Byta dropper post själv?

superh

Ny medlem
Byta dropper post själv?
Tjena! Har försökt söka här på forumet och googla men lyckas inte hitta det jag söker.

Har köpt ny hoj och är mellan två storlekar så valde att gå upp till large istället för ner till medium. Nöjd med mitt val men resultatet av upsize är att dropperposten är cirka 4 cm för hög även när stolpen är så långt nertryckt i ramen som det går. Har denna dropper och skulle behöva 392mm istället för 442mm som jag har idag.

Nu till mina frågor:
- Är det relativt enkelt att själv byta en dropperpost? Helst av allt vill jag återanvända samma spak och kabel som redan sitter på cykeln och bara byta själva stolpen.
-Är det säkrast att köpa exakt samma model av dropper men rätt längd eller spelar det mindre roll? Utöver att välja rätt diameter har jag förstått att inte alla droppers är kompatibla med alla spakar, vad ska jag kika efter om jag inte köper samma modell som redan sitter på cykeln för att vara säker på att det lirar?

Tusen tack för svar!

jonte987

Aktiv medlem
Byta dropper post själv?
Om du köper en annan modell så får du kolla så den inte bygger mer. Dvs utöver slaglängden.
Om du är händig kan du se om den går att schimsa istället för att byta

glitch

Aktiv medlem
Byta dropper post själv?
Du behöver ta reda på ett par saker:
- hur fästs vajern i den nya? vissa fäster kabeln i reglaget med vajerns Plopp och sen med en stoppskruv i droppern, vissa (KS var så förr i alla fall) fäster med ploppen i stolpen och sen skruvar man fast vajern i remoten och klipper vajern där. dessa är i regel lättare att justera.
Är det en stolpe med stoppskruv vid stolpen så ska det vara ett visst avstånd mellan hölje och där stoppskruven hakas fast så om det avståndet inte stämmer kan du kanske inte återanvända höljet och vajern.
Med en annan längd på stolpen kan det också bli så att beroende på hur mycket instick du får så blir inte höljets rätt längd
Sen som ovan måste du kolla helheten, dvs. hur mycket dropp är det, hur mycket bygger kragen på stolpen osv.
Så länge du håller dig till vajerstyrd så ska du kunna använda existerande remoten men eventuellt får du dra om vajer och hölje. har du gjort det på en växel nån gång fixar du det på en droppern lätt :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer