[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
*okej det här kanske inte blir världens lättaste, men kan Max påstå att de har sveriges godaste hamburgare så kan jag påstå att jag (kommer) ha världens snyggaste Genius. ;)
Först och främst, jag har självinsikt nog att faktiskt se tendensen till hybris i att ha två byggtrådar igång samtidigt men hoppas komma undan med det. Borde nämligen bli bra underhållsvärde i den här tråden med, för även om den ursprungliga tanken var att hålla det här bygget på en relativt normal nivå så har det redan börjat spåra i vanlig ordning. Vem kunde tro det liksom?!
Som gammal utförs/lek-åkare har man såklart saknat att inte ha någon sån cykel i stallet utan bara ren xc, så när nya Genius släpptes så började man ju längta lite extra och efter att ha kikat och snabbt provrullat en så var det helt enkelt kört. Verkar kort sagt vara en grym hoj!
Cykeln kommer väl gå en del ren utför eftersom det är nära till Gesunda och jag hoppas åka iväg till ett kul ställe eller två, men framför allt kommer den användas som en ren trail-hoj vilket i mitt fall betyder cykla 15-20km enkel terräng bort till ett berg för att köra upp och ner ett par gånger och sen cykla hem.
Så fokus kommer därför att vara att bygga lätt men ändå bombproof för mina 75 sommarkilon, så det inte är någon tvekan med prylarna när man får för sig att göra något dumt.
Utgångspunkten är ett Scott Genius 900 Tuned ramkit storlek Large, som kommer med Twinloc (150-110-0), Fox 36 gaffel samt Syncros nya Hixon iC SL 760x50mm helintegrerade styrkombo. Oklart med leveransdatum men blir väl någon gång i vinter förstår jag.
Det första som är spikat och beställt är bromsar. Varit så nöjd med mina Trickstuff Piccola att det kändes givet med ett par 4-kolvs Direttissima till det här bygget. En sak som skiljer dem från andra är att känslan i handtaget är så mycket lättare än allt annat jag provat, ska man göra en lite överdriven jämförelse så är det som att gå från hydrauliska till mekaniska när man kör något annat sen.
Tyvärr är de hutlöst dyra men går att mixa och matcha i 8 färger om man vill för bräcka polarna med Hope eller om man saknar 90-talet helt enkelt. Så därför kändes det ju nästan tråkigt men beställde ett par helt i silver, är ändå något speciellt med billet-prylar i "rå" silver. Men tyskarna (som för övrigt har kanon kundservice) har fullt upp så leverans i december.
Det första riktiga dilemmat är dock vad jag ska ha för fälgar. Vad säger Happy? Kolfiber och så lätt man kan komma undan med är tanken.
De som lockar mest för stunden är Bontrager Line XXX och Duke Fury Jack.
Båda ligger på ca 440g i vikt, Bontrager har 29mm innerbredd och något högre profil än Duke som är något lägre men rejäl 32mm innerbredd. Kommer förmodligen åka mest 2,5-2,6" däck.
Har varit rätt bestämd på Bontragern, en polare har Kovee XXX och de hjulen har varit gryma, men ju mer jag kikar på Duke desto mer sugen blir jag... Klämt på deras xc-fälgar och det var riktigt bra finish samt gillar den invändiga profilen med rejäla kanter för att hålla däcket på plats när man kör tubeless.
Från början var tanken Bontrager Line Pro 30, vilket jag heller inte har släppt helt. Billigare kina-version av XXX, men verkar ändå inte vara helt samma fälg (trodde först det bara var tillverkningsland som var skillnaden) eftersom det skiljer 1mm i ERD.
Här är länk till Duke så ni kan kika.
http://www.duke-racingwheels.com/duke-fury-jack-2016/
Först och främst, jag har självinsikt nog att faktiskt se tendensen till hybris i att ha två byggtrådar igång samtidigt men hoppas komma undan med det. Borde nämligen bli bra underhållsvärde i den här tråden med, för även om den ursprungliga tanken var att hålla det här bygget på en relativt normal nivå så har det redan börjat spåra i vanlig ordning. Vem kunde tro det liksom?!
Som gammal utförs/lek-åkare har man såklart saknat att inte ha någon sån cykel i stallet utan bara ren xc, så när nya Genius släpptes så började man ju längta lite extra och efter att ha kikat och snabbt provrullat en så var det helt enkelt kört. Verkar kort sagt vara en grym hoj!
Cykeln kommer väl gå en del ren utför eftersom det är nära till Gesunda och jag hoppas åka iväg till ett kul ställe eller två, men framför allt kommer den användas som en ren trail-hoj vilket i mitt fall betyder cykla 15-20km enkel terräng bort till ett berg för att köra upp och ner ett par gånger och sen cykla hem.
Så fokus kommer därför att vara att bygga lätt men ändå bombproof för mina 75 sommarkilon, så det inte är någon tvekan med prylarna när man får för sig att göra något dumt.
Utgångspunkten är ett Scott Genius 900 Tuned ramkit storlek Large, som kommer med Twinloc (150-110-0), Fox 36 gaffel samt Syncros nya Hixon iC SL 760x50mm helintegrerade styrkombo. Oklart med leveransdatum men blir väl någon gång i vinter förstår jag.



Det första som är spikat och beställt är bromsar. Varit så nöjd med mina Trickstuff Piccola att det kändes givet med ett par 4-kolvs Direttissima till det här bygget. En sak som skiljer dem från andra är att känslan i handtaget är så mycket lättare än allt annat jag provat, ska man göra en lite överdriven jämförelse så är det som att gå från hydrauliska till mekaniska när man kör något annat sen.
Tyvärr är de hutlöst dyra men går att mixa och matcha i 8 färger om man vill för bräcka polarna med Hope eller om man saknar 90-talet helt enkelt. Så därför kändes det ju nästan tråkigt men beställde ett par helt i silver, är ändå något speciellt med billet-prylar i "rå" silver. Men tyskarna (som för övrigt har kanon kundservice) har fullt upp så leverans i december.


Det första riktiga dilemmat är dock vad jag ska ha för fälgar. Vad säger Happy? Kolfiber och så lätt man kan komma undan med är tanken.
De som lockar mest för stunden är Bontrager Line XXX och Duke Fury Jack.
Båda ligger på ca 440g i vikt, Bontrager har 29mm innerbredd och något högre profil än Duke som är något lägre men rejäl 32mm innerbredd. Kommer förmodligen åka mest 2,5-2,6" däck.
Har varit rätt bestämd på Bontragern, en polare har Kovee XXX och de hjulen har varit gryma, men ju mer jag kikar på Duke desto mer sugen blir jag... Klämt på deras xc-fälgar och det var riktigt bra finish samt gillar den invändiga profilen med rejäla kanter för att hålla däcket på plats när man kör tubeless.
Från början var tanken Bontrager Line Pro 30, vilket jag heller inte har släppt helt. Billigare kina-version av XXX, men verkar ändå inte vara helt samma fälg (trodde först det bara var tillverkningsland som var skillnaden) eftersom det skiljer 1mm i ERD.
Här är länk till Duke så ni kan kika.
http://www.duke-racingwheels.com/duke-fury-jack-2016/
Senast ändrad: