Byta bakhjul med en shimany inter 7 inbyggd 7 växlar

rydin

Medlem
Jag har ett kajek bakhjul på en aspenäs amunden som jag vill byta. Växeln är en shimanu nexus 7v och kassetten bak en Shimany Inter 7 ML C 3000-7C.
Vad kan jag ersätta bakhjulet med som går att få tag på idag? Måste det vara en exakt lika eller kan det t.ex funka med ngt annat motsvarande.
Hur svårt är det att byta bakhjul?

Blir nog lite förvirrat här när du skriver att du har ett nav med interna växlar och sedan skriver att det även har kassett = utanpåliggande växlar.
Kajek= kass? Hittar ingen synonym på nätet så jag "killgissar".
Får fram att cykeln du har är en "damtralla" med Nexus 7-nav. Om du Googlar på "bakhjul Nexus 7" får du upp ett antal träffar. Ca 1800 för ett komplett bakhjul. Kan tyckas lite saftigt när man kan köpa din cykel för 5500.
Vad är det som är kass med hjulet du har? En bild skulle vara bra. Här finns många duktiga cykelmekar men dom vill gärna själva bedöma åtgärden genom att "se" problemet.

Måste det vara en exakt lika eller kan det t.ex funka med ngt annat motsvarande.
Hur svårt är det att byta bakhjul?
Fälgen bör ha samma diameter men bredden kan diffa lite. Inte en stor grej. Sen ska den ha samma fäste mot ramen, samma bredd på navet och stöd för samma sorts broms.

Rätt enkelt. Antar att den sitter fast i ramen med mutter på gängad axel? Du skruvar loss dom, och eventuell bromsarm på vänster sida om du har fotbroms, och sen plockar av hjulet bara. När du sätter dit det nya kan du behöva kolla att kedjespänningen blir lagom och att hjulet sitter rakt i ramen. Det gör du genom att flytta hjulet till önskad position och skruva fast det där.

Tillbaka
Topp