Byta däck på pendlare

izzianity

Medlem
Byta däck på pendlare
Hej,

Jag har en XXL-cykel:

Som jag pendlar och får in lite träningspass på. Skulle vilja uppgradera med nya däck; gärna något lite mer lättrullat. Cyklar kanske till 70 eller till och med 80 procent på asfalt, men ibland blir det ändock snällare grus med. Kan någon peka mig i rätt riktning? Utgå från att jag inte kan någonting - tack!

Ps: skulle det ge någonting att byta till ett helt nytt/begagnat bättre hjulset på en sån här cykel? Vid någon punkt går ju gränsen för att byta upp hela cykeln istället, såklart, givet dess pris.

Klavikel

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
Kolla in Schwalbe.
G-One Speed (i princip slicks)
G-One Gravel (mer mönster)
G-One Bite (rent grusdäck)

Om du vill ha Schwalbe så skulle jag gått på Speed.
Du ville ha mer rull och det är ju nästan inget mönster på det du redan har enligt bild i länken.

Har kört det som pendlardäck ett antal hundra mil.
Funkar kalas. Även på grus.
Köp Evolution MicroSkin så får du okej punkaskydd.

Vill du ha mer grepp/kontroll på grus får det bli ett Gravel.
Men då blir det nog inte mer lättrullat än det du redan har. Du behöver dock bara mönster på grus om du tänker köra lite mer "aktivt"
Ska du bara rulla från a till b utan högre hastigheter eller branta backar går det finfint utan.

kais01

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
schwalbe marathon racer är prisvärda, rullar bra, passar även till grus, har en speedgrip-gummiblandning som ger bra grepp på våt asfalt, och även funkar oväntat bra vintertid.

vinsten med extra hjulpar är annars smidigt byte till dubbdäck och tillbaka, värdefullt när vädret inte kan bestämma sig

bearthefear

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
Slänger in Panaracer Gravelking som ett alternativ. Jag kör mina slanglöst på pendlaren och det går utmärkt. Klarar grusväg fint och bra rull på asfalt!

Finns också som SK med lite mer mönster, men låter inte som att du behöver det.

HåkanC

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
vinsten med extra hjulpar är annars smidigt byte till dubbdäck och tillbaka, värdefullt när vädret inte kan bestämma sig
+1
När jag cykelpendlade till ett tidigare arbete hade jag tre(3) uppsättningar hjul till pendlarcykeln,
att direkt på morgonen snabbt o enkelt kunna byta från de tröga o trista dubbdäcken är värt mkt,
åtminstone för mig.

CBrandel

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
+1
När jag cykelpendlade till ett tidigare arbete hade jag tre(3) uppsättningar hjul till pendlarcykeln,
att direkt på morgonen snabbt o enkelt kunna byta från de tröga o trista dubbdäcken är värt mkt,
åtminstone för mig.
Själv cyklade jag med mina Conti 5k hela vintern för orkade inte byta 😆. Inte en enda vurpa 👍.

izzianity

Medlem
Byta däck på pendlare
Några korkade frågor, kanske, särskilt i syfte att hålla i budgeten:
- Jag antar att det är värt att byta både fram och bak. Eller gör bara bak tillräckligt med skillnad?
- Undviker helst att köpa nya slangar om det går. Funkar det att återanvända?
- Är 32mm det smalaste som passar min fälg?

Tack!

HåkanC

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
- Jag antar att det är värt att byta både fram och bak. Eller gör bara bak tillräckligt med skillnad?
Byt båda, här säljs Conti GP5000 32 mm för 389,15 SEK

- Undviker helst att köpa nya slangar om det går. Funkar det att återanvända?
Troligen funkar det att återanvända slangarna, men originalslangarna är troligen onödigt tunga billiga varianter.
Därför bör du även byta de samtidigt, men du kan ju ha kvar dina gamla slangar som de reservslangar man har med sig när man cyklar.
Rose säljer även passande slangar till bra pris, tex: Schwalbe PRESTA 18 EXTRA LIGHT för 77,38 SEK

izzianity

Medlem
Byta däck på pendlare

Troligen funkar det att återanvända slangarna, men originalslangarna är troligen onödigt tunga billiga varianter.
Därför bör du även byta de samtidigt, men du kan ju ha kvar dina gamla slangar som de reservslangar man har med sig när man cyklar.
Rose säljer även passande slangar till bra pris, tex: Schwalbe PRESTA 18 EXTRA LIGHT för 77,38 SEK
Bra, tack! Saftigt med 14 veckor leveranstid där dock. Om man skulle gå lite billigare, vad tittar jag på då?

Salabaladala

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
Om man skulle gå lite billigare, vad tittar jag på då?
Continental ultra sport 2 och 3 (som är samma däck) kanske? Finns i 32 mm och fått 3/5 recommended av bicyclerollingresistance.com vilket är bra för så pass billigt däck. Går loss på ca 150 spänn styck, kolla att du tar den som är folding och inte den med wire. Ett snäpp uppåt i prisklass skulle vara continentals vanliga grand prix (inte 5000).

izar

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
Har du inga problem med att laga punkteringar lite då och då så kör på GP5000, det är ett racerdäck med allt vad innebär.
Jag skulle förslå något mer hållbart för pendling.

HåkanC

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
Saftigt med 14 veckor leveranstid där dock.
Hoppsan! Det hade jag missat.
Hos andra handlare finns de däremot i lager, tex här: Bike24 - Conti GP5000 för 36,65 €
De säljer även slangar, tex: Bike24 - Schwalbe SV18 för 6,29 €

Om man skulle gå lite billigare, vad tittar jag på då?
Varför det?
Eller snarare; när du nu ändå skall göra en uppgradering varför då inte göra en REJÄL uppgradering som märks?
Visst går det att hitta billigare däck, men det är tveksamt om det går att hitta lika bra däck för samma pris (det går lätt att hitta dyrare däck).
Trots att det är ett racerdäck, med alla fördelar det innebär är det GP5000 riktigt punkteringssäkert, men självklart kan ingen lämna garantier på punkteringssäkerheten hos vare sig GP5000 eller ngt annat (luftfyllt-)däck.
Men det är dina pengar och det är du som betalar och som skall känna dig nöjd med de däck du skaffar!

Jacke89

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
Har du inga problem med att laga punkteringar lite då och då så kör på GP5000, det är ett racerdäck med allt vad innebär.
Jag skulle förslå något mer hållbart för pendling.
Håller med som pendlardäck passar något bättre punkasäkert än gp5. Speciellt om man hamnar på grus ibland.

kais01

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
köpte grand prix "grand prix" utan ytterligare modellbeteckningar när jag gjorde i ordning en 80tals crescent med lödd ram till svärsonen.

var prisvärda, och stått emot punkamässigt i stockholmstrafiken. uppgivna 28mm verkar klart fetare.

om grus är ett tydligt önskemål står jag dock kvar med tipset det något underskattade tipset marathon racer:)

Allroad

Medlem
Byta däck på pendlare
Hutchinson Fusion 5 Performance 11Storm 25mm tycker jag rullar rätt fint, har råkat köra på lite grus med dom, ingen punka än men är nog inte världsbäst på just det underlaget.

Gott grepp i både vått och torrt. Lyckades knipa ett par för drygt 300kr från ebay.co.uk

Steel is Real

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare

Angående lättvikts slangar (som jag inte provat själv):

Innebär inte lättvikts slangar en betydligt högre punkarisk? Känns rätt ovärt i så fall för att tjäna 16 gram per slang! Eller har jag fel här?

kais01

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
det borde vara typ samma punkarisk, men den tunna slangen är smidigare att få med sig.

reservslangen alltså.

punka bör man räkna med, och ha en plan för att hantera ute på vägen, har man tunnare mer lättrullande däck minskar risken med ett måttligare däcktryck.

HåkanC

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
Angående lättvikts slangar (som jag inte provat själv):

Innebär inte lättvikts slangar en betydligt högre punkarisk?
Det beror på vilka slangar du menar med lättvikts slangar?
Enl mig håller inte de riktigt tunna butylslangarna på ~50g för däck på 25-28mm (typ: Conti Supersonic, Maxxis FlyWeight), särskilt bra eller länge.
Men med slangar med ~0,6mm tjocka väggar(~65-75g) har jag inte märkt ngt negativt, tvärtom faktiskt
åtminstone med bra o smidiga däck. Några exempel
https://www.bike24.com/p2272615.html
https://www.bike24.com/p218226.html
https://www.bike24.com/p295243.html
(+ säkert många fler som inte jag känner till)
Därför är i åtminstone min värld 65-75g butylslangar normaltjocka.
Men med grövre däck (typ GP4Season) använder även jag tjockare och ngt tyngre (~100g tunga butylslangar), det är ffa för de grövre däcken (>32mm) att jag hade några sådana slangar och att jag har hjul med de däcken monterade året runt.

Slangen jag rekommenderade till TS ovan skall väga ~105-119g och fungera för däck upp till 42mm

Känns rätt ovärt i så fall för att tjäna 16 gram per slang! Eller har jag fel här?
Det är inte viktskillnaden som får mig att välja ~65-75g-slangar istf ~100g-slangar för däck på 25-28mm,
det är att de är så mkt smidigare o enklare att hantera, det lägre rullmotståndet är även det en bonus.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
Schwalbe One... så nu är det sagt så du kan glömma allt annat. Strålande på asfalt, inga problem på grusbilvägar, funkade i -5 i vintras.

Steel is Real

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
@HåkanC tack för bra tips! Jag har lagt in Bontrager slangen ovan i kassan för nästa beställning. Ska testa på min Lvg-hoj med 25mm Conti gp classics. De däcken kommer jag dock fortsätta med oavsett övriga tips. Bra punkaskydd, snabba och snygga!

kais01

Aktiv medlem
Byta däck på pendlare
köpte grand prix "grand prix" utan ytterligare modellbeteckningar när jag gjorde i ordning en 80tals crescent med lödd ram till svärsonen.

var prisvärda, och stått emot punkamässigt i stockholmstrafiken. uppgivna 28mm verkar klart fetare.
gp classic verkar vara samma fast med ljusa sidor som jag köpte, vilket nu tycks fått tillägget polyX breaker i sin modellbeteckning

izzianity

Medlem
Byta däck på pendlare
Tack för alla tips hörni. Det blev ett par SCHWALBE Marathon till slut.

Undrar vad nästa sak att köpa för att kunna förneka det akuta behovet av träning en stund till blir. Återkommer!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer