[Byggtråd] Världens råaste Scott Gambler

Lättaste fjäderdämparen som dessutom fått lysande reviews från alla som testat - Ext Arma. Den är sjuuukt bikepornig också. Lär själv förmodligen köra på en Ext Stora Lok (samma fast med lockout, till enduro)

https://www.vitalmtb.com/product/guide/Rear-Shocks,35/EXT/Arma-HBC,23811#product-reviews/3303/expand

Har själv kört med x2 på min Gambler i ett par år och tycker det är riktigt smidigt att kunna öka progressiviteten på en väldigt linjär kurva som Gamblern har. Det sagt så har man ju läst att enda skälet många av top DH åkarna (Aaron Gwin till exmpel) åker med luft är för att dom klarar smällarna bättre än fjäder, fast dom egentligen föredrar fjäderdämpare. Men Adam Brayton fixar ju det bra med Öhlinsen! Bättre än någon av fabriksåkarna någonsin har gjort i alla fall :)
 
Senast ändrad:

Crossmax

Aktiv medlem
Kid1000 sa:
Jag skulle rösta på polerade hollowgram vevar. De är hållbara och är i limmad alu.
Jag tänkte också föreslå Hollowgram-vevar, men inte den limmade superlätta versionen (SiSL2) utan den smidda versionen Hollowgram Si. Lätta, starka, snygga och modulära (passar med Race Face Cinch-axlar, så du bör kunna hitta en axelbredd som passar).
 

Crocko

Aktiv medlem
Jensen sa:
Kid1000 sa:
Jag skulle rösta på polerade hollowgram vevar. De är hållbara och är i limmad alu.
Hade varit nå. Frågan ä kedjelinje. Men samtidigt, dh hoj, vem bryr sig om lite sne linje ?
Älskar designen på hollogram och möjligheten att köra polerad alu, utmaningen är att de inte hanterar speciellt många BB alternativ pga axellängd, kedjelinje mm, och att om man vill köra på den spindelbaserade varianten blir de ganska "tunga" men på MTB finns det ju fler alternativ av direktmonterade singelklingor än det finns dubbelklingor för vägcykling.

Kid1000 kan säkert fixa till en lätt och styv spindel som inte blir så tung så är det bara kedjelinjen kvar att lösa.
 

Jensen

Aktiv medlem
Crocko sa:
Jensen sa:
Kid1000 sa:
Jag skulle rösta på polerade hollowgram vevar. De är hållbara och är i limmad alu.
Hade varit nå. Frågan ä kedjelinje. Men samtidigt, dh hoj, vem bryr sig om lite sne linje ?
Älskar designen på hollogram och möjligheten att köra polerad alu, utmaningen är att de inte hanterar speciellt många BB alternativ pga axellängd, kedjelinje mm, och att om man vill köra på den spindelbaserade varianten blir de ganska "tunga" men på MTB finns det ju fler alternativ av direktmonterade singelklingor än det finns dubbelklingor för vägcykling.

Kid1000 kan säkert fixa till en lätt och styv spindel som inte blir så tung så är det bara kedjelinjen kvar att lösa.
Garbaruk som cyklist har massa från gör ju custom klingor. Så just det går ju att lösa utan spindeln. Det är q-faktorn som blir högre. Men det kan man ju kanske leva med på en dh
 

Cyklist

Medlem
Kul med mycket input och idéer i tråden nu!

När det kommer till vevar så verkar det faktiskt lösa sig med att Cornelius på Intend trollar fram en 83mm-version åt mig. Inte de lättaste men ack så snygga, bombproof och perfekta för detta bygge. Så håller tummarna för det, och som reservplan så har Kid1000 fantastiskt vänligt erbjudit mig att gå loss i hans Hollowgram-lådor (inte bara en låda alltså...) och se om vi får till något!

