Byta växlar, di2?

Edarion

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Jag har en Crescent Giga som jag är riktigt nöjd med. Hjulen är bytta, men i övrigt är allt original. Växlarna har dock strulat till och från och jag har pratat med LBS. De ser att den interna dragningen lätt för att vajrarna hamnar knas i ramen... Det är dock inget jag känner behov av att varken diskutera eller lösa...

Istället funderar jag på Ultegra di2. Kablar istället för vajrarna skulle liksom lösa hela problemet. Idag har jag 105 (11 drev i kassett). Problemet är att jag inte hittar vad det skulle kosta att byta då jag inte vet vad jag måste byta för att allt ska funka.

Jag funderar också på om det är korkat att uppgradera växlar på en 5 år gammal cykel när det är en cykel jag gillar skarpt, men som inte är någon värsting.

Tankar?

Bornlikethis

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Det kommer i alla fall vara i samma storleksgrad som vad du fick betala för din cykeln när den var ny. Shifters, bak- och framväxel kostar 7000 kr hos tysken. Sen ska du ju också batteri, laddare, junctionbox mm.

Edarion

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Jo, har också förstått det... Men det är ju inget "de ger bort" om jag köper ny cykel med samma växlar på heller. Men kan man behålla samma vevparti och samma bromsar? Bara det sparar ju ganska mycket. Bromsar är väl fortfarande vajer antar jag?

darkforce

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
inte värt pengarna du behöver nya reglage växel bak o fram (om du inte kör singelklinga) kablage batteri kopplingsboxar laddare där e du uppe i ish 15K i delar OM du får tag på nått dvs sen arbete på de

men de e klart allt går om man vill sen visst du kan alltid ta över gruppset till en ny hoj i framtiden..

sen utan o diskutera djupare så en smärre modd till heldraget hölje bak så e växelproblemet med vajer löst gjort de på två gamla giga till kund...

gandhi

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Om du gillar cykeln så tycker jag att det är både hållbart och kul att uppgradera. Håller med om att det går att skrapa ihop begagnade delar till skaplig peng om det är fälgbromsar. Jag har en di2 11-delad Ultegea 6800-bakväxel till salu t ex ;-)

Du behöver reglagen, framväxel och bakväxel, kopplingsbox och fördelningsbox, batteri + laddare och ett knippe kablar i olika längder.

HåkanC

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Som andra redan har skrivit:
Det kommer att bli dyrt, dessutom kan det vara svårt att hitta ngn handlare som har delarna i lager
Men här annonseras ett uppgraderingskit, med batteri men utan kablar (+mer?) för <1k€ (inkl svensk moms), men det finns inte i lager.

izar

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Jag har DuraAce bromsar och handtag liggandes som jag inte orkat skicka ut på K&S än, PM:a om du är intresserad.

fhloston

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Eftersom det är en Crescent...

Utifall att du har samma problem som jag hade.

Jag har en Tera, och hade också cykeln inne hos LBS för ett gäng växeljusteringar, utan större verkan. Det var framväxeln som inte ville riktigt.

Efter att studerat lite front derailleur justering på Youtube (tror det var park tools) hittade jag felet, och justerade växlarna själv. Nu funkar de klockrent.

Det som var problemet var att framväxeln satt alldeles för högt, när jag flyttade ner den blev det bra... Fel från fabrik, inte upptäckt av LBS.

Screenshot_20210510-091128.png

Edarion

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Om du gillar cykeln så tycker jag att det är både hållbart och kul att uppgradera. Håller med om att det går att skrapa ihop begagnade delar till skaplig peng om det är fälgbromsar. Jag har en di2 11-delad Ultegea 6800-bakväxel till salu t ex ;-)

Du behöver reglagen, framväxel och bakväxel, kopplingsbox och fördelningsbox, batteri + laddare och ett knippe kablar i olika längder.
Hur fungerar det att blanda olika serier? 6800 är väl lite äldre? Absolut intresserad av pris.

Edarion

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Eftersom det är en Crescent...

Utifall att du har samma problem som jag hade.

Jag har en Tera, och hade också cykeln inne hos LBS för ett gäng växeljusteringar, utan större verkan. Det var framväxeln som inte ville riktigt.

Efter att studerat lite front derailleur justering på Youtube (tror det var park tools) hittade jag felet, och justerade växlarna själv. Nu funkar de klockrent.

Det som var problemet var att framväxeln satt alldeles för högt, när jag flyttade ner den blev det bra... Fel från fabrik, inte upptäckt av LBS.

Visa bilaga 487906
Tyvärr inte alls det som är felet. Är vajrarna i ramen för vajer till framdrev ligger emot bakre och därför förlänger banan för den främre är sträckt (alltså på stora klingan).

Lingon

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Sälj hojen och köp en ny eller beg med di2 om du är sugen på att prova det. Eller dra om till extern dragning av bakväxelvajern. Det kommer göra det enklare att leva med cykeln.

Edarion

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Får överväga mina alternativ. Är som sagt lite fäst vid den där cykeln...

Alternativen växer ju dessutom...
Hölje genom hela ramen
Di2 nytt
Di2 begagnat
Ny cykel

NiclasY

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Det kanske är som att svära i kyrkan, men 10s Di2 kan man hitta för en spottstyver. Tvådelat fram och rätt utväxling bak räcker långt.

Kashew

Aktiv medlem
Byta växlar, di2?
Jag hade definitivt behållt ramen och börjat sourca di2 delar. Jag gjorde det sjölv och ångrar det inte en sekund. Totalen för min Madone 5 med blandade nya och beg. Di2 delar hamnase på under 15 lax ink ramen, PM om du vill se kalkylen,

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer