Byte av kasset och bakväxel scott 900rc "sram"

Trehas

Medlem
Kedjan börjar bli rejält sliten och jag har fått lite bekymmer med att växeln hoppar ibland. Har provat att justera med får inte till det tror själva armen har blivit lite sned. Nu är frågan om jag ändå behöver byta kedja och kasset kanske man ska byta bakväxel också. Sitter sram NX växel och sram SX-PG 11-50 kasset på nu. Vad skiljer NX och GX går det att byta till 10-50 på kasset eller ska man ha exakt samma som sitter på?

kais01

Aktiv medlem
om du visar skarpa sidobilder på kassett, framklinga och sedan ett foto rakt bakifrån på växeln är det lättare att ge råd.

att det hoppar pga slitage på befintlig kedja kräver ett sjuhellvetes slitage. ny kedja på endast lätt sliten kassett är en vanligare orsak. liksom snett växelöra och att den så kallade b-skruven hamnat ur läge...

Trehas

Medlem
Kedjan börjar bli rejält sliten och jag har fått lite bekymmer med att växeln hoppar ibland. Har provat att justera med får inte till det tror själva armen har blivit lite sned. Nu är frågan om jag ändå behöver byta kedja och kasset kanske man ska byta bakväxel också. Sitter sram NX växel och sram SX-PG 11-50 kasset på nu. Vad skiljer NX och GX går det att byta till 10-50 på kasset eller ska man ha exakt samma som sitter på?

Bilagor

• 20220617_210034.jpg
    20220617_210034.jpg
    506.3 KB · Besök: 74
  • 20220617_205926.jpg
    20220617_205926.jpg
    375.7 KB · Besök: 75
  • 20220617_205739.jpg
    20220617_205739.jpg
    491.9 KB · Besök: 78

Perure85

Aktiv medlem
Med ett sådär naturligt "böjt" växelöra kan jag inte avgöra om det är den lilla delen som behöver bytas men en "kedjeslitagemätare" kan aldrig vara en dålig idé, har just en sån som på bild, brukar behövas en minimal justering efter kedjebyte dock...
Hur som önskar jag lycka till och att du får till allt så de rullar optimalt... 😎

Bilagor

• red-cycling-products-chain-wear-indicator-kettenmesslehre-1.jpg
    red-cycling-products-chain-wear-indicator-kettenmesslehre-1.jpg
    15.2 KB · Besök: 21

kais01

Aktiv medlem
ja varken kassetten eller framkransen är mer än helt marginellt slitna. kedjan bör förstås kollas, men kedja som är sliten i förhållande i förhållande till drivlinan brukar knorra, inte hoppa.

växelörat tycks snett och bör isf rätas upp. snett växelöra ger hopp företrädesvis mellersta växlarna. klassiskt och vanligt.

andra felkällor är som sagt b-skruven, och även kärvande fjädringsleder i växeln kan ge kedjehopp.

vanligaste orsaken nog ändå som sagt ny kedja på sliten drivlina.verkar ju inte vara fallet här. än.

Classe75

Aktiv medlem
Om du har xd-hub, vilket jag inte tror, kan du sätta på en 10-50. Annars är det minsta drevet som fungerar 11. Tycker mig kunna läsa mig till att SX-PG 11-50 har "vanlig" Shimano hub.

cubefritzz

Aktiv medlem
jag tycker inte kedjan och kassetten är så sleten när jag förstorat upp bilderna däremot måste du rätta till växelörat den är helt klart sned. När du rättat till växelörat så kommer också växlarna fungera ett antal mil till utan problem.

Köp & Sälj

Topp