Byta befintlig 1x12 SRAM till Shimano på Specialized Stumpjumper ST Alloy 2020

Vurten

Medlem
Hej,

Original sitter 1x12 SRAM SX på Specialized Stumpjumper ST Alloy 2020. Jag var inte så nöjd med prestandan på SX och har dessutom kört sönder växelreglaget i en krasch. Så jag tänkte passa på att då gå över helt till Shimano när jag ändå ska köpa nytt reglage.

Men Shimano XT har direct mount på sin bakväxel medan SRAM har standard. Jag har läst det jag hittar om det och letat både en så kallad "b-link" och direct mount växelöra till cykeln. Jag hittar vare sig lösa B-links eller direct mount växelöra till min cykel. Ska cykla Häxan om två helger så jag kan inte vänta på långa leveranstider heller. :poop:

Så min fråga är - vet någon om Shimano levererar sina bakväxlar med en medföljande adapter för direct mount (aka b-link, B2 link) så att de går att montera på befintligt standard växelöra?

Valhalla_

Aktiv medlem
Shimanos 12s växlar har inte direct mount längre, de har samma interface som sram. Så det är bara att byta rakt av. Du kan byta bara växelreglage och växel, men behålla kassetten, det funkar bra. Du kan även kombinera shimanoreglage med befintlig sram sx bakväxel, det är samma wire pull.

Vurten

Medlem
Shimanos 12s växlar har inte direct mount längre, de har samma interface som sram. Så det är bara att byta rakt av. Du kan byta bara växelreglage och växel, men behålla kassetten, det funkar bra. Du kan även kombinera shimanoreglage med befintlig sram sx bakväxel, det är samma wire pull.
Betyder det att bikester är ute och cyklar?

Valhalla_

Aktiv medlem
Det där är då inte direct mount.

Så här ser direct mount ut, och mig veterligen har de slutat med detta i och med 12s..
1602333814187.png

Valhalla_

Aktiv medlem
Den är icke direct mount. Fattar ej varifrån den infon kommer, men jag ser att det står inte bara på bikesters hemsida, men alla skriver inte så.

Kolla den växeln på shimanos hemsida istället så ser du att det är för vanligt standard växelöra. Inget direct mount. Köp och du skall finna att det passar 😁

Screenshot_20201010-144807.png

Valhalla_

Aktiv medlem
På Cykloteket skriver de att SLX har Shadow RD+ och det I kombination med Shimano info tolkar jag som att även dessa har DM.
Köpte en slx bakväxel på cykloteket, och den är inte DM... Det flyter omkring en del desinformation verkar det som..

radarminnet

Aktiv medlem
Köpte en slx bakväxel på cykloteket, och den är inte DM... Det flyter omkring en del desinformation verkar det som..
Sjukt virrigt detta. Egentligen är det ju väldigt lätt att se på produktbilden om det är DM eller inte (förutsatt att bilden är rätt, då...) Men när beskrivningarna är såhär förvirrade blir det kaos.

Martinmat

Aktiv medlem
Shimano slutade med direct mount på sina nya 12 delade grupper står det Ngt annat på Ngn butiks hemsida så är det fel då de inte finns med direct mount. Kan vi lägga ner diskussionen nu? 😄

Senast ändrad:

Octofinger

Ny medlem
Shimanos hemsida anger dessutom inte direct mount i den beskrivande texten till dessa växlar heller. Fattar inte varifrån bl.a. bikester fått den infon men den är uppenbart fel.
För den som aldrig sett en direct mount är det inte helt jättetydligt vilken som är det på bilderna eller inte.
Shimanos egen information är i ärlighetens namn inte jättetydlig heller.

Vanlig konventionell (XT RD-M8100):
1603350938064.png

Direct mount (Ultegra RD-R8000):
1603350976900.png

Förklaringen till asterisken är " * w/o Bracket spec available ".

Direct mount (11-växlad XT RD-M8000):
1603367300091.png

Förklaringen till asterisken är " * w/o Bracket spec available ".

Att det ska vara självklart att "Direct attachment" är något annat än "Direct mount" är utöver min omedelbara kognitiva förmåga. Sen skiljer sig specifikationerna åt mellan två olika DM-växlar (11-delad XT och Ultegra).
När sen flera återförsäljare sprider desinformation förstår jag problemet. Man vill inte gärna chansa på att köpa en komponent för flera tusen kronor som sen visar sig vara fel. 🤦‍♂️

Nu har jag i alla fall lärt mig något, men det ska vara f*n att det behövs en tråd på happy för att reda ut nåt som borde vara så enkelt. (y)

(Edit: Lade till 11-delad XT också)

Senast ändrad:

Vurten

Medlem
Jag fick hem och bytte växel och det fungerade. Så nu är det även praktiskt verifierat att SRAM 1x12 är direkt utbytbar mot Shimanos 1x12 med samma växelöra.

Jag bytte även reglage så jag har inte kollat om det går att ha SRAM reglage med Shimano växel eller vice versa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer