Ett av de större problemen med detta bygget visade sig vara bromsarna.
Ni minns kanske från de första inläggen av detta bygge att jag slipade ner de Avid-bromsarna som följde med cykeln?
So far so good…
Problemet märkte jag när vi hade valt styre, ett Surly open bar som jag hade sen tidigare. Det satt på Mongrel-hojen innan jag bytte det till ett Klunkerstyre.
I alla fall så gör vinkeln på styret att man inte kan ha bromsar där bromsslangen löper ut ur levern på detta sätt utan att det blir löjligt lång böj på dem som ser knäppt ut. Och, dessutom behövs det typ 20cm mer slang till dem för att det ska räcka till oken än med normalt, rakt styre.
Så, jag insåg att jag var tvungen att hitta ett par bromsar som var utformade på annat sätt.
Kort efter dök det upp ett par Formulabromsar här på K&S som jag tänkte skulle bli bra.
Slangen sitter närmare styret och det skulle gå att dra det hela snyggare.
Jag köpte dem och hoppades på att slangen skulle räcka. Det gjorde den inte…
Nån dag senare dök det upp ytterligare ett par Formula, denna gång med lite längre slang och till fyndpris (vem orkar mäta då?)…
De räckte inte heller. Och det verkade mer eller mindre omöjligt att hitta en ny slang till dessa rimligt enkelt eller för ett befogat pris.
Det hela slutade med att jag fick plocka mina bromsar som satt på The Mongrel. Det är ett par gamla shimano med slangfästet nära inpå styret, på samma sätt som formula-hantagen. Styret hade ju suttit på den hojen innan, det är samma ram, samma storlek och samma bromsar. Det måste ju funka…
Det gjorde det inte…
Denna ramen är ju som sagt gjort för SS och är lite annorlunda utformad. Kabeldragningen till bakbromsen går längst tvärröret och kedjestaget istället för toppröret å sadelstaget… Detta gör att vägen mellan levern och oket blir lite längre… Så pass mycket, lite längre att det inte funkade.
Frustrationen var ganska hög där ett tag.
Men efter att jag köpt en ny slang för shimano fick jag det tillslut att fungera.
Dessa bromsar fick sig bara en lätt ruggning med slippappret. Det blev slitet och kantnaggat. Snyggt!
Jag körde samma grej på lite fler svarta komponenter för att matcha. Bland annat sadelstolpsklämman.
Så, nu finns det bromsar till kommande projekt i alla fall. 😂👌