Byta axelstandard: Cannondale Hollowgram / nu Fulcrum Racing 4 DB axlar

glitch

Aktiv medlem
Hej happy,

Har ett par Hollowgram Sl Disc 35 mm höga kolhjul jag gillar men är sugen på nytt bygge. Hjulen är för vanlig old school quick release med 135 mm bak.
Går det att byta end caps på dessa för att få dem att lira med genomgående axel?
Kolladr snabbt fram, ser ut att gå att dra ut end capen men frågan är hur och om man kan byta till through axel?
Finns ju några cannondalerävar här :)
20200212_001133.jpg
20200212_001117.jpg

glitch

Aktiv medlem
Grymt! Lovande!
Finns det dokumentation hur man byter nånstans? Hittade inget med google.

weldion

Aktiv medlem
Om det är som på DT, då är det bara att ta en tång och dra loss.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag brukar sticka in QRen lite snett så den tar emot end capen på andra sidan och knacka till med handen. Då ploppar den ut. Gör dock inte så på mina Vision Metron, eftersom de end capsen är skruvade. Enligt länken till Triton ovan, så ser de inte ut att vara skruvade.

glitch

Aktiv medlem
Tack för all hjälp! End caps beställda nu via cykelcity.
Nu behöver jag göra samma resa åt andra hållet med ett par fulcrum racing 4db (400db på oem språk).
Dvs. från ta 12x142 / 12x100 till 10x135 / 9x100 qr.
Ringt några butiker men ingen var åf för Fulcrum Racing direkt. :(

glitch

Aktiv medlem
Fick till svar från Cannondale spares:
I'm afraid these are the only end caps available from Cannondale:
They wouldn't work so well with Shimano as wouldn't completely cover the end of the freehub bearing.
Sorry!

Apropå att det står Sram på bilden på ena pluppen :( frågade cykelcity specifikt när jag beställde om att kolla med cannondale och de sa det var rätt. Nåja vi får se när prylarna kommer...

Verkar ju konstigt att det inte finns en reservdel givet att hjulen sitter med thru axle på flera Shimano speccade varianter från fabrik som:
eller:

Hur kan det då inte finnas end caps som passar Shimano body?

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Fick till svar från Cannondale spares:
I'm afraid these are the only end caps available from Cannondale:
They wouldn't work so well with Shimano as wouldn't completely cover the end of the freehub bearing.
Sorry!

Apropå att det står Sram på bilden på ena pluppen :( frågade cykelcity specifikt när jag beställde om att kolla med cannondale och de sa det var rätt. Nåja vi får se när prylarna kommer...

Verkar ju konstigt att det inte finns en reservdel givet att hjulen sitter med thru axle på flera Shimano speccade varianter från fabrik som:
eller:

Hur kan det då inte finnas end caps som passar Shimano body?
förutsatt att det är samma nav vill säga

glitch

Aktiv medlem
Enligt vad jag kan googla mig till är det nåt Formula nav, verkar osannolikt att de har olika nav för SRAM / Shimano builds.

glitch

Aktiv medlem
Fram var bara att ploppa av. Bak ploppar vänstra o kassettsidan är gängad.
Får hålla tummarna att det lirar.
20200213_211228.jpg

glitch

Aktiv medlem
Om nu någon skulle stöta på samma problem. "SRAM märkta" kitet passar alla bodys. Flera online säljare hävdade att det inte skulle gå men Cannondale själva förklarade att på de nyare hjulen med skivbromsar är det samma kit oavsett body trots att det står xd only på.
Fulcrum end capa beställdes från gembacicli i Italien och kom på nolltid med ups.👌

Jensen

Aktiv medlem
Ja cannondale om någon borde ju veta vad som passar deras grejer :-)

glitch

Aktiv medlem
Ja cannondale om någon borde ju veta vad som passar deras grejer :)
Jo, men både dr. Cannondale, cannondalespareparts och triton sa först att det inte skulle passa. Triton mailade igen några dagar senare på eget bevåg och sa att det skulle passa vilket var proffsigt.
De andra som ändå är nischade borde haft koll.

Jensen

Aktiv medlem
Jo, men både dr. Cannondale, cannondalespareparts och triton sa först att det inte skulle passa. Triton mailade igen några dagar senare på eget bevåg och sa att det skulle passa vilket var proffsigt.
De andra som ändå är nischade borde haft koll.
ja man kan ju tycka det. Även om jag inte klandrar dem då det finns sååååå många olika kombinationer. Men vet man inte så borde man ta reda på det. Så som triton uppenbarligen gjort.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer