Byta vevarmar

Tegeltorn

Ny medlem
Byta vevarmar
Hej,
Jag har en Trek fuel ex 5 2018 (specs: https://www.trekbikes.com/us/en_US/...-mountain-bikes/fuel-ex/fuel-ex-5-29/p/21521/) där gängorna i vevarmen för pedalerna har helt slitits bort. Jag har lämnat in cykeln på närmsta verkstad men de säger att den kan vara klar i slutet på nästa sommar om jag har tur. Detta är på grund av att de är låsta till att bara beställa från en leverantör.
Jag tänker då att det måste vara lättare att köpa delarna själv och byta ut det. Hur vet jag som okunnig vad jag ska köpa och om det kommer att passa?
Tacksam för all hjälp i frågan!

Njutförsåkare

Aktiv medlem
Byta vevarmar
Det är inte så svårt om man har vana vid att meka.
"Bottom bracket PF92"
"Crank Race Face Ride, 36/22"
Det borde vara allt som behöver vetas för att hitta alternativ med hjälp från kollektivet.

Edit:
Hittade följande när jag gick och glodde.
"Is BB92 the same as PF92?

The frame's bottom bracket shell inner diameter is 37mm. A bearing with an OD of 37mm is pressed directly into the frame. Trek is moving away from the BB90/95 system to what they call PF92, which is the same as a BB92 (41mm ID shell and 92mm width).29 maj 2019"

Så ett vevlager som det står BB92 eller PF92 för det vevparti du villhöver så är det nog rätt.
Dock har jag själv aldrig bytt just Pressfitt lager på cykel och ber TS lysna på andras erfarenhet kring hur svårt det är.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Byta vevarmar
Race Face använder samma vevlager standard som Shimano. Jag skulle byta till en Shimano vevparti, t.ex. SLX som är inte så dyrt och är bra och snygg. Du behöver en vevparti till Boost.

En annan fråga är om du skulle vill byta till single-klinga fram. Det gör cykeln enklare.

Jag tror att du skulle kunna får demontera den Race Face vevparti med bara en insex nyckel. För att montera en Shimano vevparti med klinga redan på behövs också bara en insexnyckel.

Octagon

Aktiv medlem
Byta vevarmar
Du har alltså haft ett sånt här:
8955BE50-DCED-4268-B91C-BFBAEDE3CF13.jpeg

Om cykeln har Boost så borde detta passa:

Shimano vevpartier har en stor plastmutter med stjärnformat hål som bara används för att spänna ihop vevpartiet innan man drar åt dom riktiga skruvarna. Den ska egentligen dras med ett specialverktyg, men eftersom den bara ska dras jättelöst och inte har nån funktion när man väl dragit åt dom riktiga skruvarna brukar det gå bra att dra med nåt annat, ett skedskaft från kökslådan eller liknande. Tänk på att vänster pedal är vänstergängad bara så går nog operationen bra, annars kan du ju bara ta med det nya vevpartiet till cykelmekaniker.

42C9ED09-5A60-4BCE-A0EF-E47140D468B2.jpeg

Senast ändrad:

cubefritzz

Aktiv medlem
Byta vevarmar
sök på youtube och då bottom bracket och crankset change eller liknande. Kolla gmbn tech, park tool och massa andra videon som visar hur du skall göra. När du kollar igenom ett par videon så blir du förmodligen säkrare på vad du skall göra och hur. Du kan lära dig mycket om cykelmek från youtube och dessutom spara mängder genom att göra allt själv.

Tegeltorn

Ny medlem
Byta vevarmar
Oj vilken otroligt bra respons, hade hört gott om detta forum och det levde ni verkligen upp till! Känner definitivt att detta gett mig mer kött på benen, ska undersöka marknaden efter lite alternativ och se vart det landar!

Topp