Byta till en längre bakdämpare ?

Tobbe#204

Aktiv medlem
Som rubriken lyder undrar jag om de går att byta bakdämpare till en som blir ca 1 cm längre? Om ramen ej slår emot hur påverkas geometrin i övrigt ? Cykeln det rör sig om är en BMC agonist med Id på bakdämpare DJJK. Som jag förstår det är den 7.5 inch cirkus 19cm. Hade velat sätta dit en dämpare som är 20cm... Försökt med svar ifrån olika cykelhandlare utan större framgång. Bmc kommer ej svara på frågan då de inte rekommenderar att mixtra med cyklarna.

kais01

Aktiv medlem
vaddå går;) ? och att fråga cykelhandlare om olika tweakningsprojekt ligger nog en bit utanför deras intressesfär?

du kan uppnå liknande effekt med att pumpa fjädringen. eller montera och fixera excentriska bussningar.

du får högre vevhushöjd och mindre pedalislag, något som även kan fixas med kortare vevar. och brantare framgaffel, ger mindre styrmotstånd och mindre sidokast vid lågfartsklättring, men också mindre stöd av framhjulet vid brant utför. kort sagt mindre modernt.

men även framgaffeln kan ju förlängas....

Tobbe#204

Aktiv medlem
vaddå går;) ? och att fråga cykelhandlare om olika tweakningsprojekt ligger nog en bit utanför deras intressesfär?

du kan uppnå liknande effekt med att pumpa fjädringen. eller montera och fixera excentriska bussningar.

du får högre vevhushöjd och mindre pedalislag, något som även kan fixas med kortare vevar. och brantare framgaffel, ger mindre styrmotstånd och mindre sidokast vid lågfartsklättring, men också mindre stöd av framhjulet vid brant utför. kort sagt mindre modernt.

men även framgaffeln kan ju förlängas....
Tack för svar framgaffeln är bytt till längre. Men då bör de gå att byta bakdämpare framöver om man vill? Jag har kollat på bmc speedfox och vad jag kan se så är ramarna väldigt lika bara att de skiljer slaglängd på dessa cyklar?

AX3L

Aktiv medlem
Så länge inte ramens länkage tar stopp nedåt (vilket det inte borde göra) ser jag inga direkta problem med att byta till en 1cm längre dämpare så länge inte CC-måttet vid full kompression är kortare än original. Cykeln lär iof inte bli bättre av det, men med dagens låga vevpartier kanske det är en kompromiss man är villig att ta.

Tobbe#204

Aktiv medlem
Så länge inte ramens länkage tar stopp nedåt (vilket det inte borde göra) ser jag inga direkta problem med att byta till en 1cm längre dämpare så länge inte CC-måttet vid full kompression är kortare än original. Cykeln lär iof inte bli bättre av det, men med dagens låga vevpartier kanske det är en kompromiss man är villig att ta.
Tack för svar tror inte de kommer ta emot. Jag är inte säker på om jag skall göra det än utan vill vara se möjligheter om jag vill göra cykeln till mer trail än vad den är nu då de är en blandning mellan xc och allround.
Bifogar en bild på cyklen i fråga

Bilagor

• IMG_20200828_173318.jpg
    IMG_20200828_173318.jpg
    474.9 KB · Besök: 208

AX3L

Aktiv medlem
Om den tar emot eller inte kan man ju lätt kolla genom att skruva av dämparens ena fäste och så att säga lyfta cykeln med bakhjulet på marken. Men notera, jag tror verkligen inte att detta är någon bra idé.

Tobbe#204

Aktiv medlem
Jag har fått fram Id nr på dämpare på min cykels bakdämpare som är djjk och den har en 0.6 spacers 110mm travel. Sedan har jag fått fram Id på en bmc speedfox dbzy som har en 0.8 spacer och 120mm Travel. Dämpare har i övrigt samma mått. Är de så enkelt att om jag byter spacer i min dämpare får jag en ökad slaglängd? Är ny inom MTB värden som kanske märks...

jonte987

Aktiv medlem
Om det är en travel spacer så ja. Borde inte eye to eye också bli längre om man plockar bort en spacer....det innebär väl bara att du kan dra ut den längre...så den borde bli längre.

hm

Aktiv medlem
Lär väl va utväxling i länkaget också så 1cm mer slaglängd på dämparen blir nog runt 2cm mer slaglängd på cykeln .

Tobbe#204

Aktiv medlem
Lär väl va utväxling i länkaget också så 1cm mer slaglängd på dämparen blir nog runt 2cm mer slaglängd på cykeln .
Yes tänker att de blir nog ganska mkt eftersom de blir en annan utväxling. Funderar på om man kan modifiera den dämparen som är på för jag hade velat ha 130/120 i slag på cyklen ist för 120/110. Men slaglängd blir ej längre för att man har volymspacer?

etnica

Aktiv medlem
Varför vill du byta dämpare?

Om du bottnar hela tiden så är det nog mer spacers eller fundera över på om du har rätt cykel för vad du cyklar.

jimpaz

Aktiv medlem
Yes tänker att de blir nog ganska mkt eftersom de blir en annan utväxling. Funderar på om man kan modifiera den dämparen som är på för jag hade velat ha 130/120 i slag på cyklen ist för 120/110. Men slaglängd blir ej längre för att man har volymspacer?
En del FOX dämpare tex Dpx2 210x50mm och 210x52.5mm och 210x55mm är lika men med en liten aluminium bricka som reglerar hur mycket slag det skall vara. Klipper man bort den på en 210x50mm så blir det en 210x55mm. Det gör inte dämparen längre men den kan utnyttja hela slaglängden som annars är begränsad.
Volumespacerns storlek gör bara dämparen mer eller mindre progressiv.

theBrand

Aktiv medlem
Oftast är det svårt att få plats med en större dämpare, då tillverkare jobbar med att optimera utrymmet dämparen kräver. Tittar man på din BMC så ser det ut som om den nedre länken kommer gå emot ramen om du försöker montera en längre dämpare (vilket inte är att rekommendera ändå, då det skulle ge en mängd negativa egenskaper).

Det som ibland kan gå är att montera en dämpare med samma längd, men med längre slaglängd. Men även där kan du få problem med att bakvaggan inte kan röra sig mer än vad den gör utan att ta emot ramen.

Frågan du behöver ställa dig är:
Vad är det för egenskap du vill ändra på cykeln med den här ändringen?
Vad är det du vill att cykeln ska bli bättre på?

Tobbe#204

Aktiv medlem
Jag är mest intresserad av om de helt enkelt går att få lite mer slag utan att behöva ändra allt för mkt på cykeln. En BMC speedfox och en agonist ser rammässigt likadana ut men de som skiljer är slag. Jag vill ev kunna ändra cykeln till lite mer trail om jag skulle vilja cykla mer trail som görs på fritiden men sedan ändra tillbaka och göra den mer rapp vid ex xc lopp. Ringde en lokal cykel handlare han trodde att de enbart kan vara själva aps länkaget som skiljer lite för att få till 1 cm mer slaglängd. Eftersom vad jag kan förstå är de samma längd på dämparena på båda cyklarna bara att de är olika volym spacers i dem. 0.6 vs 0.8.

Tobbe#204

Aktiv medlem
Nu har jag ringt runt till olika cykelhandlare som säljer BMC samt varit i kontakt med någon servicetekniker för BMC. Ingen kan riktigt ge mig svar angående ramarna om de är likadan eller vidare. Som min funderingen har varit tidigare så undrar jag om de är möjligt att få 120 mm slaglängd på min Agonist som det är på Speedfoxen då jag inte kan hitta några större skillnader på ramarna. Bakdämparna är likadana det som skiljer är volymespacer i Agonisten sitter 0.6 och i Speedfox 0.8. Jag funderar om det enbart är att byta spacer och på så vis få ut mer slaglängd på Agonisten för det är det enda jag hittar som skiljer. Bifogar bilder på cyklarna samt lite geometri samt fox id på min dämpare respektive en Speedfox dämpare. Bifiogar även två länkar på länkaget som är likadana på båda cyklar så även där finns ingen skillnad på dem. Jag är införstådd att det är olika mått vad gäller HA och lite andra mått då det sitter 130mm dämpare fram på Speedfox men kollar man rammått så är dem likadana. Som sagt nördat ner mig lite denna vecka, men verkar vara svårt att få ut vettiga svar.

Min dämpare id: DJJK
2019 Performance Elite Series FLOAT
2019, FLOAT DPS, P-Se, A, Remote up, Evol LV, PTL, BMC, Agonist / Speedfox, 7.5, 2.0, 0.6 Spacer, LCM, LRL, CMF, TA-2212_Matte/TA-2212_Matte Logo

Speedfox dämpare id: DBZY
2018 Performance Series FLOAT
2018, FLOAT DPS, P-Se, A, Remote up, PTL, Evol LV, BMC, Agonist / Speedfox, 7.5, 2.0, 0.8 Spacer, DCL, DRL, CMF, TA-2212_Matte/TA-2212_Matte Logo

Det är samma dimension på båda dämparna.

https://www.bike24.com/p2326836.html Länkage BMC agonist och Speedfox.

Bilagor

• BMC-2019-Agonist-02-Speedfox.jpg
    BMC-2019-Agonist-02-Speedfox.jpg
    104 KB · Besök: 140
  • BMC geomtry.jpg
    BMC geomtry.jpg
    184.7 KB · Besök: 140

jonte987

Aktiv medlem
Det är jag införstådd i. Men jag funderar på om det är så att när det sitter en 0.6 i kanske den stryper dämparen tidigare, dvs inte använder slaglängden fullt ut. Hittar inget annat som skulle kunna skilja dessa cyklar åt
Nej. Om de har samma slag i dämparna men olika i ramen så är det ramens utväxling som skiljer så att hjulet rör sig om lika mycket upp o ner.

Konvalj

Aktiv medlem
Nu kollade jag bara i mobilen så jobbigt att läsa tabellen, men nog är det några mått som skiljer mellan ramarna. Head tube till exempel är olika.

hm

Aktiv medlem
Några mm skillnad på infästningarna på länkarmarna kan ge 1cm extra på slaget med samma dämpare.
20200903_194744.jpg

yonsson

Aktiv medlem
Sätt på en gaffel med 10-20mm längre slag istället. Då får du flackare gaffelvinkel och en mer nerförsorienterad geometri.

Eller känner du att bakänden inte hinner med när du kör utför? I så fall kan du ju laborera med inställningarna för att få vaken att svälja mer.

Tobbe#204

Aktiv medlem
Sätt på en gaffel med 10-20mm längre slag istället. Då får du flackare gaffelvinkel och en mer nerförsorienterad geometri.

Eller känner du att bakänden inte hinner med när du kör utför? I så fall kan du ju laborera med inställningarna för att få vaken att svälja mer.
Yes tänkte jag skall sätta 130mm fram på denna med. Skall även byta spacers så ser jag vad som händer. Finns de något sätt att undersöka hur mkt slag man har på cykeln bak??

yonsson

Aktiv medlem
130mm på min agonist alltså
Dämparen har två mått. Monteringsmått ”öga till öga” samt slaglängd.

Edit: Exempelvis 195mm x 55mm. Slaglängden är då 55mm och blir typ 120mm inkl länkage. Det är ju dämparen i kombination med läckaget som ger total slaglängd.

Enklast är ju att köpa en dämpare med samma monteringsmått och något längre slag, precis som någon ovan nämnde. Förutsatt att inget tar i vad gäller ramen när dämparen är i bottenläge borde det inte vara något problem.

Personligen tycker jag slaglängd bak är underordnat slaglängd fram så jag hade siktat på längre gaffel först.

Tobbe#204

Aktiv medlem
Dämparen har två mått. Monteringsmått ”öga till öga” samt slaglängd.

Edit: Exempelvis 195mm x 55mm. Slaglängden är då 55mm och blir typ 120mm inkl länkage. Det är ju dämparen i kombination med läckaget som ger total slaglängd.

Enklast är ju att köpa en dämpare med samma monteringsmått och något längre slag, precis som någon ovan nämnde. Förutsatt att inget tar i vad gäller ramen när dämparen är i bottenläge borde det inte vara något problem.

Personligen tycker jag slaglängd bak är underordnat slaglängd fram så jag hade siktat på längre gaffel först.
Yes de är 130mm fram jag syftade på det är den jag skall byta. Jag var mest nyfiken vad för ändringar som går att göra med cyklen då båda cyklarnas ramar på pappret var lika så borde de enbart vara lite olika dämpare så då tänkte jag att jag kan laborera sj och göra om cyklen om jag vill cykla lite mer trail och sedan modda den till mer xc på lopp. Var mest nyfiken hur de får ut 120mm bak på speedfox när cyklarna är snarlika på dämpare och ram.

Tobbe#204

Aktiv medlem
Funkar det med volymreduceraren så äre ju skoj. Annars hade jag gett upp, inte värt att all möda och pengar för 7mm mer slag som troligtvis inte kommer märkas.
Så tänker jag med var mest nyfiken på om de gick att modda cyklen då båda cyklarna på pappret är väldigt lika förut volymspacer. Så undra mest om de var de som gjorde att man får mer slag bak eller om de är något annat. /Tobbe

yonsson

Aktiv medlem
Så tänker jag med var mest nyfiken på om de gick att modda cyklen då båda cyklarna på pappret är väldigt lika förut volymspacer. Så undra mest om de var de som gjorde att man får mer slag bak eller om de är något annat. /Tobbe
Om främre triangeln och bakre triangeln är samma så är det antingen övre länkaget eller undre infästningen som skiljer. Oavsett så lär det vara mer än dämparen som skiljer.

Tobbe#204

Aktiv medlem
Om främre triangeln och bakre triangeln är samma så är det antingen övre länkaget eller undre infästningen som skiljer. Oavsett så lär det vara mer än dämparen som skiljer.
Det är samma övre och undre länkage skicka länk på båda dessa. Så de är samma med. Det är de jag tycker verkar konstigt inget är annorlunda mer än spacern vad jag kan se

kais01

Aktiv medlem
Pumpa upp menar du lufttrycket i den ? Blir slaglängden längre på den bara för man fyller på luft ?
slaglängden blir förstås effektivt sett mindre, men det är bara ett tillfälligt test som kan härma effekten av en längre dämpare på cykelns geometri. t ex kan du märka om du kommer att trivas med den högre vevhushöjd och brantare gaffelvinkel som blir följden.

hm

Aktiv medlem
Eller så är det bara på pappret det skiljer i slaglängd? Bmc har gjort en fuling och räknar med ingen kollar hur långt slaget egentligen är ...😮

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer