Byta vevarm på äldre MTb till wattmätare?

Hej!

Tänkte köpa wattmätare i vevarmen. Tänkte primärt till racern men undrar också om det ens fungerar på gammal MTB med denna kopplingen? Det är Shimano Deore.

Sen undrar jag om det är något jag måsta tänka på för att det ska funka på racern? Bifogar bild på den också. Kollar på en 4iiii Precision 3. Vevarm 175 på båda cyklarna

PXL_20220630_005017574.jpg

Screenshot_20220630-035234.png

n3wton

Aktiv medlem
På racern är det bara att köpa den länkade vevarmen.

Den går dock inte att använda på mtbn. Vevpartiet på mtbn är inte ett Deore, utan ett vevparti med fyrkantsaxel (eller kanske octalink), och till sådant finns det inga enkelsidiga vevarmseffektmätare. Däremot är det vanlig BSA-gänga på cykeln så det går att byta till ett vevlager och vevparti som fungerar på samma sätt som ditt Ultegra på racern - typ Deore, SLX eller Xt (osv). Även om din andra effektmätare då rent fysiskt går att sätta fast har racer- och mtb-vevpartier olika "sväng" på vevarmarna vilket gör att pedalerna inte hamnar på samma bredd från varandra på racer respektive mtb. Av den anledningen går det inte att kombinera vevarmar mellan de båda cyklarna.

Vill du kombinera får du istället köpa pedaler med effektmätare, vilket mig veterligen är den enda lösningen som går att kombinera. Det kräver ju dock att du kör samma pedalsystem på både racer och mtb..

Tack för tydligt och uttömmande svar! Misstänkte att det inte skulle gå men nu har jag blivit lite klokare också.

En fråga dock, vad är BSA-gänga?

n3wton

Aktiv medlem
Tack för tydligt och uttömmande svar! Misstänkte att det inte skulle gå men nu har jag blivit lite klokare också.

En fråga dock, vad är BSA-gänga?
"Vanlig" gängad vevlagerhylsa som finns i 68 eller 73 mm bredd (lvg eller mtb). "Allt" passar, så det är typ den optimala standarden, även om ett gäng cykeltillverkare gärna hittar på tusen andra olika standarder för att folk ska få så mycket knakande vevlager som bara möjligt i sin tillvaro.😛

skier

Aktiv medlem
dubbelkolla innan du beställer så effektmätaren går fritt från kedjestaget på cykeln. Det är en liten klump som sticker ut på baksidan av vevarmen. T ex Stages har mått på sin hemsida hur mycket frigång man behöver mellan vevarm och kedjestag.

Liknande trådar

Topp