Byte från DT Swiss dämpare till Fox

MAMTB

Aktiv medlem
Hej gott folk!

Äger en äldre Superior XF Team Issue (ni vet, en sån där omodern och ocykelbar hoj) som är hårt uppgraderad med allt möjligt lull-lull. Har svårt att släppa taget om denna cykel och funderar på att uppgradera dämpare från Dt Swiss till Fox, trots att det förmodligen är bättre att köpa ny cykel istället.

Men det känns som en djungel att förstå vad som ska passa och inte. Framgaffel är inga problem, det finns som passar. Men bakdämpare är lurigare tycker jag.
Nuvarande dämpare (Dt Swiss X313 Carbon) har måtten 165x38mm. Det finns en Fox med samma mått här:

Så långt, allt gott.

Men! Sedan ska ju dämparen monteras med bussningar och skit... Jag bifogar en bild på servicemanualen över cykeln där det står en del info om nuvarande dämpare och fäste.
Susp dämpare bild.png

Enligt bild så sitter den med bussningar/hardware 25,4x8mm. Åtminstone i framänden? I bakänden verkar det sitta någon annan mojäng?

Min fråga till er kunniga på forumet är helt enkelt vad som behövs för att byta till Fox-dämparen? Går det ens?

Jag har hittat det här settet med bussningar som finns i 8x25,4mm. Borde fungera till framänden? Eller kan jag använda original?

Till bakänden är det klurigare. Vad behöver jag här för att det ska fungera? Kan jag använda den där originalgrejen? Behövs något annat?

Tar gärna emot hjälpt kring detta! Intresserad av svar på mina frågor, inte påpekanden om att det är dags att byta cykel :)

skier

Aktiv medlem
Det står i bildtexten att DT swiss dämparen har ball pivot. Har du provat skruva loss dämparen och se hur det ser ut? För mig är en ball pivot en sån här, men de visste jag inte fanns till dämpare.

1674199256612.png

Om det är en sån infästning kan du nog inte byta till en dämpare med "vanlig" infästning, gissar att det blir för stora krafter på dämparen/ramen då när den går genom slaget.

Edit: sen tycker jag inte att man ska byta grejer bara för att, så vad vill du uppnå med att byta från DT Swiss till Fox? I min erfarenhet har bakdämparen rätt liten betydelse på en xc-cykels beteende så länge den är välservad.

Preacher

Aktiv medlem
Inga konstigheter så länge du skaffar korrekt hardware. 25,4mmx8 i ena ändan, den andra får kontrollmätas. Den adaptern som nämns passar troligen bara DT dock, så den får säkerligen bytas ut.

Att DT-bakdämparen har kulinfästning beror på DTs design, den ramtypen har levererats med andra märken som nyttjar vanliga eyelets med.

MAMTB

Aktiv medlem
Har hittat rätt bussningar nu åtminstone. Blir att beställa custom från TF-Tuned M8x14mm till bakre fästet och fram behövs M8x25,4mm.

Det jag däremot inte blir klok på! Enligt Fox hemsida så har Fox Float DPS bakdämpare för remote 2 olika lägen. Open och Firm. Detta för 2022 års modell. Kollar man sedan dämparen på olika nätbutiker så får man olika resultat. En del skriver att det är två lägen, en del skriver tre lägen. Jag planerar att kombinera bakdämparen med en Fox StepCAst Factory32 framgaffel för remote och denna har ju tre lägen!

Vad sjutton gäller? Och går det kombinera en bakdämpare med 2 lägen med en framgaffel med 3 lägen och använda samma reglage? Push to lock med 3 lägen?.

Enligt den här artikeln så ska 2022 års modeller vara kompatibla med 3-läges reglage?

Hur gör ni andra som kör Fox bakdämpare och gaffel med reglage på styret?

Preacher

Aktiv medlem
Det har ju varit lite blandad kompott med 2/3 läges och PTL/PTU.

Se bara till att du får tag på en 3-läges med samma orientering på låsningen som gaffeln.
Hittar du en bakdämpare som jobbar tvärtemot gaffeln är det enklare (och billigare) att byta topcapkitet på gaffeln än att ändra på bakdämpare.

Det går att få en 2-lägesdämpare att lira med en 3-lägesgaffel hjälpligt med ett 3-lägesreglage men då blir det kompromiss på bakdämparens lägen.

MAMTB

Aktiv medlem
Det har ju varit lite blandad kompott med 2/3 läges och PTL/PTU.

Se bara till att du får tag på en 3-läges med samma orientering på låsningen som gaffeln.
Hittar du en bakdämpare som jobbar tvärtemot gaffeln är det enklare (och billigare) att byta topcapkitet på gaffeln än att ändra på bakdämpare.

Det går att få en 2-lägesdämpare att lira med en 3-lägesgaffel hjälpligt med ett 3-lägesreglage men då blir det kompromiss på bakdämparens lägen.
Stökigt värre. Trist när spec och information är så blandad för samma produkter. Blir lätt förvirrat!

NickPick

Aktiv medlem
Vad vill man uppnå genom att byta dämpning på en cykel från "top of the line" DT till FOX? Antalet timmar detta verkar ta bara att fundera på, genomföra sedan betala för verkar ju helt tossigt. Serva dina nuvarande dämpare och kör på säger jag!
Och vill du tex byta ram någon gång så säljs ju vissa ramar med både gaffel och bakdämpare, men bakdämpare endast är väl vanligast.
Håller med om att det är struligt med remote också, push to lock eller unlock... ska matchas osv...
Kul att någon cyklar på en Superior! Dom fick sig ett bra uppsving för 4-5(?) år sedan när priset var riktigt bra på cykelkraft :)

Topp