borde vara en SID Ultimate 120, då de färdiga byggena kommer med den. Men är lite sugen på att testa Pike / Fox 34, pga. möjligheten att gå upp till 130 tex., den kommer köras en del utför, även om vi inte pratar full on Enduro så kommer den absolut gå en del liftrundor också. Detta kommer också i så fall innebära att vi inte klarar 11kg, något som inte är livsviktigt, men kul om det går! :)

Någon vänlig själ som har några kloka tankar här, eller testat de olika, är det bara dumt?

Finns det även någon i Sthlm som sitter på gängtappen från OneUp så man kan använda deras lätta EDC-hållare, eller är det hål i huvudet att gänga gaffelröret?
Najs bygge! OneUp EDC gängtapp finnes i Sjöstaden för lån.

simonb

Medlem
Najs bygge! OneUp EDC gängtapp finnes i Sjöstaden för lån.
Snyggt, hör nog av mig när det är dags då! :D

Under tiden prylar trillar in började jag leta förvaringslösningar för slang och patronpistol, som tool tänker jag köra EDC, men kommer sakna SWAT-luckan i stumpyn.

Att köra en lång strap runt ramen är jag inte supersugen på av kosmetiska skäl, fick en tanke när jag såg sonen sitta och leka med en uppsättning gamla Apple Watch-band, startade upp Fusion prototypade upp denna under kvällen:

Screenshot 2022-02-24 at 22.38.53.png

IMG_6901.jpeg

IMG_6903.jpeg

Tycker jag är något på spåret, även om det krävs några iterationer till! :)

Petter.T

Aktiv medlem
Jag kör denna på min Spur:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Kul tråd!
Sid:en verkar ju väldigt bra när den fungerar men tyvärr verkar det också vanligt med glappande bussningar... Hur mkt viktstraff får man med en Pike, 200-300g?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kul tråd!
Sid:en verkar ju väldigt bra när den fungerar men tyvärr verkar det också vanligt med glappande bussningar... Hur mkt viktstraff får man med en Pike, 200-300g?

Nästan ett halvt kilo. Funderar ändå på att byta till en Pike på min.
Det beror väl på vad man prioriterar, SIDen är ju ingen smutt nerförsgaffel på det sättet.

simonb

Medlem
Men så är det lite kul också, det ska inte underskattas. :) Just den hade jag inte sett innan, verkar ju ganska nice ändå, om den får plats.

Jag kör denna på min Spur:
Ja, är nog inne på den också om jag tröttnar på detta. :)

Kul tråd!
Ja, som @Raggamuffin skrev är det nog snarare 400g, med Fox 34:an någonstans emellan.

simonb

Medlem
Bygget går sakta men säkert framåt allt eftersom saker trillar in.

Fortfarande beslutsångest för gaffeln i bygget, försökt jaga runt som en tok efter en 120mm air shaft för en 2022 Fox 34, men är helt omöjligt att få tag på. Hittat en butik i Norge med ett gäng på lager, men de vill tyvärr inte skicka över den till mig.

Någon norrman / gutta här på forumet som skulle kunna tänka sig skicka den vidare? Står givetvis för frakt och en flaska vin. 😀

Ytterligare en fråga till er, någon med bra / dåliga erfarenheter med passform på Ride Wrap?

IMG_6896.jpeg

BBn inskruvad, vevpartiet och bakväxeln på plats.

IMG_6940.jpeg

Fulmekade ur bussningarna på bakstöten som ska bytas.

IMG_6944.jpeg

Nya stöten på plats, krocken i färgschemat får jag leva med… i alla fall ett tag.

IMG_6948.jpeg

Även pressat i headsetet, mha skruvstycket, hade gärna fått vara lite bättre finish på lacken runt här.

