[Byggtråd] Univega Rover BUDGET-bygge, nu FÄRDIG!

velovin

Aktiv medlem
Minns skolgårdssnacket när "Det är KroMo" var ett tungt inlägg i debatten om en cykel var bra eller ej.

n3wton

Aktiv medlem
Har cyklat istället för att greja, men några saker är redo för montering.

315BD108-AFF2-463B-9F5B-79C7662A3898.jpeg

Sprayburken ska appliceras på styre, styrstam och pakethållare. Det blir kanske sisådär på sikt, men bättre än rost och flagad färg som idag tänker jag!

Har lite saker på ingång från en barmhärtig samarit dessutom, uppdatering kommer så småningom!

n3wton

Aktiv medlem
Fick tag i en hög grejer till ett väldigt bra pris från @ErikD igår, tack för det! Allt kommer inte till användning på detta bygge, men väl bakväxel, bromsar och ett par fina dubbdäck! Inte mycket delar som saknas nu, och efter en leverans från @Peth kommer det bara återstå slitdelar såsom vajrar och höljen, kedja och handtag.

68578894-5F47-4423-B93F-C6FA17A435A0.jpeg

Delar rengjorda och redo för montering.

AEA31184-F40A-4CBB-936E-9022DA4285C1.jpeg

Styrdetaljer preppade för lack. Fick på tre lager igår och fick till acceptabel finish. Egen lack har ju en tendens att vara lite mjuk, så delarna får ligga till sig under helgen innan montering så att inte allt blir repat och klibbar fast direkt..

DB5791D1-1DA8-4C79-811B-BA173BB782F5.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Kan vara så! Såhär ser den ut nu, men med styre på och typ tio minuters montering så kommer man se hur den ser ut i färdigt skick ungefär. Men vågar inte montera styret ännu, även om lacken känns hård..

340B6C09-1B71-4763-ACE3-CF027CE9AB90.jpeg

Fick även riktat växelöra (aldrig stött på ett så snett tidigare, men bakväxeln var rejält stukad också..) och gängat bort rosten ur flaskställsfästen och andra gängade hål igår. Stör mig en aning på rostfläckarna på ramen, men att lacka om den är inte aktuellt. Blir nog fint ändå - lite ruffig men funkis!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Kan vara så! Såhär ser den ut nu, men med styre på och typ tio minuters montering så kommer man se hur den ser ut i färdigt skick ungefär. Men vågar inte montera styret ännu, även om lacken känns hård..

Visa bilaga 534567

Fick även riktat växelöra (aldrig stött på ett så snett tidigare, men bakväxeln var rejält stukad också..) och gängat bort rosten ur flaskställsfästen och andra gängade hål igår. Stör mig en aning på rostfläckarna på ramen, men att lacka om den är inte aktuellt. Blir nog fint ändå - lite ruffig men funkis!
Den kommer bli jättefin med patinan som är. Att rikta växelöra är vanligare än man tror och jag har nog fått göra det på varje Miyata jag fixat till🤩

n3wton

Aktiv medlem
Den kommer bli jättefin med patinan som är. Att rikta växelöra är vanligare än man tror och jag har nog fått göra det på varje Miyata jag fixat till🤩
Tror det med! Jo, så är det ju. Jag brukar faktiskt kolla nya ramar också, och de är inte alltid perfekta. Med tanke på hur skevt detta var kombinerat med en extremt skev bakväxel så kan växlarna aldrig ha fungerat för tidigare ägaren.

L.and

Aktiv medlem
Snyggt!
Tilloch med acera-dereilleurn som ju i sanningens namn är ganska brunkig och grovhuggen lirar riktigt bra med övriga cykel.
Bra jobbat!

n3wton

Aktiv medlem
Enskilt dyraste inköpet - lite slitdelar. 520 kr, men då ingår faktiskt en blank fin del (sadelstolpsskruven)!

BF4B0420-191F-4956-9F31-7B1A3D1CD39A.jpeg

Min erfarenhet är att man behöver fräscha slitdelar för att få så strulfri cykel som möjligt. Omsorgsfull montering och justering så är det ytterst begränsat vad som strular.

Får se om det blir tid för montering ikväll. Ska cykla halva dagen imorgon så då behöver man ju kanske inte klämma ett lugnt pass ikväll utan meka istället..

n3wton

Aktiv medlem
Budget hittills (egen minnesanteckning):

Cykel 250 kr
Hjul + däck 500 kr
Bromsar + bakväxel + dubbdäck 200 kr
Slitdelar 520 kr

Totalt 1 470 kr

Lite osäker kring leverans från @Peth (skärmar + sadel) och slutpris på den, men det ska inte springa iväg allt för långt tror jag. En stund tänkte jag att 1500 kr kanske räcker, men det har spruckit. Ursprunglig budget på 2 000 kr ska dock inte vara några bekymmer hoppas jag!😊

Willie

Aktiv medlem
Lite svart färg på cagen hade gjort susen för bakväxeln!

Får du rum med en NW klinga i budgeten gör det allt för looken enligt mig för dadbike/DoItAll känslan 👌 ligger ju några billiga på K&S som skulle kunna passa.

//W

Willie

Aktiv medlem
Var sker detta bygge? Jag kan donera en stem med massa rise om det är intressant, även styre på bilden.

36150AFD-0CD2-4294-8015-C528AB334482.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Lite svart färg på cagen hade gjort susen för bakväxeln!

Får du rum med en NW klinga i budgeten gör det allt för looken enligt mig för dadbike/DoItAll känslan 👌 ligger ju några billiga på K&S som skulle kunna passa.

//W
Hehe, för looken kanske men inte funktionen!😛 För stigcykling är det singelklina som gäller, men 1x7 i vår relativt backiga ort blir ingen glad av dessvärre. Eller, det är klart att det funkar, men man offrar antingen transportfart eller att ta sig upp för backarna (vi pratar ganska oerfaren cyklist i detta fall dessutom).

n3wton

Aktiv medlem
Nu fler bromsar och fungerande växlar.

5EA4B2C0-A4D3-42EE-8F88-FEFF4BBEE68B.jpeg

Vad tror vi om kabeldragningen? Nu går högerreglaget på höger sida hela vägen bak, och vänster på undersidan överröret och vidare bakom sadelstaget. Man skulle också kunna korsa innan styrröret och vid sadelröret, vilket hade gett bättre kabeldragning fram tror jag. Lite konflikt idag. Men samtidigt kanske man inte vill korsa vid sadelröret.. Åsikter är välkomna!

E5FA79DA-097D-4EF2-9CEF-CFD0B0C9D99D.jpeg

69198874-80D9-4DE2-B2F3-4A59B94BC6C8.jpeg

F79B9400-29E3-44E6-B794-E5635FD4733B.jpeg

Freddie L

Aktiv medlem
Jag hade dragit som du. Att byta sida med höljet vid bakbromsen kan inte bli bra. Ett fungerande alternativ kan vara att korsa vajern mellan stoppen, så du får höljet ”rätt” både fram och bak, men det ser ju lite roligt ut. Ok på undersidan av ett rör, men inte på ovansidan. Eller?

Snygg hoj!

n3wton

Aktiv medlem
Jag hade dragit som du. Att byta sida med höljet vid bakbromsen kan inte bli bra. Ett fungerande alternativ kan vara att korsa vajern mellan stoppen, så du får höljet ”rätt” både fram och bak, men det ser ju lite roligt ut. Ok på undersidan av ett rör, men inte på ovansidan. Eller?

Snygg hoj!
Bakbromsen skulle isåfall gå som den går, men bakväxeln går idag på högra översidan överröret, framväxeln på vänstra undersidan. Det är dessa som ska byta plats om något. Men jag tror det blir bra såhär!😊

Freddie L

Aktiv medlem
Bakbromsen skulle isåfall gå som den går, men bakväxeln går idag på högra översidan överröret, framväxeln på vänstra undersidan. Det är dessa som ska byta plats om något. Men jag tror det blir bra såhär!😊
Ah, blev lite förvirrad av bilden. Då säger jag att det kunde vara värt att prova. Å andra sidan tycker jag du fått till det, och skulle själv inte orka börja om.

n3wton

Aktiv medlem
Orken räckte till att ta en sväng! Allt lirar! Sadeln var obekväm, styret smalt och frambromsen skrek, men i övrigt är den ju fullt funkis!😄

8B472EC5-BD94-4767-A45B-AF2D4850C6FF.jpeg

Edit: en sak är inte bra tyvärr. Den breda och yxiga, men billiga, kedjan går i sidoplåtarna på cagen vid vissa växlar. Det är de utstickande nitarna som tar i. Märks inte mer än att det låter lite, och på sikt kommer det förmodligen upphöra. Skulle nog lagt en hundring till på en kedja för 8-delat som hade lite slätare utsida..

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Edit: en sak är inte bra tyvärr. Den breda och yxiga, men billiga, kedjan går i sidoplåtarna på cagen vid vissa växlar. Det är de utstickande nitarna som tar i. Märks inte mer än att det låter lite, och på sikt kommer det förmodligen upphöra. Skulle nog lagt en hundring till på en kedja för 8-delat som hade lite slätare utsida..
Jag hade samma problem. Jag löste det tillfälligt (tror jag ja) genom att lägga ett par M5-brickor som distanser utanför trissorna. Skäms så mycket att jag inte ens har postat det i fulmekstråden, men cykeln rullar.

62A42924-42FE-4B8F-915C-49532D429C47.jpeg

Att jag sen bytte från gamla hjul med 7-delat till nya med 9-delat och glömde att byta kedja… Jag tror nästan att det är grund för uteslutning.

Fantastiskt projekt dock, så rätt på alla plan!

n3wton

Aktiv medlem
Jag hade samma problem. Jag löste det tillfälligt (tror jag ja) genom att lägga ett par M5-brickor som distanser utanför trissorna. Skäms så mycket att jag inte ens har postat det i fulmekstråden, men cykeln rullar.

Visa bilaga 534840

Att jag sen bytte från gamla hjul med 7-delat till nya med 9-delat och glömde att byta kedja… Jag tror nästan att det är grund för uteslutning.

Fantastiskt projekt dock, så rätt på alla plan!
Haha, grymt fulmek! Det är ju en given lösning även i detta projekt tänker jag, om det visar sig krångla. Tack för tips!😊

Ja jag tror det är en god gärning. Ska bli riktigt skoj att leverera hojen så fort den är klar!

n3wton

Aktiv medlem
Nuså!

AF635F42-A04B-433C-9099-9060B295F89F.jpeg

Pakethållare på tur. Den måste suttit rejält snett tidigare, då den inte ens är i närheten av att passa. Behöver göra om främre fästena så den blir monterad i våg. Får ha målsättningen att leverera cykeln till helgen, då det blir tight om tid resten av veckan. Hav tålamod!

Peth

Aktiv medlem
Ser att du växlat plats på skärmstagen och monterat framskärmen med bakstagen och vice versa. Stagen som ska sitta fram har en utlösningsmekanism ifall man skulle råka få in en pinne eller så i hjulet.

n3wton

Aktiv medlem
Ser att du växlat plats på skärmstagen och monterat framskärmen med bakstagen och vice versa. Stagen som ska sitta fram har en utlösningsmekanism ifall man skulle råka få in en pinne eller så i hjulet.
Jaha, ojdå!😛 Funderade på vilka som skulle sitta var, och tänkte att de som hade lite flex i öglan skulle sitta bak pga att de vinklades mest pga bredare nav. Tänkte inte hela vägen där.. Nu är de klippta ganska tight så jag får se om de går att skifta. Själv kör jag ju med stålskärmar med rejäla stag och har ingen utlösningsmekanism, så jag får se om jag bryr mig om det..

Skärmarna är ganska korta så lappar hade nog varit att rekommendera ja. Känns lite svajigt med plastskärmarna bara. På vinterrundorna jag kör med klubben är det vanligaste haveriet näst efter punka just spruckna eller på annat vis trasiga skärmar, så jag är en aning orolig att göra för mycket åverkan som försvagar dem ytterligare..

DarthVidar

Aktiv medlem
Det där ser ju riktigt bra ut! Det enda som saknas nu är ju ett par gigantiska eloxerade barends, i lila såklart! :cool:

Willie

Aktiv medlem
Pakethållare på tur. Den måste suttit rejält snett tidigare, då den inte ens är i närheten av att passa. Behöver göra om främre fästena så den blir monterad i våg. Får ha målsättningen att leverera cykeln till helgen, då det blir tight om tid resten av veckan. Hav tålamod!
Jag hoppas du då passar på att bocka om dom övre fästena så du kan sätta den fram istället tillsamans med en skön korg =)

n3wton

Aktiv medlem
Ikväll smide!

D00392DD-C89D-448F-BA91-CE5CB0B2B3BA.jpeg

E70213AA-104F-42F3-B93B-F6668C19ADCC.jpeg

Tänkte i ett svagt ögonblick att jag skulle kunna klämma alu-stängerna i skruvstycket, men det fanns inte en chans. Blev kallsmide med slägga istället.

Nu lack gånger tre (skulle provmonterat innan förra omgången lack..).

Dessutom ny kedja för tiodelat som avhjälpte bekymret med att kedjan tog i sidoplåtarna på cagen på bakväxeln, samt att framväxeln gillar att växla en kedja som är slät på utsidan snarare än den sopiga 7-delade budgetkedjan som jag köpte vilken förmodligen gör sig bättre på en gammal damtralla utan utan utanpåliggande växlar. Påverkar inte budgeten eftersom jag svor över min egen snålhet och stal därefter omgående en reservkedja från mitt eget lager..

Eftersom jag parallellt ska bygga om min egen retro-mtb till bockstyre i dagarna så snor jag handtagen från den tills vidare. Jäkligt nära färdigbyggt med andra ord!

n3wton

Aktiv medlem
Då är cykeln klar!

EA8C646A-ED7C-41C3-8216-109B0F124697.jpeg

DA09BCDC-A5FB-4A2C-B0E6-FA4AD300A054.jpeg

AE44E99A-9A88-4212-85BD-C7F9B773AA17.jpeg

Har cyklat kanske 50 meter utomhus och med gamla grejer behöver jag nog rulla lite längre för att justera in allt, men teoretiskt är cykeln redo för leverans till brukaren. Det är storm i Göteborgsområdet (morgondagens första riktiga långtur inför randosäsongen gick åt skogen...☹️) så jag får nog avvakta shakedown-tur ett litet tag kanske.

Tack för hjälpen till flera på forumet som både hjälpt till med billiga delar/gratisgrejer, men också till de som erbjudit saker som av någon anledning inte passat, samt för glada tillrop! Mycket uppskattat!

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Nu till den stora frågan, vad landade notan för bygget på?
Såhär blev det:

Cykel 250 kr
Hjul + däck 500 kr
Slitdelar 520 kr
Skärmar + sadel 300 kr

Totalt 1 770 kr

Sen har jag stulit detta ut lådorna hemma:

Bromshandtag
Kedja
Handtag
Pedaler
Svart sprayburk

Total summa kanske 8-900 kr om man handlar lite begagnat och tar det som dyker upp, men samtidigt hade man kanske klarat sig på mindre med lite tur. Lite orättvist att säga att man kom under 2 000 kr då kanske..?

Total byggtid är kanske 15-20 h inklusive rengöring och annat. Då ska sägas att jag har alla verktyg och kan göra många saker nästan utantill, så det är ganska effektiv tid.

Sammanfattningsvis är det förmodligen så att den där nya billiga hybridcykeln för 5000 kr kanske är ett "billigare" köp i det stora hela. När man väl gått igenom en cykel av typen i denna tråden tror jag ändå att man får ut fler problemfria mil, men det ställer också krav på att man orkar/kan meka ihop allt. Det går såklart inte att lämna in en 250-kronorscykel till en cykelverkstad och få tillbaks den i fullt fungerande skick utan att det kostar en jäkla massa pengar.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Såhär blev det:

Cykel 250 kr
Hjul + däck 500 kr
Slitdelar 520 kr
Skärmar + sadel 300 kr

Totalt 1 770 kr

Sen har jag stulit detta ut lådorna hemma:

Bromshandtag
Kedja
Handtag
Pedaler
Svart sprayburk

Total summa kanske 8-900 kr om man handlar lite begagnat och tar det som dyker upp, men samtidigt hade man kanske klarat sig på mindre med lite tur. Lite orättvist att säga att man kom under 2 000 kr då kanske..?

Total byggtid är kanske 15-20 h inklusive rengöring och annat. Då ska sägas att jag har alla verktyg och kan göra många saker nästan utantill, så det är ganska effektiv tid.

Sammanfattningsvis är det förmodligen så att den där nya billiga hybridcykeln för 5000 kr kanske är ett "billigare" köp i det stora hela. När man väl gått igenom en cykel av typen i denna tråden tror jag ändå att man får ut fler problemfria mil, men det ställer också krav på att man orkar/kan meka ihop allt. Det går såklart inte att lämna in en 250-kronorscykel till en cykelverkstad och få tillbaks den i fullt fungerande skick utan att det kostar en jäkla massa pengar.
Mer cykel på ditt vis. Så länge mantimmar är kul hobby så är din cykel bättre än andra möjliga alternativ. Men det krävs ju en hel del för prestationen. Saker som folk normalt inte har. Exempelvis kunskaper, verktyg, delar, utrymme och kontakter. Bra jobbat!

Topp