Brams
Aktiv medlem
Byggtråd! The Mongrel, T-Rüst, Gordon, subX, Fifty & nu fulldämpad steampunk!

Bike Check: Josh Lowe's Custom Hardline YT Tues is Painted with Real Rust - Pinkbike
This one is pretty unique.
Huh!
Blir det ärgat?Snabb uppdering.
Testkörde till cykelfiket idag.
Fantastiskt väder.
Bilden avslöjar lite vad som kommer härnäst...
Visa bilaga 581687
Haha. Näää...Blir det ärgat?
Ahhh. Det är sant. Det är samma som innan, men kört bort lite svart blänk så det ser lite mer sketen ut. 😊Och en top cap som inte lyser nyinköpt!
Det är de vita bokstäverna som stör mitt öga. Ser kanske lite bättre ut i verkligheten.Ahhh. Det är sant. Det är samma som innan, men kört bort lite svart blänk så det ser lite mer sketen ut. 😊
Jodå. Du har så rätt.Haha, bästa på länge!
Ordningsfråga: är sadelstolpen slangbeklädd eller är jag helt ute och cyklar (ba-dam-tssh)
Snyggt jobbat!
Alltid en kul dimension i byggandet att också ha en ekonomisk aspekt i det hela.
Jag röstar också för godkänt på båda punkter! Speciellt med tanke på att det är med lampor och pedaler. Katalogvikten blir ju långt lägre då 😉
Men det blir bara sommarrull med denna? Är nästa bygge prepp för vintern då?
//W
Haha. Snacka om att jag ser fram emot detta som ett barn på julafton! :-)Jaaaa, shit vad den rullar fint!Ja, det är väl inte så många dagar jag kan ta denna nu innan det blir blött å blask. Då åker T-Rüsten fram igen.
Nästa bygge....
Jo, det är ju så att det börjar surras på stan nu. Både Redbull, Pinkbike, Specialized mfl. ringer dagligen och vill kasta pengar på mig.
Men man vill ju behålla sin street-cred, så jag låter svararen ta de samtalen... :D
Skämt åsido så är det faktiskt lite av ett beställningsjobb som ska göras. Eller ja, det var kanske jag som tjatade på @FredriCX att jag skulle få bygga en pendlare åt honom på hans räkning. Men vi kan säga att det var han som bönade å bad på sina knän om att jag skulle bygga en till honom.
Det är till och med så att det är Inbred som varit i min ägo innan som ska få tjäna honom.
Så, det blir ganska samma som innan, lite nya ideer så klart men.... 29", stål, RAW, rost och allt annat gött.
Mer om detta om ett tag... Ska pausa några dagar innan jag ger mig på den.
Jag skulle tro att många av oss skulle vara rätt lättjatade om du skulle hamna i situationen att du vill göra fler beställningsjobb.Jaaaa, shit vad den rullar fint!Ja, det är väl inte så många dagar jag kan ta denna nu innan det blir blött å blask. Då åker T-Rüsten fram igen.
Nästa bygge....
Jo, det är ju så att det börjar surras på stan nu. Både Redbull, Pinkbike, Specialized mfl. ringer dagligen och vill kasta pengar på mig.
Men man vill ju behålla sin street-cred, så jag låter svararen ta de samtalen... :D
Skämt åsido så är det faktiskt lite av ett beställningsjobb som ska göras. Eller ja, det var kanske jag som tjatade på @FredriCX att jag skulle få bygga en pendlare åt honom på hans räkning. Men vi kan säga att det var han som bönade å bad på sina knän om att jag skulle bygga en till honom.
Det är till och med så att det är Inbred som varit i min ägo innan som ska få tjäna honom.
Så, det blir ganska samma som innan, lite nya ideer så klart men.... 29", stål, RAW, rost och allt annat gött.
Mer om detta om ett tag... Ska pausa några dagar innan jag ger mig på den.
Ja, jag kan ju inte ha fler cyklar själv nu...Jag skulle tro att många av oss skulle vara rätt lättjatade om du skulle hamna i situationen att du vill göra fler beställningsjobb.
Den där matematiken förstår jag inte riktigt. Kan man ha för många cyklar alltså?Ja, jag kan ju inte ha fler cyklar själv nu...
Jag har 3 pendlare nu... Är rädd att jag måste göra mig av med en. 2 räcker.
Vi som jobbar femdagarsvecka behöver allt fem. Och kanske en i reserv om det skulle bli övertidsjobb en lördag.Ja, jag kan ju inte ha fler cyklar själv nu...
Jag har 3 pendlare nu... Är rädd att jag måste göra mig av med en. 2 räcker.
Jo, det är ju inte användandet utan förvaringen som är knivig.Vi som jobbar femdagarsvecka behöver allt fem. Och kanske en i reserv om det skulle bli övertidsjobb en lördag.
Nej, man kan inte ha för många cyklar. Man kan bara ha för lite tid och utrymme.Den där matematiken förstår jag inte riktigt. Kan man ha för många cyklar alltså?
Jo, det är ju inte användandet utan förvaringen som är knivig.
Bor i en trea. Har tillsammans med min sambo i skrivande stund alltså 4 pendlarhojar och 3 mtber. Plus kommande projekthojen, och en japansk OS-cykel som jag också ska fixa nån gång...
Totalt 9 hojar!
Nä nån måste bort.
Alla har lite för många själva...Nej, ok, jag inser att jag får böja mig i denna diskussionen.
Ni måste ju vara de perfekta köparna då?
Eller finns det någon anledning att inte köpa en av mina hojar? =D
Trodde inte att det gick juh. 🤣Alla har lite för många själva...
Njae, det skulle väl vara att du finns på fel sida av landet kanske. Annars skulle jag eventuellt kunna vara spekulant på något skoj framåt våren. Jag har ju faktisk bara två pendlare som jag varierar emellan.Nej, ok, jag inser att jag får böja mig i denna diskussionen.
Ni måste ju vara de perfekta köparna då?
Eller finns det någon anledning att inte köpa en av mina hojar? =D
Ohnoo. Det finns allt snyggare.Kanske världens snyggaste hoj, typ.
spännande! blir det riktig rost den här gången eller rostfärg som innan? det kanske funkar med samma accelerator på rena metallen?Det är dags för en uppdatering!
Jag tänkte jag skulle introducera nästa bygge!
Ni har redan fått veta att jag bygger den till @FredriCX och att det är en 29" stålhoj som varit i min ägo innan.
Om man bläddrar tillbaka till sida 1 på denna tråden kommer ni att hitta denna!
Visa bilaga 593489
Jag råkade handla på mig mer än jag behövde för tillfället och sålde därför denna vidare till @dundergnu
Sen nångång ett tag senare, jag tror det var när jag var på jakt efter lämplig ram att bygga T-rûst på som jag kontaktade honom och frågade om han kanske var intresserad att sälja tillbaka den. Det var han inte. Då. Men nått år senare så fick jag ett PM från honom om jag ev var sugen på att ta mig an den igen.
Det passade riktigt bra till @FredriCX bygge. Och på den vägen är det.
Det är alltså en OnOne Inbred med droputs. Stålram strlk L. 29" hjul. Den kommer att sättas ihop med ett Nexusnav, vilket jag inte jobbat med innan. Men tror att det kan bli cleant.
Denna gången tänkte jag testa lite mer färg. Fortfarande mycket stålrent, en del rost, men också färg.
Här kommer lite inspirationsbilder till ramen:
Visa bilaga 593490 Visa bilaga 593491 Visa bilaga 593492 Visa bilaga 593493
Hör kommer några till från https://www.singlebe.com/en/produkt/singlebe-rusty/ som nästan är lite för bra, i stort sett exakt så jag skulle önska att min ram blir. Kanske lite mer rough!
Visa bilaga 593496 Visa bilaga 593497 Visa bilaga 593498 Visa bilaga 593499
Som ni ser så är det blå/turkos som gäller. Precis som på kolpendlaren. De blå-gröna tonerna gör sig snyggt till den bruna rosten. Och jag ser därför ingen anledning att köra på nån annan kulör.
Det blir stel gaffel, förmodligen några lampor eller andra element som ger lite karaktär. Fredric har hostat nått om en väska att fästa på pakethållare, eller ett frontrack kanske...
Jag har en ide om en pakethållare som är tillverkad av armeringsjärn och en skateboard som jag tror skulle bli ball på denna cykeln.
Vi får se helt enkelt. Först ut är att fixa ramen.
Har börjat på den idag, det kommer ett inlägg i veckan!
Som vanligt tar jag tacksamt emot era tankar och ideer.
Nääää, behövs ingen metallfärg, ramen är ju av stål så kör direkt på den.spännande! blir det riktig rost den här gången eller rostfärg som innan? det kanske funkar med samma accelerator på rena metallen?
schnöggt! gillar hur tydligt man ser grundfärgen ocksåIdag har jag väldigt grovt och väldigt snabbt slipat bort det mesta av färgen som ska väck.
Jag använde en typ grovrengöringsrondell på vinkelslip vilket funkar ganska bra till stålramar. De tar färgen men går inte in i metallen.
Men de gör ett ganska rufft jobb så jag kommer att få jobba en del med sandpapper för hand för att få en schysst övergång mellan metall och de olika färglagrena.
Visa bilaga 594826 Visa bilaga 594827
Det kan kanske se rätt illa ut nu. Men jag är rätt övertygad om att det kommer bli bra om jag får lägga några timmar av målinriktat slipande på den. 😊
Kolla referensbilderna några inlägg upp ☝️ så ser ni att det inte är så långt från målet.
Tackar. Ja. Det kommer ju komma fram ännu mer av de underliggande lagren av färg när jag gått över den med sandpapper. Det blir en mjukare ton mellan de olika kulörerna.schnöggt! gillar hur tydligt man ser grundfärgen också
Jag tror att jag kommer att hjälpa den på traven lite iaf.Kul! Kommer patinan få leva sitt eget liv sen eller kommer du behandla den på något sätt?
//W