Byta fälgbana - behålla ekrar & nav? (MTB XC/TRAIL)

vira20

Medlem
Tjena - Efter tre fälgbanor med sprickor i tänkte jag nu byta ut mina Stan's Notubes ZTR Crest MK3. Det blir istället kolfiber och bredare innermått. Jag vill gärna behålla både ekrar & nipplar till mina nya tilltänkte LightBicycle RECON rim AM928.

Spec idag VS tilltänkt
1617919758028.png
1617919850788.png

Idag är de centrerade men de nya kommer med 2.6mm asymmetric offset på hålen
Nav: Tune King Kong boost
Ekrar: Sapim Laser Spokes 2,0/1,5/2,0 282mm (tror jag idag fram) VS 273mm som jag fick fram i en "spoke calculator".

• Nu till min fråga: Ska jag glömma tanken att flytta över nipplar samt ekrar och istället beställa nytt eller är det görbart?

20210317_120258 (1).jpg

Pedalisten

Medlem
även om ekerlängden skulle funka så skulle jag byta nipplarna. På finare hjul brukar dom vara i aluminium och ha gänglåsning vilket är bra men inte vid återanvändning

s

Aktiv medlem
9mm för långa ekrar fungera definitivt inte. En kanske två mm kan man komma undan med men aldrig 9. Då har hela gängan gått igenom nippeln.
Differensen borde vara olika på höger och vänster sida också med tanke på fälgens symmetri.
+1 på att byta nipplarna.

vira20

Medlem
Då är det beslutat - köper nya ekrar och nipplar.

Fälgbanan LightBicycle RECON rim AM928 - Någon som kan rek några alternativ i samma prisklass? SEK 3449.37 + ev tull. (Gillar LB eftersom de numera är testade och verifierade av bla cykelmagasin och inte ses som en Aliexpress handlare)

Krav 27-30mm innerdia.
Max 430gram
Gärna en 3mm väggtjocklek eller iaf rider weight på +110kg dvs AM hellre än XC version.

hm

Aktiv medlem
Välj en lägre fälg med större erd som är har erd I närheten av dina gamla så kan du behålla ekarna och nipplarna.
Tex

Bilagor

• Screenshot_20210409-150354_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210409-150354_Samsung Internet.jpg
    148.6 KB · Besök: 10

HåkanC

Aktiv medlem
Ekrar: Sapim Laser Spokes 2,0/1,5/2,0 282mm
Varför så smala ekrar på båda sidor av hjulet?

även om ekerlängden skulle funka så skulle jag byta nipplarna. På finare hjul brukar dom vara i aluminium och ha gänglåsning vilket är bra men inte vid återanvändning
Nja, gänglåsning är inte bra. I bästa fall är det betydelselöst.
I ett sådant här hjul, med 1,5mm ekrar, kan de ställa till problem med att lossa och då återanvända ekrarna.

zinkpasta

Aktiv medlem
Är det inte kombinationen kolfiberfälg och aluminiumnipplar man helst ska undvika? (Och istället välja mässing..)

Hmm, anodiserade nämndes iofs, ok då.

HåkanC

Aktiv medlem
Mätte ekrarna nu och den visade runt 1,7mm för samtliga ekrar fram/bak o h/v
Ok
Då är det gissningsvis Sapim D-Light
Vad gäller att ha olika tjocka, och styva, ekrar på de olika sidorna av hjulet så ger det mekaniska fördelar, bla vad gäller styvhet men ffa vad gäller livslängd.
Detta har varit uppe här många ggr tidigare, vill du vet mer: sök

kais01

Aktiv medlem
förslag är att du innan du går vidare tillfälligt tar loss en eker på vardera sidan bak och mäter deras längd irl.

men nya ekrar är inte någon övermäktig kostnad.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer