Byta lager i ram utan att plocka isär allt?

Min intelligensnivå är inte tillräcklig för att utreda om det redan finns frågor och svar om detta. Om så är fallet skriv gärna en snorkig kommentar (om min intelligensnivå) och länka sedan till rätt tråd🙂

Men...jag funderar på att byta lager i ramen på en av mina heldämpade cyklar i vinter. Den har intern kabeldragning varför det genast blir ganska drygt att montera ner hela rasket.
Är det möjligt att helt enkelt skruva av och byta lagren på ett ställe i taget så att säga. Så att cykeln är mer eller mindre intakt och med kablar etc kvar på plats?

Tacksam för tips.

ambientzz

Aktiv medlem
Borde inte vara några problem. Så gjorde jag när jag bytte alla lager i vintras. Skulle det vara tajt kan man alltid lossa styre/bromshandtag/reglage och skjuta in slangar/vajrar en bit i ramen.

Borde inte vara några problem. Så gjorde jag när jag bytte alla lager i vintras. Skulle det vara tajt kan man alltid lossa styre/bromshandtag/reglage och skjuta in slangar/vajrar en bit i ramen.
Ah, ok - det låter ju lovande. Det ser ju ut på min hoj som att det bör gå att vrida till och komma åt på alla ställen. Plockade du av dämparen?

johfo

Aktiv medlem
Jag har använt snören och remmar att säkra de löst hängande delarna i medan jag jobbar så att de inte hänger i bara vajrar och slangar. Nån trasa att linda/lägga emellan för att undvika skav kan ju vara bra oxå. Sen är det bara att köra.

ambientzz

Aktiv medlem
Ah, ok - det låter ju lovande. Det ser ju ut på min hoj som att det bör gå att vrida till och komma åt på alla ställen. Plockade du av dämparen?
Det beror väl på ram tänker jag. Men i mitt fall (Nukeproof Reactor) lossade jag dämparen mot "rocker link" men lät den sitta kvar framtill i ram. Ska tilläggas att detta skedde på golvet i tv-rum på lite gamla lakan. Inte optimalt men då behöver man inte tänka på att hänga upp i snören osv... :)

qma

Aktiv medlem
Jag har också försökt montera av så lite som möjligt och byta nåt lager i taget. Det går väl OK. Det är inte så lätt att handskas med delarna som är halvt isär, med hölje och slang kvar. Är det ändå dags att byta hölje och bakbromsen inte är alltför pilligt dragen så är det lika bra att ta isär allt imho. Då kan man rengöra i detalj också.

Köp & Sälj

Topp