Byta från 3x9 till 1x11 delat för hybrid Cannondale Bad boy 4

jskn

Ny medlem
Tack för ett bra forum! Är nyfrälst cyklist och tänkte börja meka lite själv. Har idag en Cannondale Bad boy med 9-delat som jag tänkte uppgradera till 11-delat. Cyklar en del i stadstrafik och har mellan 5-10 km enkel väg till jobb. Så till mina frågor...

Är 1x11-delat lämpligt för kortare sträckor (5-10 km) i stadsmiljö + en del grus?
Kan NX 1x11 vara ett lämpligt uppgraderingskit?
Tips på vevparti?
Är det krångligt att byta body? Läst att det krävs för att gå från 9 till 11-delat.
Annat att tänka på?

Lite info om cykeln
Shimano SLX bakväxel
Shimano Deore framväxel (48,36,26 vevparti)

Tack på förhand!

NLC

Aktiv medlem
Egentligen står svaren på dina frågor i en eller flera av alla andra 1x-konvertering trådar men i korthet

* Du behöver inte byta vevparti, det räcker med att byta till ny klinga av lämplig storlek och gärna i NW-utförande
* Du behöver inte byta body på bakhjulet om du håller dig till Shimanos MTB-kassetter (som börjar på 11T) men om du ska ha SRAM-kassett med 10T som lägsta behöver du hjul med XD-body.
* Det du behöver köpa nytt är höger växelreglage, bakväxel, kassett och kedja för 11-delat. Det finns uppgraderingskit, t.ex SRAM NX eller Shimano SLX

Det enda som bara du kan svara på är om det funkar med din pendling och om det mest är flackt eller svaga motlut för då kommer du förmodligen vilja ha en tätare kassett än 11-42T. För att räkna på och jämföra utväxlingar rekommenderas http://ritzelrechner.de

Stumpy

Aktiv medlem
mfo sa:
Fungerar utmärkt med 9-delad 11-32 kassett och bakväxel, tillräckligt med växlar för vardagscykling, inte N/W men med kedjeskydd för att slippa olja på brallorna.
+1
Kör så på en gammal Cannondale CX.

Andreas T

Medlem
LTS sa:
mfo sa:
Gjorde en enkel 1x konvertering på pendelcykeln (Scott Sub) med https://www.cykelgear.se/reservdela.../42-tands-drev-tillhorande-kedjeskydd-o-104mm
Fungerar utmärkt med 9-delad 11-32 kassett och bakväxel, tillräckligt med växlar för vardagscykling, inte N/W men med kedjeskydd för att slippa olja på brallorna.

+1

En till +1.
På min pendlare funderar jag på att gå från 1x10 till en tätare stegad 1x8. Behöver inte spridningen på 10-kassetten. Bytte just kassett och fyra av kransarna var mer eller mindre oanvända, medan resten var totalslut. 8-delad kedja har större godstjocklek, vilket gör att den överlever vinterns saltslask bättre. Dessutom är den billigare.

jskn

Ny medlem
Stort tack för alla svar! Ska fundera lite på hur jag gör.

Man kanske alltså behålla vevparti och bara byta/tabort 2 drev, trodde inte det var så enkelt, blir det inte mycket glapp/distans då?

Två amatörfrågor
Hur vet jag att kassetten är 11-32?
Vad betyder NW-utförande på drev?

Senast ändrad:

jskn

Ny medlem
9-delat räcker även om man har lite uppför då och då? =) Cyklar delvis i "eljusspår" med grusiga backar

Stumpy

Aktiv medlem
jskn sa:
Man kanske alltså behålla vevparti och bara byta/tabort 2 drev, trodde inte det var så enkelt, blir det inte mycket glapp/distans då?
Du behöver byta till kortare klingbultar, eller montera en bash/kedjeskydd istället för det största drevet.
jskn sa:
Hur vet jag att kassetten är 11-32?
Du räknar antal tänder på minsta (11?) och största (32?) drevet.
jskn sa:
Vad betyder NW-utförande på drev?
Varannan tand är smal (Narrow) och varannan är tjock (Wide). Det gör att kedjan ligger säkrare på drevet.

Senast ändrad:

LTS

Aktiv medlem
Stumpy sa:
jskn sa:
Du behöver byta till kortare klingbultar, eller montera en bash/kedjeskydd istället för det största drevet.

Jag kör så, alltså bash istället för största drevet. Då funkar originalbultarna och bashen hindrar kedjan från att falla av även med ett vanligt (icke-NW) drev. Jag har köpt tripplar och gjort så med två cyklar där jag redan från början har bestämt mig för att köra med singelklinga, senast i helgen faktiskt.

Om du bara vill testa och tycker att 36 är lagom, så kan du plocka bort minsta drevet och framväxeln redan idag.

jskn

Ny medlem
LTS sa:
Stumpy sa:
jskn sa:

Jag kör så, alltså bash istället för största drevet. Då funkar originalbultarna och bashen hindrar kedjan från att falla av även med ett vanligt (icke-NW) drev. Jag har köpt tripplar och gjort så med två cyklar där jag redan från början har bestämt mig för att köra med singelklinga, senast i helgen faktiskt.

Om du bara vill testa och tycker att 36 är lagom, så kan du plocka bort minsta drevet och framväxeln redan idag.

Tack LTS! Så du har alltså tagit bort tre drev, ersatt det med ett nytt + kedjeskydd utan att behöva byta bultar?

Senast ändrad:

LTS

Aktiv medlem
Just det. Ett kedjeskydd är lika tjockt som ett drev.

Om det är så att du bara använder mittendrevet nu och vill köra slut på nuvarande drivlinan först, så kan du lämna mittendrevet och använda stora drevet som kedjeskydd, tills du köper kedjeskydd och drev i önskad storlek. Det blir lite osnyggt bara.

cadiremar

Medlem
Vad är det för BCD på ditt mellandrev, och hur många tänder vill du ha? Jag har ett felmärkt 42t N/W drev från AliExpress liggande som är ditt mot porto eller upphämtning (det står 104bcd på det, men är 96bcd).

jskn

Ny medlem
Tack igen för alla bra svar! Blir att mecka lite. =)

Mycket uppskattat för en nybörjare. Därmed vet jag inte vad BCD är och tror nog jag köper nåt original.

LTS

Aktiv medlem
För att förtydliga så att det inte blir något missförstånd. Ett kedjeskydd av typen som kallas bash är i princip ett drev utan tänder. Med ett sådant på yttre platsen kan du använda befintliga klingbultar. Om du köper ett drev med kedjeskydd på själva drevet som i länken i ett tidigare inlägg, så behöver du kortare klingbultar, alternativt gå till en järnaffär och leta efter 4 brickor i lagom storlek.

jskn

Ny medlem
LTS sa:
För att förtydliga så att det inte blir något missförstånd. Ett kedjeskydd av typen som kallas bash är i princip ett drev utan tänder. Med ett sådant på yttre platsen kan du använda befintliga klingbultar. Om du köper ett drev med kedjeskydd på själva drevet som i länken i ett tidigare inlägg, så behöver du kortare klingbultar, alternativt gå till en järnaffär och leta efter 4 brickor i lagom storlek.

Tack för förtydligandet LTS! Lutar åt att jag kommer ta bort alla tre befintliga drev och köpa ett drev + kedjeskydd, exempelvis det du länkade till i tidigare inlägg, där ingick klingbultar. Surfade efter klingbultar nu men verkar svårt att hitta för 1 drev alternativt 1 drev + kedjeskydd.

mfo

Medlem
Det var jag som lade in länken. De flesta 3-delade vevpartier med dina klingstorlekar har BCD 104 mm och då fungerar den klinga jag länkade, som har BCD 104 mm och symmetriskt placerade bulthål.

Ser dock att det på allra senaste tiden kommit nya vevpartier även för 3-delat som har assymetriskt placerade bulthål (ny Shimanostandard). Föreslår att du kollar det en gång extra och vid osäkerhet lägger upp en bild på vevpartiet så vi inte lurar dig att beställa ngt som inte passar.

LTS

Aktiv medlem
mfo sa:
Ser dock att det på allra senaste tiden kommit nya vevpartier även för 3-delat som har assymetriskt placerade bulthål (ny Shimanostandard). Föreslår att du kollar det en gång extra och vid osäkerhet lägger upp en bild på vevpartiet så vi inte lurar dig att beställa ngt som inte passar.

Det är de nya små 94 BCD vevpartierna som har blivit asymetriska. De stora med 104 BCD är fortfarande normala. Eftersom det är ett trekkingvevparti det är frågan om så är det alltså symetriskt. Men lita inte på vad folk på internet påstår. Kolla själv vad du har.

LTS

Aktiv medlem
Tänk på att allt i drivlinan slits tillsammans, så om du byter ut en del finns det risk för att du måste byta resten, i det här fallet kedjan och kassetten, för att undvika överkuggning. Men det beror helt på hur slitna sakerna är. Det är inte säkert att du får sådana problem.

Du måste inte välja just 42 fram bara för att det har föreslagits. Något annat kanske passar dig bättre. Om du tänker på hur du använder växlarna nu kan du komma fram till vad du tror är lagom.

jskn

Ny medlem
LTS sa:
Tänk på att allt i drivlinan slits tillsammans, så om du byter ut en del finns det risk för att du måste byta resten, i det här fallet kedjan och kassetten, för att undvika överkuggning. Men det beror helt på hur slitna sakerna är. Det är inte säkert att du får sådana problem.

Du måste inte välja just 42 fram bara för att det har föreslagits. Något annat kanske passar dig bättre. Om du tänker på hur du använder växlarna nu kan du komma fram till vad du tror är lagom.

Tack LTS! Tänkte på det också, att det kanske är lika bra att byta hela drivlinan. Och gällande drev så tänkte jag faktiskt på det igår på vägen hem. 36 känns för lätt och 48 något tungt så lutar nog att det blir över 40.

jonte987

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer