Byta från Dura Ace reglage till 105?

Shengda

Aktiv medlem
Hej,
Jag är ganska novis inom cykling (racer) Men har köpt en äldre Nishiki racer. Det sitter Ultegra växlar fram och bak och broms/växel reglagen är Dura Ace där bromsvajern ej går i styrlindan utan den går ut från "sidan" från reglagen. Växelvajern gå "inne" i styret då det är kolfiberstyre.
Nu till min fråga.
Är det dumt att byta ut dessa reglage mot Shimano 105 reglage bara för att få broms vajern "inne" i styrlindan istället?
Egentligen är det rent kosmetiskt för min del.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Tror det är växelvajern som går ut från sidan och bromsvajern under lindan.
Om det är ST7800-reglage, så är det några av de bästa som tillverkats. Skulle inte byta ut dem.

emmer

Ny medlem
Det kommer växla lite sämre med växelvajern under lindan och det korta draget det är på 10d (förutom Tiagra 4700). Men frånsett det så går det finemang att byta.

Kneecap

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Om det är ST7800-reglage, så är det några av de bästa som tillverkats. Skulle inte byta ut dem.

Tjena!

Kör dom på min Swisscross, det är verkligen dom bästa lvg-reglage Shimano tillverkat. Man får stå ut med vajerhärvan bara. Fast på en tunn stålram så ser det bara klassiskt ut.

ohellstrom

Aktiv medlem
Jag bytte i år mina DA7800-reglage mot Ultegra 6700. 7800 är fantastiskt mjuka och fina i växlingarna, tyvärr kunde mina händer inte klara av dem ergonomiskt längre. Long story...

hm

Aktiv medlem
Vajrarna är ju bra , så man har något att hålla i när man intar "tempoställning" med armbågarna på styret.

Shengda

Aktiv medlem
hahahaha... ja, det kan jag tänka mig att du vill.. och det är nästan så att jag gör det om du skickar 105:or tillbaka men är dock lite osäker nu om jag vill göra mig av med dem... fick ju en massa bra tips med vad jag kan göra med vajerna...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer