Byggtråd! The Mongrel, T-Rüst, Gordon, subX, Fifty & nu fulldämpad steampunk!

kebarb

Aktiv medlem
Köpte nått nasty jävla medel från fjärran som enligt källor här på happy ska fungera bra som färgborttagare.
Kan vara jag som felande på nått sätt. Det tog det, men inte så effektivt som jag önskade, i alla fall inte i förhållande till de säkerhetsåtgärder som behövdes.

Första omgången:
Visa bilaga 611984 Visa bilaga 611985

Resultat efter 2 omgångar

Visa bilaga 611986 Visa bilaga 611987 Visa bilaga 611988 Visa bilaga 611989

Som ni kanske ser ovan så har det tagit en del. Men det är mycket kvar. Temperaturen ska påverka ganska mycket, och ramen hade legat i bilen så var ganska kall.
Jag la in den i garaget som håller ca 18 grader och lät det vila över natten.

På´t nästa dag igen. Denna gången använde jag svarta plastsäckar och lät dem ligga i solen. Rejält med medel på och lät det verka ca 30min var gång.
resultatet är efter totalt 5ggr på framtriangeln och 4 på baksvingen.
Visa bilaga 611990 Visa bilaga 611991
Sen tröttnade jag på kladdandet. Tog fram vinkelslipen och körde med scotchskiva. Skönt med nått som faktiskt funkar!
Visa bilaga 611992
Sen var det det vanliga jobbet för att få rent svetsfogarna. Tandläkarskrapor, stålborstrondell på Dremel osv.
Jävla pill som jag had ehoppats på att slippa denna gången.
Visa bilaga 611993

Och, det är här vi är idag. 1% av färgen kvar. Det kommer ta mig några kvällar att få rent den helt. Men men, ganska meditativt arbete ändå.
Betydligt bättre än att jobba med kemikalier som är farligare än de är bättre!.
Visa bilaga 611994 Visa bilaga 611995

Inte väntad slutsats är att jag inte gör om det.
Det finns inga genvägar...

Tråkigt som fy att det gav dåligt resultat för dig, jag körde samma kemikalie och det fungerade lysande på min ram. Men det kan ju vara olika typer av lack också, min hoj var en Intense från 2011. Har säkert hänt en del på dessa år, Intense brukade använda vanlig industriell pulverlack på sina ramar.

De där små spåren du ser i svetsfogen som är svåra att komma åt, just där kunde det ju annars vara grymt att köra kemiskt borttagning och högtryck, eller kanske sodablåsning (gör det inte på gräsmattan bara).

När jag körde kemisk borttagning så skrumpnade lacken ihop sig och såg ut som ett russin, sedan kan man på stora områden dra av den som ett skinn. Jag använde högtryckstvätt. Det blev aluminiumrent 90% första vändan typ. Fick köra två tre vändor på svåra ställen, och några få ställen så släppte det inte alls om man inte skrapade lite med en plastskrapa. Min ram var målad med dubbla lager, först något kromaktigt i botten sedan grå över.

Bra att du också testade iallafall, för då vet man att det kanske inte funkar på alla sorters lack.
Screen Shot 2023-03-07 at 21.32.24.png Screen Shot 2023-03-07 at 21.30.53.png

//K

Senast ändrad:

Brams

Aktiv medlem
Tråkigt att det gav dåligt resultat för dig, jag körde samma kemikalie och det fungerade lysande på min ram. Men det kan ju vara olika typer av lack också, min hoj var en Intense från 2011. Har säkert hänt en del på dessa år, Intense brukade använda vanlig industriell pulverlack på sina ramer.

De där små spåren du ser i svetsfogen som är svåra att komma åt, just där kunde det ju annars vara grymt att köra kemiskt borttagning.

När jag körde kemisk borttagning så skrumpnade lacken ihop sig och såg ut som ett russin, sedan kan man på stora områden dra av den som ett skinn. Jag använde högtryckstvätt. Det blev aluminiumrent 90% första vändan typ. Fick köra två tre vändor på svåra ställen, och några få ställen så släppte det inte alls om man inte skrapade lite med en plastskrapa.

Bra att du också testade iallafall, för då vet man att det kanske inte funkar på alla sorters lack.

//K
Ja, men kan även vara annat jag gjorde som gav det dåliga resultatet. Tänker att det fortfarande kan vara temperaturen som spelade in.
De 3 sista vändorna skrubbade jag med stålull och spolade av med högtryck också.
Jag vet inte om jag ska säga att det var kul att prova. Men... Bra, nu slipper jag göra det igen. 😂🤣

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Köpte nått nasty jävla medel från fjärran som enligt källor här på happy ska fungera bra som färgborttagare.
Kan vara jag som felande på nått sätt. Det tog det, men inte så effektivt som jag önskade, i alla fall inte i förhållande till de säkerhetsåtgärder som behövdes.

Första omgången:
Visa bilaga 611984 Visa bilaga 611985

Resultat efter 2 omgångar

Visa bilaga 611986 Visa bilaga 611987 Visa bilaga 611988 Visa bilaga 611989

Som ni kanske ser ovan så har det tagit en del. Men det är mycket kvar. Temperaturen ska påverka ganska mycket, och ramen hade legat i bilen så var ganska kall.
Jag la in den i garaget som håller ca 18 grader och lät det vila över natten.

På´t nästa dag igen. Denna gången använde jag svarta plastsäckar och lät dem ligga i solen. Rejält med medel på och lät det verka ca 30min var gång.
resultatet är efter totalt 5ggr på framtriangeln och 4 på baksvingen.
Visa bilaga 611990 Visa bilaga 611991
Sen tröttnade jag på kladdandet. Tog fram vinkelslipen och körde med scotchskiva. Skönt med nått som faktiskt funkar!
Visa bilaga 611992
Sen var det det vanliga jobbet för att få rent svetsfogarna. Tandläkarskrapor, stålborstrondell på Dremel osv.
Jävla pill som jag had ehoppats på att slippa denna gången.
Visa bilaga 611993

Och, det är här vi är idag. 1% av färgen kvar. Det kommer ta mig några kvällar att få rent den helt. Men men, ganska meditativt arbete ändå.
Betydligt bättre än att jobba med kemikalier som är farligare än de är bättre!.
Visa bilaga 611994 Visa bilaga 611995

Inte väntad slutsats är att jag inte gör om det.
Det finns inga genvägar...
Imponerande noggrannhet. Har ögnat ogenom, men inte sett/hittat om du beskrivit vsd du ska göra med den? Blir det förg eller ska du köra polerat?

Brams

Aktiv medlem
Imponerande noggrannhet. Har ögnat ogenom, men inte sett/hittat om du beskrivit vsd du ska göra med den? Blir det förg eller ska du köra polerat?
Både och, men ändå inte 😂
Kan hända att jag polerar några delar, typ vevarna. Men det mesta kommer vara borstad alu.
Färg, ja... Men jag tänker rostfärgen som jag använde på kolpendlaren.

Den blir tonad från rost nertill till alu upptill.
Sen tänker jag en del guld, koppar och mässingsdetaljer. Men ska försöka vara sparsam här. Blir lätt för mycket tycker jag.
Hoppas på att jag ska få till en steampunkish look men fortfarande behålla 100% funktion.

Lite inspirerad av denna stumpy.
specializedspecializedstumpjumperevoalloyramkitsatinaluminumgunmetal_1.jpg

Och gillar fördelningen av "upp och ner" på denna.
Screenshot_20230128_205250_Instagram.jpg

MTBemil

Aktiv medlem
Både och, men ändå inte 😂
Kan hända att jag polerar några delar, typ vevarna. Men det mesta kommer vara borstad alu.
Färg, ja... Men jag tänker rostfärgen som jag använde på kolpendlaren.

Den blir tonad från rost nertill till alu upptill.
Sen tänker jag en del guld, koppar och mässingsdetaljer. Men ska försöka vara sparsam här. Blir lätt för mycket tycker jag.
Hoppas på att jag ska få till en steampunkish look men fortfarande behålla 100% funktion.

Lite inspirerad av denna stumpy.
Visa bilaga 612777

Och gillar fördelningen av "upp och ner" på denna.
Visa bilaga 612776
Den stumpjumperns färgsättning tycker jag ser riktigt snygg ut, främsta problemet är att det är en stumpjumper 😂, så det är ju iallafall löst

Brams

Aktiv medlem
Den stumpjumperns färgsättning tycker jag ser riktigt snygg ut, främsta problemet är att det är en stumpjumper 😂, så det är ju iallafall löst
Mmm. Men gillar inte den skarpa kanten på underröret. De skulle tonat den också.

Det är förövrigt det som kommer bli den största utmaningen på denna hojen. Att få en snygg, naturtrogen toning från rost till alu.

Brams

Aktiv medlem
Tänkte att jag skulle ha sånna schyssta polerade vevar.
Maskade med propellerfett och badade dem 10min kaustiksoda.
Tyvärr så är det ett litet grain som gör att de inte kommer bli spegelblanka om jag inte slipar ner det.
Inte så sugen på det om jag ska va ärlig.
Ska testa å polera ikväll så får vi se hur d ser ut. 20230310_163138.jpg 20230310_164948.jpg 20230311_145820.jpg 20230311_160320.jpg

Jonas Bleckert

Aktiv medlem

Brams

Aktiv medlem
Vad och hur maskade du med propellerfett?
Det som jag inte ville skulle påverkas av syrabadet. Typ gängorna mm.
Bara kladda på med en bomullspinne.

Tyvärr så klantade jag mig lite. Hade vevarna på ett plastlock från en kryddburkar i ena änden för att de skulle ligga i linje med vattenytan. Det kladdade bort fettet så syran gick igenom på ett ställe. Se sista bilden ovan. Den svarta "ringen" på den högra vevarmen har tappat lite färg. Får fylla i med lackstift eller liknande där.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Det som jag inte ville skulle påverkas av syrabadet. Typ gängorna mm.
Bara kladda på med en bomullspinne.

Tyvärr så klantade jag mig lite. Hade vevarna på ett plastlock från en kryddburkar i ena änden för att de skulle ligga i linje med vattenytan. Det kladdade bort fettet så syran gick igenom på ett ställe. Se sista bilden ovan. Den svarta "ringen" på den högra vevarmen har tappat lite färg. Får fylla i med lackstift eller liknande där.
Ah, smart. Men synd att det blev en tabbe.

Brams

Aktiv medlem
Nöjer mig så av den enkla anledningen att jag inte har tålamod att börja vattenslipa dem spegelblanka.

Bilagor

• 20230312_164718.jpg
    20230312_164718.jpg
    684.5 KB · Besök: 36
  • 20230312_164241.jpg
    20230312_164241.jpg
    860.3 KB · Besök: 37

MTBemil

Aktiv medlem
Idag har jag renoverat mina gamla Boomslang-pedaler.
Rengjorda satan, smorda/bytta lager, uppgraderade pins och så klart lite dremlande på de!
Vilket lyft! Visa bilaga 613175 Visa bilaga 613176
kommer bli riktigt bling!
har annars själv en väldig förkärlek för när anodiserade grejer blir nednötta och slitaget syns, undrar om man skulle kunna bygga en hel hoj på den looken 🤔🤔

Brams

Aktiv medlem
kommer bli riktigt bling!
har annars själv en väldig förkärlek för när anodiserade grejer blir nednötta och slitaget syns, undrar om man skulle kunna bygga en hel hoj på den looken 🤔🤔
Mmm. Jag vet inte riktigt om jag håller med. Men kanske... 😁

Blir ju lite som jag gjorde med bromsar mm på Engelkes pendlare tidigare i tråden. Att eloxeringen är bortslipad på hörn och det som sticker ut.
Det är ju en ganska lätt look att få till om inte annat.

Brams

Aktiv medlem
Små, små steg idag...
Låter länkaget vara svart till och börja med iaf. Så får vi se om det får förbli så, eller om den ska slipas ner också...
Bort med det orangea och några varv med bulthuvudena i svarven å scotchtrasa.
20230313_185546.jpg 20230313_192559.jpg

Senast ändrad:

Brams

Aktiv medlem
Bra gnetat, får sjukt härliga hotrod vibbar!
Bra! Det är precis de jag vill framkalla.

Hade varit gött om man kunde få till samma stil på lite fler komponenter.

Ska se om jag kan trolla lite med bakväxeln utan att ställa till det för mycket.

Brams

Aktiv medlem
Så himla snygg remote! Du får nog borra chainringen...

Visa bilaga 614311
Mmmm. Kanske det.
Har en xx1-klinga som jag funderar på att av-anodisera... Vet inte om den blir snyggare av att sätta borren i den... Men kanske.
Sen finns det en snygg Garbaruk-klinga i en låda hos en nära vän som jag skulle kunna skambuda på. Men är roligare att "göra nått snyggt" själv än att köpa färdigt.

aribr

Aktiv medlem
Ditt bygge påminner lite på denna gamla Nicolai...ser fram emot att se hur det blir!

aHR0cHM6Ly9mc3RhdGljMS5tdGItbmV3cy5kZS9mL3NqL2syL3NqazI3eDBzcGUydy9vcmlnaW5hbF9rLUtQSF8zOTE1Lm...jpg

Brams

Aktiv medlem
Ditt bygge påminner lite på denna gamla Nicolai...ser fram emot att se hur det blir!

Visa bilaga 614328
Jävlar vad nice. Älskar Nicolai!

Ja. Jag önskar man hade budget å slänga på en sån (intend?) dämpare och gaffel.
Kan hända att det finns utrymme att slänga på en coil iaf. Hade ju varit fint med en Guld-öhlins å titanfjäder. 😁

aribr

Aktiv medlem
Jävlar vad nice. Älskar Nicolai!

Ja. Jag önskar man hade budget å slänga på en sån (intend?) dämpare och gaffel.
Kan hända att det finns utrymme att slänga på en coil iaf. Hade ju varit fint med en Guld-öhlins å titanfjäder. 😁

Det är ifs en gamall Cane Creek DB Air. Polerar man så blire fint :)

Brams

Aktiv medlem
Det är ifs en gamall Cane Creek DB Air. Polerar man så blire fint :)
Ahh.
Ja. Man skulle säkert kunna gå loss på X2an jag har till denna och få lite mer bling.

Har velat fram å tillbaka hur jag ska göra med gaffeln.
Skulle vilja strippa den, men då måste man nästan ta gaffelkronan också.
Och det är jobbigt.
Det är dessutom en sprillans ny Lyrik Ultimate. Det tar emot att sätta kniven i den...

Coffe

Aktiv medlem
Ahh.
Ja. Man skulle säkert kunna gå loss på X2an jag har till denna och få lite mer bling.

Har velat fram å tillbaka hur jag ska göra med gaffeln.
Skulle vilja strippa den, men då måste man nästan ta gaffelkronan också.
Och det är jobbigt.
Det är dessutom en sprillans ny Lyrik Ultimate. Det tar emot att sätta kniven i den...
Skippa gaffeln. Magnesium mixen oxiderar fort och kräver underhåll hela tiden.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem

Brams

Aktiv medlem
Framtriangeln är väl typ klar... Men...
20230324_230435.jpg

20230324_230422.jpg 20230324_230409.jpg 20230324_230402.jpg

Rosten är bra nu, övergångarna helt ok.
Men, Rostaktiveraren reagerar med aluminiumet. Det visste jag sen innan och Maskade därför större delar av det som ska förbli alurent. Kommer det något på så är det ganska enkelt att ta bort det med stålull eller liknande.
Men, det kan vara lite svårt att se på bilderna, men vid övergångarna. Där jag lagt ett tunt lager med färg så "lyser" detta igenom. Vill inta gå på för hårt där heller för risken att skava av färgen.
Jag fick bort en del med vatten men när ramen torkade igen så var det mer kvar än jag trodde.

Vet inte om jag ska låta det vara, det försvinner säkert med tiden. Och om inte, så är det kanske inte så fult heller...
Alternativt dra på lite mer färg, men då få en vassare kant mellan färg och inte.

Jag funderar också på om jag ska dra på ett tunt lager klarlack. Ni som följt mig vet ju hur det gick sist.
Men tror att det håller stilen om man kör jävligt tunt. Är bra för att binda färgen lite tänker jag...

Jag har också syrabadat klingan.

20230324_234126.jpg

Brams

Aktiv medlem
Ibland blir det bara så jävla bra.
Haha, ja, menar du badgen?
Den har sån där lagom nivå på finish som det brukar bli när jag gör något.
Vet inte om det är en ursäkt men, jag gillar när det syns att den är handgjord också.
Charmig karaktär eller vad är det man säger?
Perfekta saker är ju rätt tråkiga ändå... =)

Tack iaf.

Topp