Byta Framväxel, alternativ?

Putte--

Aktiv medlem
Min främre växelförare har pajat och behöver bytas ut, det är en salig blandning av Sramkomponenter (reglage X7, vevparti GX, främre växelförare X7, bakväxel X9.) jag kör 2x10 utväxling med 36-22t framdrev. Mitt problem är att jag inte hittar framväxel från Sram som fyller "kraven", High mount, clamp, 36t drev, top pull 2x10. (jag hittar, men är slut)
Vad har jag för alternativ på växelförare? Skulle det funka med 2x11 eller blir det bara knas?

kais01

Aktiv medlem
du kan nog köpa nästan vilken tvådelad växel som helst, eftersom man bara justerar ändlägena på en tvådelad framväxel.

det måste förstås gå att montera vajern för drag åt rätt håll. många växlar är förberedda för att klara båda riktningarna.

när du ändå är igång kanske passa på att montera större lillklinga? du lär komma upp brantaste backen även med 26, och kan då slippa frestelsen att gå upp på stora klingan så länge du är på stig.

exit jobbiga motväxlingar:)

Putte--

Aktiv medlem
du kan nog köpa nästan vilken tvådelad växel som helst, eftersom man bara justerar ändlägena på en tvådelad framväxel.

det måste förstås gå att montera vajern för drag åt rätt håll. många växlar är förberedda för att klara båda riktningarna.

när du ändå är igång kanske passa på att montera större lillklinga? du lär komma upp brantaste backen även med 26, och kan då slippa frestelsen att gå upp på stora klingan så länge du är på stig.

exit jobbiga motväxlingar:)
Vet du om shimanos växelförare är kompatibla med srams reglage? En mekaniker på Sportson parade om att det kan finnas risk att det är olika "pull" på srams och shimanos reglage.

kais01

Aktiv medlem
putte, vet inte just detta i detalj, men nissesons länk bör vara till hjälp.

pull på tvådelad framväxel har dock som jag sa betydligt vidare gränser än andra blandningar. det är egentligen bara ändlägena som är avgörande, och de ställs på sjölva växeln.

på en av mina cubes sitter tredelad shimano xt framväxel med sram x7 tredelat handtag. funkar hur bra som helst. misstänker faktiskt att det är original på cykeln, som är från -06.

Putte--

Aktiv medlem
putte, vet inte just detta i detalj, men nissesons länk bör vara till hjälp.

pull på tvådelad framväxel har dock som jag sa betydligt vidare gränser än andra blandningar. det är egentligen bara ändlägena som är avgörande, och de ställs på sjölva växeln.

på en av mina cubes sitter tredelad shimano xt framväxel med sram x7 tredelat handtag. funkar hur bra som helst. misstänker faktiskt att det är original på cykeln, som är från -06.
Jo jag fick svar på en hel del i djungeln av växlar. Behöver ju t ex. inte nödvändigtvis en high mount och inte heller en 2x10, det enda som har betydelse är
1. Top Pull
2. Clamp mount
3. För 2 drev som upp till 36t

Det du nämnde om lilla drevet fram är intressant, men det får bli en senare investering. Just nu vill jag bara kunna växla fram när jag behöver.

kais01

Aktiv medlem
det blir mindre fix och kostnader om du får på i längden mer användbara grejor:)

att slippa det där som bara nästan funkar som det ska, och bara nästan får en att slippa tänka på att byta ut det.

Putte--

Aktiv medlem
det blir mindre fix och kostnader om du får på i längden mer användbara grejor:)

att slippa det där som bara nästan funkar som det ska, och bara nästan får en att slippa tänka på att byta ut det.
Mjo absolut. Men just nu är focus på växeln, i sommar när jag mest kör lvg. så är tanken att det ska bytas vevlager och styrlager på mtbn och då får det kanske bli ett helt nytt vevparti på en gång! 38/26 utväxling, vad tror vi om det? Mer fart på transportsträckor och bättre lättare utväxling på stigarna!?

kais01

Aktiv medlem
ja det låter bra. beror förstås på vad cykeln skall användas till. kör själv på 29an 12-36 kassett och 26/44 fram.

det är förstås sällan att den går på max. ibland med i ett gäng jag åker blir det race nedför någon grusbacke och då är den svårslagen även för kompisar med betydligt bättre ben men handikappade av singelklinga med för liten storlek. och rätt kul att sätta otippad fart nedför förbi pendlarna på väg till någon mtb-samling.

så lite onödig utväxling, men den skulle vara mumma på t ex en cykelvasa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer