[Byggtråd] Transition Smuggler

Crex

Medlem
Egentligen kanske det ska heta [Montagetråd] men strunt samma. Hurusom, min fru var så snäll på julafton och gav mig tillåtelse att skaffa en ny cykel så jag var inte sen på att beställa en Transition Smuggler ram i XL, som jag suktat efter ända sen ryktena om Transitions nya linje kom 2014 (?). Sneglat runt på andra liknande kortslagiga tjunior också, Phantom, Process 111 mm. och även inte så kortslagiga men hjärtat säger Transition och det ska man ju lyssna på, detta blir min tredje Transition. Visst det finns kompletta Smugglare att köpa men det är ju skojsigt att skruva ihop själv och prislappen blir inte deal-breaker högre (tror jag iaf men skit samma, beror ju såklart på spec också). Budget är satt runt 35 loppor give or take för en volvo-esk spec och det får bli ett litet vinter-vårprojekt (sadel och pedaler hämtas från det jag redan har).

I förra veckan damp iaf ram, styrlager och en styrstam upp i en fin kartong med häst på. Köpte från Gocycle.de och de bjussa på styrlager inkl montage av koppar, styrstam och frakt vid pröjs med banköverföring så det var ju snällt, de var riktigt bra att ha att göra med och svarade snabbt på mail etc.

Jaha, och vad gör man med en ram utan nåt på? Man hänger upp den och tittar på den, ganska otillfredsställande faktiskt så en beställning på lite pryttlar är lagd hos en annan tysk webshop: Pike RCT3 130 mm, Reverb Stealth stolpe (på leasing om man får tro annan tråd, även om min förra inte så stealthiga reverb funkade prima hela tiden), Renthal Fatbar Carbon-styre och lite annat smått och gott som grepp, bromsskivor, spacers mm. Kommer kitta nya XT 1x11 växlar och fortsätta med SLX-bromsar då jag hittills är väldigt nöjd med de jag har (fast ett par nya nu då). Har viss beslutsångest kring vevparti, prismässigt så ligger nya XT och typ SRAM GX inom budget, skiljer lite i kedjelinje (vilket jag egentligen inte kan nåt om, som mycket annat, men har googlat lite och förstått att det kan bli lite knasigt), XT har 50,4 mm och SRAM 49 mm, spelar det nån roll? Nåt annat tips? (har Deore tvådelat på HT:n som funkar rätt bra som 1x10 med Race Face n/w klinga)

Hjul har jag inte bestämt men för att klara budget hyffsat så bör de inte kosta jättemycket mer än 4000 kr paret och tittar på nåt från actionsports med DT 350-nav. Har Amride 25-fälgar på min HT 29:a som hittills levererar tillfredsställande så kanske får bli det eller typ DT E512 eller nåt, tips?

(lyckades inte placera nån bild i texten så den kommer la här)

Bilagor

• IMG_7304.JPG
    IMG_7304.JPG
    201.8 KB · Besök: 55
Färgen var ännu läckrare i verkligheten, källarbelysningen till trots :-)

Svårfångad nyans, samma på min ram. Kanske lättare i naturligt ljus.

Sen när du fått hem dina 350-nav så har Jon 54-ratchets i lager. Ska sätta i det i mina i veckan.

Fast jag har hört att naven numera levereras med 36 istället för 18 poe så behovet kanske inte är lika stort.

Mina DT350 hade 36poe som standard. Märker man skillnad på 36 och 54 poe?

Läcker färg, helt klart. Lite avis även fast jag har ny snarlik cykel av annat märke.

SalkinL sa:
Mina DT350 hade 36poe som standard. Märker man skillnad på 36 och 54 poe?

Läcker färg, helt klart. Lite avis även fast jag har ny snarlik cykel av annat märke.

Kanske inte. Men från 18 räknar jag med att det blir ett lyft. Ska tydligen låta brutalt också.

Mellan 18 -> 36 POE har du 100% fler greppunkter, mellan 36 -> 54 får du 50% mer... Utan att ha testat så skulle jag vilja påstå att det inte är värt kostnaden :/

18->36 vet jag är ett STORT lyft eftersom jag i höstas bytte hjul till de jag har nu med DT350 36poe. Hade dynghjul med 18poe innan.
Dock upplever jag inte att det låter så mycket alls om mitt baknav. Tycker det är väldigt tyst. 54poe star ratchet kanske låter mera?
Hursom så kan man nog konstatera att 36poe är minimum.

Haha ja belysningen (och skräpet) är inte så frän, tack för ölen!

Jo dt 350 kommer med 36 verzahnung från actionsports, kan inte uttala mig om skillnader i detta med poe så det räcker nog :)

Är såna där dt fälgar du rekommenderade larsaw ett bättre val än säg Flow?

larsaw sa:
Rattnalle sa:
Kanske inte. Men från 18 räknar jag med att det blir ett lyft. Ska tydligen låta brutalt också.

Kan regleras med mängden DT-fett i body'n, allt från skrikande bålgeting till tyst som en indian ;)

Jag har låtit min lbs bestämma fettmängd. När jag frågade om han hade 54 ratchets hemma nämnde han att de låter brutalt på en DH. Jag tolkar det som en antydan av hur mycket lagom mycket fett är ;)

E512 är en snikfälg. Jag snikade ju ännu mer och köpte från superstars. Det kanske var lite för snikigt för den ena var hopplös att få hjulet rakt med.

Annars hade nog Flow stått rätt högt upp på listan. Inget special med brickor och annat krångligt. Jag tror inte att däcken jag valde hade fått en bra kantprofil med ännu fetare fälgar annars låter ju 30mm id mysigt.

Riktigt najs, är sugen på en likadan men får nog fortsätta förhandla lite där hemma.. börjar bli tunt med grejer att sälja av ;p

Snik och snål är ju tråkigt egentligen, just nu i stunden ligger DT 350 med sapim race ekrar (eller nåt sånt där) och Flow fälg högt i kurs. Budget är inte heligt men vill för den sakens skull inte överdriva. Hurusosom så är der ingen jättebrådska.

Senast ändrad:
Jag kör på flow hjul med hope pro2 nav på min HT i skrivande stund, är sjukt nöjd. Om/När det blir en smuggler så flyttas dom med all säkerhet över.
Dom känns riktigt rejäla även för mig på 105kg!

Crex sa:
Snik och snål är ju tråkigt egentligen, just nu i stunden ligger DT 350 med sapim race ekrar (eller nåt sånt där) och Flow fälg högt i kurs. Budget är inte heligt men vill för den sakens skull inte överdriva. Hurusosom så är der ingen jättebrådska.

Det finns nog ingen större anledning att ompröva ditt val om du inte vill spara vikt eller nåt sånt.

Crex sa:
Hjul har jag inte bestämt men för att klara budget hyffsat så bör de inte kosta jättemycket mer än 4000 kr paret och tittar på nåt från actionsports med DT 350-nav. Har Amride 25-fälgar på min HT 29:a som hittills levererar tillfredsställande så kanske får bli det eller typ DT E512 eller nåt, tips?

Är du förresten nöjd med Amride 25:orna så är de väl både lättare och billigare än Flow EX?

Jag monterade ju ner mina hjul med Amride och bakfälgen var trots en ganska rejäl bula efter en osmutt landning och att den blivit körd en SS utan luft i däcket i Flottsbro fortfarande spikrak. Bulig men rak. Det tycker jag är ganska gott betyg.

Får se hur länge de överlever nu när de gått vidare till larsaws DH.

I enlighet med Postnords nya praxis att inte plinga på och inte lämna avi men ändå säga att man gjort det kundes iaf till slut ett litet paket hämtas ut på Willys.

Synd bara att man ligger halvt som halvt deckad med influensa så får se när nåt orkas skruvas på. Sen saknas det ju fortfarande rätt vitala prylar innan detta ekipage är redo.

Bilagor

• IMG_7306.JPG
    IMG_7306.JPG
    222.5 KB · Besök: 37
Så är ja, då var de sista pryttlarna beställda och snart börjar väl detta likna en cykel. Gaffel monterad och Revörben dit pillad, va lite pilligt med intern kabeldragning (och jag va inte smartast i världen) men som tidigare Smuggler byggtråd så funkade dammsugartricket prima. Gjorde dock lite bort mig när slang skulle kortas och resulterade i att stolprackarn behövde luftas, tur att det finns Youtube (hade jag följt det från början hade ju detta kunnat undvikas, men nu fick jag ju i alla fall prova detta moment och det va ju rätt lätt).

IMG_7316.JPG

IMG_7312.JPG

Full spec blir:
- Transition Smuggler med Monarch RT3 Debonair, strl XL
- RS Pike RCT3 130 mm, 51 mm offset
- RS Revörb Stealth
- Shimano XT M8000 1x11 drivlina, 170 mm vev och 30T klinga, 11-42 kassett
- Shimano SLX bromsar med 180 mm XT-skivor
- Sixpack Leader 50 mm stam och Renthal Fatbar Carbon styre och Sixpack grepp
- Hope Tech Enduro hjulset med Hope Pro 4 nav
- Min gamla Charge Spoon sadel och gamla men rätt fräscha Chunky Monkey+Smorgåsbord däck (nåt annat är tänkt att fixas framöver men ingen brådska)

Blir nog rätt trevligt tror jag.

Senast ändrad:
Fett! Kommer bli en grym hoj det där. Bra val av spec och hjulset också tycker jag. :)

Du som är så lång, kör du 170-vevar av markfrigångs-skäl?

Du vågar kolfiberstyre alltså? Personligen är det nog bland det sista jag skulle skaffa i plast, en vurpa som resulterar i att styret slår i senare och jag skulle vara väldigt nojig för om det behövde bytas. Förmodligen omotiverat 95% av gångerna, men skulle inte palla åka med en oron i bakhuvudet det när man bränner på.

Westman sa:
Fett! Kommer bli en grym hoj det där. Bra val av spec och hjulset också tycker jag. :)

Du som är så lång, kör du 170-vevar av markfrigångs-skäl?

Du vågar kolfiberstyre alltså? Personligen är det nog bland det sista jag skulle skaffa i plast, en vurpa som resulterar i att styret slår i senare och jag skulle vara väldigt nojig för om det behövde bytas. Förmodligen omotiverat 95% av gångerna, men skulle inte palla åka med en oron i bakhuvudet det när man bränner på.

Tack!
Efter mycket internetzcyklande och bygggtrådar på MTBR så landade det på 170 mm vevar, det rekommenderades starkt av alla inkl Transition själva, även om det tar emot ;). Alltså ja, av markfrigång-skäl även om BB på årets modell är höjt med 5 mm mot 2015 (har jag läst).

Kolplaststyret är jag inte så orolig över, men det kanske comes back and bites me in the ass (hoppas dock inte).

Senast ändrad:
Är det något som går tvärt av utan förvarning är det väl snarare aluminium?

Man ska nog inte banka hårt på styret med en stor sten oavsett material :-)

Rattnalle sa:
Är det något som går tvärt av utan förvarning är det väl snarare aluminium?
Man ska nog inte banka hårt på styret med en stor sten oavsett material :-)

Jo fast då går det ju av i samband med vurpan o då vet man ju om det så att säga. Medans ett plaststyre kan se helt ut efter kraschen, bara för att falla i bitar vid nästa stora belastning (när styret belstas maximalt o man inte har möjlighet att ta emot sig :O)

Dr Durden sa:

Hoho jaja, den går som tåget. Känns som en betydligt långslagigare cykel och ingjuter stort förtroende utför samtidigt som den klättrar suveränt och känns väldigt trampeffektiv. Som att man fått fördelarna från både FS och HT utan nackdelarna. Riktigt rolig bus-rackare helt enkelt.

Tillbaka
Topp