Byta lager länkage

occepocke

Ny medlem
Hej, någon som har erfarenhet att byta lager i länkaget. Har behov av att byta några på min yt Jeffsy al 2017

Kan jag trycka ut dessa lager rakt igenom de är två lager efter varandra.
IMG_20191220_100642.jpg

IMG_20191220_100725__01.jpg

Går de pressa rakt igenom? Eller behöver jag en sån här:
Tänkt försöka mig på att pressa ut dem med hylsor.

Samma fråga gäller även de lager som sitter i ramen.
15768675420892181646326260147654.jpg

Något annat jag bör tänka på när jag gör detta? Är de möjligt att pressa ut med hylsor tänker byta lager så gör inget om de gamla lager går sönder men vill ju såklart inte pajja ramen. Tack på förhand!

Tomas m

Medlem
Går troligen inte att trycka dom igenom.

Utan du får knacka ur eller dra ut dom.

Är nog en stopklack mellan lagren.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag skulle också gissa att du får banka ut dom från respektive sida. På första bilden ser man klacken mellan lagren. Det är bara att bunkra upp med bärs och könsord innan.

occepocke

Ny medlem
Yes jag tror ni har rätt hittade någon som skulle göra det samma på ett annat forum där de skriver:

"There is a 'frame tab' between each bearing, this is the part that the spacer sits in between the bearings, either grip the bearing from the inner race and pull it out or tap it from the other side to push it out, do not try and push the bearings out from one side to the other as this will kill that part of the frame."

Typiskt. Gillar inte banka.. får fundera på om jag ska orka köpa verktyg eller öl banka könsord! Kommer nog sluta att jag ger mig på det midnatt brukar bli så..

Tack

jofahjalm

Aktiv medlem
Det ser ut som en aluminiumram så jag röstar för våldet. Det är inte helt rätt att hitta verktyg annars. För att lyckas gäller det dock att ha ordentligt med könsord och bärs på lager. Det brukar krävas helt sjuka mängder våld mot en dyr produkt. Man börjar nykter och försiktigt, sedan blir man mer och mer berusad och våldsam. I en perfekt värld vaknar man upp med rotblöta och en fungerande cykel. Det blir inte alltid så...

weldion

Aktiv medlem
Ett fint mothåll tycker jag är A och O. Gillar trä, för det är lagomt stumt och alltid mjukare än metallen i ramen.

AX3L

Aktiv medlem
Eller så skaffar man en bra lagerdragare. Söker man på "bearing puller 9-23mm" på typ ebay får man upp ett fantastiskt kit som kostar runt 200kr.

occepocke

Ny medlem
AX3L sa:
Eller så skaffar man en bra lagerdragare. Söker man på "bearing puller 9-23mm" på typ ebay får man upp ett fantastiskt kit som kostar runt 200kr.
Ja man kanske skulle vara smart ändå🙂 borde 9-23 täcka alla lager eller?

Hittade även denna: https://www.bearingprotools.com/products/bearing-puller-kit-for-yt-bikes?variant=7050165682234 som inte verkar så dum då den är specifikt till min cykel men om 9-23 täcker det mesta är ju den kanske ett smartare val och även billigare!

https://www.ebay.co.uk/itm/8pcs-9mm-23mm-Motorcycle-Diameter-Inner-Bearing-Bearing-Puller-Tool-Remover-Kit-/323343709672 hade den funkat eller?

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har aldrig förstört en ram genom att slå ut lager. Men jag har varit väldigt rädd för att göra det och slagit mycket hårt. Jag har inte velat kolla upp de alternativa lösningar till våldet...

Vikdork

Medlem
På plattan ryktas det om att man kan ta bjuda med Jofa till pub diset och mata honom med entrecote med pepparsås och tiotal stöl. Efter samkvämet utför han operationen i närliggande källare och man får var med och beskåda spektaklet med tillhörande könsord och rotblöta.

Vikdork

Medlem
Dagarna när man kunde kliva in på närmsta Metallverkstad med en vetelängd, och få en ram custombyggd eller åka ut till en källare i söderort med en kasse långburkar av sämsta kvalitet och få full dämparservice inklusive lagerbyte är över.

AX3L

Aktiv medlem
occepocke sa:
AX3L sa:

Hittade även denna: https://www.bearingprotools.com/products/bearing-puller-kit-for-yt-bikes?variant=7050165682234 som inte verkar så dum då den är specifikt till min cykel men om 9-23 täcker det mesta är ju den kanske ett smartare val och även billigare!

https://www.ebay.co.uk/itm/8pcs-9mm-23mm-Motorcycle-Diameter-Inner-Bearing-Bearing-Puller-Tool-Remover-Kit-/323343709672 hade den funkat eller?
Ja 9-23mm täcker alla lager jag varit med om till en cykel. Det är alltså invändiga diametern på lagret, och ja det är exakt det kitet jag menar :) Så 9-23mm var inte något godtyckligt mått utan just för att det är vad det där kitet täcker in. Det smidiga med det där är att man gängar ur lagren väldigt smidigt med godset runt lagret som mothåll. Andra varianter bygger på en glidhammare, men då måste man spänna fast ramen i något och det känns som lite övervåld som fortplantas ner i ramen. Kika runt lite på ebay så brukar det finnas från en handlare med europeiskt lager, så man får det snabbare och utan tull (dock ofta lite dyrare från början).

https://happyride.se/forum/read.php/1/3407900 next level är en vettig lagerpress. Men att pressa med hylsor (alltså inte på inre ringen av lagret så det förstörs) är också en valid metod förstås.

occepocke

Ny medlem
AX3L sa:
occepocke sa:
AX3L sa:

Ja 9-23mm täcker alla lager jag varit med om till en cykel. Det är alltså invändiga diametern på lagret, och ja det är exakt det kitet jag menar :) Så 9-23mm var inte något godtyckligt mått utan just för att det är vad det där kitet täcker in. Det smidiga med det där är att man gängar ur lagren väldigt smidigt med godset runt lagret som mothåll. Andra varianter bygger på en glidhammare, men då måste man spänna fast ramen i något och det känns som lite övervåld som fortplantas ner i ramen. Kika runt lite på ebay så brukar det finnas från en handlare med europeiskt lager, så man får det snabbare och utan tull (dock ofta lite dyrare från början).

https://happyride.se/forum/read.php/1/3407900 next level är en vettig lagerpress. Men att pressa med hylsor (alltså inte på inre ringen av lagret så det förstörs) är också en valid metod förstås.
Yes såg att de var invändig diameter sen! Verktyg beställt! lager press kör jag utan kör på hylls varianten! tack för hjälpen!

occepocke

Ny medlem
Fan blir tokig på dessa lager får inte ut dem.. köpte bearing pullers oturligt nog så passa de inte till de storlekar jag behövde.. Sitter lager i ramen som jag vill få ut där var ett presic för stort och storleken undre för liten. Till de två andra lagren jag vill ha ut så kunde jag spänna verktyget men inte tillräckligt hårt när jag drog ut verktyget så gick det rakt igenom och verktyget är nu deformerat.
Då blev jag förbannad beställde dessa:
istället de spänner man fast för att sedan banka ut dem, Men faaan bankat som en dåre det rör inte på sig...
Försökte värma med kokvatten för att sedan banka funkar inte. Dränkt skiten i 5-56 funkar inte. Ska prova att rigga upp så jag kan pressa ut dem med det nya verktyget i ett städ samtidigt värma med vatten.
En annan tanke är att köpa en dremel kopia på Biltema och försöks slip/fräsa bort dem men vill helst inte bränna änu mer pengar och känns lite läskigt att dremla i ramen..

Om någon har något tips så skulle jag var väldigt tacksam, Är trött på skiten. Vill bli klar med det och cykla vidare!

NickPick

Aktiv medlem
occepocke sa:
Fan blir tokig på dessa lager får inte ut dem.. köpte bearing pullers oturligt nog så passa de inte till de storlekar jag behövde.. Sitter lager i ramen som jag vill få ut där var ett presic för stort och storleken undre för liten. Till de två andra lagren jag vill ha ut så kunde jag spänna verktyget men inte tillräckligt hårt när jag drog ut verktyget så gick det rakt igenom och verktyget är nu deformerat.
istället de spänner man fast för att sedan banka ut dem, Men faaan bankat som en dåre det rör inte på sig...
Försökte värma med kokvatten för att sedan banka funkar inte. Dränkt skiten i 5-56 funkar inte. Ska prova att rigga upp så jag kan pressa ut dem med det nya verktyget i ett städ samtidigt värma med vatten.
En annan tanke är att köpa en dremel kopia på Biltema och försöks slip/fräsa bort dem men vill helst inte bränna änu mer pengar och känns lite läskigt att dremla i ramen..

Om någon har något tips så skulle jag var väldigt tacksam, Är trött på skiten. Vill bli klar med det och cykla vidare!
But ihop och lämna in annars. Smålänning som du är så vet du väl att tid är pengar, cykeltid är ovärderlig? 😉

qma

Aktiv medlem
occepocke sa:

Jag har likadan dragare och har också lyckats spänna för löst en gång så att verktyget åkte med och blev lite fult, men funkar fortfarande. Det kan vara så att man måste spänna dragaren hårt som fan i vissa fall, så det är bäst att spänna hårt varje gång. Det går också att spänna ut verktygen en hel del med den där expanderskruven, och trycka ihop lite för att passa om det verkar precis för stort.

Vet du lagrets mått eller beteckning så kan jag kolla om jag dragit nåt sånt med min - har gjort ett framnav, länkage på en dh + en stighoj hittils utan problem.

occepocke

Ny medlem
Provat både att försöka pressa ihop storleken större för att få in den men de är förstort... Den andra storleken som är deformerad har jag provat att spänna upp så mycket det går men nu drar den bara igenom varje gång.. Brukar du applicerar någon värme? Är bort i veckan så kan inte mäta dem nu. Beteckningarna tror jag är:

4 x 6801 2RS tror de är dem jag villa ha ut

2x 6900 2RS de sitter nog i swinglinken eller vad de kallas 🙂 de funkar så tänkte låta dem va.

5 x 6803 2RS och dessa

Tack för du tar dig tid!

qma

Aktiv medlem
occepocke sa:
Provat både att försöka pressa ihop storleken större för att få in den men de är förstort... Den andra storleken som är deformerad har jag provat att spänna upp så mycket det går men nu drar den bara igenom varje gång.. Brukar du applicerar någon värme? Är bort i veckan så kan inte mäta dem nu. Beteckningarna tror jag är:

4 x 6801 2RS tror de är dem jag villa ha ut

2x 6900 2RS de sitter nog i swinglinken eller vad de kallas 🙂 de funkar så tänkte låta dem va.

5 x 6803 2RS och dessa

Tack för du tar dig tid!
Ah - de små 10 och 12 mm ID lagren är mindre än de minsta jag dragit, men då har jag inte använt om det var ett eller två av de minsta verktygen i kitet. 17 mm såsom 6803 har jag dragit flera utan problem med det kitet.

(sent svar pga. timing med happyride ändringarna)

qma

Aktiv medlem
Jag körde inte med nån värme - bara fettade in alla gängor, körde med en passande combo av expander-pinne och verktyg, spände upp expandern hårt och sen gick det bra även med deformerade verktyget efter mektabben jag beskrev.

Några satt som as och small lite när de lossnade.

occepocke

Ny medlem
Yes du hade rätt! De som sitter i ramen gick att få ut! De var tre olika pinnar i settet men alla pinnar passar inte alla expander grej.
Med den storleken på expandern kunde man använda två olika pinnar, de hade jag missat! Så när jag använde en tjockare pinne kunde jag expandera ut den tillräckligt! Tack nu ska jag bara lyckas få ut de i kedjestaget.. Ska se om jag kan benda lite på expandern till den storleken och få in en tjockare pinne även där.

Tusen Tack!

occepocke

Ny medlem
No4nik sa:
I ditt fall måste du arbeta med en hammare.
Varför? har provat det.. men det händer inget jag slår allt vad jag kan 🙂 finns de någon annan teknik att tillämpa? Eller gäller de bara banka tillräckligt länge? Funderar på om man skulle låna en studtsfri hammare vet inte om de gör stor skillnad i kraft?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer