Byta bromsar på MTB?

Sudden19

Medlem
Byta bromsar på MTB?
Hej alla kunniga!

Har en scott spark 2021 som jag bytt hela drivlinan på, sitter gx rakt igenom nu.. ingen aning om det är värt det men, gillar att grejja :)

Nu till frågan, är det värt att uppdatera bromsarna? Bromsskivor eller ok? Eller rubbet :)? Jag är dålig på sånt här och behöver erat stöd, är det värt pengarna de kostar?

Lägger med en bild på original-specen:
28804E55-4F85-4FB4-B84D-89151A484E5E.png

Der Kaiser

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Upplever du några t problem med bromsarna? Om inte så finns väl ingen anledning att byta ut dem.
Enklaste uppgraderingen om du upplever att du behöver mer bromsverkan är att sätta på större skiva (fram, bak lär räcka till).
Om du upplever dålig ergonomi för händerna kan SLX-reglage vara ett alternativ, dyrare är inte bättre, men billigare har antingen inte verktygslös reach-adjust, eller samma utformning som jag tror dina nuvarande kan ha.

HåkanC

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Enl mig är det inte bromsok och skivor den första uppgraderingen
Vill du uppgradera ngt så börja med däcken, ofta den enskilda uppgradering som märks mest.
Annars är personliga anpassningar bra att börja med;
dvs sådant som sadel och handtag, kanske styre i nästa steg
Vill du ta det ett steg till: Bikefit
Nästa stora uppgradering borde gaffeln vara,
sedan hjulen och då även skivor och kanske även växel (pga "bodyn")

Sudden19

Medlem
Byta bromsar på MTB?
Glömde säga det, har bytt till vittoria mescal däck med tubeless, även sadel och kassett till sunrace 12-delad, (den var billigare och lättare än NX kassett)

Sen har jag väl egentligen inte märkt problem med bromsarna, tänkte mer om det skulle ge mycket vikt/effekt för pengarna typ :)

Kneecap

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Glömde säga det, har bytt till vittoria mescal däck med tubeless, även sadel och kassett till sunrace 12-delad, (den var billigare och lättare än NX kassett)

Sen har jag väl egentligen inte märkt problem med bromsarna, tänkte mer om det skulle ge mycket vikt/effekt för pengarna typ :)

Tjena!

Vikten är väl försumbar, men effekten är märkbar.

ers

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
MT201 bromsarna är inte roliga, tex M6100 eller M7100 skulle vara en betydande uppgradering både ergonomisk och prestandamässigt. Vill du har ”mer” broms så finns motsvarande med 4-kolv ok som då heter M6120 / M7120…

Senast ändrad:

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
MT201 bromsarna är inte roliga, tex M6100 eller M7100 skulle vara en betydande uppgradering både ergonomisk och prestandamässigt. Vill du har ”mer” broms så finns motsvarande med 4-kolv ok som då heter M6120 / M7120…
Tjena!

Typ som Håkan säger, men jag skulle placera bromsbyte ganska högt. MT201 är fasiken inte roliga.
vad är det som inte är "roligt" med de bromsarna? jag tycker tvärtom att shimanos billigaste bromsar är alldeles utmärkta. pengar i sjön att byta nåt fullt fungerande.

ers

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
För mig är det lika viktigt att ergonomin är rätt som funktion, därför jag rekommenderade M6100 eller M7100 men smaken är som baken 🙂

Sudden19

Medlem
Byta bromsar på MTB?
Tack för alla svar, man måste alltså upp på en nivå som t.ex M6100 för att det ens ska vara värt då? :)

Läser också mellan raderna på många svar att det kanske inte är värt, förstår ju som sagt att ett intervallpass ger mer för min cykling än att uppgradera bromsar, men det är också kul att grejja :)

MarcusA

Medlem
Byta bromsar på MTB?
Jag har motsvarande bromsar på min spark 940 2021, upplever dålig broms vekan vid långa utförsåk. En bra uppdatering är som någon skriver 4 kolvsok, i mittfall med kylflänsar på (typ slx) . Och på köpet får du skönare bromshantag med bättre justeringsmöjligheter.

Annars är jag av uppfattningen att byta för bytandets skull är rejält onödigt om man inte kört sönder eller slitit ut, kör några år och byt hela cykeln, spara pengarna så länge så du kan köpa en ännu mer väl utrustad hoj från början det blir i längden billigare än att köpa en billigare hoj och sedan uppdatera.

qma

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Jag skulle inte välja 4-kolvsok på en sån cykel för att få mer bromsverkan. Det lär räcka långt att byta skivor (kanske större fram som nämnts redan) och belägg till nåt bra, t.ex Shimano ice tech och sintered pads, och ska du uppgradera bromsarna för att få smuttare reglage och mer välbyggda ok så skulle jag välja SLX eller XT med två kolvar på en sån cykel. Fyra kolvar är väl bättre utförs men kan lättare strula. Pads med kylflänsar lär vara total overkill för svenska förhållanden, och tenderar att skallra omkring mer.

n3wton

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
MT200-någonting är som sagt inte roliga. Jag har sådana på min stig-XC-downcountry-raket och emellanåt får jag ta i rejält för att få stopp på ekipaget.

Jag har 203-skivor fram och bak, allt är superfräscht, jag är ytterst kompetent mekaniker osv så åsikten är baserad på ett läge där bromsarna kan prestera sitt max. För ren XC-åkning fungerar bromsarna - man trycker på reglaget så minskar farten. Men om man kör lite inspirerat och så "fort det går" så är det inte roligt längre.

Steget upp till ett par SLX-bromsar märks rejält vill jag påstå. Även Deore-bromsarna ska ju ha ungefär samma bromskraft som SLX och högre men utan lite lull-lull. Jag körde tidigare med SLX-bromsar på stigcykel, men dessa sitter nu på min lastcykel istället. Bytet mellan stigcykeln och lastcykeln är lite udda - först kör man en "riktig" cykel men när man sätter sig på lastcykeln så har man plötsligt lite bett i grejerna igen. Så fort jag kör mer än en tur i månaden på mtb så blir det byte till riktiga bromsar på mtbn!

Som ett litet sidospår så satt det från början 160/180-skivor på aktuell mtb. Jag bytte dessa till 203/203. Trodde det skulle ha större effekt än vad det faktiskt fick, och jag vill nog påstå att byte till större skivor på MT200-bromsar är bortkastade pengar.

n3wton

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Jag skulle inte välja 4-kolvsok på en sån cykel för att få mer bromsverkan. Det lär räcka långt att byta skivor (kanske större fram som nämnts redan) och belägg till nåt bra, t.ex Shimano ice tech och sintered pads, och ska du uppgradera bromsarna för att få smuttare reglage och mer välbyggda ok så skulle jag välja SLX eller XT med två kolvar på en sån cykel. Fyra kolvar är väl bättre utförs men kan lättare strula. Pads med kylflänsar lär vara total overkill för svenska förhållanden, och tenderar att skallra omkring mer.
Instämmer. 2-kolvs Shimano av bättre snitt stannar cykeln på ett nästan dramatiskt sätt. Vad man ska ha 4-kolvs till för vanlig stigcykling kan inte jag förstå.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
MT200-någonting är som sagt inte roliga. Jag har sådana på min stig-XC-downcountry-raket och emellanåt får jag ta i rejält för att få stopp på ekipaget.
jag vill nog påstå att byte till större skivor på MT200-bromsar är bortkastade pengar.
låter som kontamination. om du bytt till nya billiga bromsar hade du förmodlogen upplevt samma förbättring.

men skärpning hela halva happyride. här går nån slags gräns för snobberiet.

n3wton

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
låter som kontamination. om du bytt till nya billiga bromsar hade du förmodlogen upplevt samma förbättring.

Nu missade du citera resten av mitt inlägg. Det är så lätt att man missar saker då. Försökte ändå vara tydlig med nivån på min egen kapacitet att få bra bromsfunktion för att undvika missförstånd.

Här kommer förtydligandet: MT200-någonting-bromsar fungerar bra om man vill bromsa med cykeln ibland. Om man vill cykla fort och vill ha bra bett i bromsarna ska man ha något annat. Jag kör alltså själv med dessa bromsar och har överlevt, men känslan och funktionen i dem gör att de står högt upp på uppgraderingslistan nästa gång det blir lite pengar över att lägga på denna cykeln. Om jag blir dömd för snobberi med den åsikten så är jag en riktig snobb! :P

Kneecap

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?

Tjena!

Förlåt oss, han kan lika gärna köra på Alivio bakväxel, Suntour XCM gaffel, enkelbottnade fälgar m.m. Varför rekommendera folk att byta till bättre grejer?
Det är ju inte så att vi säger att han behöver uppgradera till XTR med full Ice-tech

MT201 är en broms som är jättebra, på typ hybrider eller MTBs som används till lätt rekreationscykling. Men för lite mer aktiv körning så sätter den ganska fort gränsen.

Velocipeden

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
De Shimano 200 jag och kompisar har haft har inte varit "roliga". Kompisen konstaterade när han hängde av de att han aldrig kunnat låsa bakhjulet med de (kört tre år, olika skivor och belägg). På en hybrid, pendlare el. dyl. funkar de säkert ok men inte för stig. Jag gillar en-fingers handtag bättre. Tycker annan broms är en värd uppdatering. Min mening.

Sudden19

Medlem
Byta bromsar på MTB?
Jag får hålla utkik efter några bättre k köp och sälj :) hur funkar det om man köper shimano bromsar, kan man använda samma slangar? Har intern dragning, kändes bökigt att byta interna slangar?

SocialGimp

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
SLX är en kalasgrupp över hela linjen tycker jag! Prisvärd, bromsar o växlar bra utan krångel.

4-kolvsok eller ej är en intressant diskussion. Jag undrar om det mest är en marknadsföringsgrej? Man kan ju luras att tro att de är dubbelt så bra eller så som 2-kolvsdito. Tror det rör sig om en 20% skillnad överlag men det är ju skillnad i varje fall.

Kneecap

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Jag får hålla utkik efter några bättre k köp och sälj :) hur funkar det om man köper shimano bromsar, kan man använda samma slangar? Har intern dragning, kändes bökigt att byta interna slangar?

Tjena!

Det går utmärkt att använda samma slangar. Men du måste klippa dom och installera ny oliv m.m.

Juhlin

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Hade inga problem med att stå på framhjulet med mina MT200 och 160mm skiva, tror jag använde sintrade belägg.
De var dock en enorm besvikelse som jag mottog dem på en begagnad cykel med organiska belägg samt gammal bromsvätska.
Lite service brukar lösa det mesta.

Men på "första cykeln" använder jag M8000, som är trevligare, de är dock onödigt dyra.

Om någon mer ska montera 4kolvs bromsar på sin XC hoj så har jag även stödhjul och en ledstång över, för mer är ju alltid bättre! 😉

NLC

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Se företrädesvis
https://productinfo.shimano.com/#/com/?cid=C-460&acid=C-186 för information om kompatibilitet.

Sen är det inte så svårt att byta interna slangar (eftersom du ändå måste tömma, fylla, lufta systemet) lite YouTube mekhjälp och du är hemma

MS72

Medlem
Byta bromsar på MTB?
Hade inga problem med att stå på framhjulet med mina MT200 och 160mm skiva, tror jag använde sintrade belägg.
De var dock en enorm besvikelse som jag mottog dem på en begagnad cykel med organiska belägg samt gammal bromsvätska.
Lite service brukar lösa det mesta.

Men på "första cykeln" använder jag M8000, som är trevligare, de är dock onödigt dyra.

Om någon mer ska montera 4kolvs bromsar på sin XC hoj så har jag även stödhjul och en ledstång över, för mer är ju alltid bättre! 😉
Varför inte montera bort M8000 då? 🙂

Om folk nu vill montera på bättre grejer på sina cyklar, låt dem. Att sen vissa personer kör tillräckligt lungt så det inte behöver mer, betyder inte att alla måste köra lägsta nivån på sina cyklar.

Juhlin

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Varför inte montera bort M8000 då? 🙂

Om folk nu vill montera på bättre grejer på sina cyklar, låt dem. Att sen vissa personer kör tillräckligt lungt så det inte behöver mer, betyder inte att alla måste köra lägsta nivån på sina cyklar.

För att jag då skulle sakna bromsar på min primära cykel?

"Folk" får tyvärr göra vad de vill, världen hade förmodligen varit en bättre plats om folk inte fick bete sig hursomhelst, men om vi håller oss till ämnet av bromsar så frågade TS om råd och jag beskrev min upplevelse av 2 nämnda varianter.

Du får gärna dela din upplevelse, jag tolkar att du insinuerar att du råkar ut för överhettade bromsar på kortslagiga XC cyklar och anser att 203mm skivor och fyrkolvsok är nödvändiga?

Det skiljer sig från min upplevelse, i ren stoppkraft tycker jag inte det skiljer jättemycket mellan nämnda varianter, det är många mindre fördelar till ett ganska mycket högre pris, SLX anses av många vara sweetspot men jag har själv inte cyklat med dem.

Har man problem med överhettade bromsar skulle jag sannolikt föreslå att överväga att helt byta cykel, inte bromsar, för det låter som att man ägnar sig åt mer utförs orienterad åkning och då finns det fler fördelar att hämta än vad ett bromsbyte ger.

Juhlin

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Du gör inte livet enklare genom att undvika att byta slang. Det sitter en banjo som skruvas mot oket, det är inget du vill pressa för egen hand på slangen.

Det gäller åtminstone M7XXX/M8XXX

OlofSx

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Mitt förslag till dig @Sudden19:

- Byt bara frambromsen till en 4-kolvs BR-M6120 J-kit, finns här t.ex. https://www.tcmcykel.se/hydrauliska...skit-bl-m6100-br-m6120-frambroms-1000mm-slang 954:- (Jag bytte för något år sedan till föregångaren 4-kolvs BR-M520 J-kit fram och älskar den.)

- Köp en ice-tech skiva till i fram, mycket mycket bättre än SM-RT10, 180 mm räcker gott om du byter till så bra broms som ovan. https://www.tcmcykel.se/bromsskivor/shimano-sm-rt86-180-mm-6-bult-bromsskiva 445:- (Jag har denna SM-RT86 och tycker den är bra.) EDIT: Ah, såg nu att du har CenterLock och inte 6-bult, så motsvarande CenterLock behöver du istället.

- Bak behåller du som det är, känner du att du vill ha lika bromshandtag bak som i fram så byt bara bromshandtaget till bakbromsen till BL-m6100 https://www.tcmcykel.se/bromshandtag-hydrauliska-bromsar/shimano-deore-bl-m6100-bromshandtag 389:-

~1800:- och fantastiskt mycket bättre än det du har.

Bara ett förslag som du kan googla lite runt.

Senast ändrad:

MS72

Medlem
Byta bromsar på MTB?
För att jag då skulle sakna bromsar på min primära cykel?

"Folk" får tyvärr göra vad de vill, världen hade förmodligen varit en bättre plats om folk inte fick bete sig hursomhelst, men om vi håller oss till ämnet av bromsar så frågade TS om råd och jag beskrev min upplevelse av 2 nämnda varianter.

Du får gärna dela din upplevelse, jag tolkar att du insinuerar att du råkar ut för överhettade bromsar på kortslagiga XC cyklar och anser att 203mm skivor och fyrkolvsok är nödvändiga?

Det skiljer sig från min upplevelse, i ren stoppkraft tycker jag inte det skiljer jättemycket mellan nämnda varianter, det är många mindre fördelar till ett ganska mycket högre pris, SLX anses av många vara sweetspot men jag har själv inte cyklat med dem.

Har man problem med överhettade bromsar skulle jag sannolikt föreslå att överväga att helt byta cykel, inte bromsar, för det låter som att man ägnar sig åt mer utförs orienterad åkning och då finns det fler fördelar att hämta än vad ett bromsbyte ger.
Tolka på du. 🙂

jonte987

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
RT10 är otroligt basic. Ser ut att vara stansad. Börjar där.
Sen funkar officiellt inte mt200 med de finare skivorna men min dotter kör på rt-mt800 utan problem.
Då kostar väl iofs varje skiva som båda bromsarna...

n3wton

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
Jag ville först spontant också svara ja på denna frågan, men om du köper lite bättre bromsar har de banjo-fäste i ena änden av slangen till skillnad från dina nuvarande. Då går det inte.

Samtidigt är det ganska enkelt att byta bromsslangar internt. Enkelt sagt "skarvar man på" den nya slangen mot den gamla med en skruv som är vass i båda ändar, varpå man bara drar igenom hela kalaset.

Om du av någon anledning ändå behåller slangar så går det att byta, men man "måste" då som tidigare skribent skrivit byta oliv och stift i ändarna av slangen. Det innebär att du måste korta slangen ca 2 cm i båda ändar, vilket det kanske inte finns slang så det räcker till.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Byta bromsar på MTB?
I GBs trippelbigpack är då Magura päron eller vanilj?

Vanilj, inte så roligt men har man inget annat så är det ju ändå glass det med.

Haha, nä är väl ok. Smaksak det med. Det är väl alla förutom Hope som mest är snygga och hög kvalite ihop med bra reservdelshållning men rätt kass prestanda.

Köp & Sälj

Topp