Byte av kasett 10 delat blev för stort

marbor

Ny medlem
Bytt från 11-40 till 11-46 10 delad. Har SLX bakväxeln och den nya kassetten blev för stor. Den får liksom inte plats. Kan jag ställa in växeln, eller har jag gjort bort mig.

ville ju gå över till singelklinga därav den större kasetten

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det krävs väl minst en custom b skruv. Kanske en goat link.

Eller köp en m6000 eller m5120 istället. Gissar att du har en äldre växel nu

marbor

Ny medlem
Troligen lite äldre ja, skall kolla.
Vad är en goatlink Custom b skruv. Shit här måste googlas 😜

jonte987

Aktiv medlem
Längre b skruv alltså. Så blir det mindre att googla. Osäker på om det räcker så det får du kanske googla...

Octagon

Aktiv medlem
Räcker m6000? Den klarar bara 36 eller 42 enligt spec, men antagligen lite mer i verkligheten. M5120 ska klara 46.

Senast ändrad:

freddag

Aktiv medlem
Bytt från 11-40 till 12-46 10 delad. Har slx bakväxeln och den nya kassetten blev för stor. Den får liksom inte plats. Kan jag ställa in växeln, eller har jag gjort bort mig.

ville ju gå över till singelklinga därav den större kasetten
nyfiken, vad är 12-46-kassetten för en sak? hemmabygge för att minska drivlineförlusterna?

jonte987

Aktiv medlem
Enligt spec är det 5120 skulle jag säga. I verkligheten vet jag inte men den är dessutom billigare...

Sunny

Medlem
Flikar in en fråga på ämnet
Jag har en Sram xo 2x10 (fr 2015) och vad jag kan läsa mig till är bakväxeln specad till 36. Är det någon som har erfarenhet av den om det går att klämma dit en 11-42, ev med längre b-skruv? Eller behöver jag uppdatera med en längre arm/cage?

Senast ändrad:

nicjor

Medlem
Hej!
Så den funkar fint Shimano deore 5120? Får inte upp kedjan på det översta drevet 42an! Har 11-42 och 32 fram.
Har en Shimano Deore RD-M610 SGS, Shadow Type, 30-Spees. Vad har du för drev fram?
Funkar det får jag ju byta, vore skönt att ha 10 växlar när dom finns!
Mvh Nicklas

Octagon

Aktiv medlem
Flikar in en fråga på ämnet
Jag har en Sram xo 2x10 (fr 2015) och vad jag kan läsa mig till är bakväxeln specad till 36. Är det någon som har erfarenhet av den om det går att klämma dit en 11-42, ev med längre b-skruv? Eller behöver jag uppdatera med en längre arm/cage?
Jag har en lika gammal 10-delad Sram GX som jag kör 11-42 på, det funkar bra. Det är inte längd på cage som kan ställa till det utan snarare hur långt ut översta trissan hamnar när man har lägsta växeln, min SLX longcage från ca 2013 klarar bara 36.

Sunny

Medlem
Jag har en lika gammal 10-delad Sram GX som jag kör 11-42 på, det funkar bra. Det är inte längd på cage som kan ställa till det utan snarare hur långt ut översta trissan hamnar när man har lägsta växeln, min SLX longcage från ca 2013 klarar bara 36.
Förstås... tack för bra svar!

marbor

Ny medlem
Jag ? Jag kör 32 o 34t fram med 11-46t kassett och med m5120 bakväxel
Hur funkar 32 fram med den kasetten. Jag vill vara som en bergsget i branterna, å trycka på hyffsat utför. Försöker hitta en bra mix där.

tänkte en oval 30t så får jag ju teoretiskt 34 tänder som mest å mindre där jag är som starkast typ

liveforthis

Aktiv medlem
Hur funkar 32 fram med den kasetten. Jag vill vara som en bergsget i branterna, å trycka på hyffsat utför. Försöker hitta en bra mix där.

tänkte en oval 30t så får jag ju teoretiskt 34 tänder som mest å mindre där jag är som starkast typ
Funkar kanon. Kör 32 hemma och 34 när jag åker typ längre rundor o nerför då jag inte riktigt gillar oval när man står och åker tex i bikepark och fötterna hamnar i "lättaste" ur en kurva tex. Men har kört 32 oval också på denna kombon 👍🏻

Senast ändrad:

marbor

Ny medlem
Mer frågor. Bytte till den växeln ni rekomenderade, det funkar. Den går fritt med kasetten. Men nu tycker jag att det låter lite. Har jag fel kedja för denna setup nu. Vad säger ni? Vilken borde jag ha?

Classe75

Medlem
Mer frågor. Bytte till den växeln ni rekomenderade, det funkar. Den går fritt med kasetten. Men nu tycker jag att det låter lite. Har jag fel kedja för denna setup nu. Vad säger ni? Vilken borde jag ha?
Ta en bild där kedjan ligger största kugghjulet bak. Kan vara så att kedjan är för kort och det ger ifrån sig ljud.

liveforthis

Aktiv medlem
Och hur många mil har kedjan gått ? Eller är det ny kedja ? Shimano ? Isf måste logorna på kedjan stå utåt (höger)om det är nya Shimano kedjan

marbor

Ny medlem
Det är en kedja som rullat kanske Max 10mil, och jag har gjort precis enligt manualen när det gäller längden på kedjan. Skall ta kort imon. Köpte en kedja som skulle passa till den förra setupen med slx grejjerna. Nu är det ju annan kassett å bakre växel då

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer