[Byggtråd] Univega Rover BUDGET-bygge, nu FÄRDIG!

n3wton

Aktiv medlem
Tja!

Denna gången blir det inga dyra delar och blanka saker, utan en enkel funktionell brukshoj. Ska hjälpa en bekant som har det lite tight, som avser ta cykeln istället för bilen till jobbet och därigenom spara några hundralappar så han kan åka och fiska istället för att tanka bilen.

Han frågade mig vad man får för 4-5 000 kr nytt i butik, och då svarade jag "ingenting". En gammal mtb byggd på billiga men ganska bra delar som ingen vill ha längre, det är grejer det!

Vet inte hur stort intresset är för ett sånt här bygge egentligen, men det går fort att ta några kort och skriva några rader när man ändå är igång.

Receptet hittills är en ganska risig Univega Rover inköpt idag för 250 kr.

C1DEB45E-DA7A-4990-8E96-CD20EF29A3A7.jpeg

Minsta möjliga åtgärder är enligt följande:

- Plocka ner, gör rent, rostskydda, smörj upp.

- Nya vajrar och höljen.

- Kontroll funktion växelreglage, växelförare osv, men allt verkar ok. Svårtestat då alla vajrar sitter fast, behöver montera ner.

- Nya bromsar. Har ett par reglage liggande, men ett par v-bromsar hade suttit fint.

- Nya hjul eller renovering befintliga. Rostiga och saknade ekrar och fula fälgbanor gör att det lutar åt inköp av ett beggat hjulpar om sådant går att uppbringa. Dyr post..

- Nya däck. Stor del av åkkvaliteten! Tips på däck som är bra men inte kostar 500 kr styck? 26x2.1-2.3 får lätt plats.

- Skärmar. Vill inte sätta på något risigt plastigt, men "riktiga" skärmar är dyra. Eventuellt går inte cykeln så mycket i regn till att börja med, så denna posten kanske skjuts på framtiden. Befintliga skärmar är inte att betrakta som skärmar.

Vad tror vi, klarar jag mig under 2 000 kr totalt och ändå får till en bra hoj?

Orwar

Aktiv medlem
Tror det blir bra! Bra tanke att ta vara på en gammal vettig cykel istället för att köpa ny skit.
Synd att jag just skänkt bort tre gamla vrak, hade annars kunnat donera schyssta V-bromsar, tjänliga hjul och lite annat.

Biltemas skärmar är fula men fungerar väldigt bra. Svårt att se att det skulle finnas bättre alternativ om budgeten är snäv. Conti Raceking är ett rätt schysst och billigt däck i mitt tycke, rullar rätt bra på alla möjliga underlag. Kanske lite grövre mönster än du tänkt dig till detta dock.

n3wton

Aktiv medlem
Tror det blir bra! Bra tanke att ta vara på en gammal vettig cykel istället för att köpa ny skit.
Synd att jag just skänkt bort tre gamla vrak, hade annars kunnat donera schyssta V-bromsar, tjänliga hjul och lite annat.

Biltemas skärmar är fula men fungerar väldigt bra. Svårt att se att det skulle finnas bättre alternativ om budgeten är snäv. Conti Raceking är ett rätt schysst och billigt däck i mitt tycke, rullar rätt bra på alla möjliga underlag. Kanske lite grövre mönster än du tänkt dig till detta dock.
Noterade dina bortskänkta cyklar faktiskt! Skulle varit snabbare där..😛 Och den där Orange-mtbn som du sålde för 2000 kr är också att räkna som rena välgörenheten! Den var tjusig..

RaceKing ser bra ut! Det ska nog cyklas grus och en aning stig påväg till fiske som jag förstår det, plus att det är skönare stuk med mtb-däck tänker jag.

aben

Aktiv medlem
Tja!

Denna gången blir det inga dyra delar och blanka saker, utan en enkel funktionell brukshoj. Ska hjälpa en bekant som har det lite tight, som avser ta cykeln istället för bilen till jobbet och därigenom spara några hundralappar så han kan åka och fiska istället för att tanka bilen.

Han frågade mig vad man får för 4-5 000 kr nytt i butik, och då svarade jag "ingenting". En gammal mtb byggd på billiga men ganska bra delar som ingen vill ha längre, det är grejer det!

Vet inte hur stort intresset är för ett sånt här bygge egentligen, men det går fort att ta några kort och skriva några rader när man ändå är igång.

Receptet hittills är en ganska risig Univega Rover inköpt idag för 250 kr.

Visa bilaga 533590

Minsta möjliga åtgärder är enligt följande:

- Plocka ner, gör rent, rostskydda, smörj upp.

- Nya vajrar och höljen.

- Kontroll funktion växelreglage, växelförare osv, men allt verkar ok. Svårtestat då alla vajrar sitter fast, behöver montera ner.

- Nya bromsar. Har ett par reglage liggande, men ett par v-bromsar hade suttit fint.

- Nya hjul eller renovering befintliga. Rostiga och saknade ekrar och fula fälgbanor gör att det lutar åt inköp av ett beggat hjulpar om sådant går att uppbringa. Dyr post..

- Nya däck. Stor del av åkkvaliteten! Tips på däck som är bra men inte kostar 500 kr styck? 26x2.1-2.3 får lätt plats.

- Skärmar. Vill inte sätta på något risigt plastigt, men "riktiga" skärmar är dyra. Eventuellt går inte cykeln så mycket i regn till att börja med, så denna posten kanske skjuts på framtiden. Befintliga skärmar är inte att betrakta som skärmar.

Vad tror vi, klarar jag mig under 2 000 kr totalt och ändå får till en bra hoj?
Hur fin cykel som helst, CrMo-ram och allt! Var hittar ni alla dessa fynd?

aben

Aktiv medlem
Även Schwalbe Marathon är trevliga däck att pendla på, finns i 2", håller länge, få punkteringar och rullar lätt samt kan köpas från Tyskland till rimligt pris

Willie

Aktiv medlem
Magiskt bygge tycker jag!

Jag har Conti Criuiser i 26x2.2 på min vardagspendlare, lite tunga men hyffsat lättrullade, punkteringssäkta och bra grepp i de flesta underlag.

Heltäckande skärmar är guld, har du något cykelkök i närheten kanske det finns något där. Annars som någon nämnt så är biltemas inte helt kassa om man har lite finess vid montering.

V-broms konvertering och en korg fram så är det ju en ultimat pendlare!

//W

Orwar

Aktiv medlem
Noterade dina bortskänkta cyklar faktiskt! Skulle varit snabbare där..😛 Och den där Orange-mtbn som du sålde för 2000 kr är också att räkna som rena välgörenheten! Den var tjusig..

RaceKing ser bra ut! Det ska nog cyklas grus och en aning stig påväg till fiske som jag förstår det, plus att det är skönare stuk med mtb-däck tänker jag.
Jo, Orangen var nog på många vis en av de mysigaste cyklar jag haft men det är inte kul med saker som inte används. Han som jag köpte den av sålde den till självkostnadspris, då tänkte jag att jag skulle vara lika hygglig när jag sålde den vidare, därav det schyssta priset.
Nog tjatat om min Orange, följer Univega-bygget framöver och ser om jag kan bidra med något ur skrotlådorna.

gtbiexil

Aktiv medlem
Jag slår oxå ett slag för Biltema standard skärm 28-tum för plats för fetare däck. Samtidigt hade jag begränsat däcksbredden till 2". Går man större än så börjar skärmen komma opraktiskt nära, speciellt för nån som inte gillar att skruva.

CCS

Aktiv medlem
Mina tips:
Schwalbe Big Ben 26 x 2.15" för ca 200-250 kr/st som jag personligen tycker är lagom "feta" på en gammal 26:a, ca 53-54mm bredd på ca 20mm-fälg har jag för mig jag mätte en gång för några år sedan. Passar perfekt till 60mm-skärmar om man centrerar bra.

Finns just nu på Bike24 både utan (snabbare och lättare) och med Plus-skydd (tyngre men mer punkasäkra för glas m.m.) Väldigt slitstarka och ger många många mil per krona. Funkar bra även på stig till fiskeställen gissar jag...:cool:

Vanliga Big Ben:
https://www.bike24.com/p2101782.html

Big Ben med Plus-tillägg:

Skärmar SKS 60mm 26"

HåkanC

Aktiv medlem
V-bromsar finns på Biltema
1

129 SEK
Även lämpliga broms + växelvajer-set

Kan du köpa samtidigt på Biltema, men de är plastiga och jag har ingen koll på hur breda de är
1

129 SEK
Biltema säljer även kompis + ego-lappar i set för 45 SEK, men de ser ut att vara i kortaste laget...

CCS

Aktiv medlem
Kan du köpa samtidigt på Biltema, men de är plastiga och jag har ingen koll på hur breda de är
Och så har de inte säkerhetsfäste nere till framskärmarnas stagfästen på gaffeln som SKS har. En bra säkerhetsdetalj som gör att skärmen "löser ut" och ska lossna och förhindra tvärstopp, om man får in t.ex. en pinne eller ett fiskespö *fniss* mellan däck och skärm när man rullar.

rödblå

Aktiv medlem
Tänkte skriva att du skulle låta honom provcykla innan du plockar bort vajrar för att se vad han tycker om att cykla lite framåtlutad ett helrakt styre.
Då slipper man byta vajrar om han nu skulle föredra ett styre med sweep för mer upprätt cykling.

n3wton

Aktiv medlem
Gällande skärmar: Ni måste nästan ha missat mina andra cykelbyggen. Jag har svart bälte i skärmmontering om jag får säga det själv!😛 Har aldrig hört talas om säkerhetsfästen eller färdiga egolappar.. Men jag får kanske undersöka de där skärmarna från Biltema givet detta byggets budget, även om det tar emot. Många hävdar ju att det finns saker som är OK på Biltema, men även om så är fallet så är det mer sättet det säljs saker på än själva sakerna i sig - kvantiteten är mer bekymmer än själva kvaliteten. Sen är det såklart mest skräp som säljs om man jämför med riktiga kvalitetssaker, men därmed inte sagt att sakerna kanske ändå fungerar hjälpligt..

Först ska cykelköket i Gamlestaden besökas, så får vi se vad som återstår att köpa. Nytt kommer undvikas tänker jag.

n3wton

Aktiv medlem
Finnes svarta Araya VP20 med exage nav för en rimlig peng!
Ha!

234D0B2F-13C4-4D8C-9611-76A4C19C3FDE.jpeg

BD2F08E1-E513-4CFA-ACBD-8C6E9DF0A0CF.jpeg

Testade lite lätt att köra slipstiftsmaskinen på fälgarna och det kanske finns lite att rädda (ena sidan av fälgen är rengjord på bilden ovan). Det tråkiga är rostiga ekrar fram, och två ekrar av på bakhjulet. Men jag får ju alltid en massa skäll för att jag inte bygger mina egna hjul, så jag får väl åtminstone börja med att byta ekrar och rikta lite.

Carl: PM kommer!

n3wton

Aktiv medlem
Tänkte skriva att du skulle låta honom provcykla innan du plockar bort vajrar för att se vad han tycker om att cykla lite framåtlutad ett helrakt styre.
Då slipper man byta vajrar om han nu skulle föredra ett styre med sweep för mer upprätt cykling.
Det blir förmodligen en mock-up-montering först med provsittning, följt av slutlig vajerdragning. Med befintligt styre och stam blir det ganska upprätt sittställning, mer upprätt än så får han inte sitta!😛

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag älskar sådana här byggen! Både att följa här på happy och göra själv!

Vad gäller däck så känns Michelins Country Dry som en nobrainer för mig! Kostar nästan inget, har stor luftkammare (men inte för stor för min gamla 90-tals mtb), är lätta och lättrullade!

Angående B-tema bromsarna så, visst, de funkar men jag tyckte att det var ett jäkla meck att justera dem jämfört med lite bättre bromsar!

aben

Aktiv medlem
Konstigt att ekrarna inte är i rostfritt stål, trodde man i princip helt övergått till rostfritt vid tiden för när cykeln tillverkades?

ol__

Aktiv medlem
Kan man smacka på v-bromsar på ram för canti hur som helst? Jag har för mig att det finns en liiiten höjdskillnad, eller är det något jag minns fel?

DarthVidar

Aktiv medlem
Kan man smacka på v-bromsar på ram för canti hur som helst? Jag har för mig att det finns en liiiten höjdskillnad, eller är det något jag minns fel?
V-bromsar på ram avsedd för cantisar är väl inga problem. Men cantisar på en ram som inte är tillverkad med vajerstopp för cantisar blir lite mer av en utmaning men det går i regel att lösa även det. Jag har dock varit med om att en GT-ram avsedd för V-bromsar inte funkade med cantisar men det berodde helt och hållet på deras triple triangle konstruktion.

Edit. Som lite trivia så levererades mitt mästerverk ovan med cantileverbromsar men har för den skull inga fästen för det. Detta eftersom den var avsedd att användas med cannondales "force 40"-arrangemang. En ganska kass lite grunka som monterades där jag monterat framlyktan på min cykel (och på ett motsvarande fäste bak, där jag fäst bakre stänkskärmen, vilket ju inte syns på bilden). Force 40 agerade både vajerstopp och hade till syfte att öka bromskraften mm (vilket fungerade sådär...). Bara en sån sak!

Sen är det ju som n3wton skriver skillnad på själva bromsreglagen, även om vissa påstår att det går att få att funka (jag är dock skeptisk).

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Alla en gånger jag gjort det har det fungerat utan bekymmer. Det som är "bekymmer" är väl att utväxlingen i bromsreglagen skiljer sig mellan v-bromsar och canti. Och att v-bromsar faktiskt bromsar.😉

n3wton

Aktiv medlem
Fått lite dåligt med tid, måste cykla också. Och arbeta, tydligen.

Skrotlådan som ska gås igenom känns halvt inspirerande. Det blir inte jättemånga saker kvar efter sållning, men grundtanken om budget måste hänga kvar (påminnelse till mig själv).

Ett glädjeämne är hjulen som står på golvet, som personligen levererades av Mr Miyata himself, @Carl Edfeldt tidigare idag. Lite lustigt att det är identiska nav och fälgar som satt på cykeln. Dessa är dock bra mycket fräschare, plus att däckfrågan nu är löst!

29A4CB76-28B0-4384-AB15-E3B8DDD10600.jpeg

Nu lite puts!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Fått lite dåligt med tid, måste cykla också. Och arbeta, tydligen.

Skrotlådan som ska gås igenom känns halvt inspirerande. Det blir inte jättemånga saker kvar efter sållning, men grundtanken om budget måste hänga kvar (påminnelse till mig själv).

Ett glädjeämne är hjulen som står på golvet, som personligen levererades av Mr Miyata himself, @Carl Edfeldt tidigare idag. Lite lustigt att det är identiska nav och fälgar som satt på cykeln. Dessa är dock bra mycket fräschare, plus att däckfrågan nu är löst!

Visa bilaga 533996

Nu lite puts!
Underbart, kul möte, några gemensamma nämnare.. riktigt roligt att träffas @n3wton 🤩
Bra att hjulen kommer till användning 🤩

n3wton

Aktiv medlem
Hjulen kan inte ha använts mycket, den svarta eloxeringen är knappt sliten fram och ganska intakt även bak. Naven var lite grusiga men efter smörjning och lagerjustering rullar de som en dröm!

Hade framme tandborsten och autosolen en stund, men bestämde mig sen att det får finnas någon form av gräns. Naven blev riktigt fina, men orkade inte gnugga lika väl på ekrarna. Ändå helt okej!

0BB2336B-18F0-4311-B425-EC4C5C094AC1.jpeg

4BED26EA-5020-41C2-B10A-A6104F899445.jpeg

Noll smuts inne i navet.

680CA5FB-8999-4FE1-BC3E-3314A92F0D3E.jpeg

Är fortsatt imponerad över de gamla mtb-grejerna. Om man orkar lägga lite tid och energi på en sån här cykel så kan man aldrig motivera att köpa en lågspecad varuhuscykel för några tusenlappar. Det här kommer bli grymt!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Hjulen kan inte ha använts mycket, den svarta eloxeringen är knappt sliten fram och ganska intakt även bak. Naven var lite grusiga men efter smörjning och lagerjustering rullar de som en dröm!

Hade framme tandborsten och autosolen en stund, men bestämde mig sen att det får finnas någon form av gräns. Naven blev riktigt fina, men orkade inte gnugga lika väl på ekrarna. Ändå helt okej!

Visa bilaga 534017

Visa bilaga 534018

Noll smuts inne i navet.

Visa bilaga 534016

Är fortsatt imponerad över de gamla mtb-grejerna. Om man orkar lägga lite tid och energi på en sån här cykel så kan man aldrig motivera att köpa en lågspecad varuhuscykel för några tusenlappar. Det här kommer bli grymt!
Snacka om att de hjulen lyfte bygget, kul att se🤩

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag håller med föregående talare, de där hjulen gjorde verkligen susen!

Risken är ju hög att detta både blir en riktigt stilig och trevlig hoj!

n3wton

Aktiv medlem
Ramen rengjord och putsad. Rost lämnas utan åtgärd men hela cykeln är vaxad och avses förvaras inomhus, så det lär hålla ett par decennier till tänker jag.. Värst åtgånget är staget mellan kedjestagen, som var fullt med skit och därmed förmodligen stått fuktigt till och från. Gjorde rent efter bästa förmåga och sen är hela ramen rostskyddad invändigt.

3DD81C9F-6DF5-44C0-9259-1DE15111EEE7.jpeg

Styrlagret var i gott skick. Inget fett, men ingen rost heller på något magiskt vis. Lite lite bättre skick än min Kona Hei Hei från 2021.

86312652-E8E7-4473-8E09-2697569C3972.jpeg

A6C08CD7-F1F6-4D74-9C3C-7172E5C9434E.jpeg

Ikväll blir det besök på cykelköket för att se om det finns något käckt där!

John Blaze

Aktiv medlem
Superbudgetversionen av Longboard-skärmar är att förlänga ett par biltemaskärmar. Kapa av en bit från en annan biltemaskärm och använd som förlängning. Limma ihop med epoxilim. Funkar bra och ser helt ok ut.

n3wton

Aktiv medlem
Superbudgetversionen av Longboard-skärmar är att förlänga ett par biltemaskärmar. Kapa av en bit från en annan biltemaskärm och använd som förlängning. Limma ihop med epoxilim. Funkar bra och ser helt ok ut.
Du menar att man ska köpa två par av de allra billigaste plastskärmar som marknaden har att erbjuda med allt vad det innebär i klimatonytta, men dessutom skära sönder en och slänga resten? Ledsen, men det kommer inte hända.

n3wton

Aktiv medlem
Besöket på cykelköket resulterade i minus ett hjulpar och en sadel, men inga nya grejer. Jag skänkte bort de som satt på cykeln från början mao. Däremot så fanns inget till nytta för detta bygge dessvärre.

Som resultat av ovanstående svängde jag in på det nya stora lågprisvaruhuset som börjar på B. Men, det är verkligen bara rena skiten som säljs där. Blev upprörd och åkte hem. Är fortfarande upprörd.

Nu ska jag rikta bakväxel och tvätta de andra delarna som är värda att rädda. Har nog nästan en komplett lista på vad som saknas:

- Kanske en bakväxel beroende på hur dagens riktning går

- V-bromsar

- Handtag

- Sadel

- Skärmar

Vajrar behövs också men det räknas knappt. Sen tror jag att ett bredare styre hade gjort gott också, men cykeln kommer gå att använda med befintligt såklart.

Peth

Aktiv medlem
Besöket på cykelköket resulterade i minus ett hjulpar och en sadel, men inga nya grejer. Jag skänkte bort de som satt på cykeln från början mao. Däremot så fanns inget till nytta för detta bygge dessvärre.

Som resultat av ovanstående svängde jag in på det nya stora lågprisvaruhuset som börjar på B. Men, det är verkligen bara rena skiten som säljs där. Blev upprörd och åkte hem. Är fortfarande upprörd.

Nu ska jag rikta bakväxel och tvätta de andra delarna som är värda att rädda. Har nog nästan en komplett lista på vad som saknas:

- Kanske en bakväxel beroende på hur dagens riktning går

- V-bromsar

- Handtag

- Sadel

- Skärmar

Vajrar behövs också men det räknas knappt. Sen tror jag att ett bredare styre hade gjort gott också, men cykeln kommer gå att använda med befintligt såklart.
Jag har näst intill nya 26” 60mm bluemels som tar upp plats här hemma, har även en Lidl-sadel – ny i kartong samt bromshandtag från Promax (säkert skräp) liggandes. Vet inte hur man löser frakt då skärmar är lite skrymmande.

John Blaze

Aktiv medlem
Du menar att man ska köpa två par av de allra billigaste plastskärmar som marknaden har att erbjuda med allt vad det innebär i klimatonytta, men dessutom skära sönder en och slänga resten? Ledsen, men det kommer inte hända.
Ville bara tipsa om ett billigt sätt att ordna skärmar med bra funktion. Var inte meningen att röra upp känslor. :p

n3wton

Aktiv medlem
Jag har näst intill nya 26” 60mm bluemels som tar upp plats här hemma, har även en Lidl-sadel – ny i kartong samt bromshandtag från Promax (säkert skräp) liggandes. Vet inte hur man löser frakt då skärmar är lite skrymmande.
Sadel och skärmar är ju högst intressant! Har ett par oanvända bromshandtag sedan något barncykelprojekt. Frågan är ju med frakten som du säger. Det är en massa packningsarbete kan jag tänka mig.. Hör av mig via PM så ser vi vad vi kan få ihop!😍

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer