Byta till större bromsskivor?

J

JALS

Guest
Testade hojen en heldag i Flottsbro förra veckan och funderar att sätta lite större bromsskivor än dom som sitter nu (180 mm fram, 160 bak). Ska funka med 203 mm på min modell vad jag kunnat läsa mig till. Bromsarna är SRAM Level T och jag behöver ju givetvis adaptrar för både fram och bak (SHIMANO SM-MA-F203P/PM & SM-MA-F203P/P) men det verkar enkelt att montera.

Frågan är då om jag kan sätta på vilka skivor som helst (alltså vilket märke som helst) eller om det måste vara SRAM?

Och hur stor är skillnaden mellan olika skivor och märken? Kör väl mest trail men ibland även lite Enduro och enklare DH i tex Flottsbro eller Järvsö (mest blåa leder än så länge).

Skulle dom här skivorna tex vara ok? Har fått bra recensioner vad jag kunnat googla mig fram till.

Nåt mer som är bra att tänka på innan jag slänger iväg en beställning?

EDIT: Efter lite googlande verkar det väl som att det "i princip" går att blanda märken mellan bromsok och skivor men med det lilla tillägget att SRAM och Shimano tydligen har ca 1,8 mm tjocka bromsskivor och Magura tex har 2 mm. Så frågan är ju då om det faktiskt funkar med Magura-skivor till mina SRAM bromsar? Är det verkligen så små marginaler att 0,2 mm spelar någon roll? Dessutom upplever jag att min SRAM-bromsar tar rätt sent (i jmf med sonens Shimano-bromsar tex) så om dom nu skulle ta lite tidigare är det snarare ngt positivt. Men samtidigt vill jag ju inte att bromsbeläggen ligger an mot skivan och skrapar.

Senast redigerad av en moderator:

Jajjas

Aktiv medlem
Inte svar på alla dina frågor men om du tycker att bromsen tar långt in på handtaget så kan du testa att plocka bort hjulet, trycka _EN_ gång på bromshandtaget och sen sätta tillbaka det igen.
Då flyttar du ut bromsklossarna en liten bit.
Tar det fortfarande inte bra så testa samma sak igen men tryck bara en gång i taget på handtaget.
När du ska byta klossar så kan du behöva trycka tillbaka kolven in i oket igen för att få plats.

etnica

Aktiv medlem
Inget svar här heller men.
Jag tycker det verkar tveksamt att man lyckas få så varma skivor i Flottsbro på hösten att de börjar ta dåligt.

Skulle testat ovanstående först.

Ingen erfarenhet av "SRAM Level T" men de är ju byggda för XC cykling vad jag kan läsa mig till.

Valhalla_

Aktiv medlem
Från en som ägt ett par sram level T, som under en kort period i väntan på bättre bromsar satt på en dh hoj, kan jag säga att problemet är, i rätt ordning:

1) Sram level
2) Små skivor

Sram Level är en xc broms, och bromskraften man kan få ut är ganska låg. 203 skivor hjälper naturligtvis, men det största problemet är bromsarna i sig. Jag hade sparat pengarna och lagt dem på en uppsättning 2 kolvs Deore eller SLX istället. Eller ännu hellre 4 kolvs, men då drar det iväg lite.

För övrigt är magura storm skivorna riktigt bra. Har kört dem med shimanobromsar utan att tjockleken varit ett bekymmer.

NLC

Aktiv medlem
Då kommer ju oundvikligen frågan - vilken cykel med inriktning mot trail + enduro & lättare bikepark utrustas med SRAM Level T?

J

JALS

Guest
Från en som ägt ett par sram level T, som under en kort period i väntan på bättre bromsar satt på en dh hoj, kan jag säga att problemet är, i rätt ordning:

1) Sram level
2) Små skivor

Sram Level är en xc broms, och bromskraften man kan få ut är ganska låg. 203 skivor hjälper naturligtvis, men det största problemet är bromsarna i sig. Jag hade sparat pengarna och lagt dem på en uppsättning 2 kolvs Deore eller SLX istället. Eller ännu hellre 4 kolvs, men då drar det iväg lite.

För övrigt är magura storm skivorna riktigt bra. Har kört dem med shimanobromsar utan att tjockleken varit ett bekymmer.
Det här är väl vad jag själv misstänkt men tänkte att större skivor skulle vara en liten enklare (och billigare) uppgradering till att börja med. Nu är det visserligen 4 kolvar på frambromsen (och 2 kolvar på bakbromsen) men just nu känns det ändå som den svagaste länken på cykeln.

Kollade lite snabbt på bikester.se och där kan jag få Deore 4-kolvar (både fram och bak) för ca 2.400 kr totalt. Något billigare om jag nöjer mig med 2 kolvs. Är ju inte helt gratis så får nog ta mig en funderare på detta. Men nya bromsskivor vill jag nog ändå ha ändå och det kan jag ju komma undan med ca 700 totalt för skivor inkl adaptrar. Fast frågan är väl om det är värt besväret om jag inte byter bromsarna samtidigt.

manneblask

Aktiv medlem
Då kommer ju oundvikligen frågan - vilken cykel med inriktning mot trail + enduro & lättare bikepark utrustas med SRAM Level T?

Min Meta Trail jag hade från 2019 kom med Level T, sämsta skiten jag varit med om. Tror de billiga modellerna fortfarande kommer med det. Bytte till några XT (2-kolv) som jag hade och var en stor skillnad, men börjar du köra mer bikepark så rekommenderar jag 4-kolvsbromsar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det här är väl vad jag själv misstänkt men tänkte att större skivor skulle vara en liten enklare (och billigare) uppgradering till att börja med. Nu är det visserligen 4 kolvar på frambromsen (och 2 kolvar på bakbromsen) men just nu känns det ändå som den svagaste länken på cykeln.

Kollade lite snabbt på bikester.se och där kan jag få Deore 4-kolvar (både fram och bak) för ca 2.400 kr totalt. Något billigare om jag nöjer mig med 2 kolvs. Är ju inte helt gratis så får nog ta mig en funderare på detta. Men nya bromsskivor vill jag nog ändå ha ändå och det kan jag ju komma undan med ca 700 totalt för skivor inkl adaptrar. Fast frågan är väl om det är värt besväret om jag inte byter bromsarna samtidigt.
Look no further:
Maguras fyrkolvsbromsar är som att skicka ner ett ankare. Bra grejer.

Sen säljer du ditt set för kanske 800 kr, så går du back 800 kr och får helt fantastiska bromsar (y)

J

JALS

Guest
Ja någonstans var dom väl tvungna att spara in stålarna. Rockrider AM 100S. Är ju en instegshoj i det här segmentet (AM/Trail) och i övrigt helt ok komponenter (framförallt för det priset).

Rockshox 35 Gold 150mm fram, Manitou Mac Leod Air 140 mm bak, SRAM NX drivlina, dropperpost (150 mm), 66° gaffelvinkel. 760 mm styre, SRAM Level T bromsar (4-kolv fram, 2 kolv bak) 180/160mm, 14,6 kg

Just nu har jag svårt att hitta något mer prisvärt under 20k (som man kan få tag på i Sverige). Ska man matcha dom komponenterna får man gå upp en bra bit i pris. Sen kanske man inte gillar ramen eller geo (eller som många här på happy, märket) men det är ju en annan femma.

Men bromsarna känns ju spontant som den svagaste länken, framförallt för utförsåkning.

J

JALS

Guest
Look no further:
Maguras fyrkolvsbromsar är som att skicka ner ett ankare. Bra grejer.

Sen säljer du ditt set för kanske 800 kr, så går du back 800 kr och får helt fantastiska bromsar (y)
Oh. Fantastiskt. Vet ju att Sam Pilgrim alltid talar sig varm för Maguras bromsar så nu kommer sonen bli grön av avund om jag får det på min cykel. Värt en slant bara det... ;-)

Låter som en bra strategi att sälja mina gamla och dessutom riktigt bra pris på Maguras. Låter som en tidig julklapp till mig själv alternativt något att sälja in till familjen som fars dags present? Wish me luck.

Valhalla_

Aktiv medlem
Oh. Fantastiskt. Vet ju att Sam Pilgrim alltid talar sig varm för Maguras bromsar så nu kommer sonen bli grön av avund om jag får det på min cykel. Värt en slant bara det... ;-)

Låter som en bra strategi att sälja mina gamla och dessutom riktigt bra pris på Maguras. Låter som en tidig julklapp till mig själv alternativt något att sälja in till familjen som fars dags present? Wish me luck.
Do it!

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem

Han gjorde det tills de slutade sponsra honom. 🙂

Valhalla_

Aktiv medlem
Han gjorde det tills de slutade sponsra honom. 🙂
Hehe jo, de ville inte längre ha honom, men sen fortsatte han köra på deras bromsar i alla fall för han hade tydligen rätt många uppsättningar på hyllan.

Gissar att Magura hellre sponsrar någon som flamsar mindre och gör mer seriösa och välpolerade videos med massor av stoppies, bakhjulshoppande, osv. Typ Danny McAskill, Fabio Wibmer osv. Kanske blev lite för mycket "off topic" för dem då han i den vevan gjorde rätt mycket "free bike challenge" content osv, och inte så mycket som berör Magurabromsar. Själv tycker jag Sam var en rätt bra reklampelare för dem, men på sitt eget märkliga och ganska underhållande sätt.

Topp