Byggtråd! The Mongrel, T-Rüst, Gordon, subX, Fifty & nu fulldämpad steampunk!

Brams

Aktiv medlem
Yey eller ney?
20220912_180924.jpg
20220912_205903.jpg

Kompletterade med lite tyglinda på styret också vilket jag tyckte blev bättre.
received_635112501573393.jpeg

Senast ändrad:

Brams

Aktiv medlem
Ja, då var det dedär med baklampan också...
Det var mycket riktigt baklampan jag syftade på i förra bilden.
Här kommer lite dokumentation....

Det känns lite som att det har blitt en grej med lampor på mina byggen. Jag gillar verkligen att bygga dem och jag tycker de tillför mycket stilmässigt.
Så, om det var nånting jag skulle kompromissa med viktmässigt på detta bygge så var det just lampor.
Jag har ju redan fixat en framlampa, som jag förövrigt vant mig vid att ha på styret, så jag har sänkt den lite bara, å fixat ett snyggare fäste.

20220918_132303.jpg 20220918_134225.jpg 20220918_134821.jpg
Jag fräste till en aluminiumplatta som fick ersätta plastmuttern jag hade som distans innan. Detta blev helt klart stabilare och snyggare.

Men sen hade jag denna grunkan som jag hittade på en loppis för länge sedan.
20220914_191227.jpg
Jag vet inte riktigt vad den varit till, men nån sorts lanterna eller lampa har det ju varit. Nån som vet?
Jag tyckte iaf att den var snygg, och att den skulle kunna passa som baklampa på rosthögen.
Först så tätade jag den invändigt med Sugru som är en limpasta som är lätt att arbeta med fingrarna.
20220914_192435.jpg
Medans det torkade så försökte jag klura ut hur fan jag skulle kunna bygga in nån befintlig lampa i höljet och få en strömbrytare på utsidan.
Jag har ju tidigare använt färdiga lampor eller ficklampor för att få strömbrytare, laddfunktion mm. Det är enkelt, och jag är inte så bra på el att jag kan beställa lösa komponenter å få ihop det till nått som funkar...
Problemet med denna är att den är så liten... Jag hade en del små, Laddningsbara lampor med det är helt omöjligt att löda bort strömbrytare och flytta den då allt är microlitet och sitter på samma kretskort.
Tillslut så hittade jag en lösning med en Knog-lampa. Den var liten nog att passa i cylindern, och strömbrytaren hamnade lägligt på sidan.
20220915_205654.jpg
Jag täljde och slipade bort all onödig plast å gummi runt strömbrytaren så att den vart blottad.
Tillverkade en cylinder av en colaburk, fyllde upp den med smältlim som håller lampan på plats. Det blev som en egen enhet som man kan slida in i lamphöljet.
20220915_205657.jpg
Sen matchade jag placeringen av strömbrytaren på höljet, borrade ett hål. I hålet monterade jag en annan strömbrytare där jag plockat bort allt utom själva knappen. Det är alltså som en fjädrande plaststav som pressar mot den "riktiga" strömbrytaren på cykellyset.
Det var ett jäkla meck att få det att linjerna ordentligt, men tillslut blev det riktigt tight å bra.
20220916_150405.jpg
Här ser ni den pyttelilla strömbrytaren i colacylindern.

Nu funkade det, asbra. Men jag behövde nått som lyset kunde studsa mot i glaskupan, annars syntes det inte så bra.
Jag testade med trasslig fiskelina, papper mm. Men sen såg jag en kylskåpsmagnet som vi haft i måååånga år. En mariafigur i självlysande plast.
Den var lite stor, men för fantastisk för att lämna på kylen... 😊
20220918_185318.jpg
Så blev det tillslut.
Jag älskar den. ❤️
20220916_143712.jpg

L.and

Aktiv medlem
Haha, bästa på länge!
Ordningsfråga: är sadelstolpen slangbeklädd eller är jag helt ute och cyklar (ba-dam-tssh)

Brams

Aktiv medlem
Även om det säkert kommer småpillas en del med denna i fortsättningen. Så kan man nog vid detta laget anse att den är färdig.
20220918_185535.jpg
Och som ni vet så har ju lite mitt mål vara att klara bygga den för under 10k och att hålla nere vikten till 10kg...
Och jag har sammanställt lite. Budgeten är lite svår att räkna exakt. En del är plockat från hyllan, en del prylar har jag bytt till mig etc.
Men jag har ändå varit ganska ärlig och uppskattat de grejerna jag inte har ett exakt pris på till motsvarande värde.
Så, en väldigt ärlig summa för detta bygget slutar på strax under 10k. 9590 kr för att vara exakt.
Så där tycker jag ändå att jag lyckats.

