Byta från 1x11 till 1x12.

Klast

Ny medlem
Hej, jag funderar på att byta från 1x11 till 1x12. Behöver jag byta drev också eller fungerar eagle komponenterna till mitt sram x1 vevparti?

Lejon

Aktiv medlem
Samma framdrev funkar. Jag antar att du funderat noga över varför du vill byta (jag ser det inte som en självklar förbättring i alla fall)?

Klast

Ny medlem
Nej jag är inte heller helt övertygad om att det är rimligt. Enstaka gånger jag känner att en extra växel hade varit fint men det är inte särskilt ofta.

Salabaladala

Aktiv medlem
Klast sa:
Nej jag är inte heller helt övertygad om att det är rimligt. Enstaka gånger jag känner att en extra växel hade varit fint men det är inte särskilt ofta.
Om du älskar fina prylar för sakens egen skull så är ju det ju bara att uppgradera, men om du funderar på att byta till 1x12 av praktiska skäl så skulle jag skippa det ifall jag var du. Känns rätt ovärt. Finns massor annat att lägga pengar på som ökar cykelglädjen betydligt mycket mer än en extra växel bak.

Snelhest

Medlem
Om du gillar att ha en jättelång arm som fiskar efter pinnar och stenar vid stigen och älskar ljudet av växlar som låter crunsh crunch crunch är det mitt i prick. Annars är det bättre med 1x11. Jag är med andra ord inte supernöjd med mitt byte.

lmoberg

Medlem
Ni som kör på 1x10, 1x11 eller 1x12. Gör ni det på både hardtail och full suspension? Gör ni bara det på trail eller även xc?

erik h

Aktiv medlem
Men byt inte delning, det räcker väl att öka range på kassetten, eller?

Själv kör jag hela hellas på 30 fram, 34-12 bak. Tiodelat. Floskelfritt.
Lättare än 30-34 har jag inte behövt sen senaste alpresan och det var ju ett tag sen.

Lejon

Aktiv medlem
lmoberg sa:
Ni som kör på 1x10, 1x11 eller 1x12. Gör ni det på både hardtail och full suspension? Gör ni bara det på trail eller även xc?
Jag kör det på alla mina cyklar numera (pendlare, cx, landsväg, helstel mtb och enduro). Det är fler fördelar än nackdelar för mig vid all cykling. Kommer aldrig mer ha framväxelcykel tror jag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer