Byta Fälgbana

• Trådstartare Trådstartare LOC
  • Start datum Start datum

LOC

Medlem
Byta Fälgbana
Hejsan.
Köpte på mig ett hjulsett för att dels kunna lära mig lite samt se om det går att få ihop till mitt budget bygge.

Hjulen är Dt swiss E1900 Spline 27,5".
28Ekrat
Vad jag har fått fram så är måtten på fälgen följande:
Utv:35mm Inv:30mm Höjd:20mm

Min fråga är går det att ersätta den befintliga fälgbanan med följande:

Samt så är frågan hur väljer jag rätt eker? Finns det olika längder / vinklar ( har ekrat endel MX/enduro hjul innan) men mtb är nytt.

//tacksam för all input /LM

Bilagor

• IMG_20201206_203923.jpg
    IMG_20201206_203923.jpg
    800.1 KB · Besök: 131
Byta Fälgbana
Passar fälgen exakt kan du tvinna påsförslutare eller annan ståltråd i kryssen på ekrarna. Kolla var ventilhålet skall vara och att fälgen hamnar åt rätt håll med ekrarna. Tar fem minuter att byta sen och du kan lägga tiden på att justera in och spänna upp.

Byta Fälgbana
Hej tack för svar. Ja jag kan även konstatera att de åtminståne verkar vara välldigt lika.
Jo jag brukar köra lite straps i kryssen när man ekrar Mx hjul.
Då provar vi helt enkelt med den fälgbanan och så får man en anledning till att smida till ett riktnings ställ med ;)
Om man rent hypotetiskt skulle bytt ekrar. vad utgår man ifrån på mtb hjul när man väljer ekrar? kör de olika nav tillverkarna med olika vinklar så som det kan vara med mx-hjul? likaså kan det ibland förekomma olika längder på ekrarna.

Tack och bock för input!

Byta Fälgbana
Då provar vi helt enkelt med den fälgbanan och så får man en anledning till att smida till ett riktnings ställ med
Ännu bättre är att spänna upp och rikta hjulet med det monterat i ramen/cykeln, åtminstone om du har ett mekställ eller likn för cykeln.

Om man rent hypotetiskt skulle bytt ekrar. vad utgår man ifrån på mtb hjul när man väljer ekrar? kör de olika nav tillverkarna med olika vinklar så som det kan vara med mx-hjul? likaså kan det ibland förekomma olika längder på ekrarna.
Om du behåller samma nav (och då även samma antal ekrar) och den nya fälgen har samma diameter som den gamla förändras inte några vinklar. Men om fälgen har en annan höjd förändras förstås ekerlängden.
Men om den nya fälgen har samma höjd som den gamla och ekrarna är oskadade är det bättre att behålla de gamla ekrarna istf att köpa nya oprövade. Ekrar slits normalt inte.
Men som @nadderf skriver i #5 kan nya nipplar vara en bra idé, särskilt om de gamla är av alu.

Byta Fälgbana
Ännu bättre är att spänna upp och rikta hjulet med det monterat i ramen/cykeln, åtminstone om du har ett mekställ eller likn för cykeln.

Om du behåller samma nav (och då även samma antal ekrar) och den nya fälgen har samma diameter som den gamla förändras inte några vinklar. Men om fälgen har en annan höjd förändras förstås ekerlängden.
Men om den nya fälgen har samma höjd som den gamla och ekrarna är oskadade är det bättre att behålla de gamla ekrarna istf att köpa nya oprövade. Ekrar slits normalt inte.
Men som @nadderf skriver i #5 kan nya nipplar vara en bra idé, särskilt om de gamla är av alu.
Tack för bra input mvh :)

Byta Fälgbana
Någon som har koll på följande:
ETRTO:25-584

ERD - effective rim Ø:562mm

Håller somsagt på att leta lite efter vilken fälgbana som skulle passa.
På min fälgbana hittade jag texten 584x25
Och har även hittat det specat på några enstaka webbsidor
men många specar 562 eller 564
sedan hittade jag exemplet ovan
där dom specade båda.

Följande har jag fått fram på min bana
Dt swiss E1900 Spline 27.5"
Höjd 21mm
inre bredd 25mm
yttre bredd 30mm
584x25

Hade gärna hittat en fälgbana på en bra svensk sida tex.

Byta Fälgbana

DT Swiss fälgar för MTB är det i princip bara att byta ut till den fälg man vill ha inom samma märke. EX/XM-serien har 1mm tjocka brickor som ska användas vid montering, dessa följer med tillsammans med rätt antal nipplar och ev några extra.

Brukar köra DT Swiss ekerkalkylatorn. På DT Swiss-fälg och nav brukar jag runda ner till närmaste heltal, alternativt 1mm ner i ekerlängd.

Byta Fälgbana
DT Swiss fälgar för MTB är det i princip bara att byta ut till den fälg man vill ha inom samma märke. EX/XM-serien har 1mm tjocka brickor som ska användas vid montering, dessa följer med tillsammans med rätt antal nipplar och ev några extra.

Brukar köra DT Swiss ekerkalkylatorn. På DT Swiss-fälg och nav brukar jag runda ner till närmaste heltal, alternativt 1mm ner i ekerlängd.
Hejsan. Kikade lite på kalkylatorn där men blev inte mer klock hahah "kanske är obildbar"
Somsagt jag är rätt säker att det är detta hjulet jag har:
borde vara dessa ekrar isf:
DT champion straight pull BLACK 2.0 x 284

Men att hitta en lämlig ny fälgbana : S tex på bikester.

Känns rätt förvirrande att man inte bara kan gå på
Tum samt invändigt/utvändigt/höjd mått. Går vilse med det dära 584 måttet :S

Byta Fälgbana
DT champion straight pull BLACK 2.0 x 284

Men att hitta en lämlig ny fälgbana : S tex på bikester.

Känns rätt förvirrande att man inte bara kan gå på
Tum samt invändigt/utvändigt/höjd mått. Går vilse med det dära 584 måttet :S

ERD är det närmaste måttet du kan gå på, detta är dock bara ett fingermått då ERD kan skilja sig rejält mellan företag, inget som du behöver bry dig om så länge du kör DT Swiss.

284mm och 285mm ska du ha, 14 av varje straightpull. Köp en/två extra ekrar i reserv. Som nybörjare är det 1,8mm diameter på ekrarna att föredra för att slippa hantera att ekern snurrar sönder när du bygger hjul. 2mm-ekrar rekommenderas endast ifall du vill spara pengar, annars är nackdelen att fälgen går sönder snabbare, och du får mindre grepp/det blir mer stötigt.

Byta Fälgbana
584 indikerar att däck med angiven diameter 584 passar i fälgen. 584 anges även som 650b och 27,5". Tilläggsmått är bredd på däck eller troligen invändigt breddmått i fälg.

Byta Fälgbana
Passar på att fråga i denna tråd igen. Bytet med mina egna fälgbana gick kanon tack vare alla råd.
Nu hittade bror min ett elakt fälgslag på sina syndrom revelstoke 1.5dh
Tänkte jag skulle hjälpa han o byta bana på den med men har ni ngn koll på passande?
27.5"

Bilagor

• 20210304_200208.jpg
    20210304_200208.jpg
    619.9 KB · Besök: 107
  • 20210304_200141.jpg
    20210304_200141.jpg
    553.1 KB · Besök: 107
Byta Fälgbana
De första 2 bilderna är för märket på fälgbanan.
Ang extra ekerhål så förstår jag inte vad du ser eller menar.
Bifogar bilder på skadan på fälgen där man även ser en deformation i inre fälg plan därav fälgbyte plus flera andra nicks i fälgen.

Bilagor

• 20210304_200106.jpg
    20210304_200106.jpg
    407.6 KB · Besök: 76
  • 20210304_200130.jpg
    20210304_200130.jpg
    444.9 KB · Besök: 79
Tillbaka
Topp