Byte bromsreglage hydraulisk skivbroms

Luvs

Ny medlem
Hej, behöver byta ett bromsreglage till hydraulisk skivbroms. Jag har det nya reglaget men drar mig lite för bytet.

Kan jag använda den gamla kabeln eller kommer den bli för kort? Behöver väl kapa kabeln lite för att montera ny ”oliv”
Behöver jag tömma allt på olja eller går det att flytta kabeln till det nya reglaget utan allt för mycket spill? Har grejer för att blöda bromsarna iaf. Det är shimano landsvägsreglage det gäller.

Har sett videos där man monterar men då är det ju alltid nymontering där det inte är nån olja i.

darkforce

Aktiv medlem
har aldrig bytt ut oliv/stift vid byte av ok eller reglage någonsin då jag bytt delar annat än om jag trätt om slangen i ramen.

oliverna/stiften på pendlaren e garanterat återanvända 10 ggr genom åren av div ombyggnationer och laboreringar dessutom aldrig under minst 15 år av användande av hydrauliska bromsar haft läckage pga otät oliv

Berk

Aktiv medlem
Jag förstår inte. Om man bara sätter på en ny oliv och behåller stift, som jag skulle göra, blir slangen inte kortare.

Luvs

Ny medlem
Det är nog bara jag som missupfattat och trott att detta är mer komplicerat än vad det är. Fått för mig att man inte får av oliven utan att kapa kabeln men så kanske det inte är

Senast ändrad:

Mayhem

Aktiv medlem
Shimano kanske skiljer sig här, då jag bara mekat Sram-bromsar. Men på de senare så deformeras oliven rätt ordentligt och kläms fast över stiftet och slangen. Att få loss oliven eller stiftet icke-destruktivt framstår för mig som omöjligt.

moros

Aktiv medlem
Fast om man ändå skall försöka vålda av oliven och behålla stiftet kan man lika gärna klippa den cm och sätta helt nytt. Låter orimligt tight om man inte har den marginalen minst en gång.

Med det sagt så låter jag oliv och stift sitta om bara ok/reglage skall bytas, har funkat bra. Men enligt manualen skall man inte göra så. :)

Topp