Byta ut komponenter på en elcykel (vevparti + kassett)

m4x

Medlem
Tjena!

Jag har en elcykel med en motor monterad i bakhjulet som är utrustad med 3x8 växlar (Shimano Alivio).
Känner att det är dags att byta ut komponenterna till något nytt fräscht då de har några år på nacken :-) Är helt overkill att ha 3x8 då jag sitter och alltid och tuggar på högsta framdrevet så en omvandling till 1x10, 1x11 eller 1x12 vore lämpligt (och snyggast så klart). Men frågan är, vad ska jag satsa på för kit? Och ni som har elcyklar, är allt kompatibelt med just elcyklar? Tänker främst på bakhjulet där motorn sitter. Fungerar alla Shimano kassetter?

Tror det sitter 46 eller 48 tandat nu på det största drevet men skulle vilja ha större för att kunna få extra fart i nedförsbackar

Tacksam för all tips

Bilagor

• 20200610_093602.jpg
    20200610_093602.jpg
    443.1 KB · Besök: 172
  • 20200610_093609.jpg
    20200610_093609.jpg
    395.4 KB · Besök: 177
  • 20200610_093648.jpg
    20200610_093648.jpg
    553.8 KB · Besök: 176
  • 20200610_093655.jpg
    20200610_093655.jpg
    653.2 KB · Besök: 178

rois

Aktiv medlem
Det ser ju ut att vara en billig drivlina du har. Fördelen är att alla delar är billiga. Cykla tills kedjan kuggar över, byt allt för en 5 hundring. Är ingen expert på 1x10 etc, men slitdelarna är dyrare, och ombyggnaden lär kosta en del.

Med 48-11 utväxling lär du utan vidare kunna komma upp i 50 km/timme i nerförsbackar. För min del räcker det.

PS. För elcyklar med motor i fram eller baknav är drivlineproblem/frågor inte beroende på om det är en elcykel eller ej. Det beror mer på exempelvis vevhusets utformning och baknavet.

Senast ändrad:

m4x

Medlem
Har lyckats bygga om en cykel tidigare så det kommer jag även göra på denna! Tycker det är ett kul projekt :) Kostnader blir enbart komponenter.

Jag tänker att om det sitter ett Shimano komponenter där nu så bör andra Shimano komponenter passa?

Om man nu väljer singel drev fram, vilket vevparti ska man satsa på? Inte det dyraste men inte heller det billigaste. Och som är 48-52 tandat fram. MTB eller Road? Blir ju samma växel bak också tänkte jag.

rois

Aktiv medlem
Det är rätt tungt att cykla fortare än 50 km/h med en elcykel, eftersom den slutar assistera vid 25 km/h.

Alla experter på ämnet finns annars där.

Jo, jag är medveten om det. Men en utväxling med 48 fram (som TS eventuellt har), och 11 bak (standard på många kassetter) så kommer man utan vidare upp i 50 i nerförsbackar, även med en elcykel utan assistans. Och TS vill ju ha extra fart i nerförsbackar, inte där det är tungt.

Frågan är ju generell, och handlar mer om att bygga om från 3x8 till 1x10-12, inte så mycket om elcykelproblem. Experterna på sådan ombyggnader finns här, inte på länken du gav. Den är f.ö saligt avsomnad sedan detta forum skapades, https://happyride.se/forum/forums/elcykel.29/.

m4x

Medlem
Ja huvudtanken är att få lite råd om byte av komponenter. Jag får utgå ifrån att det mesta ur Shimano sortimentet passar min "elcykel" precis som på en vanlig cykel eftersom det sitter Shimano delar på den idag.

Jag håller på att tittar på följande komponenter (Med singelklinga fram)
Road: Tiagra eller 105
MTB: SLX eller Deore

Om man nu använder cykeln till pendlande på asfalt (90% av vägen), vad ska man satsa på? Finns 48-52T framdrev till MTB? För mig räcker endast bakväxel. Ska man kanske blanda MTB och Road?

rois

Aktiv medlem
Det finns en aversion mot elcyklar på detta forum. Så om du skall få vettiga svar av de som är insatta så bör du nog starta en ny tråd, exempelvis med rubriken "Bygga om 3x8 till 1x10-12". Och inte nämna att det gäller en elcykel, säg att det är en hybridcykel (din elcykel är ju i princip en hybridcykel med elmotor i baknavet). Då kommer du att få svar.

Sen tror jag att dina önskemål i lite inkompatibla. 1x10 - 1x12 sitter oftast på MTB eller gravelcyklar, som har lägre utväxling än landsvägscyklar. Om du har 48 tänder på största klingar, och vill ha högre utväxling, tror jag att du får gå på ett renodlat landsvägsvevparti. Och det tror jag inte finns i 1x format.

För min del räcker 48 tänder att komma upp i ca 50 km/h i nerförsbackar. Oklart om du vill cykla ännu snabbare.

Rock

Aktiv medlem
Alltså, på din motor kommer du inte att kunna montera en kassett med 11 eller 12 drev utan att byta även bodyn. Jag är lite dålig på Bafang(Egoing) men jag tror inte att det går att uppgradera på din modell.

Mayhem

Aktiv medlem
För landsvägskassetter ja. Shimano MTB-kassetter 11-34T och uppåt bör även 11-delade passa då dessa inte kräver bredare body utan hänger inåt över navkroppen, förutsatt att de då inte kommer för nära motorn typ.

Vad gäller vevpartier så har landsvägsvevpartier i regel kortare axel än MTB. Mät bredden på vevlagerhuset, troligtvis är den 73 mm och då kommer inte landsvägsvevar att passa (som är gjorda för 68 mm bredd).

rois

Aktiv medlem
Är du säker på att det är kassett?
Frikrans är rätt vanlig på elcyklar.
8-delat indikerar att det är kassett. 8-delade frihjulskransar säljs väl inte längre!?
Projektet verkar dödsdömt. Om det är en standardkassett, så lär minsta drevet vara på 11 tänder. Att få en högre utväxling med byte av kassett lär inte gå. Så då återstår att byta vevparti. Det sitter med stor sannolikhet ett fyrkantsvevlager på cykeln. Högt utväxlade landsvägsvevpartier för fyrkantsvevlager är inte så vanligt längre. Det används ju mest på enkla MTB's och hybridcyklar, och då är 48 nästan maxstorlek på största klingan.
Ett projekt med för lite ingångsdata, 3x8, 46 eller 48, Shimano.

Ser också att tråden nu blivit överflyttad från det "vanliga" forumet, till elcykelforumet. Och hit är det färre som hittar.
Så mitt tips om du vill gå vidare är som jag skrev i inlägg 10. Och speca lite bättre, annars blir det bara motfrågor och killgissningar på vad som sitter på din cykel. 46 eller 48 tänder på största klingan, vevhusbredd, kassett eller frihjulskrans, storlek på dito!?

m4x

Medlem
Jag försöker spinna vidare på här så får jag se om jag får några svar. Jag blir så osäker om jag kan få dit en 9,10 eller 11 delad kassett med tanke på att motorn är i vägen. Men det som sitter där idag är följande:

Drivlina
  • Växelreglage Shimano SL-M310
  • Framväxel Shimano FD-M190
  • Bakväxel Shimano Alivio
  • Vevparti Shimano FC-M171, 48x38x28T 170 mm
  • Kedja Z99
  • Kassett Shimano HG-31 11-32T

rois

Aktiv medlem
Jag försöker spinna vidare på här så får jag se om jag får några svar. Jag blir så osäker om jag kan få dit en 9,10 eller 11 delad kassett med tanke på att motorn är i vägen. Men det som sitter där idag är följande:

Drivlina
  • Växelreglage Shimano SL-M310
  • Framväxel Shimano FD-M190
  • Bakväxel Shimano Alivio
  • Vevparti Shimano FC-M171, 48x38x28T 170 mm
  • Kedja Z99
  • Kassett Shimano HG-31 11-32T
Ok. Jag har aldrig sett kassetter med mindre drev än 11 tänder för 8-11 delat. Själv har jag på en av mina cyklar en kassett med minsta drevet på 14 tänder. Jag har sett 12-delat med 10 tänder, ex https://www.rosebikes.se/shimano-sl...78997?product_shape=silver&article_size=10-45. Så möjligheten att få högre utväxling mha. kassettbyte kommer antagligen innebära byte till 12 delat.

För att få högre utväxling mha. vevpartibyte kommer du i praktiken behöva gå över till landsvägs/racer vevpartier.
Men 1xnånting är typiskt för MTB eller det som kommit nu, gravelcyklar. Men där har man inte singelklinga fram för att få hög utväxling och högre fart. Mer att slippa en framväxel och få en enklare/renare cykel.

En reflektion bara, 48-11 räcker ju för mig att komma upp i en bra bit över 40, närmare 50 för min del. Jag undrar bara hur fort du cyklar i nerförsbackar, och vilken kadens du har?
För min del verkar farten i nerförsbackar vara ett icke problem. En 1x konvertering kommer knappast att tillföra något, om du inte hittar ett ovanligt vevparti med stor singelklinga. En 1x konverting kommer att ge dig lägre utväxling och lägre fart i nerförsbackar, om du inte ökar kadensen.

Så hela projektet verkar ha inbyggda motstridigheter.

Om du vill uppnå högre fart i nerförsbackar, singelklinga fram, till låg kostnad, så kan ett alternativ vara att leta efter äldre 3-delade racervevpartier för fyrkantsvevaxlar, ta bort de två mista klingorna, och ta bort framväxeln. Jag har ett sådant gammalt vevparti, med en största klinga på 52 tänder. Då ökar du utväxlingen och toppfart med ca 8%.

Rock

Aktiv medlem
Kedjelinjen kommer att bli kass. För det går inte att flytta in ett större drev nämnvärt, då slår drevet i kedjestaget.

egaa

Ny medlem
Mitt problem är att jag har endast en krans fram, men skulle önska en eller två mindre på fram för att orka mera i backar. Hur gör man man har en bara en och en magnetskiva längst in, Det är en x-trail från Biltema. Tror den finns i andra märken med. Denna som visas i denna tråden har samma batteri, men två kransar så vitt jag kan se. Är det en magnetskiva längst in ?? Tackar så mycket för svar

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer