[Byggtråd] Världens råaste Scott Gambler

Bonzo

Aktiv medlem
Oooh!
Hoppas på något prototypliknande fantasimonster. Som om Rammstein fick barn med Henry Rollins och tvångsmatade skapelsen med NIN och Marilyn Manson och uppfostrade hen att bli cykel.

Fast...du bukar ju ha lite finare finish på dina projekt, så jag kanske ska prata med EST om de drömmarna så får du göra ett toppen av linjen-bygge igen. Vad det än blir så räknar jag med att det kommer bli alldeles...alldeles....alldeles underbart.

desmo

Aktiv medlem
Jag väntar på en fusion. Det är ju populärt i matvärlden så varför inte inom cykling?
Gambler goes cyclocross!
Det vore spektakulärt!

Team klibborna! Blir det 4-bar versionen som dom kört senaste året (looks like a session), eller "klassiska" scissors länkaget?

Sen om det blir världens råaste får vi se. Brorsan har strippat hela sin Gambler förutom länkaget och sen maskinpolerat det mesta på den :)

Senast ändrad:
Har precis haft nere min Gambler i smådelar, och själva huvudramen är rätt lätt faktiskt, även om den är alu. Baktriangeln not so much! är säkert delvis därför dom körde protos i carbon förra året i racing, samt att få det mer progressivt med lite annan geo.

Cyklist

Medlem
Verkar som att fler än jag som är pepp på det här! Faktum är att jag minns knappt sist jag var såhär taggad på ett nytt bygge, ska verkligen bli sjukt roligt att köra en riktig dh igen.

planetx sa:
Äntligen..
Innovativt, nyskapande, fräckt, coolt, fränt, grymt, extremt.. vad är de mest passande ordet för detta bygge?
Vill köra en Chuck Norris och svara "ALLA!" på den

Bonzo sa:
Oooh!
Hoppas på något prototypliknande fantasimonster. Som om Rammstein fick barn med Henry Rollins och tvångsmatade skapelsen med NIN och Marilyn Manson och uppfostrade hen att bli cykel.

Fast...du bukar ju ha lite finare finish på dina projekt, så jag kanske ska prata med EST om de drömmarna så får du göra ett toppen av linjen-bygge igen. Vad det än blir så räknar jag med att det kommer bli alldeles...alldeles....alldeles underbart.
Haha jag känner att det blir liksom sjukt tung musik men en sjukt lätt cykel?

Marcus TSD sa:
Team klibborna! Blir det 4-bar versionen som dom kört senaste året (looks like a session), eller "klassiska" scissors länkaget?

Sen om det blir världens råaste får vi se. Brorsan har strippat hela sin Gambler förutom länkaget och sen maskinpolerat det mesta på den :)
Jajjemän! Just den looken är en av de snyggaste jag sett 2018 så känns nästan lite jobbigt att gå loss på den här. Det är klassiska scissors-länkaget dock.
Det ska vi nog kunna "slå" om jag håller mig till idéerna jag har just nu. ;) Men släng gärna upp en bild på den hojen om du har en, kul att se!

Astraboy sa:
Den här i en superstrippad form kanske
Just den där hojen är verkligen så läcker. Framtriangeln kan mycket väl vara den jag har nu, det är en som teamet kört WC på.

Crossmax sa:
Fräsigt! Blir det GMBN-reportage av detta?
Jag hoppas på det! Inget spikat än då, men mycket möjligt att det blir lite updates från min snickarbo.

VKruger sa:
Riktigt så lätt blir det inte, planen är att självklart bygga lätt men sen kommer utseende och framför allt funktion prioriteras som vanligt.

Marcus TSD sa:
Har precis haft nere min Gambler i smådelar, och själva huvudramen är rätt lätt faktiskt, även om den är alu. Baktriangeln not so much! är säkert delvis därför dom körde protos i carbon förra året i racing, samt att få det mer progressivt med lite annan geo.
Kolfibersving? Vilken kolfibersving... *ser oskyldig ut* ;)

Här är min!

10.jpg
1.jpg

(om någon är intresserad av ett eget Gambler bygge så är denna snart till salu. För mycket med både DH och Enduro hoj för en småbarnsförälder :( )

Cyklist

Medlem
Ett par Maxima skulle sitta som gjutna på det här bygget, men något olikt mig så beror det faktiskt lite på pris och budget. Efter att redan ha köpt bromsar från dem till tidigare byggen för bra över €2500 och har ett par specialare via HOPP planerat till nästa xc så känns tanken att lägga €1000 för ytterligare ett par bromsar nästan skrattretande. Jag borde snart äga en del av företaget i så fall? Så vi får se, en nödlösning är annars att jag skaffar något lite mindre kraftigt till Geniusen och flyttar över Direttissima-bromsarna till denna.

Ingrid (men finns de till 83mm?) är fina men jag lutar faktiskt åt Hope. Åsikter? Intend finns ej i rätt bredd tyvärr, annars hade det varit ett enkelt val.
Är väl inte så otroligt många alternativ på marknaden? X0 DH, Saint, RaceFace (men de rör jag inte med en pinne på håll)?

Maakus: Skrattade fan högt åt den haha!

Cyklist

Medlem
Marcus TSD sa:
Sorry tänkte fel, här är bild på brorsans hoj!
Tack för bilderna, kul att se! Edit: Too slow, såg att hojen redan var monterad igen och ute till salu!

m3lk3r sa:
Ser fram emot detta bygget!!
Alltid bangers till låtval i dina insta-klipp för övrigt.
Tack! Är det något man nördat ner sig i utöver cyklar/träning här i livet så är det musik, så det väljs med omsorg.

Senast ändrad:

Cyklist

Medlem
Startgas sa:
Får man fråga varför du inte gillar Raceface vevparti?
Ingen märkligare anledning än att jag blev tvungen att reklamera båda mina SL G4. Vilket skönt nog löste sig och var godkända reklamationer, men tog närmare 2 månader och förtroendet för RF-vevar fick sig tyvärr en rejäl törn.

marr

Aktiv medlem
Angående hopeveven. Jag har två.

De är tunga, lite mer omständiga att montera/demontera än gemene shimano.
De kräver sitt eget vevlager, (glöm inte verktyget för att montera) jag har bytt lagerna i mina vevlager. Höll inte jättelänge, men smidigt att byta.
De kräver rejäl infettning för att sitta utan att börja knaka.

Det är snyggt! Speciellt med spiderless klingor. Jävligt robust. Fit and forget en säsong åt gången. Sen får man se över lagerna.

Paco

Aktiv medlem
Nu skippar vi allt snack om vevar!

Jag vill veta vad det blir för dämpare och om det blir nåt besök i Hellöres lecablocksverkstad för att snickra ihop en sving i coolfiber?

AX3L

Aktiv medlem
Hur resonerar du kring vikt på en DH-cykel? Det finns ju olika skolor med folk som till och med lägger till extra vikt för stabilitet osv.

Cyklist

Medlem
Startgas: Nejdå, absolut inte, bara att man själv drar sig lite för att chansa på ett tredje par. ?

marr/Paco: Nej nu stannar vi kvar lite vid vevar! Mina tre största funderingar efter massa år utanför dh-gamet är just vevparti, bakdämpare och fälgar. ?

Tack för info om Hope-vevarna! Men eget lager, är det inte bara att köra valfritt lager för 30mm axel? De vinner ju utseende-matchen med utklassningsseger iaf.
Det enkla valet vore att bara köra en X0 DH-drivlina rakt igenom, men de verkar ju egentligen vara oförändrade (på gott och ont) sen jag hade ett par i en annan livstid på min sista Session? Känns ju trökigt att köpa samma grejor som man gjorde för 5-6 år sen.
Någon som har koll på hur E13's kolfiberpinnar anses vara?

Och dämpare... Man kan ligga sömnlös för mindre!
Sist jag körde back-to-back mellan fjäder och luft vad med första generationens Vivid. Då var fjäder enligt mig överlägsen, men dagens grejor som Float X2 verkar ju minst sagt bättre. När X2 och fjäder-versionen kom så testade Brendog/Mulally dessa tillsammans med Fox och bägge valde Float X2 i slutändan för sina Gamblers. Men frågan är om det var på grund av warp speed skills och de behövde kunna styra progressiviteten med spacers eller annat.
Öhlins?

Fint nog så har iaf grabbarna i Schweiz redan styrt upp det där med kolfibersving!

Cyklist

Medlem
AX3L sa:
Hur resonerar du kring vikt på en DH-cykel? Det finns ju olika skolor med folk som till och med lägger till extra vikt för stabilitet osv.
Jag kör på att bygga generellt lätt och sen styra känslan med hur tunga däck man lägger på. När jag hade mina lätta Sessions så gjorde det större skillnad än något annat att styra den roterande vikten, blev lite annat driv och lugn genom värsta stöket då.
En dh är ju så stabil i sig själv tack vare geometrin. Så att ha en lätt cykel passade min åkstil som själv är lätt på hojen, men kanske hade funkat sämre för den som vill monstertrucka.
Men det där har nog mycket med åkstil, kropp och preferenser att göra. Efter att ha kört 8kg-hoj i parken så kan jag ju säga att det är för lätt, men 13-14kg dh är inte för lätt enligt mig själv även om andra tycker det.

frankfurt sa:
99% spikat att det blir X0, föredrar SRAM-reglagen osv.

SebbeK sa:
Jag tycker Öhlins borde kunna skaka fram en customdämpare till dig!
Det hade varit något!
"Jag kör Gambler som Brayton, så jag vill ha en shimsad som för om han vore långsam."

erka

Medlem
Cyklist sa:
Fint nog så har iaf grabbarna i Schweiz redan styrt upp det där med kolfibersving!
Ropen skalla låt kniven falla!
Kniven! Kniven! Kniven!

"You won't believe the things I'll do
But I know what I'm gonna do to you
Hey babe, you're under the knife"

Även om lite skrikig färg faktiskt skulle göra sig bra mot det råa alut.
Kanske vända på det med orange länkage och knivad sving.

Senast ändrad:

Cyklist

Medlem
erka sa:
Kniven! Kniven! Kniven!

Nog ska kniven fram! Jag tycker (på riktigt) fortfarande inte om orange... ?
Man känner sig nästan så på gång nu att man överväger att höra med Morakniv om de inte kan ställa upp med dussin.

xyklisten

Aktiv medlem
Cyklist sa:
erka sa:
Kniven! Kniven! Kniven!

Nog ska kniven fram! Jag tycker (på riktigt) fortfarande inte om orange... ?
Man känner sig nästan så på gång nu att man överväger att höra med Morakniv om de inte kan ställa upp med dussin.
Ska jag kolla läget imorgon när dom har aw på jobbet?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer