[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
pennan sa:
Vad tror du att du skulle kunna få ner geniusen till om du viktoptimerade den lika som sparken?
Det som gör det svårt att svara på det är att Genius som plattform är väldigt bred, går ju att bygga rejält åt xc/trail-hållet eller mer som jag har gjort nu där den dagligen ska funka i bikepark. Men börjar man tumma på huck-hållbarheten och däck går det ju att plocka mycket vikt, min gamla Fuel EX var ju exempel på xc/trail och den vägde 11kg blankt inkl pedaler med 27,5" plus-hjul och däck. Så något åt det hållet kanske.

Tegheim83 sa:
Blev den nya knappen färdig?
Nej tyvärr inte, så blir nya tag där för har inte gett upp tanken med det. Ska riva ner hojen snart och börja göra om utseendet och sen ska det på lite nya grejor inför 2019.
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Cyklist sa:
pennan sa:
Vad tror du att du skulle kunna få ner geniusen till om du viktoptimerade den lika som sparken?
Det som gör det svårt att svara på det är att Genius som plattform är väldigt bred, går ju att bygga rejält åt xc/trail-hållet eller mer som jag har gjort nu där den dagligen ska funka i bikepark. Men börjar man tumma på huck-hållbarheten och däck går det ju att plocka mycket vikt, min gamla Fuel EX var ju exempel på xc/trail och den vägde 11kg blankt inkl pedaler med 27,5" plus-hjul och däck. Så något åt det hållet kanske.

Tegheim83 sa:
Blev den nya knappen färdig?
Nej tyvärr inte, så blir nya tag där för har inte gett upp tanken med det. Ska riva ner hojen snart och börja göra om utseendet och sen ska det på lite nya grejor inför 2019.
Nej som att knappen inte funkade alls? Eller nej som att det bara stannat av lite?
 
Senast ändrad:

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Tråd-bump de luxe men med bra skäl!

Äntligen fått min Intend Hero-gaffel och vilket konstverk alltså. ?

 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Cyklist sa:
Tråd-bump de luxe men med bra skäl!

Äntligen fått min Intend Hero-gaffel och vilket konstverk alltså. ?
Cnc porr deluxe :-). Inte mer än rätt att geniusen får en sådan gaffel. Kommer göra sig fint med allt annat
 

DarthVidar

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Vacker skapelse! Vad är det för "pinne" som sticker upp från vänster ben (höger på bilden)?
 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Kommer mer bilder framöver! Älskar att rattarna för retur/kompression mer ser ut att höra hemma på en hifi-anläggning än de fula röda/blå saker man är van att se.
Pinnen som sticker upp är en hållare för bromsslangen, går att köra utan men med erfarenhet av RS1 så gissar jag på att den blir väldigt bra att ha. Inte helt enkelt med dragningen på en uppochner.

I övrigt en del intressanta saker som:
- Pneumatisk tätning på luftdämparen istället för o-ring för ännu lägre friktion
- Väldigt långt avstånd mellan bussningar
- Stor negativ kammare
- Bio-olja
- Stål-axel (men man kan välja alu)

Ska bli kul att testa, får se om jag hinner göra riktig back-to-back mot Foxen med Grip2 som ju är riktigt bra.
 

Berk

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Läste för några år sen i en tysk magasin en intervju med studenten bakom Intense. Han byggde gaffel och andra delar in sin små studentrummet och frågade för lite pengar för att han gillade bygga men inte ekonomin. Nu verkar företaget att funka, men tänker att priserna är fortfarande lågt för den jättefina handarbeten han gör!
 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
larsaw: Det finns nog inget specifikt "köp-argument" utan handlar mer om summan av delarna, inklusive utseende och vill-ha-faktor såklart!

Det som den nog faktiskt är bättre på än andra gafflar är ju finkänsligheten (usd, väldigt stor negativ luftkammare och pneumatiska tätningen som hjälper till lite också) samt styvare framåt/bakåt vilket ju är en smaksak eftersom man också ger upp lite vridstyvhet.
Ska bli intressant att jämföra det andra, tyckte just den punkten var ett plus på RS1 eftersom det helt enkelt gav en väldigt solid/stabil känsla när det gick rakt fram eller i hopp/dropp jämfört med andra xc-gafflar.

På dämparsidan har den semi-open bath, möjligt att customshimsa. Men jämfört med GRIP2 ger man upp separat extern hög/lågfarts-kompression och retur.

För egen del som inbiten nörd så tycker jag att det är superkul med småskaligt och custom-möjligheter, så känns vettigt att gynna ett sånt företag då. Är rätt intressant också att han är extremt öppen på Facebook med produktion, problem, prototyper och en dos tysk humor på det haha.

Berk: Ja precis, han jobbade på Trickstuff innan han satsade fullt ut på Intend. Han har själv sagt att det är anledningen till att han säljer direkt till kund, för han medger att skulle det gå via webshopar etc skulle det förmodligen bli lite väl dyrt mot vad folk generellt är villiga att acceptera.
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Cyklist sa:
Kommer mer bilder framöver! Älskar att rattarna för retur/kompression mer ser ut att höra hemma på en hifi-anläggning än de fula röda/blå saker man är van att se.
Pinnen som sticker upp är en hållare för bromsslangen, går att köra utan men med erfarenhet av RS1 så gissar jag på att den blir väldigt bra att ha. Inte helt enkelt med dragningen på en uppochner.

I övrigt en del intressanta saker som:
- Pneumatisk tätning på luftdämparen istället för o-ring för ännu lägre friktion
- Väldigt långt avstånd mellan bussningar
- Stor negativ kammare
- Bio-olja
- Stål-axel (men man kan välja alu)

Ska bli kul att testa, får se om jag hinner göra riktig back-to-back mot Foxen med Grip2 som ju är riktigt bra.
Bara en fråga. Ett par skydd i kolfiber på den där?
 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Jensen: Gillar looken såhär! Och gick det bra med RS1'an förr så går det nog fint med den här också, skyddsmässigt alltså.
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Cyklist sa:
Jensen: Gillar looken såhär! Och gick det bra med RS1'an förr så går det nog fint med den här också, skyddsmässigt alltså.
Ja det gör jag med. Tror bara de. Skulle se rätt rå ut me skydd med. MEN då ska det vara snyggt gjorda och i kolfiber, annars vorre det total hädelse :-)
 
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Cyklist sa:
larsaw: Det finns nog inget specifikt "köp-argument" utan handlar mer om summan av delarna, inklusive utseende och vill-ha-faktor såklart!

Det som den nog faktiskt är bättre på än andra gafflar är ju finkänsligheten (usd, väldigt stor negativ luftkammare och pneumatiska tätningen som hjälper till lite också) samt styvare framåt/bakåt vilket ju är en smaksak eftersom man också ger upp lite vridstyvhet.
Ska bli intressant att jämföra det andra, tyckte just den punkten var ett plus på RS1 eftersom det helt enkelt gav en väldigt solid/stabil känsla när det gick rakt fram eller i hopp/dropp jämfört med andra xc-gafflar.

På dämparsidan har den semi-open bath, möjligt att customshimsa. Men jämfört med GRIP2 ger man upp separat extern hög/lågfarts-kompression och retur.

För egen del som inbiten nörd så tycker jag att det är superkul med småskaligt och custom-möjligheter, så känns vettigt att gynna ett sånt företag då. Är rätt intressant också att han är extremt öppen på Facebook med produktion, problem, prototyper och en dos tysk humor på det haha.

Berk: Ja precis, han jobbade på Trickstuff innan han satsade fullt ut på Intend. Han har själv sagt att det är anledningen till att han säljer direkt till kund, för han medger att skulle det gå via webshopar etc skulle det förmodligen bli lite väl dyrt mot vad folk generellt är villiga att acceptera.
Mao så var jag inte helt fel ute med min gissning på köpargument?
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Den absolut känsligaste gaffel jag haft när det kommer till småstök var den Maverick DUC jag körde på min gamla Specialized Enduro.

Upplevde inte (den lite mindre) vridstyvheten som ett problem i realiteten. För mig var den gaffeln helt problemfri, men hade väldigt lågt AC vilket gjorde att den inte funkade på den cykeln jag bytte till sen (Scott Ransom).
 

Berk

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Cyklist sa:
Berk: Ja precis, han jobbade på Trickstuff innan han satsade fullt ut på Intend. Han har själv sagt att det är anledningen till att han säljer direkt till kund, för han medger att skulle det gå via webshopar etc skulle det förmodligen bli lite väl dyrt mot vad folk generellt är villiga att acceptera.
Det fanns också med i intervjun. Men första år efter han hade lämnad Trickstuff frågade han mindre än materialkosnader och gick nästan i konkurs.

Mycket intressant läsning på tech sidorna av intend-bc.com!

Hoppas att du menar Tysk humor som:
"I can't guarantee this. You can try it out, but I can't take the stem back, if it does not fit. If you are afraid, better search for another stem."
Och inte till styvheten av en headset:
"Your girlfriend would feel it!"

För många år sen fanns varje månad i en Tysk lvg magazin en reklam till en pump som förvaras i sadelstolpen. Slogan var:
"Hierin könnte deine stecken!" på en bild med en kvinnlig rumpa på en sadel med stolpe. Jättetråkigt.

Men Tune's namn på cykleldelar som "geiles teil" är väl helt ok!
 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Tänkte definitivt på de lite lagom stela och rakt på sak-svaren som dyker upp ibland haha.

Fick även tag i ett par av hans vevar, riktigt fina. Lite vibbar från förr innan kolfibervevar tog över och det mesta high-end var CNC-fräst.
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Cyklist sa:
Tänkte definitivt på de lite lagom stela och rakt på sak-svaren som dyker upp ibland haha.

Fick även tag i ett par av hans vevar, riktigt fina. Lite vibbar från förr innan kolfibervevar tog över och det mesta high-end var CNC-fräst.
Och du har inte visat bilder på vevarna, illa!! ??
 

Jekman

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Jensen sa:
Cyklist sa:
Tänkte definitivt på de lite lagom stela och rakt på sak-svaren som dyker upp ibland haha.

Fick även tag i ett par av hans vevar, riktigt fina. Lite vibbar från förr innan kolfibervevar tog över och det mesta high-end var CNC-fräst.
Och du har inte visat bilder på vevarna, illa!! ??
Skämsfaktor på det va?! vi vill ha bilder...
 
Senast ändrad:

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Prioriterade att sätta kniven i Gamblern så inte hunnit med några foton på dem än, det kommer!

*ser skamsen ut*
 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Ja äntligen fick de gröna hojarna presenteras, kul att ni gillar dem!

Angående Geniusen så blev jag typ off på alltihop eftersom jag aldrig får det där jävla reglaget gjort (i kombination med att jobba på och vara glad över att äntligen köra BRG-hojarna) att den bara stått ett tag nu. Tänkte ta tag i att få klart den nu när semestern är över, eventuellt skita i reglage-idéen helt och komma på någon annan smutt lösning för Di2 eller AXS. Här är senaste bilderna iaf.









 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Sorry för bristen på uppdateringar, har (uppenbarligen) varit stiltje här. Gav upp reglage-projektet eftersom skiten aldrig blev klar, och tappade ärligt talat lusten rätt rejält för bygget då det bara kändes förknippat med väntan och aldrig-bli-klar-stress. Men nu är vi på gång igen!

Styrde upp en Di2-variant som bygger på deras minst sprint-knappar som som kommer sticka upp ur handtagen typ så att man kan växla med knogen på tummen. Styret var redan förberett för intern dragning, gaffeln är borrad och förstärkt, laddport i ramen där normalt sett vajrarna går in i underröret och batteriet integreras smart i ramen genom att fästas i underrörsskyddet.

Slipar och polerar Intend-prylar när jag hinner med, sen ska ett Twinloc moddas och monteras på höger sida där normalt sett växelreglaget sitter. Detta kommer sköta bakdämpare och dropper - med endast en synlig vajer (om allt går som planerat). Så en slang till frambromsen samt bakbroms/remotevajer är allt som kommer synas.





 

fredrik168

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Cyklist sa:
Sorry för bristen på uppdateringar, har (uppenbarligen) varit stiltje här. Gav upp reglage-projektet eftersom skiten aldrig blev klar, och tappade ärligt talat lusten rätt rejält för bygget då det bara kändes förknippat med väntan och aldrig-bli-klar-stress. Men nu är vi på gång igen!

Styrde upp en Di2-variant som bygger på deras minst sprint-knappar som som kommer sticka upp ur handtagen typ så att man kan växla med knogen på tummen. Styret var redan förberett för intern dragning, gaffeln är borrad och förstärkt, laddport i ramen där normalt sett vajrarna går in i underröret och batteriet integreras smart i ramen genom att fästas i underrörsskyddet.

Slipar och polerar Intend-prylar när jag hinner med, sen ska ett Twinloc moddas och monteras på höger sida där normalt sett växelreglaget sitter. Detta kommer sköta bakdämpare och dropper - med endast en synlig vajer (om allt går som planerat). Så en slang till frambromsen samt bakbroms/remotevajer är allt som kommer synas.

Jag röstar för reverb axs och magurabromsar med slang i styret och skippa remote till bakdämparen!!!! Trådlös kan hojen heta sen!!!
 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Tycker om mellanläget på bakdämparen för mycket för att ge upp det, får bli nästa Spark som blir Trådlös istället!
 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
2139g för ram i storlek L, inklusive bakdämpare och hardware (ej med bakaxel och styrlagerkoppar). Inte illa för en hoj med 150mm slaglängd och 65 graders gaffelvinkel. Känns nästan lite synd att jag kommer köra aluvevar etc, hade på sätt och vis varit kul att pressa vikten ordentligt på den här.

 

mtb565

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Cyklist sa:
Prioriterade att sätta kniven i Gamblern så inte hunnit med några foton på dem än, det kommer!

*ser skamsen ut*
Du har säkert fått frågan innan men har du testat CarboLift, om nej varför inte? Resultatet blir ju onekligen bra med kniv men skrapa en ram verkar ju vara väldigt mycket arbete. Lite sugen på en ren klarlackad kolfiberram men det är förmodligen inget jag kommer våga mig på..
 

Freddie L

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Så j-la fränt! Du har alltså två funktioner på ena spaken? (Nej, jag fattar inte hur det funkar, men jag känner igen ”fränt” när jag ser det.)
 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
storfiskarn sa:
Tack!

mtb565 sa:
Du har säkert fått frågan innan men har du testat CarboLift, om nej varför inte? Resultatet blir ju onekligen bra med kniv men skrapa en ram verkar ju vara väldigt mycket arbete. Lite sugen på en ren klarlackad kolfiberram men det är förmodligen inget jag kommer våga mig på..
Har inte testat CarboLift, dammsög internet för recensioner och dylikt för ett par år sen och det var minst sagt varierande hur nöjda folk var. Och med tanke på att kända lackfirmor (samt när det kommer till andra branscher också) tar bort färgen från kolfiber manuellt så framstod det som det säkra om än tidskrävande alternativet.

Freddie L sa:
Så j-la fränt! Du har alltså två funktioner på ena spaken? (Nej, jag fattar inte hur det funkar, men jag känner igen ”fränt” när jag ser det.)
Precis! Det sitter en kabelsplitter som är gömd i ramen. Så i första läget är bakdämparen öppen, andra läget hamnar dämparen i Traction Mode (110mm slag typ) och trycker du mot tredje läget så aktiveras droppern. Har slipat bort det sista "klicket" så det är som två dämparlägen och som en normal dropperremote sista biten du trycker.

Tanken är att det inte ska vara helt galet att köra med (även om det såklart egentligen är mer praktiskt med separata reglage). Tänk scenario att du kommer till en trampsektion då trycker du hela vägen in = sadeln åker upp och dämparen hamnar i Traction. När det blir dags för utför så "dubbelklickar" man, trycker alltså först till för att sänka sadeln och sen trycker man på lilla spaken för att sätta dämpare i öppet.
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Såååå sjukt snygg modd. Och bästa är att det ser ut som om den kom så från fabrik. Gäller bara att minnas hur allt funkar när det hettar till ?. Men sätter sig nog i ryggmärgen rätt snabbt.
 

Cyklist

Medlem
[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius
Jensen sa:
Såååå sjukt snygg modd. Och bästa är att det ser ut som om den kom så från fabrik. Gäller bara att minnas hur allt funkar när det hettar till ?. Men sätter sig nog i ryggmärgen rätt snabbt.
Tack! Haha det är nog inga större problem, även om jag nog inte skulle kört den här setupen på en tävlingshoj. Men även om den kommer gå att gasa på med riktigt rejält så är det i grund och botten en lek-hoj det här så känns helt lugnt!
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer