[Byggtråd] Världens fulsnyggaste/fränaste räser?

Paco

Aktiv medlem
Hämtade precis upp denna skitfula, men ändå grymt coola, ram från en väldigt trevlig Happyit.

257426FB-82D6-4BF4-A60C-C4E52E12A0E7.jpeg

För den som inte vet vad detta är för styggelse så är det en Cyclepro Octagon ram från sent 90-tal. Octagon ramen fanns oxå som dh och xc variant.

Men innan bygget kan börja så måste det nattjobbas först. På återseende imorgon eftermiddag….

weldion

Aktiv medlem
Hämtade precis upp denna skitfula, men ändå grymt coola, ram från en väldigt trevlig Happyit.

Visa bilaga 506702

För den som inte vet vad detta är för styggelse så är det en Cyclepro Octagon ram från sent 90-tal. Octagon ramen fanns oxå som dh och xc variant.

Men innan bygget kan börja så måste det nattjobbas först. På återseende imorgon eftermiddag….
Byt rubrik! Världens fränaste räser!

Paco

Aktiv medlem
@Singular Har hört att nåt team körde på den här ramen men är inte säker på vilket.

@weldion Vi behåller rubriken en liten stund till 😉

@ooms Ok, jag kanske inte kommer upp i den kalibern 😂

@Fredrik S Fick höra av säljaren att det faktiskt varit rätt många som varit intresserad av den. Ledsnar jag på hojen så lovar jag att du har förtur 😉

@Hasse#7 Vad gör man inte för att säkra ett drömköp! 😂

Paco

Aktiv medlem
Förövrigt så märktes det att det var första dagen på jobbet efter semestern.
Halvvägs hem så kommer jag på att ramen blev kvar på jobbet! 😩

Hursomhelst så hittade jag ett litet tecken på att den iaf användes för inte allt för längesedan.
36180691-8457-4D48-AEA8-6B4C72632823.jpeg

Barometer

Aktiv medlem
Den där är ju så cool. Fulsnygg är verkligen rätt beskrivning. Nästan så man skulle vilja ha en sån räser.
Ser rätt bitig ut, vad väger den och vad tror du slutvikten på bygget blir?

Singular

Aktiv medlem
Det ska bli kul att se hur du bygger upp den - Octagon har bra partybikepotential!

Kruxet för mig som estet med modellen (och i praktiken alla andra knasiga nittiotalsåk) är att de i originalutförande nästan alltid blir optiskt och tekniskt baktunga; oavsett vilka rubbade designer man kommit på för ramen så hängde man nästan alltid på en tunn, blek kataloggaffel (oavsett om det var feta aluprofiler, tidiga monocoqueåk eller Kirks magnesium). Kombinera det med tidstypiska superlåga fälgar med tunna däck så blir det knepig balans. För ett bygge som det här är det ju tjall med att det i praktiken inte finns några fetare gafflar att tillgå i 1” (?) och de som finns för fömögenheter är tjugo år gamla tidiga kolfibergrejor som jag aldrig hade vågat åka på… :D

Jag har lyckats definiera vad och när jag tycker att balans och proportioner stämmer och det är inte sällan så att det lirar bäst i mina ögon när (traditionella) ramar har minst lika djup/bred gaffel som ramrör och hjul som med däck likaså.

borano20

Aktiv medlem
Det ska bli kul att se hur du bygger upp den - Octagon har bra partybikepotential!

Kruxet för mig som estet med modellen (och i praktiken alla andra knasiga nittiotalsåk) är att de i originalutförande nästan alltid blir optiskt och tekniskt baktunga; oavsett vilka rubbade designer man kommit på för ramen så hängde man nästan alltid på en tunn, blek kataloggaffel (oavsett om det var feta aluprofiler, tidiga monocoqueåk eller Kirks magnesium). Kombinera det med tidstypiska superlåga fälgar med tunna däck så blir det knepig balans. För ett bygge som det här är det ju tjall med att det i praktiken inte finns några fetare gafflar att tillgå i 1” (?) och de som finns för fömögenheter är tjugo år gamla tidiga kolfibergrejor som jag aldrig hade vågat åka på… :D

Jag har lyckats definiera vad och när jag tycker att balans och proportioner stämmer och det är inte sällan så att det lirar bäst i mina ögon när (traditionella) ramar har minst lika djup/bred gaffel som ramrör och hjul som med däck likaså.
Hej.. Inga feta 1"gafflar?? Aldrig hört talas om Giants Mike Burrowsdesignade aerogaffel?? Eller Profile BRC?? mvh borano20

Singular

Aktiv medlem
Hej.. Inga feta 1"gafflar?? Aldrig hört talas om Giants Mike Burrowsdesignade aerogaffel?? Eller Profile BRC?? mvh borano20
Jo, TCR är ett bra exempel som jag hade i åtanke (där en vild ram-/cykeldesign balanseras av en likadan gaffel) och BRC är hyfsad (men i praktiken inte mycket köttigare än ex Columbus Minimal) - den faller dock in under "tjugo år gammal skit som knappt går att köpa och jag inte skulle vilja/våga åka på" (precis som liknande gafflar från ex Kinesis från samma tid). Minimal går ju att köpa och är mig veterligen det enda som är rimligt i tillgänglighet, men fortfarande lite nätt för att balansera ex Octagon.

Jag har faktiskt fortfarande aldrig kört på en lvg-Octagon - hur är åkkvalitén (man får ju vibbar av att fyrkantsprofiler i hela bakgaffeln skulle göra den lite stötig...), hur mycket däck får man in?

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Den där är ju så cool. Fulsnygg är verkligen rätt beskrivning. Nästan så man skulle vilja ha en sån räser.
Ser rätt bitig ut, vad väger den och vad tror du slutvikten på bygget blir?
Ramen är verkligen bitig men är ändå lättare vad jag trodde 😃

98D2D1ED-8876-43C8-9A33-AD8A1E82712C.jpeg

Vad slutvikten kan tänkas hamna har jag ingen aning om men det blir nog ingen lättviktare.

Sportvägen

Ny medlem

Visa bilaga 506702

Visa bilaga 506702

Haha, jag hade en sådan, sponsrad av cyckelpro för att köra MTB cupen, bröt av 2 ramar under tävling, bytte till Haro sedan!

Skogling

Aktiv medlem
Är det vikten med framväxel, styrlager samt klämma så är den lättare än vad jag trodde! Typ 1800 gr för ramen.

Senast ändrad:

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
När jag började cykla lvg var det flera i cykelgrupperna som cyklade på såna där ramar och var nöjda. En av de starkare spurtarna jag cyklat med säger fortfarande att det var den styvaste ram han cyklat på och han har testat det mesta.

Tyckte inte ramen var snygg då och inte nu heller men blir ändå lite nostalgisk.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Om jag inte helt hittar på, så fick Parkpre erbjudande om att sätta sin logga på den där ramen också.
Parkpre tackade dock nej.

DarkMatter

Aktiv medlem
Det där röda spektaklet... jag kan inte sluta titta på den! Som när man inte kan sluta titta på en olycksplats. Det är så mycket att se! Sadelstolpen som är nästan horisontell, det ledade överrörer med justerbar stödstolpe. Ledad styrstam. Man vill inte ramla av sadeln på den, det är ett som är säkert. Om man inte har världens längsta ben förstås.

Paco

Aktiv medlem
Längre än så här kommer vi inte just nu.

AB50B23C-0544-4D97-AD1E-DA5151944CF6.jpeg

Sadelstolpen var självklart 26.8mm och stolpen jag hade liggandes var 27,2mm. Försöka tvinga den lite försiktigt men gav upp ganska direkt.
Hade dessutom inte en tanke på att det är 1” gaffel så en adapter till styrstamen är beställd.
Lägg inte för mycket vikt vid den stora kassetten. Hade tänkt köra 1x med getlänk men den ville inte passa på ramen så framväxeln åkte på.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Det där röda spektaklet... jag kan inte sluta titta på den! Som när man inte kan sluta titta på en olycksplats. Det är så mycket att se! Sadelstolpen som är nästan horisontell, det ledade överrörer med justerbar stödstolpe. Ledad styrstam. Man vill inte ramla av sadeln på den, det är ett som är säkert. Om man inte har världens längsta ben förstås.

Den liknar Softride, men fulare.

$_86.JPG

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Står det inte Pat. Pend. vid baknavet? Skulle vara kul att veta vad de patenterade på den där, men det kanske @AlfaAlfa kan tala om eller gräva fram?

Ja....enkelt förklarat är det en orgie i vad man kunde göra med kolfiber på den tiden, och en tes om att rollebladeshjul rullar snabbare än ett ett stort cykelhjul.

Livsfarlig att cykla annat än spikrakt på, och ackompanjerandes av...

1629227057724.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer