Byta drivpaket, vad passar? noob-frågor

Tja,
Jag har en Canyon Grand Canyon AL 6.9 årsmodell 2012 (tror jag).
Det är dags att byta kuggarna fram och därmed även kassett och kedja.
Köper man alltid ett helt vevparti eller letar man lösa drev?
Det sitter (Shimano Deore) 40-30-22 på nu, och Shimano Deore CS-HG62 10S 11-34T bak, samt XT-växelsystem.
Det är 3x10 växlar och jag gillar ju att de ligger tätt men jag använder inte minsta drevet fram t.ex, men jag har fattat att det är ganska omodernt nu.
Om man byter till annan uppsättning, byter man växelsystemet också?
Är det dyrt och krångligt att byta till annan uppsättning vill jag ha samma grejer som nu men fräscha, men kassetten hittar jag till exempel inte.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
1x11 Slx paket kostar ca 1700kr.
Sen behöver du en narrow/wide klinga fram. Typ 32-34 tänder stor. Kanske behövs nys klingbultsr oxå. Du kan samtidigt med fördel byta vajer o hölje bak. Detta kommer kosta dig minst 2000kr om du klarar av att göra allt själv.

Du kan också ta reda på mer om din befintliga bakväxel. Hur stor kasset klarar den av? 11-36 kanske? Har den clutch? Kanske kan du köra med en 32 klinga fram och bara köpa ny kassett, kedja och ny växelvajer? Så kör du 1x10 m befintlig bakväxel?

Jag ber om ursäkt, jag är mer en cykelkille än en tvätt och putskille, men nu ser jag hur skitig cykeln är. Om bilderna är oanvändbara på grund av allt gegg kan jag svänga förbi biltvätten imorrn och ta nya bilder.
Eller går det att få ut nåt användbart av dem?

IMG_20220329_212334.jpg

IMG_20220329_212356.png

IMG_20220329_212519.png

IMG_20220329_212552.png

IMG_20220329_212625.png

Bilagor

• IMG_20220329_212412.png
    IMG_20220329_212412.png
    1.1 MB · Besök: 17
1x11 Slx paket kostar ca 1700kr.
Sen behöver du en narrow/wide klinga fram. Typ 32-34 tänder stor. Kanske behövs nys klingbultsr oxå. Du kan samtidigt med fördel byta vajer o hölje bak. Detta kommer kosta dig minst 2000kr om du klarar av att göra allt själv.

Du kan också ta reda på mer om din befintliga bakväxel. Hur stor kasset klarar den av? 11-36 kanske? Har den clutch? Kanske kan du köra med en 32 klinga fram och bara köpa ny kassett, kedja och ny växelvajer? Så kör du 1x10 m befintlig bakväxel?
Tack för svar.
Ok, jag börjar fatta lite mer nu.
Min referens är ju det jag har nu, och om jag bara byter drev fram till säg 34 så blir topphastigheten lägre eftersom jag är van vid 40 fram. Jag pendlar även till jobbet med cykeln.
Men det kommer ju ändå vara 11 som är minsta bak även om jag har elva drev där. Hmm.
Mitt mellandrev är ju då bara några kuggar mindre än 32 eller 34.

1x11 låter som att det skulle funka bra i skogen men till jobbet låter det lite långsamt. Om man inte har ett större drev fram såklart.

Ja jag är också inne på det.
Jag har hittat allt på Bike24 förutom kassetten, men den verkar vara slut överallt jag letar. Men det finns en XT-variant som borde funka lika bra.
Jag har inga problem med mekandet, det är djungeln av delar som förvirrar när saker byter namn över åren :)
Men då byter jag inte minsta drevet fram, men de andra två, samt kassett, kedja och de två småhjulen bak.

Topp