[Byggtråd] Wille bygger cyklar

Willie

Aktiv medlem
Ny färg och bort med diverse rost osv så den ser lite trevligare ut. Svart och stealth med en surprise när solen kommer fram 🌈
0BBEF6BA-F841-483E-A9B7-6D3AD39D8C23.jpeg

4C651F7D-2291-4B91-8AF9-3B127E3BB235.jpeg

7A08C4B4-AFCF-4E23-89A7-4D8F5548E099.jpeg

Och @SåsenFrÅsen nya vajrar och höljen gjorde dag och natt för bromsarna!

Willie

Aktiv medlem
Fixie livet lever och har fått gå en del i sommar! Självklart spårade även detta ur och det blev nya hjul och färg. Vilken härlig känsla fastnar ändå är!

70584C78-4893-43FF-AE75-A4972892326F.jpeg

1D84415F-3CDF-4DBD-842C-1FF426385E20.jpeg

1B363B2B-640B-4FBE-8185-F77C512ECD2A.jpeg

Men den var så väldigt svart.. alla mina cyklar var helt plötsligt svarta eller vita så grön fick den bli som en homage till min tidigare carbonda gravel:

C42CC4C1-F03A-4BB5-9B7C-F75E641845D0.jpeg

Senast ändrad:

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Fixie livet lever och har fått gå en del i sommar! Självklart spårade även detta ur och det blev nya hjul och färg. Vilken härlig känsla fastnar ändå är!

Visa bilaga 581442

Visa bilaga 581444

Visa bilaga 581445

Men den var så väldigt svart.. alla mina cyklar var helt plötsligt svarta eller vita så grön fick den bli som en homage till min tidigare carbonda gravel:

Visa bilaga 581446
Snygg, väldigt nära Elephant NFE i färgtonen. Hur styrde du upp maskningen av gaffeln, kanske en vinylskrivare?

Willie

Aktiv medlem
Snygg, väldigt nära Elephant NFE i färgtonen. Hur styrde du upp maskningen av gaffeln, kanske en vinylskrivare?

Helt klart lik! Men fy sjutton vilken snygg ram! 😍

Älskar den feta looken med mycket gummi och tunna stålrör och klassisk geo!
Slängde mig direkt på Google och kollade Genesis cdf 650b tyre clearance”…

Willie

Aktiv medlem
Så spårade även detta ur 😇 även om man blev jäkligt sugen på 650b efter ett @SåsenFrÅsen länkade Elephant NFT så har alltid planen i bakhuvudet varit ett par kolhjul.

Det är någon skev böjelse jag har byggt upp i mitt huvud för stålramar med fullskärmar och ett par snabba hjul. Mycket antagligen tack vare att man matats av speedwagen rugged road i insta flödet massa år.

Inte riktigt där men väldigt budget och efter mitt huvud har detta växt fram till en riktigt bra pendlare och och vardagsärendecykel!

021C1B9C-85BC-4624-AC1C-5CF08F0F74D2.jpeg

907983EC-B6A1-4ED2-AB71-7618E7EF4B06.jpeg

773947A1-28F4-4412-8FDB-D277E1C90375.jpeg

Willie

Aktiv medlem
Här länge drömt om en 3T Explorer och till slut dök rätt tillfälle upp. Nu har den fått lite kärlek då den var lite sliten när jag rullade hem den och med ”smala” däck på 28” hjul. Nu självklart med ett par 650b med så breda däck man kunde klämma in. Älskar looken och vilken grym hoj att åka på äventyr med!

70A91CDF-7CBB-43AA-8EA3-28E61A5CA777.jpeg

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Här länge drömt om en 3T Explorer och till slut dök rätt tillfälle upp. Nu har den fått lite kärlek då den var lite sliten när jag rullade hem den och med ”smala” däck på 28” hjul. Nu självklart med ett par 650b med så breda däck man kunde klämma in. Älskar looken och vilken grym hoj att åka på äventyr med!

Visa bilaga 589357
Ser ju ruskigt snabb ut!

Earlslick

Aktiv medlem

Visa bilaga 589357
Vilken skönhet.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Så, i höstas hade @frankfurt denna Allez ute på köp och sälj alldelses för länge utan att någon köpte den, och dessutom i huset bredvid mig. Jag kände mig helt enkelt tvungen att ta över den till slut.

Så jag tog hem den och rev isär den i sann 30-års kris anda och gjorde en SS av den..

Utgångsobjekt tvättat, ganska original förutom modena hjul.
Visa bilaga 533331

Rev av lite delar och putsade lite:
Visa bilaga 533332

Mer rensning:
Visa bilaga 533333

Dit med en adapter för att kunna köra modern stem:
Visa bilaga 533334

Brett styra och återanvänd linda:
Visa bilaga 533335

Ss-kitt
Visa bilaga 533336

Och vips en hipster pendlare:
Visa bilaga 533337
Vart hittade du adaptern? Sugen på en till min Motobecane Super Mirage!

Willie

Aktiv medlem
Okej! Tack för tips! Snyggt bygge!!
Ruskigt kul att följa dina olika bygge!
Kul att höra! Får bli bättre på att updatera längs vägen med.

Här kommer lite bilder på en annan hoj jag pysslade ihop. En Centurion i väldigt fint original skick men som stått sen 90 talet så får en del skav men sjukt mycket fina original detaljer.

Gått igenom hela och fått nya vajrar + höljen, däck och styrlinda. Så nu är det en toppen glassätarcykel. Den ligger dock ute till försäljning nu.

996437E3-E7CC-4945-8930-70E1FFFB5CAD.jpeg

0495A465-F63C-4905-BEED-0FC091743074.jpeg

DF50F8E9-A8D4-4DE8-A565-0F7B3DFCBCF3.jpeg

8A8113D7-8637-42F8-8F91-D019C98F4107.jpeg

1113BFE7-A39E-49D1-A71C-92DDB1B2F1DF.jpeg

7394AE2B-6B22-466C-9709-E515582857E1.jpeg

Bonsaifall

Aktiv medlem
Kul att höra! Får bli bättre på att updatera längs vägen med.

Här kommer lite bilder på en annan hoj jag pysslade ihop. En Centurion i väldigt fint original skick men som stått sen 90 talet så får en del skav men sjukt mycket fina original detaljer.

Gått igenom hela och fått nya vajrar + höljen, däck och styrlinda. Så nu är det en toppen glassätarcykel. Den ligger dock ute till försäljning nu.

Visa bilaga 590495

Visa bilaga 590496

Visa bilaga 590497

Visa bilaga 590498

Visa bilaga 590499
Visa bilaga 590500
Riktigt snyggt räddat!
Härligt när man håller det clean. Det som lockar absolut mest för mig med retroracers de är så ”simpla” och ”rena” på ett sätt.

Du får gärna lägga upp mer när du bygger och håller på, superkul att följa och lära sig av andra!
Tänkte slänga upp en byggtråd inom kort där jag kommer uppdatera diverse byggen jag fått för mig att jag ska göra trots 0 erfarenhet, blir skoj!

Willie

Aktiv medlem
Grå vinter, pappaledig och inga projekt.. Som tur är sprang jag på ett.

Som vanligt har man ingen vardagshoj, som liksom kan stå och skräpa i cykelstället och man bara kan tuta iväg på och ställa någonstans utan att vara orolig hela tiden att den ska försvinna.
Så det ska jag försöka få ihop och verkligen försöka att inte göra för mycket och hålla budget.

Så hittade denna Masi Speciale Commute på K&S och slog till, gillade geometrin och gaffeln men inte helt såld på kedjestagens längd. Efter att ha rotat lite i lådorna står den nu såhär:

5941B7EF-D7E6-4D2D-A33F-B6781CA2593A.jpeg

D9CA9ED9-BB58-45B9-892C-D496C1949351.jpeg

Inte riktigt då tight man hade velat bak som sagt men den ska enligt tidigare ägare ta 40mm däck vilket lät kul, så upp till bevis.
ny stolpe, en negativ stem och enkla hjul ger en canvas. Lite mer saker har hittats i lådorna och lite annat ha jag klickat hem.

Visionen är någon form va flatbar sscx, vi får se om jag får ihop det som i huvudet.

Willie

Aktiv medlem
Bikester var snabba med leverans så kunde inte hålla mig från att dra dit styre och däck för att få se hur det skulle blir! Hittade även bromsar, grepp vevlager och vajrar i lådorna hemma. Saknar bara sadel och vevparti nu.

Däcken fick fritt men det är verkligen precis bak när man skjuter fram bakhjulet:

5D0C0F18-B988-41E4-96C9-392E67AF1CA5.jpeg

Kunde inte hålla mig från att dra dit bromsarna och handtag med. Nu är bara frågan vad gör vevparti. Antingen något tråkigt/enkelt/billigt single speed vevparti eller leta något roligare vintage. Vad tycker ni?

150819B2-8B03-456A-ADBA-BE7319D7F1AE.jpeg

D0A88417-1E74-45A0-9F4C-F8BAD3512296.jpeg

Tight är det me det går fritt!

E5337DE6-19DF-4F47-96B3-8E2EF464DBFF.jpeg

A990827D-9ECB-48DB-801A-3EC9F5AF18E2.jpeg

MTBemil

Aktiv medlem
Bikester var snabba med leverans så kunde inte hålla mig från att dra dit styre och däck för att få se hur det skulle blir! Hittade även bromsar, grepp vevlager och vajrar i lådorna hemma. Saknar bara sadel och vevparti nu.

Däcken fick fritt men det är verkligen precis bak när man skjuter fram bakhjulet:

Visa bilaga 605261

Kunde inte hålla mig från att dra dit bromsarna och handtag med. Nu är bara frågan vad gör vevparti. Antingen något tråkigt/enkelt/billigt single speed vevparti eller leta något roligare vintage. Vad tycker ni?

Visa bilaga 605262

Visa bilaga 605264

Tight är det me det går fritt!

Visa bilaga 605265

Visa bilaga 605263
Ser ut som mycket upsweep på styret, men det kanske man vill ha på en sån

ADD

Aktiv medlem
Inte korrekt att sätta något annat än vintageklingor tycker jag. Gärna lite drillium i dem också också. Hade lack och dekaler varit i sämre skick spelar det mindre roll.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Tycker det ser lite stökigt ut med växlelreglage på rakt styre så hade nog sagt singlespeed/fixie. Men finns kanske också lite mer diskreta reglage som jag inte vet något om. Jäkligt kul bygge i alla fall! Fin ram också!

Willie

Aktiv medlem
Kul med så mycket feedback! Låter som nå är eniga med mig om att gammalt är finast! Men @slice me nice något fult känns ju inte kul om man har chansen att göra nått fint ;)

Haha @Nickson det är så det alltid brukar sluta tyvärr, varför blir det alltid så?

@MTBemil upsweepen är nog jag som vi klar fram backsweepen gillar looken. Rival veven hade varit fin, tyvärr är den såld.

@Bonsaifall tur det ska bli en SS då 😉

Hämtade detta idag som jag tror kommer bli toppen, hoppas ni håller med!
A39A0BEC-E2CF-4CCF-A381-B08E1D1612B0.jpeg

Bonsaifall

Aktiv medlem
Kul med så mycket feedback! Låter som nå är eniga med mig om att gammalt är finast! Men @slice me nice något fult känns ju inte kul om man har chansen att göra nått fint ;)

Haha @Nickson det är så det alltid brukar sluta tyvärr, varför blir det alltid så?

@MTBemil upsweepen är nog jag som vi klar fram backsweepen gillar looken. Rival veven hade varit fin, tyvärr är den såld.

Visa bilaga 605408
Ojoj fint. Ja det blir nog en superhoj, full tillit på att du kommer göra den riktigt fin!
Ser fram emot mer uppdatering!
PS: vad står SS ens för?

slice me nice

Aktiv medlem

Visa bilaga 605408
Alltså, jag är helt enig i att det där är mycket snyggare. Så blir det visst alltid när man försöker bygga nåt enkelt, man trillar dit och bygger för snyggt varje gång 😀

Willie

Aktiv medlem
Då var den Masin typ klar och den blev riktigt bra. Som ni sa nästan för bra för att ställa på stan och ha ute..
Blir ett riktigt herrejösses drop med 56 ram. Funkar väll för korta små turer men hade inte skadat om det var en 58 eller större.. 😇

Men i värsta fall får man väll se om någon vill ta över och bygga nytt

Lite bilder:

DE260559-BB02-437C-8598-99D223156499.jpeg

A2C8EE2B-CE12-4B38-8778-BAB34EB27D15.jpeg

Campa veven blev riktigt fin med lilla klingan kvar:
B468CF22-C861-4B06-93B2-5C290C2D710A.jpeg

Bonsaifall

Aktiv medlem
Riktigt fint! Som du nämner lite för fint för att ställa på stan, men ställer man inte över natten bör det ju vara lugnt! Hur breda däck lyckades du trycka in?

Willie

Aktiv medlem
Riktigt fint! Som du nämner lite för fint för att ställa på stan, men ställer man inte över natten bör det ju vara lugnt! Hur breda däck lyckades du trycka in?

Haha, ja tänk att man alltid trillar dit på att det ska bli för fint men det är roligare att cykla på roliga cyklar.

40mm klämde jag in, det är gränsfall bak me. Det är nog för jag skjutit fram hjulet så långt det går typ. Drar man bak det blir det mer plats. Men 40 är nog gränsen för bromsarna.

//W

Bonsaifall

Aktiv medlem
Haha, ja tänk att man alltid trillar dit på att det ska bli för fint men det är roligare att cykla på roliga cyklar.

40mm klämde jag in, det är gränsfall bak me. Det är nog för jag skjutit fram hjulet så långt det går typ. Drar man bak det blir det mer plats. Men 40 är nog gränsen för bromsarna.

//W
Haha, ja det är ju så! Ojdå, det var verkligen stabilt. Hittar du nån sån stålram i storlek skitstor (typ 64) får du gärna skrika till så ska det bytas ram på pendlaren här hemma!

Topp