[Byggtråd] V3 skogsmoped = Färdig, Nu film!

Nästa bygge ligger i startgropen!
Har trampat runt på en gammal Haro shift ett tag och känner att den är för kort och lite för liten.

Har länge velat bygga en egen ram i lite olika utformanden och material.
Men eftersom jag inte är en Magnus bovall så blir materialet stål, och det ska TIGas eller hårdlödas troligen det första eftersom jag inte har någon utrustning för lödning.

Det är ett budgetbygge och jag gissar mest på vinklarna så ta det för vad det är!
Det blir 150/120 slag. Anledningen är tre, jag hade det på Haron, jag har en FOX 150 gaffel och jag har en Nerve xc 120 sving.

Rören lyckades jag köpa billigt på stålshoppen och det blir 32mm inv och 1mm gods.
BB och styrhuvud kommer från en gammal stålhäst jag fick EST.

Geometrin som jag höftat fram är:

65° HT
-20mm BB
73° Sadelvinkel
500mm sadelrör
430mm Kedjestag
1210mm Axelavstånd
615mm Stack
510mm Reach

Detta mätt osagat. 26" hjul. Jag är ca1,88m

Mycket text, lite bilder. Har inte fått röret ännu men har börjat svetsa en mycket enkel jig:

EST's gamla Nerve som bistår med sving som nu är förfriskad med nya lager:

Vad tror ni om vinklarna? Gärna lite input och inte bara "de går aldrii" det har vi tillräckligt med i Örebro.

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Tja, det som sticker ut för mig är en monsterlång reach för dig, jag är lika lång, men jag är säker på att du tänkt igenom det och vill ha det så.

Kör i vind, det här blir bara kul.

Stervelo

Aktiv medlem
Tja, mycket vikt framåt, bra utför, vikt på framhjul, men du får inte upp framhjulet i luften så lätt och den blir mer "bänglig", roligare i hög fart, mindre rolig i knix?
Jag har jag inte ens hojjat på en new school hoj med mycket reach, så jag är inte rätt person att kommentera det, men, du har ju längre reach än rejält långa ramar. Mest det.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag gillar att fler och fler väljer att bygga sina egna ramar! Riktig kul! :)

Du har uppenbarligen inspirerats av Pole för reach värdet. 65 HA och 430 CS låter som en vettig kompromiss (är det mondraker där?) Men 73 för sadelröret är nog för flack, skulle jag säga. Du kommer att vara väldigt utsträckt när du sitter o trampar. 75 till 77 är nog bättre... räkna gärna avståndet mellan sadeln o styret, den borde vara ganska nära det du har idag på dina andra mtb.
Vevlagerhöjden känns spontant lite låg kanske pga det är "bara" 120mm bak. Var hamnar bbn när både baktriangel och gaffeln ligger vid sag-punkten ?

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Nice kul att fler vågar bygga☺
Skall följas med spänning.
Reach går ju även att justera med styrstamen lite.
Men sadelrörs vinkeln blir jag inte klok på hur man kan säga något om hur en cykel e att tranpa på utifrån detta måste väll bli lite fel, allt beror ju på höjden till sittpositionen samt var på ramen sadelröret ansluter.
Jag har tex mycket lutning på sadelröret typ som på en dh hoj men sittpositionen är ändå inte extrem. Vart vill jag komma jo att när man vet sitthöjde på den som skall cykla så spelar inte lutning lika stor roll på stolpen bara sadeln hamnar där den ska..
Väll?!?
/M

Nä det har jag faktiskt inte, Har tittat lite på strive, meta och nerve!
Bra tips med sadelvinkeln ska titta och mäta!

Problemet är att min första och enda ram är just Haron som jag vill komma ifrån.

Har tänkt att ett lägre BB skulle kännas bra, låg tyngdpunkt typ. Har långa ben så gör allt jag kan för att komma ner så lågt som möjligt, skulle vilja ha lägre men det blir väl för lågt då..

theBrand

Aktiv medlem
Är det Dans gamla Haro du kört på?

Den är ju typ jättekort :D

Jag ökade reach med ca 25mm när jag bytte hoj, känns bra på många sätt men i lite tightare knixiga svängar kan det kännas som om man kommer lite långt från framhjulet.

Hade jag fått välja hade jag nog kunnat tänka mig aningens kortare reach, men inte mer än 5-10 mm.

(Jag är 1,75 cm och kör en hoj med 432mm reach, 67 graders styrvinkel, 425mm kedjestag och 125/140mm slag)

Yepp dans gamla Haro, kort och hög på något konstigt vis, trots offsetbussningar.
Men jag håller den kär ändå! ?

Okej, jag kanske ska gå ner lite, eller så kör jag på och bygger en till när/om jag önskar andra mått.

Byggkostnaden för ramen blir typ 300,- så jag kan kosta på mig att bygga fler och rör har jag köpt så det räcker till tre ramar ?

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
fredrikforsberg sa:
Yepp dans gamla Haro, kort och hög på något konstigt vis, trots offsetbussningar.
Men jag håller den kär ändå! ?

Okej, jag kanske ska gå ner lite, eller så kör jag på och bygger en till när/om jag önskar andra mått.

Byggkostnaden för ramen blir typ 300,- så jag kan kosta på mig att bygga fler och rör har jag köpt så det räcker till tre ramar ?
I så fall hade jag nog kört på och byggt en ny framtriangel om jag inte trivdes :)

happymtb.fr

Aktiv medlem
300 spänn per ram låter som att du kan tillåta dig att prova dig fram! :)

Med för lågt BB är risken att du kommer att slå pedalerna överallt när du trampar.
Jag har 300 till 310mm som sagad riktmärke om det kan vara nån hjälp.

EST

Aktiv medlem
Bra nu är hälften ramölen drucken? 340 mm osaggad är oki tycker jag.
Å japp det är grymt att det byggs lite ramar å annat!

Måste väl skriva lite så tråden inte dör forumsdöden...

Har inte gjort så mycket men har en liten grej jag avslöjar nu i brist på annat.

En DIY integrerad dropper! 200mm slag.
Får se om den funkar, hoppas det!

Lite blandade bilder:

Ett notchat sadelstolpsrör, Blir lite kortare än planerad ger.

Svarvade en hylsa till dropperposten teflonbussning och x-ring till tärningen.

Carl-pedal bistår med fräsning av spår till styrningen.

Blandade delar. Den nedre bussningen bland annat.

Hylsa i närbild, med bussning och styrning monterad, längst upp hamnar X-ringen.

Ska försöka bränna ihop ramen snart så det blir lite roligare bilder..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Verkligen intressant. Vet inte om jag tycker att det vore en bra ide på en kommersiellt tillgänglig cykel, men ändå spännande.

Gissar på att det kommer på Specialized snart.. :)

Ja! Anledningen till att bygga en från början var att jag inte vill slänga ut flera tusen på en som jag vet kommer gå sönder..

Sen ville jag ha längre slag än de 125-150 som verkar vara vanligast fortfarande.

tmalm

Aktiv medlem
Grymt koolt projekt!
Kul med integrerad hiss!
Du kan ju dessutom skojjade till det på riktigt med intern wiredragning i överröret, rakt in till låspinnen.
(gissar på simpel pinne-i-hållåsning a la gd?)

/T

Såhär ser V3 pinnen ut just nu.

Den lösa lilla hatten med o-ring är backventilen till oljan, den öppnas med hjälp av en stång som går genom hela pinnen och en liten wirestyrd arm längst upp.

Svårt att förklara men det klarnar nog både för mig och er när det är klart.

Eller så blir det skit av allt ?

gabbeon

Ny medlem
fredrikforsberg sa:
Men eftersom jag inte är en Magnus bovall så blir materialet stål, och det ska TIGas eller hårdlödas troligen det första eftersom jag inte har någon utrustning för lödning.
Coolt projekt! Har du funderat på TIG-lödning? Har du valt bort det av nån anledning? Skulle vara kul att höra iom att jag också planerar att dra igång ett projekt snart.

Det intressanta börjar vid 6:25 ungefär:

Spännande film med svetsningen!

Jag har svetsat BBt i sadelröret och det gick bra. Headtuben kommer också bli bra men det jag är orolig för är när toppröret ska svetsas i sadelröret att det kommer bli ojämt på insidan där sadelstolpen ska löpa.

Ska försöka ta lite mer kort men det känns lite trist med flera bilder på ett rör typ ?

Frågan kvarstår, är det mässingslod som gäller? Har googlat men får bara svar på engelska.

Dropperpost bygget fortsätter.
Skaffade en 10mm stång som ska öppna backventilen, ja det blir överdimensionerat och tungt men förhoppningsvis blir det strulfritt!

Spången fick ett gängat hål med pinnskruv till backventilen, vågade inte lite på att svarva en utvändig gänga i aluminium när det bara är m6.

Bockade till ett fäste för vipparmen av en nitbricka som hamnar i toppen av stolpen.

Vipparmen med fäste och tillhörande m3 skruv.

Allt för denna gång ?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bilderna funkar inte! Lägg dem direkt i inlägget istället så finns de kvar så länge inlägget finns kvar.

Jag är nyfiken på konstruktionen.

Gud vilken tråkig tråd när inte bilderna fungerar, jag är ju ingen poet direkt..

Har inte haft problem med det förut men kan lägga in bilderna direkt hädanefter!

Här är vipparmen monterad på stången, manövrering kommer alltså ske med wire!
Om någon har en knapp eller liknande för styret så är jag intresserad!
DSC_2991.JPG

Här är backventilen stängd...
DSC_2993.JPG

.. Och öppen!
DSC_2994.JPG

Öppningen sker med tidigare visad stång. Och det löper lätt och fint. Nästa steg blir att fästa ett fäste för sadel och sen testa allt.

Vackert bygge!

Jag undrar hur du tänkt låsa rotationen. Integrerat gör inte direkt saken lättare som jag sett det. Jag hoppas att ni tänkt ut något fantastiskt som jag själv aldrig kom att tänka på.

/en som tänkt mycket på diy dropper konstruktion

Rotationslåsningen ser du längre upp med kilspåret och tillhörande kil!

Jo över byggd och ganska tung. Men jag kan svarva bort ganska mycket material sen om den fungerar. Vet inte hur hållbar aluminiumet är 6060 tror jag den heter. Nu är det dock 5mm gods som går att ta bort en del.
DSC_2995.JPG

Plus oljan som väger lite också men under kilot borde jag hamna utan lättning.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer