Byggtråd! The Mongrel, T-Rüst, Gordon, subX, Fifty & nu fulldämpad steampunk!
Köpte nått nasty jävla medel från fjärran som enligt källor här på happy ska fungera bra som färgborttagare.
Kan vara jag som felande på nått sätt. Det tog det, men inte så effektivt som jag önskade, i alla fall inte i förhållande till de säkerhetsåtgärder som behövdes.
Första omgången:
Visa bilaga 611984 Visa bilaga 611985
Resultat efter 2 omgångar
Visa bilaga 611986 Visa bilaga 611987 Visa bilaga 611988 Visa bilaga 611989
Som ni kanske ser ovan så har det tagit en del. Men det är mycket kvar. Temperaturen ska påverka ganska mycket, och ramen hade legat i bilen så var ganska kall.
Jag la in den i garaget som håller ca 18 grader och lät det vila över natten.
På´t nästa dag igen. Denna gången använde jag svarta plastsäckar och lät dem ligga i solen. Rejält med medel på och lät det verka ca 30min var gång.
resultatet är efter totalt 5ggr på framtriangeln och 4 på baksvingen.
Visa bilaga 611990 Visa bilaga 611991
Sen tröttnade jag på kladdandet. Tog fram vinkelslipen och körde med scotchskiva. Skönt med nått som faktiskt funkar!
Visa bilaga 611992
Sen var det det vanliga jobbet för att få rent svetsfogarna. Tandläkarskrapor, stålborstrondell på Dremel osv.
Jävla pill som jag had ehoppats på att slippa denna gången.
Visa bilaga 611993
Och, det är här vi är idag. 1% av färgen kvar. Det kommer ta mig några kvällar att få rent den helt. Men men, ganska meditativt arbete ändå.
Betydligt bättre än att jobba med kemikalier som är farligare än de är bättre!.
Visa bilaga 611994 Visa bilaga 611995
Inte väntad slutsats är att jag inte gör om det.
Det finns inga genvägar...
Tråkigt som fy att det gav dåligt resultat för dig, jag körde samma kemikalie och det fungerade lysande på min ram. Men det kan ju vara olika typer av lack också, min hoj var en Intense från 2011. Har säkert hänt en del på dessa år, Intense brukade använda vanlig industriell pulverlack på sina ramar.
De där små spåren du ser i svetsfogen som är svåra att komma åt, just där kunde det ju annars vara grymt att köra kemiskt borttagning och högtryck, eller kanske sodablåsning (gör det inte på gräsmattan bara).
När jag körde kemisk borttagning så skrumpnade lacken ihop sig och såg ut som ett russin, sedan kan man på stora områden dra av den som ett skinn. Jag använde högtryckstvätt. Det blev aluminiumrent 90% första vändan typ. Fick köra två tre vändor på svåra ställen, och några få ställen så släppte det inte alls om man inte skrapade lite med en plastskrapa. Min ram var målad med dubbla lager, först något kromaktigt i botten sedan grå över.
Bra att du också testade iallafall, för då vet man att det kanske inte funkar på alla sorters lack.

//K
Senast ändrad: