Byta till 38 kugg från 34 kugg på emtb

PETTA123

Medlem
Jag är ny på detta forum men har ca 50 års erfarenhet av landsvägscykling och mtb.

Jag har en emtb som har 10-51 på kransen bak och 34 kugg fram.

Min fråga är om det känns stor skillnad om jag byter till 38 kugg på framdrev från 34?

När man kör på platta transportsträckor får man köra på de minsta klingorna på kransen.
Har jag 38 t fram så kan jag ju utnyttja kransen bättre och med jämnare slitage.

Kom gärna med synpunkter tack:)

jag ser bara nackdelar. Lättare att något slår i då lägsta punkten blir lägre. Så länge du kommer upp i Max hastighet i högsta växeln med bekväm kadens så är allt över bortkastat.

Gick själv från 36 till 30 då jag lessnade på att skrapa i klingan över varje sten och stock.

Med tanken på din erfarenhet av landsväg så bör inte kardensen inte vara ett problem. Tänker att kadens 90 blir det en ökning från 41 till 45 km/h. Ingen gigantiska ökning.

Jag är ny på detta forum men har ca 50 års erfarenhet av landsvägscykling och mtb.

Jag har en emtb som har 10-51 på kransen bak och 34 kugg fram.

Min fråga är om det känns stor skillnad om jag byter till 38 kugg på framdrev från 34?

När man kör på platta transportsträckor får man köra på de minsta klingorna på kransen.
Har jag 38 t fram så kan jag ju utnyttja kransen bättre och med jämnare slitage.

Kom gärna med synpunkter tack:)
First and foremost you want to check that the clearance is there
Not knowing what emtb we are talking about it is difficult to say but my guess is that there isn't tje clearance
Second, since the engine support should cut off at 25km/h you will just get there faster and then have a harder time of it
I honestly do not see much benefit to the exercise

Jag har 32 fram och jag kör sällan på det minsta drevet utan kör lite högre kadens bara. Möjligtvis att man kör det minsta när man har medvind och trampat förbi fartspärren och ligger uppåt 35km/h.
Samma sak i skogen. Håller kadensen relativt hög så jag sliter mer ut mina kassetter runt 5-8 typ. Men då kan man nog klassa mina favoritstigar som lite mer åt det bökigare hållet och några av dem är ju klassade som röda/svarta vandringsleder.
Så ett tips som är billigare och sliter mindre på drivlinan, är ju att sluta "gubb/kärring-trampa" och växla ner lite oftare!! ?

Tillbaka
Topp