Så åter till bakdämpare då.
Fast-dämparen hade jag inte koll på (som sagt, ute ur dh-svängen lite för många år) men en polare har kört med deras gaffel-upgrade i somras och har gillat det. EXT har jag däremot skymtat och det är nästan så att jag bestämde mig för en sån medan jag läste om den. Sjukt porrig som sagt, den har de justeringar man vill ha (LSC/HSC/REB) och deras hydrauliska bottom out-justering lät ju klart intressant när det nu rör sig om en rätt linjär hoj.
Men kommer garanterat vela ett tag till på den punkten så fortsätt gärna komma med förslag och dela era åsikter!

Sen har vi ju nästa avgrund till diskussionsämne också - fälgar...

Edit: Sandvik ja, hade ju varit fint att förverkliga idéer med de resurserna men känns inte riktigt som att det bara är att glida dit med en vetelängd och lägga i fikarummet haha...
 
Senast ändrad:

mikipedia_

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Kul med mycket input och idéer i tråden nu!


Så åter till bakdämpare då.
Fast-dämparen hade jag inte koll på (som sagt, ute ur dh-svängen lite för många år) men en polare har kört med deras gaffel-upgrade i somras och har gillat det. EXT har jag däremot skymtat och det är nästan så att jag bestämde mig för en sån medan jag läste om den. Sjukt porrig som sagt, den har de justeringar man vill ha (LSC/HSC/REB) och deras hydrauliska bottom out-justering lät ju klart intressant när det nu rör sig om en rätt linjär hoj.
Men kommer garanterat vela ett tag till på den punkten så fortsätt gärna komma med förslag och dela era åsikter!..


Om du nu ska lägga ca10k på coildämpare så är ju Push 116 ett vettigt allternativ. Men Dvo Jade (jättenöjd med min?), Fast Holy grale lr Fenix (Finns hos Racing bike sweden), Ja Öhlins är ju coolt oxå men tror mer på Ext isf?. Sen kan ju andra än du gå mellanmjölksvägen å köra Rs?
 
mikipedia_ sa:
Om du nu ska lägga ca10k på coildämpare så är ju Push 116 ett vettigt allternativ. Men Dvo Jade (jättenöjd med min?), Fast Holy grale lr Fenix (Finns hos Racing bike sweden), Ja Öhlins är ju coolt oxå men tror mer på Ext isf?. Sen kan ju andra än du gå mellanmjölksvägen å köra Rs?
Det finns flera fall där folk som haft push dämpare testat Ext och säger att det är next level. (kommentaren på vital artikeln, någon som recenserar den på youtube, och sen i trådar på mtbr forumet. Styrkan med Push är ju att man har två helt olika dämpar "delar" man kan byta mellan om man till exempel vill ha en trail setup och en downhill. Och det är inte så relevant för en DH hoj. Sen är den ett par hundra gram tyngre också. (och dyrare)
 

Astraboy

Medlem
lite trådkap här, på tal om Intend. Verkar vara ett väldigt innovativt företag. Vad har ni för tankar kring deras Headset Stiffmaster? När man läser så låter det ju nästan omöjligt att inte ha ett sådant. 40% stiffare vid tuff körning. Någon som testat och känt någon skiillnad?
 
Astraboy sa:
lite trådkap här, på tal om Intend. Verkar vara ett väldigt innovativt företag. Vad har ni för tankar kring deras Headset Stiffmaster? När man läser så låter det ju nästan omöjligt att inte ha ett sådant. 40% stiffare vid tuff körning. Någon som testat och känt någon skiillnad?
Hade jag haft en hoj med zs44 styrlager hade jag inte tvekat en sekund! (interna lager på två cyklar i rad tyvärr... vilket är nice på andra sätt) Har tyvärr inte testat. Han har nu även utbytes steerer tube för Fox och RS gafflar om man vill styva upp det ytterligare :D https://www.intend-bc.com/products/fork-tuning/stiffler/
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Astraboy sa:
lite trådkap här, på tal om Intend. Verkar vara ett väldigt innovativt företag. Vad har ni för tankar kring deras Headset Stiffmaster? När man läser så låter det ju nästan omöjligt att inte ha ett sådant. 40% stiffare vid tuff körning. Någon som testat och känt någon skiillnad?
Läs Cyklist tråd om sin Genius.

Jag ska själv prova en.
 

mikipedia_

Aktiv medlem
Marcus TSD sa:
mikipedia_ sa:
Om du nu ska lägga ca10k på coildämpare så är ju Push 116 ett vettigt allternativ. Men Dvo Jade (jättenöjd med min?), Fast Holy grale lr Fenix (Finns hos Racing bike sweden), Ja Öhlins är ju coolt oxå men tror mer på Ext isf?. Sen kan ju andra än du gå mellanmjölksvägen å köra Rs?
Det finns flera fall där folk som haft push dämpare testat Ext och säger att det är next level. (kommentaren på vital artikeln, någon som recenserar den på youtube, och sen i trådar på mtbr forumet. Styrkan med Push är ju att man har två helt olika dämpar "delar" man kan byta mellan om man till exempel vill ha en trail setup och en downhill. Och det är inte så relevant för en DH hoj. Sen är den ett par hundra gram tyngre också. (och dyrare)
Jo är medveten om att det kanske inte är en jätteviktig grej för en dh men den är nog mest bling av "off the shelf" dämparna som finns?
Sen kan man ju ha två dh lägen, en för snabba flowleder och en för köttiga rotmattor/stenkiste leder? så helt off tycker iaf inte jag den är.
 

Henrik83

Aktiv medlem
Marcus TSD sa:
mikipedia_ sa:
Om du nu ska lägga ca10k på coildämpare så är ju Push 116 ett vettigt allternativ. Men Dvo Jade (jättenöjd med min?), Fast Holy grale lr Fenix (Finns hos Racing bike sweden), Ja Öhlins är ju coolt oxå men tror mer på Ext isf?. Sen kan ju andra än du gå mellanmjölksvägen å köra Rs?
Det finns flera fall där folk som haft push dämpare testat Ext och säger att det är next level. (kommentaren på vital artikeln, någon som recenserar den på youtube, och sen i trådar på mtbr forumet. Styrkan med Push är ju att man har två helt olika dämpar "delar" man kan byta mellan om man till exempel vill ha en trail setup och en downhill. Och det är inte så relevant för en DH hoj. Sen är den ett par hundra gram tyngre också. (och dyrare)
Fast ska man bara läsa på Internet så finns ju ett flertal Storia-dämpare som lagts upp på mtbr där shaftet helt sonika gått av. Jag var riktigt sugen på en sån, men blev avskräckt & fega ur med en DHX2 istället. Fast EXT lanserade väl en v3 nyligen, om jag inte bara drömt det? Förmodligen inte med samma ”fel”.
 

Cyklist

Medlem
Push är ju såklart också ett alternativ. Min initiala "tråkiga" plan var ju att gå på Fox luft eller fjäder, då jag kan få tag på dem samt serva framöver via jobbet. Men vad vore ett cykelbygge utan att börja spåra ur!
Föll verkligen pladask för EXT, och som ni säger ovan så verkar det ju nyligen ha släppts en uppdaterad V3 så ska klura lite på det här och sen får man kolla läget med dem efter högtidshelgerna framöver. Sen är ju frågan vad sjutton man ska ha för hårdhet på fjädrar? Hos EXT fick man ju visserligen ange cykel samt vikt, åktstil etc så kan hända de har bra känsla för feeling och får det rätt direkt.
Ingår tydligen två lättvikts-fjädrar.

Angående Stiffmaster så funkar det absolut, men sen om det är nödvändigt för alla är en annan femma. Även hur långt styrrör och därmed antal spacers man kör spelar ju in, kör man styrstamen i botten redan blir det inte mycket skillnad.
Men mindre flex vid böj och bryt men fortfarande såklart ha lite flex i själva styret för att ta vibrationer och stötar = bra. Att det är snyggt skadar inte heller!

jonpon: Haha inte förvånande men ändå fantastiskt kul!

waqr: Här är länk till när mitt retro-bygge var med:

happymtb.fr: Intressant! Lär ju vara skapligt finkänslig med både coil och USD.

Men vad säger ni, får jag ens fundera på någon annan gaffel än den här och matchande styrstamen han släppte igår?
Tänket med styrstamen är för övrigt att den motsvarar 25mm rise och man kan köra med ett lowriser styre. Detta istället för högt styre alternativt att köra massa spacers under stamen, nackdelen med att bygga spacertorn är ju att man kortar ner reachen samtidigt.





 

fredrik168

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Push är ju såklart också ett alternativ. Min initiala "tråkiga" plan var ju att gå på Fox luft eller fjäder, då jag kan få tag på dem samt serva framöver via jobbet. Men vad vore ett cykelbygge utan att börja spåra ur!
Föll verkligen pladask för EXT, och som ni säger ovan så verkar det ju nyligen ha släppts en uppdaterad V3 så ska klura lite på det här och sen får man kolla läget med dem efter högtidshelgerna framöver. Sen är ju frågan vad sjutton man ska ha för hårdhet på fjädrar? Hos EXT fick man ju visserligen ange cykel samt vikt, åktstil etc så kan hända de har bra känsla för feeling och får det rätt direkt.
Ingår tydligen två lättvikts-fjädrar.

Angående Stiffmaster så funkar det absolut, men sen om det är nödvändigt för alla är en annan femma. Även hur långt styrrör och därmed antal spacers man kör spelar ju in, kör man styrstamen i botten redan blir det inte mycket skillnad.
Men mindre flex vid böj och bryt men fortfarande såklart ha lite flex i själva styret för att ta vibrationer och stötar = bra. Att det är snyggt skadar inte heller!

jonpon: Haha inte förvånande men ändå fantastiskt kul!

waqr: Här är länk till när mitt retro-bygge var med:

happymtb.fr: Intressant! Lär ju vara skapligt finkänslig med både coil och USD.

Men vad säger ni, får jag ens fundera på någon annan gaffel än den här och matchande styrstamen han släppte igår?
Tänket med styrstamen är för övrigt att den motsvarar 25mm rise och man kan köra med ett lowriser styre. Detta istället för högt styre alternativt att köra massa spacers under stamen, nackdelen med att bygga spacertorn är ju att man kortar ner reachen samtidigt.
Den där styrstammen var jävligt snygg! En bonus är att du slipper skrapa den med moran!!?
 

Cyklist

Medlem
Menar det, extra rå direkt från "fabrik"!

Har för mig att han tar order på customfärg för €200 extra, svåra är ju bara att faktiskt matcha till exempel en EXT bakdämpare. Alltid lurt om det är olika legeringar osv, tänk skillnaden på en Fox Kashima bakdämpare och innerbenen till gaffeln.

Men lutar ju starkt åt att köra framtriangeln rå eller polerad, kanske med någon kontrastfärg, och i så fall hade det ju suttit perfekt med en maffig USD-gaffel i rå alu också!
 

Paco

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Men lutar ju starkt åt att köra framtriangeln rå eller polerad, kanske med någon kontrastfärg, och i så fall hade det ju suttit perfekt med en maffig USD-gaffel i rå alu också!
Jag har en Shiver som löser det problemet åt dig. Samtidigt så kan du lägga till ”världens tyngsta” i titeln isf?
 

Cyklist

Medlem
Paco sa:
Cyklist sa:
Men lutar ju starkt åt att köra framtriangeln rå eller polerad, kanske med någon kontrastfärg, och i så fall hade det ju suttit perfekt med en maffig USD-gaffel i rå alu också!
Jag har en Shiver som löser det problemet åt dig. Samtidigt så kan du lägga till ”världens tyngsta” i titeln isf?
Ser framför mig hur jag glatt stoppar i ett 27,5"x2,6" och naturligtvis lär man väl ha sån otur att skiten nyper vid första urbottning, man flyger över styret och gör en rejäl skorpion när man landar!
 

Paco

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Paco sa:
Cyklist sa:
Men lutar ju starkt åt att köra framtriangeln rå eller polerad, kanske med någon kontrastfärg, och i så fall hade det ju suttit perfekt med en maffig USD-gaffel i rå alu också!
Jag har en Shiver som löser det problemet åt dig. Samtidigt så kan du lägga till ”världens tyngsta” i titeln isf?
Ser framför mig hur jag glatt stoppar i ett 27,5"x2,6" och naturligtvis lär man väl ha sån otur att skiten nyper vid första urbottning, man flyger över styret och gör en rejäl skorpion när man landar!
Det vill vi ju inte så jag lägger min röst på en Infinity??
 

Henrik83

Aktiv medlem
11-6 & USD-gaffel! Toppa det hela med Trickstuff’arna från ditt tidigare bygge & ett par 15-1600g kolhjul byggt på några obskyrt dyra nav.

Alt. EXT, Fox 40 & ölburkshjul. Men då får du ändra rubriken till att bara heta Byggtråd - Scott Gambler. Räcker ju att åka till JBP valfri dag för att se ballare saker än så.
 

Cyklist

Medlem
Paco: Tack!?

Henrik83: Råaste kan ju dock betyda mest strippad också. ;)
Är dock sjukt mycket tvek på kolfiberhjul till denna. Jag är ju knappast den som är rädd att använda kolfiber men just fälgar till dh känns inte helt givet. DT EX511 eller kanske XM481 fram till och med, eftersom man jobbar på att bli xc-smal, och bara gasa känns mer lockande då. Varit brutalt bra anti-burp-förmåga på mina Duke-fälgar med spår för att hålla däcket på plats så kanske ska kolla upp deras alu-variant också.

På en renodlad DH lutar det även mer åt EXT, känner inte riktigt något behov att switcha mellan olika lägen snabbt.
 

h.g.j

Aktiv medlem
Cyklist sa:
erka sa:
Ropen skalla låt kniven falla!
Kniven! Kniven! Kniven!

Även om lite skrikig färg faktiskt skulle göra sig bra mot det råa alut.
Kanske vända på det med orange länkage och knivad sving.
Nog ska kniven fram! Jag tycker (på riktigt) fortfarande inte om orange... ?
Man känner sig nästan så på gång nu att man överväger att höra med Morakniv om de inte kan ställa upp med dussin.

Happy hard just annars en alldeles egen knivslipare .... :)
 

Cyklist

Medlem
h.g.j sa:
Happy hard just annars en alldeles egen knivslipare .... :)
Hmm är det så alltså? Hittills har "förbrukade" knivar självklart inte kasserats utan gått i bruk som lager/verkstads-knivar men lite synd oavsett. Men ska nog på allvar faktiskt kolla med Morakniv, de har concept store rakt över gatan från jobbet också där det kan slipa också.
Jag menar, det här är ju en helt ny kundgrupp för dem! ?

I övrigt har jag goda nyheter! Gissar att det inte direkt är någon som trillar av stolen eller spiller ut kaffet när de läser det här men... det blir MAXIMA!







 

Jensen

Aktiv medlem
Cyklist sa:
h.g.j sa:
Happy hard just annars en alldeles egen knivslipare .... :)
Hmm är det så alltså? Hittills har "förbrukade" knivar självklart inte kasserats utan gått i bruk som lager/verkstads-knivar men lite synd oavsett. Men ska nog på allvar faktiskt kolla med Morakniv, de har concept store rakt över gatan från jobbet också där det kan slipa också.
Jag menar, det här är ju en helt ny kundgrupp för dem! ?

I övrigt har jag goda nyheter! Gissar att det inte direkt är någon som trillar av stolen eller spiller ut kaffet när de läser det här men... det blir MAXIMA!
Bra där. Blev lite orolig till att du skulle hålla igen ??
 

Cyklist

Medlem
Försökte åtminstone...?

Färgen på handtagen är banne mig inte långt borta från EXT-dämpare heller, matchy matchy om man går den vägen. Måste bara övertala Christoph på HOPP att styra upp ett par reservoar-lock i kolfiber istället för de där orangea.
 

Jensen

Aktiv medlem
Cyklist sa:
Försökte åtminstone...?

Färgen på handtagen är banne mig inte långt borta från EXT-dämpare heller, matchy matchy om man går den vägen. Måste bara övertala Christoph på HOPP att styra upp ett par reservoar-lock i kolfiber istället för de där orangea.
Man kan ju alltid försöka lura sig själv ? brukar gå sådär.

Eller pollera locken ?
 

h.g.j

Aktiv medlem
Cyklist sa:
h.g.j sa:
Happy hard just annars en alldeles egen knivslipare .... :)
Hmm är det så alltså? Hittills har "förbrukade" knivar självklart inte kasserats utan gått i bruk som lager/verkstads-knivar men lite synd oavsett. Men ska nog på allvar faktiskt kolla med Morakniv, de har concept store rakt över gatan från jobbet också där det kan slipa också.
Jag menar, det här är ju en helt ny kundgrupp för dem! ?
https://gbosliperi.com var det jag tänkte på, det är ju nästan lokalt det också... :) Och törs inte svära på att han är happyit, men iaf cyklist... :)
 

mikipedia_

Aktiv medlem
h.g.j sa:
Cyklist sa:
h.g.j sa:
Happy hard just annars en alldeles egen knivslipare .... :)
Hmm är det så alltså? Hittills har "förbrukade" knivar självklart inte kasserats utan gått i bruk som lager/verkstads-knivar men lite synd oavsett. Men ska nog på allvar faktiskt kolla med Morakniv, de har concept store rakt över gatan från jobbet också där det kan slipa också.
Jag menar, det här är ju en helt ny kundgrupp för dem! ?
https://gbosliperi.com var det jag tänkte på, det är ju nästan lokalt det också... :) Och törs inte svära på att han är happyit, men iaf cyklist... :)

Haha gamle @Kung Gustav här på happy är det som har Gbo sliperi?
 

Cyklist

Medlem
Hilfe! Vilka fälgar ska jag köpa? Har ni några favoriter?

Känns som att Flow MK3 (finns till bra pris på r2 och lätta) hade varit ett alternativ, men är de fortfarande mjukost som det var förr i tiden?
Alternativ nummer två är DT XM481, marginellt tyngre men i gengäld 1mm bredare samt verkar inte vara lika mjukost.
Även sneglat lite på Duke Fury Star och annat.

Siktar på aluminium då jag ärligt talat inte fullt ut ser vitsen med kolfiberfälgar till denna, skönt att bara behöva oroa sig över bucklor och vettefan om den extra styvheten är värt. Blir ju både dyrare och tyngre om man ska ha något dh-klassat och dessutom greja med inserts osv.
 

Cyklist

Medlem
Glömde nämna den detaljen ja haha, relativt smooth och kommer nog ligga kring 72kg i sommar så. En kompis köttade på rätt bra med sina XM481 förra säsongen så kändes som att de absolut skulle räcka åt mig istället för EX511.

Ärligt talat så känns på sätt och vis DT som ett rätt givet val, ett säkert kort helt enkelt. Men känns ändå värt att rådfråga Happy!
 

larsaw

Aktiv medlem
Själv var jag väldigt nöjd med dom Spank Oozy Trail 345 jag körde på förra hojen: https://spank-ind.com/products/oozy-trail-345
Lite tyngre än XM481 men (precis som XM481) lödd fälg och med Hookless-profil, gör att dom kan göras väldigt hållbara utan nämnvärd viktökning. Hann med ett par rejäla genomslag under den korta tid jag körde dom, genomslagen gav varken punka eller tillstymmelse till märken på fälgarna :)
 

Cyklist

Medlem
Läskburksfälgarna är beställda, och tanken är verkligen att slipa upp dem och polera men lite oklart än om jag faktiskt kommer göra det. Dels på grund av sjukt dryg yta att slipa och dels för att det i 9 av 10 fall blir lite too much/smaklöst med för mycket polerat. MEN om jag får till allt som jag föreställer mig skulle det kunna vara helt perfekt, även om det såklart nog inte faller alla i smaken.

Känner att ramkitet för tillfället lever 100% upp till trådtiteln åtminstone. Blev någon spännande reaktion på ytan (av dekalerna eller plasten eller nåt) och hade inte resten av bygget varit så "rent" så hade det nog kunnat se sjukt coolt ut med lite ratrod-stuk med detta som bas.



Edit: Mikipedia, blev XM481 till slut!
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer