Byta frihjuls body från Shimano till Campa

johhag

Ny medlem
Hej!
Är relativt ny till de här med cykling och cyckelmeck, så jag behöver lite hjälp.
Köpte en ny racercykel i våras av märket Focus. Gruppsetet är ett 11 delat Campagnolo Chorus. "Haken" är dock att det sitter en SRAM PG1050 kasett på som är 10 delat.
Kedjan och klingan fram är dags att byta och då är det ju bra att byta kassetten också. Då var min tanke att försöka gå "tillbaka" till en campa kassett så att de blir smidig växling.
Ska de göras så behöver det bytas frihjuls body på hjulen så att en Campa kassett passar. Har idag försökt plocka isär lite i hjulet så jag kan se hur allt ser ut för att kunna ha en aning om vad jag ska beställa. Dock så lyckades jag inte få bort frihjuls bodyn från hjulen, som för övrigt är ett par Vision Team 30 av oklar årsmodell. Kollade lite youtubevideos men hittade ingen som var samma modell som mina.

Så min fundering är lite om ni tror att det går att lösa på något sätt? Utan att köpa nya hjul. Eller är det den enda utvägen?
Några tips på hur man skulle kunna gå tillväga?
Man skulle kanske kunna köpa en shimano 11-delad kassett men de lär inte bli lika ren växling som med campa?
Är det någon mer som har gjort något liknande på sin cykel?

Tack på förhand!
//Johan

Crosswind

Medlem
Jag har kört en massa med campa så jag har campa-body på alla mina lvg-hjul. Så läste jag att 11-delat skall det funka med campa/sram/shimano kasett. För mig var det intressant eftersom jag skulle köpa en hoj med 11-delad sram drivlina och ville kunna använda mina hjul med campa-body. Mycket riktigt funkar det hur bra som helst med sram 11-delade reglage/växel och campa-kasett i alla fall. Går det att sätta på en 11-delad kasett (sram eller shimano) på ditt hjul med 10-delad sram-kasett så tror jag problemet är löst.

Lejon

Aktiv medlem
Ja funkar 11-delat Shimano så kör på det. Växlar lika bra.
Jag har byt mellan 11delade Shimano, SRAM och Campakassetter hur som helst utan att märka någon skillnad oavsett bakväxel (Shimano eller Campa).

Mayhem

Aktiv medlem
Hade Chorus årgång 2015 på en cykel för ett par två år sedan, kombinerat med kassett från SRAM då jag inte ville investera i ny frihjulsbody. Växlade väl okej men lyckades nog aldrig trimma in det helt perfekt. Någonstans på mitten av kassetten var kedjan mindre benägen att flytta på sig och krävde ofta ett extra växlingssteg.

Skulle kunna ha att göra med att SRAM ofta försöker hålla små steg så långt som möjligt på den yttre sidan av kassetten och sedan avsevärt större steg framåt de största kuggen? Kanske i sådana fall kan bli lite bättre med en kassett från Shimano om växlingsstegen är mer lika Campagnolo.

Ska jag testa Campa igen blir det definitivt inklusive deras egna kassetter nästa gång. Men det kommer jag ju iofs behöva hursomhelst, eftersom det i sådana fall blir 12-delat…

Lejon

Aktiv medlem
Hade Chorus årgång 2015 på en cykel för ett par två år sedan, kombinerat med kassett från SRAM då jag inte ville investera i ny frihjulsbody. Växlade väl okej men lyckades nog aldrig trimma in det helt perfekt. Någonstans på mitten av kassetten var kedjan mindre benägen att flytta på sig och krävde ofta ett extra växlingssteg.

Skulle kunna ha att göra med att SRAM ofta försöker hålla små steg så långt som möjligt på den yttre sidan av kassetten och sedan avsevärt större steg framåt de största kuggen? Kanske i sådana fall kan bli lite bättre med en kassett från Shimano om växlingsstegen är mer lika Campagnolo.

Ska jag testa Campa igen blir det definitivt inklusive deras egna kassetter nästa gång. Men det kommer jag ju iofs behöva hursomhelst, eftersom det i sådana fall blir 12-delat…
Nu blir det kanske OT men Campas 12-delade Record funkar väldigt bra! Jag var lite skeptisk (märkt av SRAMS usla 12-delade antagligen) och trodde det skulle vara känsligt och svårjusterat. Monterade cykeln i mars/april 2019 och har faktiskt inte justerat något en enda gång. Funkar perfekt efter minst 500 mil där en hyfsad andel varit tävling.

Köp & Sälj

Topp