Byta drivlina från Shimano 105 2x11 till XLS 1x12

Mram

Ny medlem
Ny på forumet så börjar med att säga hej! Har sökt mycket på nätet men inte lyckats hitta riktigt rätt så provar här.

Enligt rubrik så undrar jag om det går och då helst utan att byta vevlagret. Detta på min Giant Comax Fastroad 2018 (carbon). Enligt specen på cykeln hittar jag "BB Shimano pressfit, BB86/92" med vevhus 89,5mm. Har jag förstått rätt att SLX vevarmar hollowtech II är kompatibla utan att jag behöver byta vevlager? Har jag missat något annat som gör att det inte skulle funka? Anledningen till bytet är att jag sedan funderar att montera en Sram GX AXS växelsystem gjort för 1x12.
Mvh Mattias

Frehal

Medlem
Ny på forumet så börjar med att säga hej! Har sökt mycket på nätet men inte lyckats hitta riktigt rätt så provar här.

Enligt rubrik så undrar jag om det går och då helst utan att byta vevlagret. Detta på min Giant Comax Fastroad 2018 (carbon). Enligt specen på cykeln hittar jag "BB Shimano pressfit, BB86/92" med vevhus 89,5mm. Har jag förstått rätt att SLX vevarmar hollowtech II är kompatibla utan att jag behöver byta vevlager? Har jag missat något annat som gör att det inte skulle funka? Anledningen till bytet är att jag sedan funderar att montera en Sram GX AXS växelsystem gjort för 1x12.
Mvh Mattias
Om det inte är något fel på ditt befintliga vevparti så räcker det att montera en NW klinga.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Finns ju klingor som passar till 105 om du vill ha Narrow/Wide. Så slipper du byta hela vevaprtiet.

Classe75

Aktiv medlem
Tackar för svar!

Ja det var ju tanke så klart. Så en N/W samt 12-kassett bak (te x xls) kan vara vägen att gå då?
Vilken kassette har du tänkt att använda?
Tänker på om du kan behålla den frihjulskropp (hub) du har idag eller måste byta, vilket kan vara ett allt från ett mellansvårt till omöjligt uppdrag.

Mram

Ny medlem
Bra input, det är sådan här detaljerna jag behöver. :)
Tanken är som sagt att byta till 1x12 för att sedan kunna montera en Sram trådlös bakväxel som jag läst förstått ska fungera på Shimano xls, xt åtminstone. Det var därför jag var inne på det spåret..
Men då kan singelklinga som är kompatibel med min 105 vevarm (tex Wolf Tooth) och kassett som NX vara vägen att gå då?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Att sätta en singelklinga på det befintliga 105-vevpartiet bör vara enklast. Att byta till ett mtb-vevparti på en lvg-ram kan innebära missmatchning i vevlagerbredd. Lvg har oftast 68 mm brett medan mtb oftast har 73 mm brett.
Men annars finns väl 1* grx-vevparti?

Mram

Ny medlem
Att sätta en singelklinga på det befintliga 105-vevpartiet bör vara enklast. Att byta till ett mtb-vevparti på en lvg-ram kan innebära missmatchning i vevlagerbredd. Lvg har oftast 68 mm brett medan mtb oftast har 73 mm brett.
Men annars finns väl 1* grx-vevparti?
Japp jag testar köra singelklinga på befintliga 105-vevpartiet. Låter som en bra smidig lösning... och dessutom ekonomisk som bonus.. ;)

Topp