Byta framgafflar från rigida till 120 mm dämpade.(Fatbike)

rullalugnt

Ny medlem
Tjenare!

Har möjligtvis förhastat införskaffat mig Manitou Mastodone comp ext 120 som jag har tänkt montera på min white 8FAT. Förrutom att jag behöver skaffa mig nytt framhjul så märker jag att höjdskillnaden från hjulaxel till där nedre styrlagret sitter, alltså där själva stången går igenom ramen till styret skiljer hela 80 mm. Hur mycket och hur kommer detta påverka cykeln i sin helhet?

Mvh

jonte987

Aktiv medlem
80mm? väldigt mycket kortare reach och väldigt stora förändringar på vinklar och BB höjd

rullalugnt

Ny medlem
Är en semi nybörjar vill tillägga. Är detta en dålig ide tror du?

Kan tycka min reach känns aningen lång som den är nu, alltså känns väldigt framåtlutad. Nån nämnde att headtube bör ligga kring 69 grader för susp forks mina är 69. Hoppar och har mig mer än gärna, vill helst inte landa på trynet pga gafflarna osv

rouster

Aktiv medlem
Om man räknar in sag så blir det väl ca 50mm lyft i näsan. Cykeln är ju rätt brant från början så gaffelvinkeln blir ju en positiv grej(69 grader anses brant nu mera). Vet inte hur mycket ditt vevparti blir högre men mer än noll och mindre än 50mm. 20 mm kanske. Jag tror det kommer funka ganska bra faktiskt.
Edit: Med det sagt så skulle jag om jag var du försöka skicka tillbaka gaffeln, sälja cykeln och leta efter en med dämpad gaffel från början.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det beror nog på hur man räknar men om reach anges static så för man nog ange förändringen static också. Nu vet jag inte hur det är på den här modellen men ofta är det så

rouster

Aktiv medlem
Ja, det beror nog på hur man räknar men om reach anges static så för man nog ange förändringen static också. Nu vet jag inte hur det är på den här modellen men ofta är det så
Reach på en stel cykel är väl rätt så statisk. Men på en dämpad gaffel är det ju sag-reach som är mest intressant.

Berk

Aktiv medlem
Som flera har redan sagt har det stor effekt på geometry: 25 mm kortare reach, 30 mm högre stack, 20 mm högre vevlager och 2.5 grad flackare gaffel och sadelrörsvinkel. Skulle gissa att allt, förutom kanske det sista är dåligt för kör upplevelse.

rullalugnt

Ny medlem
Tack för alla svar! Känns lite som däcket ligger lite väl långt in, som om jag vill på att flyga över styret lätt när jag åker nerför, inte mkt offset på rigida gafflarna(lite böjning på gafflarna)

Är 120 mm och 80 mm travel susp fork lika långa i vanliga fall?

Maakus

Aktiv medlem
Viill du fortfarande genom föra projektet så finns ju Mastodont gaffeln i en version med100mm slaglängd, och den går då att sänka till 80mm genom att meka lite.
120mm kan man bara höja, vad jag vet, och då till 140mm 😁

rullalugnt

Ny medlem
Viill du fortfarande genom föra projektet så finns ju Mastodont gaffeln i en version med100mm slaglängd, och den går då att sänka till 80mm genom att meka lite.
Dom har även den på lager, och var lite det jag tänkte! Gillar att meka;) kanske lite för mkt ibland..

rullalugnt

Ny medlem
Är det av egen erfarenhet du sänkt till 80? Och skiljer dom sig verkligen i höjd och inte bara i travel djup?

Maakus

Aktiv medlem
Är det av egen erfarenhet du sänkt till 80? Och skiljer dom sig verkligen i höjd och inte bara i travel djup?

Jag hade nog börjat där iaf.
Vissa tillverkare tycker ju att man max ska ändra 20mm på gaffelns A-C (Axle to Crown) mått.

Kollade manualen, och det är lite luddigt.
Beroende på modell Comp eller Pro och årsmodell 2018 eller 2019+ så delar de olika gafflarna olika mängder av delar.

Verkar som att man kan sänka 120mm till 80mm (om man har rätt modell)
Och ja det kommer sänka gaffeln med 40mm i längd.

Har en Manitou Mattoc på min andra hoj, och den kan jag ställa från 140mm till 170mm. Den blir längre när jag ställer upp den.

Berk

Aktiv medlem

Om det är möjligt på den modellen är det enkelt: man sätter en distans av x mm i benet med luftfjädern och då fjädern den x mm mindre längre ut.

rullalugnt

Ny medlem
Vissa tillverkare tycker ju att man max ska ändra 20mm på gaffelns A-C (Axle to Crown) mått.

Beroende på modell Comp eller Pro och årsmodell 2018 eller 2019+ så delar de olika gafflarna olika mängder av delar.

Har en Manitou Mattoc på min andra hoj, och den kan jag ställa från 140mm till 170mm. Den blir längre när jag ställer upp den.
Fint!
Håller mig nog till det rekommenderade 20 mm, hade ändå 30 dagars returrätt.

Hittade även denna som stämmer rätt bra på den jag har liggandes här.
550 mm crown to axle.

Tror det är nyare modellen.
Så ser den ut, beställde dock av annat företag på ebay.

Så, 40 mm tillslut då det nu skiljer ca 80 mm. Låter stabilare!

Ny fråga..
Detta lager sitter i crownen(har för mig det stod 36x45 grader), mitt styre är inte tapered men har en sk crownrace som kompenserar.

Finner inga mått på denna crown race fr bikester förrutom att den då är 1,5 tum som mastodonerna är.

rullalugnt

Ny medlem

Fick bara med 4 spacers, lägger man dessa endast på en sida?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer