Byta endast vevarm

Fadi

Medlem
Byta endast vevarm
Hej,

Gäller en orbea mx 60
Jag skulle vilja byta vevarm till en kortare variant, och undrar om det går att enbart byta vevarmarna utan att byta vevlager eller vevparti?
Är helt färsk gällande cyklar :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Byta endast vevarm
På drivsidan sitter ofta vevarmen integrerad i spindeln så blir svårt. Enklast är ett nytt vevparti - välj ett som passar ditt lager så slipper du byta lager.

Berk

Aktiv medlem
Byta endast vevarm
Antar att vevpartiet är 3-delat. Vet inte om man kan köpa vevarmar till 3-delat utan klingor. Du kan köpa en vevparti med klingor. Frågan är dock om den finns en med kortare vevarmar.

Vilken längd har du nu?

Pfaff

Aktiv medlem
Byta endast vevarm
Ser ut som Altus på den Orbean. Lär finnas i åtminstone två längder, 170 o 175 mm. Kostar under 300 för vevparti inkl. klingor, ex vevaxel som är fyrkant.

Fadi

Medlem
Byta endast vevarm
Jag har inte mätt armarna men dom är nog minst 175mm.
Cykeln jag har är en 29" XL vilket egentligen är för stort för mig, Jag har dock gjort några anpassningar som gör att jag nu är väldigt nöjd, men jag tror att jag skulle bli mer nöjd med kortare armar

Fadi

Medlem
Byta endast vevarm
Vevaxel är denna
Shimano TY301 24x34x42t

Finns någon som vet vad jag ska söka för att det ska passa med nuvarande komponenter?

velovin

Aktiv medlem
Byta endast vevarm
Kan denna passa? Tänker på kedjan och så, inte för att jag vet nånting

Det är samma vevparti, så det ska passa utan problem. Kolla bara att det är 175mm långa vevarmar i dagsläget, annars är det onödigt att byta till kortare.

För att ta av nuvarande vevparti behöver du en vevarmsavdragare också, typ denna: https://www.bike24.com/p2488018.html?source=SRP

fhloston

Aktiv medlem
Byta endast vevarm
Jag har inte mätt armarna men dom är nog minst 175mm.
Cykeln jag har är en 29" XL vilket egentligen är för stort för mig, Jag har dock gjort några anpassningar som gör att jag nu är väldigt nöjd, men jag tror att jag skulle bli mer nöjd med kortare armar

Det står ofta på insidan/baksidan av vevarmarna hur långa de är.

Berk

Aktiv medlem
Byta endast vevarm
Kan denna passa? Tänker på kedjan och så, inte för att jag vet nånting

Är du säkert på att du vill ha 150 mm vevarmar? De är riktiga kort.

Att går från 175 till 170 mm märker de flesta inte, förutom att man slår mindre i sten, om det var en problem. Om du vill har kortare skulle jag rekommendera 165 mm, men jag vet inte om man kan hitta passande.

Köp & Sälj

Topp