Vikten då.?
Jag har vägt den här hemma med 2 olika baggagevågar, och en vanlig personvåg.
De visar med pedaler, lampor och allt mellan 9,9 och 10,1kg...
Så det är på håret.
Men jag tänker att jag ska bromsa mycket så att jag blir av med både gummi och belägg och kan därmed även på denna punkt godkänna mig själv. 😊👍

20220918_185606.jpg
Så, namnet på hojen får därför bli det något moderna namnet "Sub X" (under 10 för er som inte fattade det).
Jag var tvungen att kladda det på underröret, även om det kanske inte höjde estetiken direkt.

Jag kommer slänga upp ett gäng foton på skapelsen i veckan. Sen lämnar vi denna cykeln för att ge plats för nästa projekt som redan hänger i delar på vinden...
Stay tuned! 🐌

Willie

Aktiv medlem
Snyggt jobbat!

Alltid en kul dimension i byggandet att också ha en ekonomisk aspekt i det hela.

Jag röstar också för godkänt på båda punkter! Speciellt med tanke på att det är med lampor och pedaler. Katalogvikten blir ju långt lägre då 😉

Men det blir bara sommarrull med denna? Är nästa bygge prepp för vintern då?

//W

Brams

Aktiv medlem
Snyggt jobbat!

Alltid en kul dimension i byggandet att också ha en ekonomisk aspekt i det hela.

Jag röstar också för godkänt på båda punkter! Speciellt med tanke på att det är med lampor och pedaler. Katalogvikten blir ju långt lägre då 😉

Men det blir bara sommarrull med denna? Är nästa bygge prepp för vintern då?

//W

Jaaaa, shit vad den rullar fint!Ja, det är väl inte så många dagar jag kan ta denna nu innan det blir blött å blask. Då åker T-Rüsten fram igen.

Nästa bygge....
Jo, det är ju så att det börjar surras på stan nu. Både Redbull, Pinkbike, Specialized mfl. ringer dagligen och vill kasta pengar på mig.
Men man vill ju behålla sin street-cred, så jag låter svararen ta de samtalen... :D

Skämt åsido så är det faktiskt lite av ett beställningsjobb som ska göras. Eller ja, det var kanske jag som tjatade på @FredriCX att jag skulle få bygga en pendlare åt honom på hans räkning. Men vi kan säga att det var han som bönade å bad på sina knän om att jag skulle bygga en till honom.

Det är till och med så att det är Inbred som varit i min ägo innan som ska få tjäna honom.
Så, det blir ganska samma som innan, lite nya ideer så klart men.... 29", stål, RAW, rost och allt annat gött.

Mer om detta om ett tag... Ska pausa några dagar innan jag ger mig på den.

FredriCX

Aktiv medlem
Jaaaa, shit vad den rullar fint!Ja, det är väl inte så många dagar jag kan ta denna nu innan det blir blött å blask. Då åker T-Rüsten fram igen.

Nästa bygge....
Jo, det är ju så att det börjar surras på stan nu. Både Redbull, Pinkbike, Specialized mfl. ringer dagligen och vill kasta pengar på mig.
Men man vill ju behålla sin street-cred, så jag låter svararen ta de samtalen... :D

Skämt åsido så är det faktiskt lite av ett beställningsjobb som ska göras. Eller ja, det var kanske jag som tjatade på @FredriCX att jag skulle få bygga en pendlare åt honom på hans räkning. Men vi kan säga att det var han som bönade å bad på sina knän om att jag skulle bygga en till honom.

Det är till och med så att det är Inbred som varit i min ägo innan som ska få tjäna honom.
Så, det blir ganska samma som innan, lite nya ideer så klart men.... 29", stål, RAW, rost och allt annat gött.

Haha. Snacka om att jag ser fram emot detta som ett barn på julafton! :-)

Bonzo

Aktiv medlem

Nästa bygge....

Jag skulle tro att många av oss skulle vara rätt lättjatade om du skulle hamna i situationen att du vill göra fler beställningsjobb.

Brams

Aktiv medlem
Jag skulle tro att många av oss skulle vara rätt lättjatade om du skulle hamna i situationen att du vill göra fler beställningsjobb.
Ja, jag kan ju inte ha fler cyklar själv nu...
Jag har 3 pendlare nu... Är rädd att jag måste göra mig av med en. 2 räcker.

ADD

Aktiv medlem
Ja, jag kan ju inte ha fler cyklar själv nu...
Jag har 3 pendlare nu... Är rädd att jag måste göra mig av med en. 2 räcker.
Vi som jobbar femdagarsvecka behöver allt fem. Och kanske en i reserv om det skulle bli övertidsjobb en lördag.

Brams

Aktiv medlem
Vi som jobbar femdagarsvecka behöver allt fem. Och kanske en i reserv om det skulle bli övertidsjobb en lördag.
Jo, det är ju inte användandet utan förvaringen som är knivig.
Bor i en trea. Har tillsammans med min sambo i skrivande stund alltså 4 pendlarhojar och 3 mtber. Plus kommande projekthojen, och en japansk OS-cykel som jag också ska fixa nån gång...
Totalt 9 hojar!
Nä nån måste bort.

slice me nice

Aktiv medlem
Jo, det är ju inte användandet utan förvaringen som är knivig.
Bor i en trea. Har tillsammans med min sambo i skrivande stund alltså 4 pendlarhojar och 3 mtber. Plus kommande projekthojen, och en japansk OS-cykel som jag också ska fixa nån gång...
Totalt 9 hojar!
Nä nån måste bort.

En cykel i delar räknas inte, det är den gammalt. Så projekt går alltid fria från räkningen. Lite som hus i Sydeuropa, iaf Grekland, där man låtsas att man håller på att bygga ytterligare en våning för att slippa fastighetsskatt. Lämna en bromsvajer okapad eller nåt så är du där.

Brams

Aktiv medlem
Nej, ok, jag inser att jag får böja mig i denna diskussionen.
Ni måste ju vara de perfekta köparna då?
Eller finns det någon anledning att inte köpa en av mina hojar? =D

Bonzo

Aktiv medlem
Nej, ok, jag inser att jag får böja mig i denna diskussionen.
Ni måste ju vara de perfekta köparna då?
Eller finns det någon anledning att inte köpa en av mina hojar? =D
Njae, det skulle väl vara att du finns på fel sida av landet kanske. Annars skulle jag eventuellt kunna vara spekulant på något skoj framåt våren. Jag har ju faktisk bara två pendlare som jag varierar emellan.

Fast det är också helt sant det där med brist på utrymme. Jag bor iofs i hus, men det är lite trångt i garaget med två motorcyklar, en moped, tre cyklar, en gräsklippare och en satans massa annat som bara står i vägen.

Brams

Aktiv medlem
20220922_072454.jpg

Det fick bli denna godingen idag.
Det är ju helt klart skillnad på hoj å hoj. Inte bara dåligt vill jag säga.
Även om det är kul med kolisen nu, så tror jag att detta är den jag skulle välja om jag var tvungen att välja EN.

Brams

Aktiv medlem
OK, Nu har jag tagit mig tiden att fixa lite foton på Kolisen.

Slänger upp lite specar på lagom nivå också...

Ram: Allebike Ipsum 29" Strl XL 2017, Kolfiber
Gaffel: Kolfiber 29", vet inte märke, men den kom med vid köp av en Crescent från butik, så gissar på det. Finns ingen märkning whatsoever!
Hjul: E-thirteen TRS race 29", kofibernav
Vevar: Sram XX1 Kolfiber
Växlar: 9-växlad. Sram X0 20th anniversary växelförare m kolfiber-cage. X01 Trigger.
Kassett: Sram PG 990 PowerGlide II 11-32T, 9 delad.
Klinga: Wolftooth 36T
Kedja: KMC x9
Däck: Schwalbe Big One 29x2,35
Bromsar: Formula The one, 160mm Tektro-skivor
Pedaler: Crankbrothers Stamp 1 Large
Sadelstolpe: Nån kolfibervariant, hittar inte infon...
Sadel: Brooks Professional Titanium
Styre: Hercules Curve OS Lenker, 640mm, 20mm Rise, 31,8mm
Styrstam: Pro 70mm, 31,8mm.
Handtag: Flybikes Ruben 155
Framlampa: Moas Customad!
Baklampa: Nefa Customad!

IMG_2804.jpg IMG_2836.jpg IMG_2837.jpg IMG_2840.jpg IMG_2808.jpg IMG_2811.jpg IMG_2843.jpg IMG_2824.jpg IMG_2845.jpg IMG_2827.jpg IMG_2849.jpg IMG_2829.jpg IMG_2853.jpg

Brams

Aktiv medlem
Det är dags för en uppdatering!

Jag tänkte jag skulle introducera nästa bygge!
Ni har redan fått veta att jag bygger den till @FredriCX och att det är en 29" stålhoj som varit i min ägo innan.

Om man bläddrar tillbaka till sida 1 på denna tråden kommer ni att hitta denna!
Skärmavbild 2022-11-13 kl. 16.38.11.jpg
Jag råkade handla på mig mer än jag behövde för tillfället och sålde därför denna vidare till @dundergnu
Sen nångång ett tag senare, jag tror det var när jag var på jakt efter lämplig ram att bygga T-rûst på som jag kontaktade honom och frågade om han kanske var intresserad att sälja tillbaka den. Det var han inte. Då. Men nått år senare så fick jag ett PM från honom om jag ev var sugen på att ta mig an den igen.
Det passade riktigt bra till @FredriCX bygge. Och på den vägen är det.

Det är alltså en OnOne Inbred med droputs. Stålram strlk L. 29" hjul. Den kommer att sättas ihop med ett Nexusnav, vilket jag inte jobbat med innan. Men tror att det kan bli cleant.

Denna gången tänkte jag testa lite mer färg. Fortfarande mycket stålrent, en del rost, men också färg.
Här kommer lite inspirationsbilder till ramen:
Skärmavbild 2022-11-13 kl. 16.49.45.jpg Skärmavbild 2022-11-13 kl. 16.46.12.jpg Skärmavbild 2022-11-13 kl. 16.46.52.jpg Skärmavbild 2022-11-13 kl. 16.48.58.jpg

Hör kommer några till från https://www.singlebe.com/en/produkt/singlebe-rusty/ som nästan är lite för bra, i stort sett exakt så jag skulle önska att min ram blir. Kanske lite mer rough!
Skärmavbild 2022-11-13 kl. 17.02.45.jpg Skärmavbild 2022-11-13 kl. 17.02.56.jpg Skärmavbild 2022-11-13 kl. 17.03.06.jpg Skärmavbild 2022-11-13 kl. 17.03.12.jpg
Som ni ser så är det blå/turkos som gäller. Precis som på kolpendlaren. De blå-gröna tonerna gör sig snyggt till den bruna rosten. Och jag ser därför ingen anledning att köra på nån annan kulör.

Det blir stel gaffel, förmodligen några lampor eller andra element som ger lite karaktär. Fredric har hostat nått om en väska att fästa på pakethållare, eller ett frontrack kanske...
Jag har en ide om en pakethållare som är tillverkad av armeringsjärn och en skateboard som jag tror skulle bli ball på denna cykeln.

Vi får se helt enkelt. Först ut är att fixa ramen.

Har börjat på den idag, det kommer ett inlägg i veckan!
Som vanligt tar jag tacksamt emot era tankar och ideer.

MTBemil

Aktiv medlem
Det är dags för en uppdatering!

Jag tänkte jag skulle introducera nästa bygge!
Ni har redan fått veta att jag bygger den till @FredriCX och att det är en 29" stålhoj som varit i min ägo innan.

Om man bläddrar tillbaka till sida 1 på denna tråden kommer ni att hitta denna!
Visa bilaga 593489
Jag råkade handla på mig mer än jag behövde för tillfället och sålde därför denna vidare till @dundergnu
Sen nångång ett tag senare, jag tror det var när jag var på jakt efter lämplig ram att bygga T-rûst på som jag kontaktade honom och frågade om han kanske var intresserad att sälja tillbaka den. Det var han inte. Då. Men nått år senare så fick jag ett PM från honom om jag ev var sugen på att ta mig an den igen.
Det passade riktigt bra till @FredriCX bygge. Och på den vägen är det.

Det är alltså en OnOne Inbred med droputs. Stålram strlk L. 29" hjul. Den kommer att sättas ihop med ett Nexusnav, vilket jag inte jobbat med innan. Men tror att det kan bli cleant.

Denna gången tänkte jag testa lite mer färg. Fortfarande mycket stålrent, en del rost, men också färg.
Här kommer lite inspirationsbilder till ramen:
Visa bilaga 593490 Visa bilaga 593491 Visa bilaga 593492 Visa bilaga 593493

Hör kommer några till från https://www.singlebe.com/en/produkt/singlebe-rusty/ som nästan är lite för bra, i stort sett exakt så jag skulle önska att min ram blir. Kanske lite mer rough!
Visa bilaga 593496 Visa bilaga 593497 Visa bilaga 593498 Visa bilaga 593499
Som ni ser så är det blå/turkos som gäller. Precis som på kolpendlaren. De blå-gröna tonerna gör sig snyggt till den bruna rosten. Och jag ser därför ingen anledning att köra på nån annan kulör.

Det blir stel gaffel, förmodligen några lampor eller andra element som ger lite karaktär. Fredric har hostat nått om en väska att fästa på pakethållare, eller ett frontrack kanske...
Jag har en ide om en pakethållare som är tillverkad av armeringsjärn och en skateboard som jag tror skulle bli ball på denna cykeln.

Vi får se helt enkelt. Först ut är att fixa ramen.

Har börjat på den idag, det kommer ett inlägg i veckan!
Som vanligt tar jag tacksamt emot era tankar och ideer.
spännande! blir det riktig rost den här gången eller rostfärg som innan? det kanske funkar med samma accelerator på rena metallen?

Brams

Aktiv medlem
spännande! blir det riktig rost den här gången eller rostfärg som innan? det kanske funkar med samma accelerator på rena metallen?
Nääää, behövs ingen metallfärg, ramen är ju av stål så kör direkt på den.
Kör med den blandningen jag använde till T-Rusten. Den funka prima!
Men det borde funka med den som var med till färgen också. Tror det är samma skit. 😊

Brams

Aktiv medlem
Jag har fixat lite mer med Engelkes hoj denna helgen.
Först som alltid så har jag slagit ut lagren, tvättat och torkat rent ordentligt.
Jag maskade några av originalgrafiken för jag tänkte att det kunde vara lite ball att ha kvar dem. Vet inte om det kommer några nya också. Kanske nått fram i alla fall. Men jag har nån tanke om att man kanske ska få dit nått lite roligare. Kanske nån galionsfigur av nått slag?
Jag maskade även de gängade fästen till flaskhållare etc, och vev- å styrlager.
Jag mattade sedan ner lacken så att den nya färgen skulle få bra fäste.
MicrosoftTeams-image (6).jpg MicrosoftTeams-image (5).jpg
Som vanligt håller jag mig från precisionsjobb. Det är gött i lägen som detta. Det gör inte så mycket om det är nån skavank eller om färgen inte blir 100% jämn om man ändå ska gå lös med vinkelslip, kättingar och morakniv sen... =)
Sen var det iaf bara att lacka. Jag använde mitt mycket effektiva lackbås till detta. Brukar normalt vara ute, men det var trist väder, och ganska snabbt överstökat. Så även om detta inte är optimalt så fick det duga denna gången.
MicrosoftTeams-image (7).jpg MicrosoftTeams-image (3).jpg MicrosoftTeams-image (2).jpg MicrosoftTeams-image (1).jpg MicrosoftTeams-image.jpg
Jag var inte så noga med vissa delar då jag vet att jag ska slipa ner till stålet där ändå, det mesta ska ju faktiskt bort igen...
Jag är nöjd med resultatet. Tror det ska på några lager klarlack också, innan det är dags att börja skava bort det igen.

Jag har också pillat lite med hjulen. Rengjort, kollat lagren, pillat bort fula dekaler. De är nu redo! (FYI, bilden är innan jag tog bort dekalen)
MicrosoftTeams-image (8).jpg

Jag har även hunnit med att slipa ner bromshandtag och ok. Lagom nivå där också. Ska gå över dem med borste sen också så att de får en jämn ojämn look.
MicrosoftTeams-image (9).jpg MicrosoftTeams-image (10).jpg MicrosoftTeams-image (4).jpg
Det var alles för nu!

Senast ändrad:

Brams

Aktiv medlem
Idag har jag väldigt grovt och väldigt snabbt slipat bort det mesta av färgen som ska väck.
Jag använde en typ grovrengöringsrondell på vinkelslip vilket funkar ganska bra till stålramar. De tar färgen men går inte in i metallen.
Men de gör ett ganska rufft jobb så jag kommer att få jobba en del med sandpapper för hand för att få en schysst övergång mellan metall och de olika färglagrena.
20221121_180922.jpg 20221121_180929.jpg
Det kan kanske se rätt illa ut nu. Men jag är rätt övertygad om att det kommer bli bra om jag får lägga några timmar av målinriktat slipande på den. 😊

Kolla referensbilderna några inlägg upp ☝️ så ser ni att det inte är så långt från målet.

MTBemil

Aktiv medlem
Idag har jag väldigt grovt och väldigt snabbt slipat bort det mesta av färgen som ska väck.
Jag använde en typ grovrengöringsrondell på vinkelslip vilket funkar ganska bra till stålramar. De tar färgen men går inte in i metallen.
Men de gör ett ganska rufft jobb så jag kommer att få jobba en del med sandpapper för hand för att få en schysst övergång mellan metall och de olika färglagrena.
Visa bilaga 594826 Visa bilaga 594827
Det kan kanske se rätt illa ut nu. Men jag är rätt övertygad om att det kommer bli bra om jag får lägga några timmar av målinriktat slipande på den. 😊

Kolla referensbilderna några inlägg upp ☝️ så ser ni att det inte är så långt från målet.
schnöggt! gillar hur tydligt man ser grundfärgen också

Willie

Aktiv medlem
Kul! Kommer patinan få leva sitt eget liv sen eller kommer du behandla den på något sätt?

//W

Brams

Aktiv medlem
Kul! Kommer patinan få leva sitt eget liv sen eller kommer du behandla den på något sätt?

//W
Jag tror att jag kommer att hjälpa den på traven lite iaf.
Inser att jag kanske skulle klarlackat innan jag slipade om jag vill ha en blank klarlack på det turkosa.... Behöver nog nån typ av lack på de bitarna för att det ska sitta kvar bra. Så jag tror att det lutar åt en matt klarlack på allt. Och blir det så, så måste jag fixa rosten innan lack....

Brams

Aktiv medlem
Jag har mjukat upp kanterna något nu. Tänker att jag ska gå på ännu mer på vissa ställen där man fortfarande kan se en viss regelbundenhet och parallella linjer från vinkelslipandet. Men det börjar se vettigt ut nu.
MicrosoftTeams-image (10).jpg MicrosoftTeams-image (9).jpg MicrosoftTeams-image (8).jpg MicrosoftTeams-image (7).jpg
Men jag kunde inte hålla mig från att spraya på lite rost-aktiverare för att se hur det ser ut.
Jag körde den vanliga blandningen, 4 delar Väteperoxid, 1 del ättika, 1/3 del salt och ev 1 droppe diskmedel.
Bilderna nedan är efter ca 10 min. Jag lät den stå över natten, får se ikväll hur den ser ut.
Men, kommer att gå över å slipa mer, sen rosta den igen, 2-3ggr.
MicrosoftTeams-image (6).jpg MicrosoftTeams-image (5).jpg

Brams

Aktiv medlem
Liten uppdatering.
Då det varit kallt som satan, och jag inte har nån direkt värme i "verkstaden" så har det inte hänt så mycket på projektet. Man klarar ungefär av 45min till 1h innan man är stelfrusen. Värst är nästan alla verktyg som är så satans kalla att hålla i. Och det där med att jobba med handskar är inget för mig.

Jag har iaf svarvat till en stem-cap som blev lite snyggare.
MicrosoftTeams-image (25).jpg

Sen har jag hittat ett par skärmar i aluminium som jag tror kan bli riktigt bra. De är breda och från en 28"-cykel. Så tror att de ska passa fint med lite vilja och kärlek. Det är nån klåpare som lackat dem sprayfärg, och de har en del bucklor och skavanker. Men inget jag går bet på...
MicrosoftTeams-image (24).jpg MicrosoftTeams-image (23).jpg MicrosoftTeams-image (22).jpg

Jag har också lagt ett gäng timmar på ramen och försökt att få till nått som jag gillar. Hade jag gjort om det från början så skulle jag nog undvikit vinkelslipen på denna och gått på med vanlig slipmaskin för att få ett mjukare intryck. Jag har fått jobba rätt hårt för hand för att få till det bra och jag har rostat om den i flera omgångar för att få en lagom rostig yta.
Jag tänker att jag ska lägga ett tunt lager klarlack på den på utvalda ställen. Skulle helst undvika det av dels tidigare erfarenheter (läs tidigare inlägg när jag höll på att stämpla ut helt för min ram förvandlades från något helt fantastiskt till en bajskorv...) och dels för att jag vill att metallen ska få leva lite sitt egna liv.
Jag kör lite på toppröret så blir det ett litet skydd för att undvika att den färgar av sig på byxor etc. Resten lämnar jag som det är för att få ytterligare förädling.
MicrosoftTeams-image (17).jpg
MicrosoftTeams-image (21).jpg MicrosoftTeams-image (20).jpg MicrosoftTeams-image (19).jpg MicrosoftTeams-image (18).jpg MicrosoftTeams-image (16).jpg

Topp