I helgen lämnar vi för 3 veckor i fjällen så då händer det inte mycket, när vi kommer hem är det vår och dags för Hellas! :)

davlov

Aktiv medlem
Visa bilaga 541060

Visa bilaga 541061

Visa bilaga 541062
Visa bilaga 541063

Tjena, jag åkte med Pike på min Smuggler som jag hade tidigare. Tyckte Piken var en fantastiskt bra gaffel för den cykeln och downcountry/lättare enduro. Foxen har jag inte provat.

simonb

Medlem
Slog till på Fox 34-gaffeln här på K&S, fick tag i en norrman på reddit som hjälper mig få hem ett 120mm airshaft till den också från en norska handlare.
Med det så spricker målet på 11kg, men känns bättre med tanke på typen av cykling jag kommer göra med den.

För att få lite mer umpf i bromsandet gick jag upp till 180 från standard 160 i rotorn bak, förutom hjulen verkar detta vara det spur-ägare gärna ändrar.

IMG_7102.jpeg

Blev en tur i Lida i helgen, med 140mm fram istället för det tilltänkta 120, förhoppningsvis kan jag bygga om gaffeln i helgen när de sista delarna kommer, rätt däck kommer på först när sommaren är här på riktigt.

IMG_7112.jpeg
IMG_7115.jpeg

Väldigt nöjd!

Observationer efter första rundan:
  • BikeYoke-droppern är otroligt smooth, nöjd över att jag inte gick AXS-vägen här, gillar känslan i triggern.
  • 140-slag kändes inte helt galet på den, ska bli intressant hur mycket jag märker när den får rätt längt.
  • Jag har en hel del jobb kvar innan dämparinställningarna sitter, en del domnande händer, vilket jag hoppas jag kan thuna bort
  • Har en öhlinare bakstöt som sitter på min stumjumper med samma dimensioner, tänkte även testa den och se hur det känns när jag får tid

Nypåmtb

Aktiv medlem
Tjusigt bygge, vad landade vikten på?
Vad har du för referenscyklar?

Angående domnande händer så har det också mkt att göra med hur du har styret samt styrets backsweep, kan vara värt att kolla kanske. Tycker möjligen det ser ut som om du skulle kunna rulla styret lite mot dig för att spara handleder/händer.

simonb

Medlem
Tjusigt bygge, vad landade vikten på?
Vad har du för referenscyklar?

Angående domnande händer så har det också mkt att göra med hur du har styret samt styrets backsweep, kan vara värt att kolla kanske. Tycker möjligen det ser ut som om du skulle kunna rulla styret lite mot dig för att spara handleder/händer.
Vägde in den på 11,6 med pedaler och lite fästen, men utan extraslang och verktyg, så absolut nöjd ändå, känns rapp!
Cyklat på en Stumpjumper ST Expert -19, samt en Giant XTC senaste som jag jämför med, denna kommer nog kunna ersätta båda dem, blir nog att bygga om stumpyn till LT om jag hittar en prisvärd bakdämpare här framöver.

Bra angående backsweepen, tänkte också på det när jag var ute så ska experimentera där också.

LDG

Aktiv medlem
...
Jag har en hel del jobb kvar innan dämparinställningarna sitter, en del domnande händer, vilket jag hoppas jag kan thuna bort.
...
Grepp, och rotation på sådana
bromshandtagsvinkel jämfört med sittställning
var på styret bromshandtag sitter
roll på styre, är sweep på styre nytt?

Ovan är alla saker som jag tror går före dämparna appråpå domnade händer. Klart dämpare spelar roll men just domningar tror jag mer har med vinklar och grepp.
Jag provade t.ex. ESI Fit CR efter en kompis raljerande, hade provat ESI Chunky innan och varit nöjd, provade mig fram några åk i Åre och skar sedan av skiten och kastade dom. Aldrig varit med om något liknande, jag klarade inte mer än max 50m på Bräckebäcksleden innan jag behövde stanna. Funkade helt enkelt inte med min position på cykeln, sweep osv.

liveforthis

Aktiv medlem
Snygg hoj . Ang händerna så prova flytta bak sadeln 10-15mm . Brukar va en nackdel med moderna hojar med lång reach och "kort" toptube att man sitter väldigt ihop tryckt och lägger då mer vikt på händerna och låter bål/rygg hålla upp överkroppen mindre .

Topp