Byggtråd! The Mongrel, T-Rüst, Gordon, subX, Fifty & nu fulldämpad steampunk!

Brams

Aktiv medlem
Jag vet egentligen inte om detta är någon Byggtråd då cykeln är näst intill klar i skrivande stund. Men...
Har tänkt starta denna tråden ett tag men inte fått tummen ur. Och nu sitter jag på ett tåg tvärs över landet med en hel del tid och bilder från mitt bygge, så varför inte dela med sig?

Tankarna på en stålis har funnits ganska länge. Jag gillar de tunna rören, det simpla och eleganta uttrycket och de råa svetsfogarna. Har sneglat på olika skogsmonster, mest åt endurohållet när det kommer till geometri och följer de flesta instagramkonton inom det facket.
Men det har inte riktigt funnits befogenheter att skaffa en till cykel för att röja runt i Delsjön med. Jag har redan en kolfiber Stumpy som räcker gott åt mina hobbyturer.
20190512_181309.jpg

Men sen en dag efter att jag tagit stumpyn till jobbet så slog det mig vad mycket roligare den var att cykla på än min Crescent Yotta som är min vardagscommuter.
20190513_091227.jpg

Kanske skulle det finnas nog med anledningar att byta ut denne mot en snygg stålmtb med 29" fetingdäck?
Ja. Jag villhöver nog just en sån! ?

larsaw

Aktiv medlem
HÄRLIGT! Hör jag ett jobb för Marino tro? Eller går du något tryggare, dyrare och tråkigare? ;)

Steel Is Real!

Senast ändrad:

Brams

Aktiv medlem
Jag började googla lite för inspiration och fundera på hur den skulle behöva se ut för att funka, både praktiskt och utseendemässigt.
Screenshot_20190513-092153_Pinterest.jpg

Det var viktigt att cykeln hade de egenskaper som behövs för att vara en praktisk pendelcykel. Även om looken var extremt styrande i detta projektet så kan jag inte tumma på vissa saker.

Jag ville ha 29".
Jag behöver skärmar, pakethållare eller korg för att frakta min lunchlåda I och den fick inte bli för dyr då jag måste kunna lämna den med vanligt lås på stan. Jag vill ha växlar 9-12-delat, spelar ingen roll. 10 kanske är bäst, billigt och enkelt att underhålla.

Jag hittade bilder på cyklar som dessa som jag fastnade för.
20190513_092946.jpg

20190327_160157.jpg

rsz_dsc00299.jpg

Jag ville gärna ha en rå metallook, lite åt Rat rod-hållet med mycket patina och en del rost. Kanske blanda in en gnutta steam punk? Jag tänkte mässing, vingmuttrar å råläder. En modern retromtb byggd för asfalt! Låter det vettigt? ?

Brams

Aktiv medlem
Jo, funderade på Marino ett tag men tror nog inte att det hade blivit riktigt rätt för detta bygget. Håller på och jobbar på fler poster just nu... Du ser snart åt vilket håll det bär av... ?

storfiskarn

Aktiv medlem
Nice!
Jag funderar själv på om jag ska ta o bygga något liknande till hösten.

Brams

Aktiv medlem
Jag kollade runt på begagnatmarknaden efter en ram först och främst. Tänkte antingen en Surly Karate monkey eller en On One Inbred, de har en geometri som funkar för pendling och är ganska vanliga. Den senare är billigare och duger gott till mitt bygge, men vilken som skulle nog funka inom min budget som var totalt 10k. Efter några veckors letande kommer jag över denna här på Happy. (minus gaffeln på bilden tyvärr).
20190513_094452.jpg

Den var en perfekt grund att bygga på. Men det skulle ta några veckor innan jag fick den då den fanns på annan ort och då dens ägare ändå skulle till GBG och köra ESS. Bara å vänta... ?
Under tiden så köpte jag på mig massa delar.

En stel gaffel från Surly och Schwalbe big appledäck från en användare här på Happy. Handtag å sadel från Ebay. Det mycket viktiga, styret Sunrise, också från Surly beställdes från cykelkraft tillsammans med en ringklocka som jag tyckte passade.
Screenshot_20190409-094457_eBay.jpg

Screenshot_20190409-094539_eBay.jpg

Screenshot_20190409-094735_Chrome.jpg

Screenshot_20190409-094810_Chrome.jpg

The main piece, en gammal framlampa som jag senare konverterade till uppladdningsbar LED hittade jag på Cykelhistoriska föreningens fyndtorg på Facebook.
20190513_094358.jpg

Nu började man ana hur det skulle se ut.
IMG_20190417_231315_932.jpg

Brams

Aktiv medlem
Även om jag inte hade fått själva ramen så var bygget I full gång. Jag hade fortfarande en del saker att komplettera med. Pakethållare eller korg? Skärmar. Växlar mm.

Men sen nånstans mitt i allt detta så dök denna upp på annons.
20190513_094553.jpg

Jag hade ju det mesta redan, men denna kom med G-onedäck som jag inbillade mig var snäppet coolare än Big Apple. Den hade 10-växlat och snyggare fälgar. Men framförallt så var ramen redan strippa från fabrikslacken å hemmasprayad vilket skulle underlätta för mig att få den stålren.
Jag slog till och några dagar senare så hade jag helt plötsligt 2 mer eller mindre kompletta hojar. ??
Bara börja välja ut vilka delar man ville ha och inte.

Brams

Aktiv medlem
Stripping, Ram å gaffel!

Jag valde den senare ramen då den som sagt var enklare att strippa. Det kändes också lite synd att ta bort lacken på den vita då den var relativt intakt. Denna ramen var annars nyare modell än den röda som jag valde. Men det kvittar mig.

Jag använde Biltemas färgborttagningsgel. Efter att den suttit på i 20min så var det bara att torka bort sprayfärgen. Jag fick komplettera med en stålborstetrissa på min dremel I de lite mer kniviga hörnen. Där fanns det kvar en del av orginallacken, ägaren innan mig hade slarvat lite...
Screenshot_20190513-102901_Gallery.jpg
Screenshot_20190513-102810_Gallery.jpg
Screenshot_20190513-102737_Gallery.jpg

Gaffeln är en Salsa Cromo som också var lackad i den rödbruna färgen. Skillnaden här var att orginallacken fanns kvar under. Den var betydligt svårare att få bort. Jag lät biltemaslemmet sitta på över natten och sen fick jag skrapa med ett rakblad för att få bort den numera kleggiga lackfärgen.
Screenshot_20190513-102844_Gallery.jpg

Efter jag skrapat så var det bara att sandpappra lite för att få bort det sista böset.
Eftersom den looken jag är ute efter är lite rough så är det ganska tacksamt i sånna stunder. Mitt tålamod är för dåligt för sånna där supercrisp projekt. ?

Freddie L

Aktiv medlem
Nu får vi hoppas att det inte är en nedriven kontaktledning någonstans i nätskugga, för nu vill vi se hur det slutar!

Brams

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Nu får vi hoppas att det inte är en nedriven kontaktledning någonstans i nätskugga, för nu vill vi se hur det slutar!
Haha. Sitter i möte. Måste ju jobba lite också.
Men jag ska med tåget hem sen också. Fortsätter då. ?

Brams

Aktiv medlem
Ytbehandling.

Innan jag gjorde nått annat så var det dags att provmontera de mest väsentliga delarna för att få ett hum om hur den skulle se ut.
Detta är ju förstås ett roligt moment. Det kändes riktigt bra faktiskt.
20190422_204651.jpg

20190422_204743.jpg
20190422_204728.jpg
20190422_204723.jpg

Sen var det dags för den stora frågan, hur skulle jag behandla ramen för att få rätt känsla?
Jag kollade på lite olika alternativ. Det första man tänker på är ju klarlack. Det skulle kunna bli bra via en pulverlackare. Detta skulle naturligtvis vara det bästa skyddet för ramen, och kräver inget direkt underhåll, men jag gillade inte riktigt tanken på det blanka resultatet. Och dessutom vill jag också att den ska kunna "åldras" med tiden.
Andra alternativ som dök upp var att behandla den med antingen vax eller linolja. Denna metod används tydligen av hot rod-folket när de vill behålla stålet rått å rent utan att det rostar för fort. Linolja verkade kladdigt och bökigt så jag bestämde mig för att köra på bivax.
Om detta var rätt val eller inte kan jag inte avgöra än. Men hittills så tycker jag att det funkat precis som jag tänkt mig.

Screenshot_20190513-110108_Chrome.jpg

Jag köpte ett vax på Naturkompaniet som är till för att impregnera friluftskläder med. Det innehåller lite paraffin, annars rent bivax. Anledningen till att det blev just det är att bivax var slut i lager på Panduro och att Naturkompaniet råkade ligga precis bredvid. ??

Jag målade på vaxet som med en krita och värmde sedan med värmepistol så att vaxet smälte och stålet hettade upp. Sedan polerade jag det med en tygtrasa medans stålet var varmt. I trånga utrymmen målade jag på varmt vax med en pensel. Viktigt att ramen är uppvärmd innan för att det ska tränga in ordentligt.

VideoCapture_20190513-105712.jpg

VideoCapture_20190513-105736.jpg

Detta är något som jag räknar med att göra om med jämna mellanrum då vaxet slits bort. Hur ofta vet jag inte. Visar det sig att det var kass val så får jag testa nått annat...

Hittills så måste jag ändå säga att jag tycker att det ser bra ut. Ingen direkt rost men lite karaktär kanske man skulle kunna säga.
Innan behandlingen så rostade ramen bara över natten (se bilderna ovan) så nått skydd ger det iaf.

Senast ändrad:

Brams

Aktiv medlem
Lampan!

En viktig del för utseendet var framlampan. Jag ville ha en gammal stor lampa på framskärmen eller alt. Två mindre, gamla lampor då monterade på styret.
Efter att jag hittade denna lampa till en struntsumma på Facebook så blev det de första alternativet.
Screenshot_20190513-172846_Gallery.jpg

Screenshot_20190513-172900_Gallery.jpg

Screenshot_20190513-172928_Gallery.jpg

Men. Jag ville kunna använda lampan också. För att det skulle bli smidigt så valde jag att byta ut innehållet mot en LED-lampa med laddningsbart batteri.
Enklast var att slakta en ficklampa jag hade hemma och flytta över innehållet till den nya-gamla lampan.
Screenshot_20190513-172949_Gallery.jpg

Screenshot_20190513-173002_Gallery.jpg

Jag rev ur allt gammalt skräp, spacklade insidan med silikon (det var några sprickor i lampkupan) och anpassade så jag skulle få plats med delarna från Ficklampan. Det var trångt som satan vill jag lova, men när det väl satt där så satt det bra.

Allt är integrerat i lampan, tanken är att den ska sitta med en snabbkoppling så man enkelt kan ta med den in å ladda. Se video nedan för resultatet.

Brams

Aktiv medlem
Screenshot_20190513-181712_Messenger.jpg

Efter det var det egentligen bara att välja vilka delar jag skulle ha, rengöra, smörja å justera.
Det blev de svarta vevarna för de var snyggast, och shimanobromsarna.

20190422_134243.jpg
20190422_134252.jpg

Jag föredrog som jag sa G-onedäcken framför Big apple. Det är samma specar men på nått sätt känns dessa fetare än Big apple. Lite mer racing!

20190417_224054.jpg

Ringklockan är jag inte helt nöjd med. Jag hade hoppats på att den skulle vara mer mässingsfärgad. Men jag får leva med den så länge.

Brams

Aktiv medlem
Sen var det dags för jungfrufärden. Även om den inte var helt klar fick den ut å åka en solig dag i April. (Lampan är tillfälligt monterad)

IMG_20190429_100436_712.jpg
IMG_20190429_100436_713.jpg

Jag är övertygad om att många av er kommer att tycka att den var som snyggast i detta läget. Och så kan det säkert vara. Men faktum kvarstår att jag behöver skärmar å nån typ av pakethållare för att den ska fungera för mig till vardags.

Freddie L

Aktiv medlem
Väldigt snygg! Bra jobbat!

Tror inte att skärmar och pakethållare behöver bli sämre, du verkar ha känsla för detaljerna, och det hör ju till på en pendlare.

larsaw

Aktiv medlem
Wow, den blev ju döläcker ?
Men visst funktion före form...
Så på med fler bilder nu så vi får se hur den blev med alla ”gadgets” på!

Brams

Aktiv medlem
Handtag och sadel.
20190503_210236.jpg
20190503_210318.jpg

Handtagen blev riktigt snygga. Sadeln är jag tveksam till. Nästan så jag gillade den svarta Brook'ssadeln bättre.
Jag vill gärna ha bruna läderdetaljer, gjorde ett försök att få sadeln lite mer mörkbrun med minkfett som man brukar ha till läderskor. Det gjorde inte så stor skillnad. Ska se om jag kan färga den med nått. Problemet är väl bara nu att den är ganska resistent när den sugit åt sig fettet.
Tror också den blir bättre med en sadelstolpe med lite set back på. Ska se om jag inte kan fixa nån sådan.

20190509_172953.jpg

20190509_205554.jpg
20190509_205606.jpg

Brams

Aktiv medlem
20190422_204954.jpg

Pakethållaren fick bli en i bak. Hittade denna gamla i aluminium på cykelköket. Tyckte att den blev rätt frän när den var så kort. Kör på den tills nått bättre dyker upp!

Brams

Aktiv medlem
Skärmar visade sig vara det klurigaste.
Jag ville helst ha några gamla med rejält med patina, kanske tom helt rostiga. Jag ville också ha rejäla doningar som sitter fast ordentligt. Hatar sånt som skallrar å hänger på halven...
Det visade sig vara svårt att hitta så pass breda som jag behövde med en radie som passar mina 29".
FB_IMG_1557727361842.jpg

Tillslut kom jag över dessa från en gammal 28" cykel.
Efter rejäl mycket slit med hammare å städ så passade de hyfsat till mina hjul.
20190512_145810.jpg
20190512_145814.jpg
20190508_212017.jpg

Framskärmen var enkel. Fick kapa av en bit i mitten då skärmen var formad för att passa i gaffeln på dens ursprungliga cykel. Denna inbukning skulle ta i mina däck och den var för markant för att kunna slå ut med hammare.
När jag ändå kapade så såg jag till att ändra radien på böjen så den passade.
Jag använde mig av en gammal aluminiumsadelstolpe som jag kapade till lagom längd, i denna satte jag en "star bolt" som man har till gaffel/styrstam och en genomgående bult. Detta blev riktigt bra.

20190511_190943.jpg
20190512_110819.jpg

Till bakskärmen fick jag borra ett hål rätt in i ramen som jag gängade för att sätta en skruv med läderbricka mellan. I ovankant fäste jag skärmen i pakethållaren (har ingen bild på detta tyvärr) och I nederkant fick jag göra en nödlösning av ett metallfäste. Detta är inte den snyggaste lösningen men det funkar.

20190507_200324.jpg

20190511_190916.jpg

20190508_211952.jpg

Jag köpte en hel del skruvar, muttrar å fästen på Hornbach för att kunna testa lite olika varianter av fästen till skärmarna. Jag köpte även några 4mm mässingsstavar som jag böjde till för att passa runt skärmen.
Borrade hål i en stoppmutter (heter den så?) och trädde igenom staven... Ah va fan. Ni ser ju på bilderna.

Resten av fästena och fler bilder får bli en annan dag. Nu har jag slut på bilder i mobilen ?

Brams

Aktiv medlem
Just det. En sak till.
Jag har bytt ut massa skruvar till lite snyggare i guld...
Ville ha mässing med det verkar omöjligt att få tag på med sånt här huvud.
Detta får duga!
IMG_20190506_210523_665.jpg

Sen kan jag berätta att det enda som är kvar nu är en maskinskylt som jag beställt som ska pryda fronten på cykeln som fått namnet "Mongrel" (blandras).
Denna idén snodde jag från BTR fabrications som har så på sina hojar. Schysst!, men min blir snyggare... ?
Screenshot_20190408-101750_Instagram.jpg

P

Paco

Guest
Grymt jobb och tack för lite idéer om vad jag ska göra med min Inbred när jag ledsnat på den.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Så jäkla snygg!
Men dummaste pundare kommer ju se att den där är prima material för snabbt o kanske diskret 'ägarbyte'....

ujja

Aktiv medlem
Skitsnyggt bygge, funderat på att fräsa ut en styrstam ur ett mässingblock?

jolov

Aktiv medlem
Kört min obehandlad i ett år drygt, men då är vintern väldigt torr här uppe. Körde någon torr olja och värmepistol på rören, lite oklart hur bra det funkar

Bilagor

• 62DD3344-90DF-4E00-8FAA-1F72D5BF06B4.jpeg
    62DD3344-90DF-4E00-8FAA-1F72D5BF06B4.jpeg
    298.7 KB · Besök: 269

Brams

Aktiv medlem
Der Kaiser sa:
Så jäkla snygg!
Men dummaste pundare kommer ju se att den där är prima material för snabbt o kanske diskret 'ägarbyte'....
Jo, den risken finns ju alltid. Frågan är om den är mer attraktiv att sno än min Crescent som jag kör idag. Den är ju definitivt unikare och borde vara svårare att sälja obemärkt.
Jag har valt att inte tänka så iaf. Kommer att använda den som vanligt tills det händer nått, om det händer nått. 99% av gångerna den används är mellan hemmet och jobbet. Där är den ganska safe på båda ställena. =)

Brams

Aktiv medlem
ujja sa:
Skitsnyggt bygge, funderat på att fräsa ut en styrstam ur ett mässingblock?
Jodå, de tankarna finns. Jag har ingen i min närhet som sitter på en svarv bara, men det ska väl inte vara så svårt att finna på?
Har också kollat på denna, men det drog lite i snåltarmen om jag ska vara ärlig. Snäppet i övarkant på priset. Men det kanske är värt det?
https://www.kapz.com/carved-headset-caps/carved-headset-cap

Brams

Aktiv medlem
LucasNilsson sa:
Kört min obehandlad i ett år drygt, men då är vintern väldigt torr här uppe. Körde någon torr olja och värmepistol på rören, lite oklart hur bra det funkar

Snygg!. Blir ju så jäkla cleant när man kör ren fixie. Jag tror att vintern kommer att ta hårt på denna stackarn. Göteborg bjuder bara på slask och vägsalt!.
Överväger att behålla min Crescent och ha den som vintercykel för att skona denna något.

Brams

Aktiv medlem
Bjussar på några dagsfärska kompletterande bilder på skärmfästena. Saknade foton på en del ju...
Så här ser den ut idag!
20190514_070643.jpg
20190514_070708.jpg
20190514_070544.jpg
Jag har testat lite alternativa lösningar att hålla lunchlådan på plats... osäker på funktion på denna med ett gammalt skärp men, det blev ju ganska snyggt.
20190514_070612.jpg
Framskärmen fäste jag i ett fäste som jag hittade på cykelköket, ingen aning vad det är till från början, men det löste mitt problem ganska bra iaf. På andra sidan sitter den i fästet till bromsoket.
20190514_070621.jpg
Gjorde även en halvtaskig lösning för att det inte bara ska vara att lyfta av framhjulet, kanske blir en 2.0 på denna, eller en ny axel med insex ist.
20190514_070536.jpg
I bak så sitter den i samma fäste som till pakethållaren.

Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Det är ju så jag blir tårögd så stiligt det blev! Pakethållare fram är ju lite snyggare och hade gett cykeln en lite mer industriella känsla men det är ju en smaksak! Bra jobbat!

velovin

Aktiv medlem
Snyggt och inspirerande bygge. Gillar verkligen när någon lägger tid och möda på sin pendlare, det är ju trots allt den cykel som de flesta av oss spenderar mest tid på.

Willie

Aktiv medlem
Mäktigt bygge, kul med så mycket härlig customlösningar! Riktigt inspirerande!

Brams

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
Det är ju så jag blir tårögd så stiligt det blev! Pakethållare fram är ju lite snyggare och hade gett cykeln en lite mer industriella känsla men det är ju en smaksak! Bra jobbat!
Håller med. Har funderat på detta också, och detta valet är kanske inte definitivt.
Det blev mest så då jag hittade denna pakethållaren.
Jag är också lite fundersam till hur en pakethållare fram skulle ta fokus från lampan, och vart man isf skulle montera lampan.... ?

DarthVidar

Aktiv medlem
Brams sa:
DarthVidar sa:
Håller med. Har funderat på detta också, och detta valet är kanske inte definitivt.
Jag är också lite fundersam till hur en pakethållare fram skulle ta fokus från lampan, och vart man isf skulle montera lampan.... ?

Risken är helt klart att lampan försvinner lite ur fokus med en pakethållare fram. Det finns ju nätta små pakethållare som inte skulle "stjäla showen" från lampan så mycket typ: https://www.bricklanebikes.co.uk/blb-rack-chrome Men då är ju frågan hur användbar den blir...

Brams

Aktiv medlem
Jo, jag har sneglat på de flesta lösningar. Faktum är att den jag har idag inte är vidare bra heller.
Jag tror det bästa hade varit en låg korg av nått slag. I fram...

Har tänkt tanken att man kanske kan mecka ihop nått svälv som kan funka. Nån typ av sarg till den pakethållaren jag har som håller lasten på plats....
Kanske av kopparrör å kopplingar?
DarthVidar sa:
Brams sa:
DarthVidar sa:

Risken är helt klart att lampan försvinner lite ur fokus med en pakethållare fram. Det finns ju nätta små pakethållare som inte skulle "stjäla showen" från lampan så mycket typ: https://www.bricklanebikes.co.uk/blb-rack-chrome Men då är ju frågan hur användbar den blir...

lindengbg

Aktiv medlem
Blev cool! Men hur blir matchningen mot dig? Ser du ut som Mad Max när du Swishar till jobbet för å matcha utseendemässigt? ???

ujja

Aktiv medlem
Vad sägs om en sidoväska i läder istället för pakethållare, meckigt med infästning kanske.

Brams

Aktiv medlem
ujja sa:
Vad sägs om en sidoväska i läder istället för pakethållare, meckigt med infästning kanske.
Kul idé. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Skulle passa rent stilmässigt och monteringen löser jag väl på nått sätt.
Ska suga lite på den...

Köp & Sälj

Topp